[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:11

Ahh vreselijk die wielrenners... Hier ook eigenlijk alleen maar slechte ervaringen. Ze passeren ook zo kort er langs zonder waarschuwing. Ik schrik er zelf al van, laat staan de pony. Laatst 1 op een fietspad naast het ruiterpad. Ik passeerde een andere menner dus moest aan de kant, ipv dat de wielrenner even wacht vliegt hij rechts langs mij heen door de bosjes. Heel fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:38

Rossfechten schreef:
Kunnen wielrenners paarden niet als kinderen beschouwen ? Kinderen doen ook onverwachte dingen,

Kinderen rijden ze ook aan.
In onze polder waar een wielrenbaan bij de vereniging is, rijden ze ook vaak door de polder. Mijn tante is op jonge leeftijd voor der huis aangereden toen ze langs de weg liep naar de buren.
Als kind ben ik ook gewaarschuwd door mijn ouders en heb ook vreselijk veel nare ervaringen met ze.

Van mij zouden ze sport mogen verbieden op de normale wegen.
Ik denk ook dat paarden voor veel ongelukken langs de weg kunnen zorgen en zou een verbod daarop ook niet vreemd vinden in dit drukke landje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:40

mika11 schreef:
Het zou al schelen als wielrenners een fietsbel hebben, die ze dan ook gebruiken natuurlijk.
Ze komen vaak zo onverwachts langs je heen schieten, zonder te waarschuwen.
Of ik nu met de hond loop of te paard ben, als ze van te voren even waarschuwen kan ik de hond bij me houden of met m'n paard vast aan de kant gaan.
Maar het lijkt wel alsof ze in een soort roes zitten: fietsen fietsen fietsen en blik op oneindig.
Dus daarom vraag ik me ook wel af of ze een fietsbel zouden gebruiken als ze die zouden hebben. :)

Dan horen ze niet op een openbare weg te fietsen. Fietsen fietsen en blik op oneindig doen ze maar op de baan en anders vragen ze erom en dan niet gaan zeiken he als ze vallen...........

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:50

Wat ik alleen niet helemaal snap, TS, je schrijft dat hij gevallen is door je zweep. Nu probeer ik me dat voor te stellen, maar heb zelf mijn zweep of netjes in de houder (rechtop) of hou hem voor me uit. Als je hem in de hand hebt en een wielrenner rijdt ertegen aan geeft die zweep toch mee?
Puur voor mijn beeldvorming hoor, ik heb zelf nooit een zweep die naar de zijkant uitsteekt, dus vroeg het me af.
Heb zelf geen last van wielrenners, alleen van automobilisten die vinden dat ze met meer dan 50 km per uur rustig kunnen passeren. Blijf het lastig vinden, ga ik te vroeg naar rechts remmen ze helemaal niet af, blijf ik wat meer richting midden rijden rossen ze met dezelfde snelheid door de berm wat nog meer kabaal veroorzaakt. Nu is mijn haflinger vrij bomproof voor de koets, maar vind het zelf geen prettig idee.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:55

Ik heb zelf nog niet zo veel nare ervaringen gehad met wielrenners maar ik kom ze hier dan ook zelden tegen in grotere groepen.
Ik ben het er wel mee eens dat je ze vaak niet hoort aankomen en dat het dan, mede door hun enorme snelheid, moeilijk is om rekening met hen te houden. En waarom ze op de openbare weg geen bel moeten hebben is me ook een raadsel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:04

Nee chocobroodje. Je rukt het uit z'n verband.
Het is iets van twee kanten zoals Denice al zei. Heb ook genoeg verhalen van lompe ruiters :Y)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:06

Ik zit in beide werelden en vind dat je niet alle wielrenners over één kam mag scheren. Ikzelf ga er ruim omheen, waarschuw de ruiter/menner van tevoren en steek vriendelijk mijn hand op als ze me er langs laten. Ik ben het er mee eens dat wielrenners die niets met paarden hebben zich asociaal kunnen gedragen, maar dat is voor sommige automobilisten niet anders.

