[AR] Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:11

baudyh schreef:
persoonlijk denk ik dat ook de tijd veranderd is en dat je daarom de mendurance niet uit de kinderschoenen zal krijgen.
Om goed mendurance te rijden moet je heel veel trainen. Kijk naar barney die traint zich een slag in de rondte. Zet er alles voor op zij. Dat kan alleen als je partner ook zo gek is.
Dan moet je ook nog er veel geld voor over hebben. 2 auto's of een dikke auto met koetsentrailer. Dikke auto's kosten veel diesel.
Kortom genoeg geld hebben.
Want met alleen trainen kom je er niet. Het hele stalmanegment moet aangepast worden. Ander voer, elke 8 weken de smid, massage, noem maar op.

Alles bij elkaar opgeteld vind die mensen maar eens. Als er zoveel voor gedaan moet worden. Want vergis je niet in de training voor een sgmw moet je goed trainen maar voor mendurance nog veel meer.
De mendurance groeit alleen als er mensen doorstromen in de klasses. En dat gebeurd niet.

Iets anders. Waar is de mendurance les op de paard en leven dag a.s zaterdag????

Met elke andere aangespannen sport neem je toch je menwagen mee? En als je jezelf als sporter ,maar ook zeker je paard als atleet serieus neemt, dan pas je daar ook je stalmanagement op aan!
Op de shetlandermenritten komen ook heel veel mensen af. Waarom daar dan wel op af?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:42

Napie, dan zie ik je wellicht, want ik ga helpen in Onstwedde.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:36

Citaat:
Met elke andere aangespannen sport neem je toch je menwagen mee? En als je jezelf als sporter ,maar ook zeker je paard als atleet serieus neemt, dan pas je daar ook je stalmanagement op aan!
Op de shetlandermenritten komen ook heel veel mensen af. Waarom daar dan wel op af?

Baudyh heeft zeker een punt. En uit je reactie, niet erg maar het is wel zo, blijkt dat je niet begrijpt hoeveel extra je traint en moet managen, als team (!) en als 'stal' als je k2 / k3 klasse start, of met endurance dus k3/k4. Dat is vergelijkbaar met topsport. En dat is heel wat anders dan een shetlandermenrit, met alle respect hoor, ik bedoel het niet vervelend.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:35

Sorry toon was beetje onaardig maar zo bedoel ik het niet en zie nu ook dat ik de opmerking over de shetlander menritten verwar met management e.d.

En ik kan niets over de shetlander menritten zeggen want ben geen deelnemer :o dus excuses.

LinSa

Re: Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:45

Maar dat extra trainen komt pas later toch, als je klasse 2 of 3 gaat rijden. Dat is dan toch geen reden om dan helemaal niet te starten?
Ik begrijp echt wel dat er heul heul veel getraind moet worden, maar een impuls of klasse 1 kan ook met een min of meer basisconditie. Het gaat er nu toch vooral om dat mensen de impuls of klasse 1 gaan starten, zodat er meer deelnemers komen. En dat niet iedereen dan tot klasse 3 traint, ja ,dat kan ik begrijpen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:01

Shet menrit is leuk. Maar 10/15 km bos hobbelen is toch wel wat anders dan een Mendurance. Ik ben 1x mee geweest maar er liep ook een pony mee die echt op was. Die van mij die met pre pensioen is wou nog wel een rondje, heeft veel conditie gehad, maar doet nu heel weinig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:04

Ik heb jaren onder het zadel endurance gereden, tot en met klasse 3, en zoveel management was dat niet. Behalve de logistiek van het meenemen van de kar zie ik niet zoveel problemen.

Maar ik begrijp uit dit topic wel dat ik voor mendurance nog eens apart lid moeten worden van een (men)vereniging naast mijn DER-lidmaatschap? Dan ga ik dus geen mendurance starten, ondanks dat ik sinda kort een draver heb waarmee ik dat van plan was.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:58

Je kunt hobbyklasse starten zonder menpas, Ibbel :) .

