[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 13:36

Oogkleppen of niet, heb ik het ook wel eens over gehad. Mijn pony was rillerig voor wat ze niet (meer) kon zien. Dan hoorde ze bijvoorbeeld een tweespan met veel gerammel van achter op komen, werd ze nerveus, en direct weer rustig wanneer het span in beeld kwam. Omgekeerd ook: rustig wanneer het span van voren kwam, en opzij springen wanneer ze het niet meer zag. Veel doortrainen had weinig effect, want hoewel ik het hele seizoen wedstrijd reed, en al een jaarlang wekelijks met meerdere aanspanningen tegelijk les had, bleef ze daar wat schrikkerig voor. Niet prettig als je in een wedstrijdring rijdt met links een dressuurring en rechts de vaardigheid. Steeds een hupje opzij.

Ik heb het daar toen met meerdere instructeurs en wedstrijdmenners over gehad, maar ze vonden het toch geen van allen verantwoord om de oogkleppen er af te halen.
Ik heb uiteindelijk een groot deel van het probleem weg kunnen nemen door met marathon-oogkleppen (die halve, van Ideal) te gaan rijden. Zag ze net iets meer van opzij, maar toch afgesloten van prikkels van achteren.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:46

Ik ben ook bezig onder begeleiding onze shetlander te beleren. Lees regelmatig mee! Interessant topic! Ik zal binnenkort even uitgebreid reageren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:52

Gem schreef:
Ik heb uiteindelijk een groot deel van het probleem weg kunnen nemen door met marathon-oogkleppen (die halve, van Ideal) te gaan rijden. Zag ze net iets meer van opzij, maar toch afgesloten van prikkels van achteren.

Ik merkte dat onze merrie er erg aan moest wennend dat ze meer zag, ze werd bij de vorige eigenaar altijd met hele kleppen gereden, ik had vanaf het begin een hoofdstel met halve kleppen. Nu is ze gewend dat ze meer ziet en je ziet haar ook echt om zich heen kijken als we aan het stappen zijn aan de lange leidsel in het bos. Ze vind het wel erg leuk om lekker van haar af te kijken.

crazyshar

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:28

Ik lees ook mee. ik heb een hele tijd geleden wat kennis opgedaan bij VHU helaas is dat langs mijn kant toen flink verwaterd! :o :o sorry daarvoor.

nu sinds een week weer een nieuw tuig gekocht omdat het toch blijft kriebelen.
gisteren hem ingetuigd en meteen een band erachter gehangen! wat deed hij het goed!
wel even vreemd kijken en lichtjes dribbelen van het geluid van de sleep achter hem, maar met mijn geruststellende stem was het gauw weer goed.
daarna sleep af en even droog gemend, dit ging ook super, klein stukje draf gedaan 1 baan linksom en 1 baan rechtsom heel mooi beheerst en compact, terwijl hij onder het zadel juist erg hard kan gaan en heel moeilijk verzameld.

dus nu erg opzoek naar betaalbare instructie omgeving Breda/Zundert. ik weet in Rijsbergen maar wilde kijken of er meerdere zijn om meerdere opties te bekijken wat het beste is bij ons.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 14:32

Stal Sintels misschien? (Liberty hier op bokt)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:32

@Crazyshar leuk dat je het weer op gaat pakken :j

@Gem Ol staat nu zonder kleppen en woensdag gaat ze voor het eerst voor de 4-wieler.... ben benieuwd. Ik was ook altijd van ze moeten kleppen, ben zo 'opgevoed' maar ja, bij Ol kreeg ik het maar niet goed gepast dus zo begonnen en het ging goed dus liet ik het zo. Maar ben nu wel beetje zenuwachtig voor woensdag :=
Je ziet Ol echt af en toe even heel snel naar achteren kijken (is dus eigenlijk maar heel klein stukje opzij met hoofd en dan weer naar voren) als ze opeens iets hoort.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:22

Nou het zenuwachtig zijn was nergens voor nodig, ze liep met de wagen weg alsof ze nog nooit anders had gedaan **trots** :D

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:53

Wat fijn! Blijft toch spannend alles wat je voor de 1ste keer doet.

Hier gisteren een spannend momentje gehad. Na een ritje over de weg nog even in de weide rijden en toen dacht prince even het baasje te testen. Baasje lette niet heel goed op waardoor ik iets te laat remde en ze beide de kar op de kont kregen. Na wat spannende en hele snelle rondjes kreeg ik gelukkig de rust weer terug, maar mijn hartslag ging wel even heel snel :-)
Het blijft zo opletten met dat jonge spul! Ik merk zelf wel dat ik best zenuwachtig ben voor elk ritje.pas als ik op de kar zit, kan ik ontspannen en genieten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:59

Wat je zegt Sumic, altijd toch wel spannend iets voor de eerste (paar) keer. En met zo'n jong ding / jong span is heel veel de 1e keer. Als ze de wagen zo op de kont krijgen toch braaf denk ik dat ze niet gaan bokken of echt aan de rel. En dan heb je er wel twee voorstaan :=