Ik kan ook vreselijk veel last hebben van (elektrische) auto's en scooters die met een rotgang langs rijden, maar die worden toch ook niet van de openbare weg verbannen omdat ze paarden kunnen laten schrikken? Ik ben van mening dat de paardenwereld en de wielrenners veel onbegrip hebben wat betreft de omgang met elkaar. Als er van beide kanten meer begrip werd getoond, zou dit probleem niet hoeven bestaan.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:28

Ik moet zeggen dat ik hier (een dorpje regio eindhoven) ook echt wel eens sociale wielrenners heb meegemaakt! de grote collones zijn vaak drama, maar een enkeling of tweetal houd 50% van de tijd toch echt wel rekening met me :)
Gelukkig zijn de wegen richting bos/hei breed en rij ik een bomproof fjord haha. Vind ze alleen als ik zelf fiets en ze komen me tegemoet erg asociaal. Vaak zat mijn hand ingetrokken omdat ik bang was dat ze mijn stuur aan gingen tikken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:49

Hou op schei uit...asocialer volk dan wielrenners bestaat niet..Wat een vreselijk onbeschoft volk is dat zeg. Houden met niemand rekening, rijden 5 breed op een 60 km weg en gaan vervolgens gewoon echt niet opzij zodat je er langs kunt met je auto. Afremmen of rekening houden met ruiters en paarden en aanspanningen hebben ze nog nooit van gehoord. Hier ook al regelmatig aanvaringen gehad met dit asociale tuig. De ongelukken die ontstaan veroorzaken ze 9 vd 10 zelf door hun onbeschofte egoïstische rijgedrag. Ik hou tegenwoordig dan ook geen rekening meer met ze. Ga echt midden op de weg rijden net zo lang tot ze afremmen, doen dat niet kunnen ze fijn de berm of sloot in. Gelukkig kan mijn paard wel wat hebben..
Dat het gewoon tuig is blijkt wel uit het verhaal van een week of 4 geleden in Leiden...Wielrenner rijdt zwangere vrouw aan en sleurt haar vervolgens door de bosjes om dr in een meer te gooien _-:( _-:(

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:00

Met één of twee wielrenners heb ik nog nooit problemen gehad.
Die zondag-ochtend-groepen-in-rabobank-pakjes zijn wel héél irritant....
Mountainbikers op ruiterroutes zijn ook niet tof.... Ooit heeft er een mijn menpony als fietsenstandaard gebruikt. De beste man kachelt zo tussen zn voorbenen :D
Verder in mn mentijdperk had ik vaak twee zwepen op de bok.
Één normale en eentje met een moertje aan de slag.....daar kun je fijn me rond tikken }>

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:02

NobiBos schreef:
Ik ben zelf zowel wielrenner als ruiter, en ik kan je wel vertellen waarom wielrenners zo asociaal overkomen. Als wielrenner is het namelijk echt not-done om af te remmen, je remt alleen in geval van nood of voor een stoplicht. In elk andere geval stop je gewoon met trappen.

Not done?? wat is dat nou weer voor zelfbedachte domme regel....
Misschien moet ik die ook hanteren als die aso's weer eens nergens rekening mee houden....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:19

Dames, ik ben even wat gaan zoeken op naar de mening van de (meestal) heren in kwestie.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 55&start=0

Het geluid is meestal dat ze het niet weten omdat ze denken dat het paard schrikt van de alarmering die je geeft. Ik lees ook vaak over mest overlast. Go read it for yourself ;) De toon is er iig behoorlijk anders dan hier.