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:11

Maar dan is het weer jammer dat je het hele wedstrijd element eigenlijk mist. Ik persoonlijk doe ook wel mee om verder te komen, als je dat nooit komt is dat demotiverend..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:31

ik als endurance ruiter weet wel wat mendurance in zou houden. verder nooit in verdiept, was immers nooit van toepassing. maar nu hebben we een menwagen en willen we ook met mijn endurance paard de mendurance doen. maar wat mij tegen houdt is het feit dat ik nu dus lid moet worden van een andere (extra) rijvereniging, dan nog een menstartkaart aanvragen terwijl de andere wedstrijden waarschijnlijk niet zullen gebeuren. en dan moet ik de paard en sport afnemen. dus erg veel extra kosten wat het mij zeer onaantrekkelijk maakt. een impuls wedstrijd rijden is niet onze insteek en zal niet gebeuren. was het gebleven bij het oude, dus dat ik met mijn endurance startkaart ook mendurance kan doen zouden we zeker aan de start verschijnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:12

@ PBA - dat dus. Als er iets demotiverend is, is het wel de flauwekul van lid moeten worden van een vereniging. Zó jaren 80 van de vorige eeuw :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:58

@Ibbel en PBA helemaal mee eens. Wat dat betreft is het erg vervelend dat het niet meer bij de endurance vereniging is. Zou voor ons met Ollie ook gelden als we mendurance zouden willen starten. Wij zouden ook echt niet voor de impuls gaan maar wel voor het 'echie'.
Misschien zou het een idee zijn als mensen al lid zijn van de endurance vereniging dat de KNHS een soort ontheffing zou geven of zo of dus een mendurance startkaart a la endurance startkaart ... dus met alleen startrechten voor mendurance.

Maar goed we gaan nu helemaal niet voor mendurance want heb geen wagen op 't moment :P maar ik vind ook dat het systeem niet meehelpt in het spontaan mee doen zeg maar :7
Vind het grote onzin dat ik lid zou moeten worden van een menvereniging terwijl ik al lid ben van een vereniging al is dat dus een endurance vereniging, dat is toch ook een vereniging (met afdrachten aan KNHS) dat staat me ook erg tegen ... aparte startkaart kan ik me dan nog iets bij voorstellen alhoewel ik dat ook grote onzin vindt feitelijk. Zou het niet kunnen dat je op je startkaart gewoon producten loadt, dus als je dressuur onder de man, mennen d/v en endurance wilt doen ofzo dat je per product betaalt. Zou moeten kunnen met huidige technologie.

Toen met mijn paardje Bente had ik een soort wildgroei aan startpassen. Ik reed dressuur met haar onder de man, endurance onder de man dus, zou D/V met haar starten voor de wagen en wilde op termijn ook mendurance gaan doen. Nou tel uit je winst (naja, KNHS dus).

Ik blijf er overigens bij dat je 30 km door het bos op 11/12 km/uur niet kunt doen zonder gerichte training (kan ook pony/paard zijn die SGMW traint / loopt of serieus met D/V bezig is en regelmatig flinke buitenrit doet op tempo) maar dat doe je niet met een keer per week een buitenritje op tomtiedom snelheid met de familie zeg maar en een keer een lesje D/V tussendoor of zoiets. Dan komt je pony misschien wel aan de finish maar de vraag is of je je pony er een plezier mee doet...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:07

Ik vind zo wie zo zo,n gedoe.ik moest op zoek naar menvereniging nou de vereniging die er was wilde ik niet bij.dan zou ik gewoon ergens moeten gaan waar ik geen binding mee had.gelukkig wilde de rijvereniging waar ik graag bij wilde voor mij ook mevereniging worden.want ja je moet bij een menvereniging echt flauwe kul.wat maakt het uit wat voor een vereniging het is.dan moet je start pas voor het mennen en als je onder de man wilt nog een voor endurance en springen,nou sorry hoor.als hun toch van alles bij elkaar duwen,kunnen ze ook een startpas maken waar je gewoon alles mee kunt starten is het opgelost.en dan daar bv ook nog een gereduceerde van waar je maar beperkt aantal wedstrijden mee mag rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:55

