[AR] Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:55

ps mocht je toch naar kaatsheuvel komen ik wil eventueel wel mee haan is hier in de buurt. Als je dit fijn vind.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:04

Heel erg bedankt allemaal voor de steun!

@ speurneusc: Ja inderdaad, zo was ik ook aan het denken. € 1000 terugkrijgen zou natuurlijk heel mooi zijn, maar ik denk dat ik met € 800 ook al heel blij zou zijn. Zonder jullie had ik er immers niet eens aan gedàcht om te bellen, dus dan had ik helemaal NIETS gekregen :D

@ Tine: Dank je :Y)

@ Punz: Ok, bedankt! Hierdoor zou ik mij inderdaad in verwarring laten brengen, goed dus dat je dit even aanhaalt!
Mijn vriend wou ook nog even bellen naar de dealer, hij vindt dat ik meer moet vragen dan € 800. Als ik merkte hoe positief ik kon antwoorden op al zijn vragen over de wagen, denk ik ook wel dat hij meer dan € 500 gaat geven. Een handelaar zegt meestal de bodemprijs, vaak is hij dan wel van plan om meer te geven, maar start hij zo laag mogelijk zodat het straks lijkt alsof hij een enorme toegeving heeft gedaan.

@ L_Rivaldo: Inderdaad, ik denk ook dat 100% terugeisen niet gaat om de reden die ik al eerder vermeldde, ik heb 4 jaar lang plezier gehad van die wagen. Een gelijkwaardig product wil ik momenteel zelfs niet van hem, ik wil liefst gewoon geld terug zodat ik ergens anders een andere wagen kan kopen... Het zal wel niet aan hem liggen, maar mijn vertrouwen in hem is nu toch wel aardig gedaald.

Waarschijnlijk gaan we het wel doen hoor, naar Kaatsheuvel komen. In principe telt iedere euro die ik terug kan krijgen, dat is dan weer zoveel korting op de volgende wagen die ik ga kopen. Maar we moeten eerst vervoer zorgen, mijn vriend en ik hebben immers geen rijbewijs van de trailer, en die man die de wagen toen mee is gaan kopen willen we nu niet meer lastig vallen (heeft vorig jaar een herseninfarct gehad en kan zulke lange autoritten niet meer aan). We gaan proberen om het gewoon met een brede aanhangwagen te doen, dan kunnen we gewoon met z'n tweetjes gaan en hier een daguitstapje van maken. Eerst moeten we dus ergens een brede aanhangwagen zien te vinden, maar ik wil dit hele gedoe zo snel mogelijk achter de rug hebben. Ik wil terug mennen! -O- Het mennen ging net zo goed, Romeo zijn conditie was (is) super en dat maakt het mennen zo heerlijk!

Barvrouwke

Re: Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:10

Wat kost een ander karretje van dezelfde leeftijd, dan heb je wat vergelijkingsmateriaal qua prijzen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:14

Geen idee, maar mijn wagen bestaat uit 2 delen en heeft heel wat herstellingswerk nodig... Lijkt me niet dat ik dan kan vergelijken met wagens die wél nog gebruikt kunnen worden :Y) Of zouden jullie dat wel doen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:15

Ja, het is toch een productiefout. Kijk dat hij je niet wil vergoeden tot de nieuwprijs is jammer,
maar een vergelijkbaar product is toch wel het minste?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:18

Ik denk dat 8 a 900 euro een goed bedrag is om voor dat karretje terug te krijgen.
Dan heb jij alvast wat geld voor een nieuw wagentje en heeft de dealer 'donor' onderdelen voor andere eigenaren van zo'n zelfde wagentje.

Het wagentje herstellen zou ik zeerste afraden!!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:32

de wagen past met de boom eraf in een 2 paards trailer vergelijkbaar product hoeft niet van hem te zijn kan ook Dat hij op zoek gaat naar iets. Zelf zou ik nooit zo maar gaan rijden als hij niet duidelijk wat heeftgeroepen zelf weet ik Dat als je al zo'n eind gereden hebt ze weten Dat je met minder genoegen neemt want je hebt al zoveel gereden en kar gehuurd.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:38

Jeetje zit hier echt vol verbazing je topic door te lezen..er valt me 1 ding op.. Je bent veel te lief..
Ze hebben je hier al goed geholpen door te laten zien wat je rechten zijn.

Wat ik wel nog wil zeggen is dat je geen rekening moet gaan houden met die dealer in de trant van ja maar hij heeft ook niks aan dit wagentje in deze toestand.
Nee heeft hij ook niet ,maar jij bent in dit geval de pisang omdat hun een prutwagen aan je hebben verkocht en op welke manier dan ook gaan ze er dan maar voor zorgen dat je een veilige wagen terug kan kopen of een andere wagen bij hem vandaan krijgt.
Het zal toch niet zo zijn dat ze je afschepen met een paar honderd euro waar je niks bijzonders van kan kopen.