Iets verder ervoor zetten dat dat gewoon niet kan geen optie of wil je dat gewoon niet? Rij je er zelf ook mee onder het zadel trouwens? Zijn toch ook D-pony's die van jou? Ollie kan enorm bokken onder het zadel ben benieuwd of ze dat voor de wagen ook gaat doen :x :+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:42

Sumic dit gebeurde mij woensdag ook, mijn eigen schuld, was te laat met commando geven. De schimmel 6 ging stilstaan waardoor de zwarte (16) ook stil ging staan en ze dus beiden de kar op de kont kregen. Gelukkig totaal geen reactie en stapte rustig door. nu zijn ze in enkelspan al door gereden maar in dubbelspan hebben ze nu 5 keer naast elkaar gestaan en was het dus voor mij ook de 5e keer. Ik merk wel dat ik zelf nog te weinig ervaring heb, ben te laat met commando's geven. Gelukkig twee hele brave beesten voor de wagen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:39

Bij mij nam prince een enorme sprong naar voren, zomaar uit het niks en daardoor kreeg joey de kar op zijn kont. Vervolgens neemt joey een enorme sprong van schrik en krijgt prince de wagen op zijn hakken. Ze sloegen gelukkig niet, maar sprongen wel hard vooruit. Dacht even dat ik ze kwijt was, maar dat viel toch mee. Mijn dissel zit op zijn langste en ik dacht dat dit wel prima was, maar er is nu een nieuw verlengstuk in de maak :-) zolang we toch nog geen wedstrijden rijden etc liever een extra lange dissel.
Over wedstrijden gesproken, in tilburg organiseren ze altijd een hele mooie oefenmarathon voor jonge paarden, kinderen en grooms. Dit is in oktober en ik denk dat we daar naar toe gaan streven.

Ja tallechie met zijn tweeën is dan toch een heel verschil. Ze moeten nog leren samenwerken.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:43

Vhu ik wil ze wel onder het zadel gaan rijden, maar ik ben al een keer van joey gevallen... kwam erachter dat ik minder held ben dan 10 jaar geleden :-) joey moet doorgereden worden en prince moet zelfs nog ingereden worden. Eerst eens goed bevestigen voor de wagen en dan stoute laarzen aan en erop... het lijkt me wel ideaal voor de winterperiode om ze door te trainen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 18:05

Willen jullie asjeblieft ontopic blijven in het Beleertopic? Offtopic en gezellig mag in het HK topic :) .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:21

@Gem is wel (een beetje in ieder geval) ontopic want mijn vervolg vraag was (als Sumic had gezegd dat ze ze onder het zadel klaar had) of ze dan liever eerst onder het zadel wedstrijden wil gaan rijden of eerst voor de wagen. En of die van haar bokken onder het zadel in galop en dus ook wel of niet voor de wagen.... Hoort nog wel beetje bij beleren toch? :o anders excuse me :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 18:47

OHZ-vragen mogen elders gevraagd worden, op RT :) . Het topic is bedoeld om mensen beleren-vragen voor de wagen de kans te geven hun ervaringen te delen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:45

Ik ben nu toch on topic? Of als ze ohz bokken met galopperen met beleren ze dat ook doen met voor de wagen met beleren -O- die vraag kan ik niet stellen bij ohz types en het gaat echt over beleren voor de wagen -O-

Anders wis m'n bericht maar alleen dus echt van geen kwaad bewust... Y;(

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:13

Ik zal proberen ontopic te blijven, anders hoor ik het wel :-)
Ohz wordt puur voor de afwisseling in training straks. Ik ga ohz geen wedstrijden rijden. Wedstrijdervaring gaan ze op doen in het tweespan en wie weet ooit in het enkelspan. Dat laatste hebben ze trouwens nog nooit gedaan. Ik wissel wel hun plek voor de wagen regelmatig om, zodat ze aan beiden kanten kunnen lopen.

Vanmorgen heerlijk wezen rijden. Wel jammer dat je hier nergens op onverharde paden of in de bossen kunt.
Bij het wegrijden en de tijdens de 1ste km krijgt prince wel wat smoesjes. Hij begint een beetje stout te worden.volgende keer misschien eerst even de frisheid eraf longeren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:26

Hoi iedereen!
Vandaag was de wagen nagenoeg af :) Ik ben vrijdag begonnen met beitsen en zaterdag en zondag hard doorgewerkt. Vandaag de kussens gepast en daar moet ik nog wat aan doen. Alle andere dingetjes heb ik gedaan. Tsja... Nu moet paardlief er nog voor. Ik besloot vandaag eerst hem eens aan de wagen te laten wennen. Gewoon het object zelf. Dus wagen in de paddock gereden en paard er bij gelongeerd, met schoftje om. Want ik dacht: als ie nou braaf is dan kan ik kijken of ik het lamoen er effe in kan hangen. Dan heeft hij minstens het gewicht eens gevoeld. Zo gezegd zo gedaan.