Nog even een mooie quote :')

de zwarten schreef:
Bovenal zitten er zeer vaak schone vrouwen op die beesten. Als ik er te snel voorbijrijd, zie ik daar veel te weinig van :)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:22

Jammer dat er zo snel vooroordelen zijn ontstaan hier :n
Niet elke wielrenner is zo asociaal en als er mensen in een meer worden gegooid is dat een belachelijke uitzondering.
Ook in een groep gaan wij voor elke tegenligger in enen achter elkaar rijden en rijden we voor de rest in tweetallen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:24

Danique_G schreef:
Dames, ik ben even wat gaan zoeken op naar de mening van de (meestal) heren in kwestie.

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 55&start=0

Het geluid is meestal dat ze het niet weten omdat ze denken dat het paard schrikt van de alarmering die je geeft. Ik lees ook vaak over mest overlast. Go read it for yourself ;) De toon is er iig behoorlijk anders dan hier.

Nog even een mooie quote :')

de zwarten schreef:
Bovenal zitten er zeer vaak schone vrouwen op die beesten. Als ik er te snel voorbijrijd, zie ik daar veel te weinig van :)

Heel verhelderend topic, helemaal wat ik bedoel. De verschil in toon valt mij ook heel erg op. Mogen we wel een voorbeeld aan nemen denk ik zo.

Petra109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:25

Wielrenners zijn inderdaad vervelend. Gelukkig nog nooit een nare ervaring ermee gehad maar over het algemeen komen ze uit het niets snel voorbij racen.
Gelukkig ook nog wel sociale wielrenners meegemaakt die wél afremmen of er met een ruime bocht omheen gaan. Toch jammer dat wielrenners bij voorbaat al zo'n slechte naam hebben

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:23

Een slechte naam gemaakt hebben ja!

Tuurlijk heb je er ook nette tussen, alleen die merk je nauwelijks op omdat ze doen zoals het hoort.
Vooral in groepen is het erg. Vinden ze dat ze niet op het fietspad hoeven en rijden ze standaard naast elkaar ipv achter elkaar.
Meeste die alleen fietsen, gedragen zich wat beter.

Onze verzorgster (14 jaar) had ook een ongeluk gehad met een groep volwassen (!) wielrenners en haar pony met wagen. Ze werd uitgescholden, terwijl ze de schrik van der leven had. Gelukkig was er 1 uit de groep die haar wel is gaan helpen, terwijl de rest weer door ging fietsen. Hij snapte ook niks van de rest, maar gezien het om een groep van een stuk of 7 a 10 mannen ging, was hij dus de uitzondering.
En nee, zij was niet de schuldige, ze werd ingehaald.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:24

denice schreef:
Heel verhelderend topic, helemaal wat ik bedoel. De verschil in toon valt mij ook heel erg op. Mogen we wel een voorbeeld aan nemen denk ik zo.

Heb liever dat ze zich op de fiets een stuk netter gedragen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:10

sneeuwpop schreef:
denice schreef:

Heb liever dat ze zich op de fiets een stuk netter gedragen.

*\o/*

Als ze met z'n allen PAARD roepen, beginnen wij heel hard FIETS of SUKKEL ZONDER HELM te roepen, al naar gelang het voorbij suizende volk. Gelukkig hier erg bomproof paarden......

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:18

Wow stoer. Wil je een lintje? :j

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:19

Danique_G schreef:
Wow stoer. Wil je een lintje? :j

Ach meissie toch, wat een frustratie....... een onbegrepen wielrenner.....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:21

Nee hoor ik vind je gedrag alleen niet bepaald bij een volwassene passen :') Typisch voorbeeld van hoe het nooit beter gaat worden. Je afzetten tegen de andere partij terwijl communicatie juist essentieel is.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:22

Hier ook iemand uit beide werelden. Mijn paard is bang voor groepen wielrenners, vooral als hem een grote groep tegemoet komt, maar ik heb nog nooit problemen gehad. Aan de andere kant weet ik dat paarden kunnen schrikken en zal ik dus waar mogelijk ruim passeren en laat ik altijd even merken dat ik eraan kom.