Helemaal mee eens Keona. Ik was toen met Bente en Rizanta lid van een menvereniging waar ik nooit ben geweest en ook totaal geen binding mee had omdat mijn paarden toen in Brabant stonden. Maar ik woon in Zuid-Holland en er was geloof ik zelfs nog iets dat ik lid moest worden van een vereniging in dit district omdat ik anders, stel dat ik dat wilde, niet deel zou kunnen nemen aan de districtskampioenschappen in de provincie waar ik woon omdat ik daar geen lid was. Maar je bent toch lid van de KNHS (toen dus 3-dubbel: en menvereniging en rijvereniging en endurance vereniging) }:0
Heb het toen niet verder uit gezocht want kreeg overal tegenstrijdige antwoorden.

Naja hoe dan ook, het stimuleert niet bij een kleine sport als mendurance als er zoveel reglementaire hindernissen te gaan zijn om officieel te starten. Want dat is toch wat je wilt als sportmens.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:01

Het is lood om oud ijzer. Toen het nog onder de endurance vereniging viel en je al lid was van een menvereniging moest je ook extra lid worden van de endurance vereniging. Als je iets echt wil dan doe je het. Op al de kosten die je maakt halen deze kosten ook niet meer uit. Het is nou eenmaal zo.
De gedachte gang was dat er makkelijker nieuwe mendurance menners uit de mensport zouden komen dan uit de endurance.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:18

baudyh schreef:
Het is lood om oud ijzer. Toen het nog onder de endurance vereniging viel en je al lid was van een menvereniging moest je ook extra lid worden van de endurance vereniging. Als je iets echt wil dan doe je het. Op al de kosten die je maakt halen deze kosten ook niet meer uit. Het is nou eenmaal zo.
De gedachte gang was dat er makkelijker nieuwe mendurance menners uit de mensport zouden komen dan uit de endurance.

Helemaal met je eens.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:32

Ben ik het niet mee eens.. Als je gewoon een paar keer wilt starten en je hebt al €100 vaste kosten per jaar wordt het een duur grapje.. En vaker dan een paar keer starten kan ook niet, want er zijn amper wedstrijden..

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:55

Ik ben het met baudyh eens, wij moesten ook ergens beginnen en kozen voor de Mendurance. Dan heb je inderdaad je startkaart nodig als je verder wilt dan alleen de impuls. We wilden graag iets in wedstrijdverband gaan doen met ze maar we waren nog niet zo ver dat we dressuur, vaardigheid of marathon wilden gaan starten. We wilden ook iets samen ondernemen en buiten zijn, dan is dit wel de sport waar je moet zijn. Je hebt dan zes wedstrijden per jaar als je ze allemaal wilt starten, daar hadden we alleen de startkaart voor. Ik was dat eerste jaar ook lid van de Endurance vereniging want ik kon daardoor meedoen met de clinics van Tonkie. Daarna heb ik het opgezegd maar wel een jaar dubbele kosten.
Als je het echt graag wilt starten en het is financieel mogelijk (niet dat we rijk zijn ofzo) dan hou je er rekening mee in je maandelijkse begroting. Met wedstrijden weet ik wanneer deze zijn en dan moet er extrageld apart worden gelegd i.v.m. alle kosten.
Maar we zouden het niet willen missen, we vinden het super leuk om aan mee te doen met onze Shetlanders.

Maar door de Mendurance ben ik ook verder gegaan en zijn we af en toe eens een mini marathon gestart, meer clinics volgen m.b.t. de andere takken van mensport en nu sinds kort met Barney gestart met dressuur en vaardigheid en Pip gaat volgend jaar denk ik ook starten. Dus de Mendurance heeft ons ook enthousiast gemaakt om nog wat meer te gaan doen met wedstrijden en zo zijn de pony's inmiddels aardig all round aan het worden.