Je hebt daar genoeg centen aan uitgegeven en 1700€ is ook gewoon goed geld voor de hardwerkende onder ons. Zo simpel is dat.

Het is heel vervelend voor de dealer maar dat is het risico van het vak.

Je kar is gewoon levensgevaarlijk geweest en ik las dat je op een advocatenkantoor werkt dan zou ik toch je collega's eens vragen wat je hiermee eventueel kan doen.
Dat je geen 1700€ contant terug krijgt ,oke oke..maar wel een wagen terug in die prijsklasse dan.

Afschrijving in 4 jaar van 900€ voor je wagen gaat toch echt te ver. Als je er 800 voor terug zou krijgen.
Je komt hem niet inruilen voor een andere , nee hij is aan barrels omdat hij niet deugd dat is heel wat anders.\
En dat horen ze naar behoren te gaan oplossen.

Ik hoop dat je eruit gaat komen met de dealer en binnenkort weer met je kanjer weer heerlijk kan mennen.
Laat je niet afschepen met een paar honderd € , hij zal niet blij zijn met je, maar dat is dan heel jammer ze houden ook geen rekening met hoe jij je voelt ,dus poot stijf houden.
Je hebt recht op een reëel bedrag of een degelijke andere wagen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:46

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:14

@ Karuna: Bedankt voor de moeite, maar dit zijn allemaal paardenwagens... Bij de laatste staat wel 'pony', maar men zegt erbij ideaal voor d-pony... Mijn pony is 1.26m, dus die gaat echt niet blij zijn met zo een grote wagen :+

@ SorpresaKyra: Inderdaad, ik moet minder medelijden hebben met hem... Hij heeft mij immers een slechte wagen verkocht. Maar goed, als ik Bokt niet had, had ik zelfs helemaal niet gebeld. Dus eigenlijk kan ik blij zijn als ik € 800 zou terug krijgen, want een andere wagen moet ik toch sowieso kopen, en € 800 minder moeten betalen zou wel mooi zijn.
Maar goed, we gaan proberen om meer eruit te halen :Y)

@ L_Rivaldo: Inderdaad, daar ben ik ook wel bang voor, dat hij die dag minder wil geven dan ik vraag. Hij zal inderdaad denken 'die gaat toch aannemen wat ik aanbied, ze gaan niet voor niets naar hier rijden', dus ik hoop van harte dat hij toegeeft en mij gewoon geeft wat ik vraag.
Hij heeft gewoon gezegd "tjaaa, ik zal je wel zo'n € 500 à € 600 kunnen geven hiervoor", een hoger bedrag wou hij absoluut niet uitspreken, maar hij zei ook niet dat ik onredelijk was. Hij zei "Ik kan pas beslissen dat die wagen meer waard is als ik hem in het echt heb gezien, aan foto's heb ik niets dus die hoef je niet te sturen". Hij heeft dat verschillende keren herhaald, dus ik denk toch dat we gewoon naar daar moeten rijden en het been stijf houden.

Een aanhangwagen gaan we normaalgezien niet huren, mijn vriend dacht iemand te kennen die zo een aanhangwagen heeft.
We zijn de wagen 4 jaar geleden gaan ophalen met een 2paardstrailer, maar die man die toen voor ons gereden heeft kan zulke ritten niet meer aan en wij mogen zelf niet met een trailer rijden. Mijn schoonbroer (broer van mijn vriend) heeft wel een jeep en trailer, maar we willen liefst geen andere mensen hiermee lastigvallen. Als we met een trailer gaan, moeten we iemand anders vragen om te rijden gezien we zelf het rijbewijs hier niet voor hebben. We gaan eens navragen bij vrienden/kennissen of iemand zo een aanhangwagen heeft die we gewoon achter onze auto kunnen hangen zodat we zelf met ons tweetjes kunnen gaan zonder iemand hiermee lastig te vallen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:22

Ik ben toch wel benieuwd waar je nou echt recht op hebt, ik denk dat het netjes is van de verkoper als hij de wagen terug neemt voor een bepaald bedrag (en sommige bedragen die door enkelen genoemd worden zijn in mijn ogen dan weer niet echt realistisch) of korting verleent op een andere wagen.
Zou dit zelf iig netjes vinden en ben me niet eens zeker tot in hoeverre de verkoper hiertoe überhaupt verplicht is...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:44

Sander-lotte ik had dus ook niet gekeken naar maat of afstand. Meer voor het idee. Een kar zoeken mag je zelf doen. Eerste je geld terug krijgen. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:47