Ik heb juist weer hele slechte ervaringen met de mensen die ik maar even 'zondagfietsers' noem. Stelletjes op (elektrische) fietsen die gezellig met mooi weer op pad gaan. Ik heb niks tegen ze, maar als ik bel zou ik er wel graag langs willen. Hoe vaak ik al niet uitgescholden of zelfs weggeduwd ben omdat ik, als ik na drie maal bellen nog geen reactie krijg, maar eens roep of ik er langs mag. Sterker nog: door een vreemde manoeuvre van een andere fietser ben ik gevallen omdat ik moest uitwijken. Denk je dat ze me kwam helpen? Nee, ze stond erbij en lachte me uit.

Wat ik hiermee wil zeggen? Asociale mensen kom je overal tegen, op de (race)fiets, in de auto, te voet en vast ook wel te paard.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:26

Danique_G schreef:
Nee hoor ik vind je gedrag alleen niet bepaald bij een volwassene passen :') Typisch voorbeeld van hoe het nooit beter gaat worden. Je afzetten tegen de andere partij terwijl communicatie juist essentieel is.

En juist dat ontbreekt er bij de meeste wielrenners dus bij, het is ikke ikke ikke......
We zijn met elkaar op de wereld en moeten ons allemaal, zonder uitzondering, ook zo gedragen.
Maar het is bij mij tot zover en niet verder. Ik zie het niet alleen als ik op het paard zit maar ook in de auto of zelf op mijn fiets. Overal tussendoor, stoplichten bestaan niet, fietspaden ook niet en we krijg als fietser toch lekker toch nooit de schadeclaim. Zover voor volwassen gedrag en het goedpraten van asociaal gedrag.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:56

Flew schreef:
Hier ook iemand uit beide werelden. Mijn paard is bang voor groepen wielrenners, vooral als hem een grote groep tegemoet komt, maar ik heb nog nooit problemen gehad. Aan de andere kant weet ik dat paarden kunnen schrikken en zal ik dus waar mogelijk ruim passeren en laat ik altijd even merken dat ik eraan kom.

Ik heb juist weer hele slechte ervaringen met de mensen die ik maar even 'zondagfietsers' noem. Stelletjes op (elektrische) fietsen die gezellig met mooi weer op pad gaan. Ik heb niks tegen ze, maar als ik bel zou ik er wel graag langs willen. Hoe vaak ik al niet uitgescholden of zelfs weggeduwd ben omdat ik, als ik na drie maal bellen nog geen reactie krijg, maar eens roep of ik er langs mag. Sterker nog: door een vreemde manoeuvre van een andere fietser ben ik gevallen omdat ik moest uitwijken. Denk je dat ze me kwam helpen? Nee, ze stond erbij en lachte me uit.

Wat ik hiermee wil zeggen? Asociale mensen kom je overal tegen, op de (race)fiets, in de auto, te voet en vast ook wel te paard.

En als ze je dan eindelijk horen dan kijken ze eerst (al slingerend het hele fietspad gebruikend) achterom wie er nu weer aankomt. Net alsof ik bel als ik op mijn paard zit. :+

Het valt me sowieso op dat zodra mensen in groepsverband recreeren ze weinig oog hebben voor andere weg/bosgebruikers. Denk aan hardlopers die midden op een kruising in het bos oefeningen gaan doen of in drie rijen dik op het fietspad lopen.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:24

Margee schreef:
Als ze met z'n allen PAARD roepen, beginnen wij heel hard FIETS of SUKKEL ZONDER HELM te roepen, al naar gelang het voorbij suizende volk. Gelukkig hier erg bomproof paarden......

Waarom denk je dat ze PAARD roepen? Om de rest van de groep te waarschuwen wat er staat te komen. Als jij dat hoort kun je het ook gebruiken als aanwijzing dat er dus een groep aankomt, in plaats van als een malloot nutteloze dingen terug te roepen en te hopen dat hun gedrag daar beter van wordt.