Door de Mendurance wordt je ook getriggerd om in de wintermaanden je best te doen. Ik moest wel in de regen en storm trainen, in maart moesten we klaar zijn voor Ysselsteyn. Je gaat over je grenzen heen en de pony's leerden hierdoor dat ze in alle omstandigheden de weg op moesten kunnen. Ik vind deze sport zeker in de nu hogere klasses een mentale uitdaging voor mezelf. Dus ondanks de kosten leer je er ook heel veel van hoe je op een gegeven moment blijft denken en rijden, zeker als je tegen de vijftig tot zeventig km zit.

Ik hoop echt dat meer mensen het gaan proberen, al is het maar 1 keer om het eens mee te maken.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 10:27

Geloof dat dat ook een van de redenen is geweest waarom er sinds januari van dit jaar nog maar 1 startpas mennen is. Met die startpas mag je in alle mendisciplines starten. Of het ook met oudere startpassen mag (dus die waar nog alleen D+V of SGMW op staat), durf ik niet te zeggen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:12

Om nog even terug te komen op het verhaal dat je echt tijd nodig hebt voor deze sport. De sport is super gaaf om te doen. Dat lees je uit het verhaal van Barney maar je moet er ook veel voor laten. Zeker als je zoals barney niet het "ideale "ras hebt voor de sport.
Toen ik nog met mijn pony reed hoefde ik veel minder hard te trainen als dat ik dat nu met mijn paard zou moeten. Heel ander type.
Ik vind dat als je aan een sport begint dan ga je ervoor. Mensen die gaan springen of dressuur gaan rijden gaan toch ook niet allen in de B starten en als ze hun punten voor de L hebben gaan ze niet over. Nee je wilt zo hoog mogelijk komen toch?
Dat is bij mendurance niet anders. Maar je ziet veel mensen klasse 0 of klasse 1 starten en nooit verder komen. Daar groeit de sport niet mee. imo zijn veel mensen die in deze klasse rijden ( nee niet iedereen) inderdaad die veredelde buitenrit aan het maken. Die mensen vinden het leuk om ergens anders te rijden, genieten van de natuur, nemen soms zelfs meer grooms mee...gezellig ( ja echt meegemaakt) Deze mensen met alle respect snappen deze sport niet. Deze mensen moeten gewoon enjoy the ride ritten gaan doen of koetsen tochten. Ik snap wel dat organisatie blij zijn met deze mensen want elke deelnemer is er één. Maar zo werkt het helaas niet.

Dat handje vol wat wel snapt waar het om gaat is helaas te weinig om de sport te doen groeien. Omdat zoals ik ook al zei het wel een tijdrovende sport is. Ik werd her en der uitgelachen om het feit dat het stalmanegment heel belangrijk is. Maar heus dat is het wel. Neem hier weer barney als voorbeeld. Om de zoveel tijd worden haar pony's gemaseerd, hoefsmid moet erbij. Speciaal voer. Trainen op de Veluwe of in diever omdat waar zij woont dat slecht mogelijk is. Lessen enz. Nu heeft zij een partner die dat ook allemaal leuk vind. Maar stel dat dat niet zo is. Word het ook een stuk lastiger.
Nanda had het geluk dat ze in het dfw woonde en het daardoor zonder ijzers afkon. Maar als je dat niet hebt moet je 9 van de 10 x gewoon elke 8 weken nieuwe ijzers.

Ik heb al jaren gefilosofeerd hoe we de sport groter kunnen maken. Maar heb geen oplossing. Denk toch nog steeds dat we het in de menners moeten zoeken. Er zullen er vast meer zijn die marathons net wat te heftig vinden maar wel iets meer willen doen dan alleen dressuur en vaardigheid. Kijk naar Vincent Boland. Die zei ik heb jaren fijn marathons gereden maar kan die hindernissen gewoon niet meer onthouden. Dat soort mensen die gedreven zijn zijn super voor de Mendurance. Maar ja vind ze maar eens.