In ieder geval is het goed dat je die wagen niet meer in gebruik neemt, TS. Ik vind het schokkend te lezen hoeveel er mee mis is gegaan, je hebt vast een beschermengel die overuren heeft gedraaid!
Ik vraag me af hoeveel die man er voor bereid is terug te geven. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij zelf nog wat met die wagen kan...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:59

TS pas wel op wat de verkoper nu doet

hij geeft jou geen vergoeding voor de slecht geleverde prestatie maar wil gewoon nog verdienen aan de onderdelen van jou karretje
dat is wat hij nu doet en ik ben bang(als het de firma is die ik denk dat het is) dat je ter plekke nog minder krijgt als dat hij door de telefoon gezegd heeft
hij biedt gewoon op jou karretje, hij geeft geen schadevergoeding voor slecht geleverde prestatie :(

ik zou een collega een mooie brief laten opstellen over de plichten van de verkoper
laat je wagen taxeren door een zaak bij jou in de buurt(wat hij waard was voor het ongeluk) en neem dat mee met het deftig schrijven van je advocaten kantoor

hopelijk zijn ze dan bereid je netjes te helpen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:02

Ik zou inderdaad wel een bedrag willen afspreken voordat ik erheen reed. Wat hij wrs wil doen, is jou laten rijden, en jij denkt dat je 800 euro krijgt (ik noem maar wat). Als je er dan bent en tig kilometers gereden hebt, zegt hij dat hij echt niet meer kan geven dan 500. Als je het niet doet, heb je een x aantal euro's weggegooid aan benzine, dus dan doe je het maar voor die prijs, want het is beter dan niets. Ik ken die man niet, en zeg niet dat hij het zo doet, maar het zal niet de eerste zijn helaas.

Ik zou als ik jou was ook contact opnemen met de fabriek (of die bestond niet meer of wel?), of een andere dealer om te vragen wat de procedure is in zo'n geval.

De garantie is al voorbij, maar je mag redelijkerwijs verwachten dat een wagen van die prijs langer meegaat dan 4 jaar. En daar kan je wettelijk gezien zeker wat mee.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:31

Mee eens met Eileen: je mag verwachten dat zo'n wagen langer meegaat dan 4 jaar, ook al is de garantie verlopen. De verkoper (in dit geval de dealer) is primair aansprakelijk, niet de fabrikant. Hij mag je dus niet naar de fabrikant verwijzen, en het is om het even of die nog bestaat of niet. Dat is zijn probleem, niet het jouwe.

Het is volgens mij wel zo, dat hij wettelijk niet verplicht is een vergoeding te geven. Hij kan ook een vervangend, gelijkwaardig product leveren, in jouw geval een wagen van ongeveer gelijke leeftijd en dagwaarde. Als hij toch overgaat tot een vergoeding, is redelijk dat de vergoeding gebaseerd is op de dagwaarde / marktwaarde, omdat je al een paar jaar het "genot" (wat heet, de ellende...) hebt gehad van de wagen. Hij hoeft dus niet de nieuwwaarde te vergoeden. Dat de wagen nu schade heeft doet er totaal niet toe bij de waardebepaling.

Edit:
Goed dat je voor jezelf al wat zinnen had opgeschreven. Probeer het bij hem vooral te zien als zijn probleem, niet het jouwe. Ik zou fijntjes laten doorschemeren dat half mennend Bokt al op de hoogte is en dit topic met interesse volgt. Dat scheelt vast in zijn bereidheid om je tegemoet te komen. Hij wil geen slechte reputatie.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:12

Ik zou ook echt advies bij je collega's inwinnen en de erkoper laten weten dat je op een advocatenbureau werkt. Dan scheept hij je wsl ook wat minder af.

Ik ben heel blij dat ik niet in jouw schoenen sta, wat een gedoe....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 13:42

@ ConCamillo: Is Bokt algemeen gekend in Nederland?
In België zijn er namelijk wel veel mensen die op Bokt zitten, maar Bokt is niet algemeen gekend onder de paardenmensen in België. Zeker de oudere garde kent Bokt niet. Vader v/d Linden is namelijk van de oudere garde, vandaar dat ik mij afvraag of Bokt in Nederland wel bekender is, anders heeft het weinig zin om te zeggen dat Bokt meeleest :Y)

De nieuwwaarde hoef ik eigenlijk ook niet terug, zoals ik al zei heb ik toch 4 jaar plezier gehad van dat wagentje. Ok, ik schrok me rot toen dat lamoen brak (ook in galop, alle ongevalletjes zijn in galop gebeurd) en tegen Romeo zijn been sloeg, maar ik heb dat toen laten maken en ik heb weer verder kunnen rijden tot deze zomer het lamoen opnieuw brak in galop... Buiten de 3 gevallen die ik heb meegemaakt, heb ik toch plezier gehad van die wagen.
Maar dan nog, zulke dingen mogen niet gebeuren bij een wagen van 4 jaar. Ik ben ook niet van plan om gelijk toe te geven als hij zegt "nee, ik geef niet meer dan € 500", maar het lijkt me ook niet gemakkelijk om meer dan € 800 los te krijgen. Als hij niet meer wil betalen, betaald hij niet hé...

@ eilleen: Ik heb dat geprobeerd, maar hij weigert om een bedrag te zeggen, hij wil de wagen eerst zien voordat hij dat beslist. Maar goed, eigenlijk gaat het hem niet om hoe de wagen eruit ziet, het gaat erom dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd... Toch denk ik dat hij geen vaste prijs wil gaan zeggen aan de telefoon.

@ tine: Dat vind ik persoonlijk een beetje vervelend, het gerechtelijk verlof is net voorbij en het is hier echt ràzend druk, alle advocaten verzuipen in het werk, dan vind ik het vervelend om met zo een persoonlijk zaakje af te komen wat voor hun alleen maar tijdverlies is...

Ik kan me inbeelden dat je niet in mijn schoenen wilt staan :D Op momenten als deze wou ik dat ik zo'n ezeltje in de tuin had staan waar geld uit kwam, dan kocht ik me gewoon gelijk de mooiste en meest comfortabele marathonwagen en maakte ik mij geen zorgen over die kapotte Dutch, dan vloog die gewoon de schroothoop op... Nu wil ik toch graag zoveel mogelijk geld terug krijgen zodat ik toch een fatsoenlijke wagen kan kopen waar ik op zijn minst veilig mee kan rijden door het bos.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:05

Ja, daar heb je wel een punt. Ik weet natuurlijk niet of hij bekend is met het fenomeen Bokt...

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:11

ook ik lees even dit verhaal mee daar ons ook de lamoen gebroken is tijdens rit en ook tegen benen van joe aan sloeg hij had pure paniek in de ogen maar mijn groom had hem goed onder controle en we hebben uit gespannen snel en toen gekeken of hij niks had toen koets eraf was liep hij alsof er niks aan de hand was achter de koets aan (en in zijn gedachten moest hij hebben gedacht hahah trekken jullie dat ding maar lekker terug naar stal).
Nu zeiden ze ze konden dit lassen maar ik weet niet of dit wel zo goed is is er iemand hier die dit ook heeft laten doen en wel goede ervaring ermee heeft???? :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 15:58

In vergelijking met wat ik nu aan de hand heb was dat lamoen nog niets :D (hoewel ik toen ook aardig geschrokken was)
Ik heb het lamoen toen wel laten lassen. Mijn lamoen is hol, en voor de veiligheid heeft de lasser er een ijzeren staaf in gestoken voordat hij de stukken weer aan elkaar laste. Op die manier is mijn lamoen nu heel wat steviger, volgens de lasser kan het nu onmogelijk nog breken.

Bij mijn wagen had ik mij best de vraag gesteld of de rest van de wagen wél nog in orde was en stevig genoeg, maar daar heb ik toen niet bij stilgestaan...
De enige raad die ik voor je heb: Hou je wagen goed in de gaten, laat desnoods iemand er regelmatig naar kijken die iets van metaal en laswerk kent. Wij hadden op voorhand NIETS gemerkt en zonder dat ik het goed besefte schoten de voorwielen onder de wagen uit...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:16

Even een update voor de geïnteresseerden:

Zaterdag gaan we naar Kaatsheuvel met de wagen, ik heb met de leverancier een minimumbedrag van € 650 afgesproken, als de wagen er voor de rest goed uit ziet, is hij eventueel bereid om wat meer te geven.

Na lang zoeken heb ik eindelijk vervoer gevonden *\o/* Het was niet eenvoudig om een aanhangwagen te vinden die breed genoeg was (spoorbreedte is blijkbaar 1.30m en niet 1.25m), maar uiteindelijk toch een familielid kunnen vinden die een brede aanhangwagen had!
Onze auto mag namelijk geen trailer trekken, en gezien we geen andere mensen willen lastigvallen, was een aanhangwagen de ideale oplossing.

Ik heb ook al een andere wagen op het oog om te kopen, daar gaan we zaterdag ochtend nog even naar kijken voordat we naar Kaatsheuvel gaan. Ik ga nog niet te vroeg juichen, maar het ziet ernaar uit dat het misschien toch nog een redelijk goede afloop kan worden... Hopelijk gaat nu verder alles volgens plan, ik zal toch blij zijn als het zaterdag avond is, dan heb ik al meer zekerheid!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:33

spannend :D
ik ben benieuwd :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:35

Dat is goed nieuws!! Ik duim voor je dat het allemaal goed afloopt!

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:39

Ik duim voor je dat je binnenkort weer zorgeloos kunt gaan mennen.