Ik zelf vind het nog altijd een geweldige sport maar zoals ik al zij vind mijn paard het minder. Maar ook omdat ik met een eigen zaak gewoon niet genoeg tijd kan vinden om te trainen. Trainen voor dressuur en vaardigheid lukt net. Ik wil niet dingen half doen. Dus dan moet je kiezen. Voor mij dus dressuur en vaardigheid.
ppff sorry voor het lange verhaal weer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:58

Dat veel trainen etc moet je bij sgmw ook zeker in klasse 3 of als je zelfs verder wilt gaan. Of als je 2 span dressuur rijd of tandem of 4 span bijv.
Maar bij sgmw doe je nog meer dan alleen een rit door het bos maken; want dat is de wedstrijd; keuringen en een rit door het bos plat gezegd.
Alles wat erom heen bij komt; heb je bij andere takken ook, de een meer intensief dan de ander.
De keuze om het met pony's te doen waarbij het extra training vergt; is je eigen keuze.

Ik denk dat je dus de sgmw mensen bijna niet over kan halen; dus kijk je idd naar recreatieve menners maar ja die willen alleen gewoon rijden en niet zoveel erin steken als dat je moet doen in hogere klasse.
Dus je moet het echt van de liefhebbers hebben en helaas zijn die er ohz gewoon veel meer.
Zoals ik al zei lijkt trec me dan Veel leuker; afwisselende uitdaging bij de rit erbij, maar daar zie ik al helemaal amper wat van in de mensport.

Ik heb er hier 2 die mendurance heerlijk zouden vinden: heb er ook 1 die is her echt zat na een 15 km, dus ook belangrijk dat je paard/pony het ook leuk vind.
Ohz wou ik het altijd een keer doen maar helaas was dat lichamelijk niet mogelijk.
Ik zou mendurance best eens een wedstrijd mee willen doen; maar dan heb je weer alleen begin klasse vol en niet wat je wilt zoals baudyh schrijft.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:02

Citaat:
Ik heb al jaren gefilosofeerd hoe we de sport groter kunnen maken. Maar heb geen oplossing. Denk toch nog steeds dat we het in de menners moeten zoeken. Er zullen er vast meer zijn die marathons net wat te heftig vinden maar wel iets meer willen doen dan alleen dressuur en vaardigheid. Kijk naar Vincent Boland. Die zei ik heb jaren fijn marathons gereden maar kan die hindernissen gewoon niet meer onthouden. Dat soort mensen die gedreven zijn zijn super voor de Mendurance. Maar ja vind ze maar eens.

zoals baudyh zegt; dat zijn perfecte gedreven mensen idd, maar vele geven de men-sport dan volledig op ipv verder te kijken; want mendurance denk je niet zo snel aan; dus die bekendheid moer ook beter.
Bijv stukjes aanleveren voor blad mensport ed, onder de aandacht brengen daarin.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:04

Wil iemand hier uitleggen, wat is mendurance precies?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:15

Ik denk toch dat je deelnemers onder de menners zou moeten zoeken. Er zijn maar weinig mensen die en onder het zadel en aangespannen rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:33

Citaat:

Dat het zo is wil niet zeggen dat het logisch is :7 andersom is net zo onlogisch. KNHS zou dit soort belemmeringen op moeten heffen, het is nodeloos ingewikkeld.

Maar goed helemaal eens met het management en trainen verhaal Baudyh.

Vwb als je SGMW leuker vindt om te doen voor de afwisseling is dat gewoon zo. Zo heb je ook mensen die SGW onder het zadel liever doen dan endurance. Omgekeerd liever endurance dan SGW omdat SGW sneller gaat met meer risico's.
Wat wel zeker zo is, is dat het gericht mendurance trainen, dus langere afstanden dan een gemiddeld wegparcours en meer snelheid, absoluut het uithoudingsvermogen en de power van je paard enorm vergroot. Plus het vermogen 'diep' te gaan, mendurance en endurance zijn voor een paard, doordat het minder afwisselend is (geen hindernissen) mentaal erg zwaar.
Dus in dat opzicht kan het een aanvulling zijn op je hele trainen.

Ik heb zelf met een paard Z dressuur gereden en endurance klasse 2. Dat vulde elkaar heel goed aan want de galop werd veel en veel beter doordat ze meer ausdauer kreeg.