Resultaat:

Afbeelding

:D

Superbraaf bleef hij op het wacht-commando staan. Ik kon in mijn eentje de wagen erin hangen en hij bleef rustig staan.

Heb me twee keer achter de oren gekrabt, wagen er weer afgehaald, Paard meegenomen naar stal en het borststuk met strengen eraan omhangen... Weer buiten paard neergepoot, nu moest ik wel even opnieuw starten, eerste keer was spannend. Maar wederom wagen erin gehangen strengen bevestigd en vooruit gevraagd (naast hem lopend) Het ging super!!! Ok, was effe wennen en meneer stond eerst af en toe stil. Vooral bochten maken vindt hij nog errug vreemd, met dat lamoen om hem heen. Gaat dan achter de band lopen ipv de kar omtrekken. Wil zijn lijf ook te veel draaien, krom maken en komt dan in de knoei met het uiteinde van het lamoen wat in zijn hals prikt. maar als snel pikte hij op dat ie moest blijven trekken en doorlopen en dat die wagen wel komt. Dus dat zal wel vanzelf gaan komen. Ik heb zelfs even op de wagen gezeten terwijl hij hem trok :D

Ik heb hem zelf de wagen uit de paddock laten rijden en toen deze op het asfalt kwam schrok hij even. Minder weerstand, dus rolde de wagen wat meer en bij gebrek dit keer aan broek zat er geen rem om dus kwam het wel erg dichtbij. Hem stil gezet, gewacht tot ie rustig was en toen de strengen losgemaakt en de wagen los gemaakt.

Al met al ben ik zeer tevreden en is paard er klaar voor om met zoon erbij aan de slag te gaan :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:34

Oef, ik zie hier aardig wat (gevaarlijke) beginners fouten. Als andere mijn (super brave ervaren en bom-proof) pony's op deze manier inspannen mogen ze vertrekken om nooit meer terug te komen.

Op de foto sta je veel te ver weg, bij het inspannen ALTIJD groom bij het hoofd die hem direct vast heeft (dus niet aan een lange lijn). Als hij nu wel naar voor stapt en de wagen valt uit de licht ogen heb je paniek in de tent.

Daarna, er naast lopend hem vooruit vragen, nooit doen! Als er wat gebeurd kan je helemaal niets beginnen. ALTIJD koetsier op de bok direct na het inspannen (met zweep en leidsel in zijn handen), groom er naast is prima, maar wel met koetsier op de bok.

Bij een ongeremde wagen ALTIJD broek er bij, 1x de wagen op z'n hakken en je heb de poppen aan het dansen.

Heel fijn dat paard braaf geweest is. Maar dit is meer geluk dan wijsheid geweest.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:44

Zilfstar, ik snap dat je trots bent! Maar ik moet me bij dennis aansluiten kwa verbeter punten. Op de foto heb je het lamoen in de lichtogen hangen voor de allereerste keer.. wat had je gedaan als je paard wel vooruit was gelopen en het lamoen op de grond was gevallen? Er zijn veel verschillende manieren van beleren, maar dit is niet de mijne.
Volgende keer even een groom regelen! Maar wat super dat je paard zo braaf is!

Wij hadden vandaag ook een beginners foutje... laat ik er maar op houden dat je als menner ALTIJD alles zelf moet checken of alles goed vast zit... zo zaten vandaag de kruisleidsels niet gekruisd... gelukkig alles goed afgelopen en uiteindelijk een heerlijk ontspannen rondje gereden. Maar vanaf nu span ik alleen in :-)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:42

Ja ja mn paardje heeft voor de kar gestaan!
Ik heb hem eerst met het hele tuig om de bak laten slepen en daarna om aan de bomen te wennen hebben we balken in de lichtogen gehangen (allebei de grooms 1 balk). Nog wat rondjes gestapt en toen voor de kar gezet. Hij bleef super braaf staan en we konden alles op maat maken. Toen ben ik ernaast gaan lopen en een vriendin hielt de lijdsels vast. Hij bleef heel netjes en rustig stappen. We hebben hem nog een klein stukje laten draven en hebben het daarbij gelaten.
Ben super trots!

Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:49

@ Estherbrink1: ook hier zie ik heel gevaarlijke beginners fouten! Koetsier ALTIJD op de bok, als er nu wat gebeurd heb je NIETS te vertellen. Daarbij is de zweep een HEEL belangrijk deel van je stuur dus die moet je ook altijd in je hand hebben, zeker bij een groen paard.
Wel super dat hij zo braaf is, maar net als bij Zilfstar is dit imo meer geluk dan wijsheid.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:53

Ik lees mee! :)

Ik heb 2 B pony's. Pippa & Luca, de ene is afgelopen december betuigd en de andere is in de meivakantie ervoor gezet. Pippa ging wat lastiger ( durfde niet te trekken), maar Luca was ervoor zetten en meteen wegrijden. Nu heb ik ze ook al een stuk of 15x in het 2 span gehad, wat goed gaat.

@ Zilfstar, Ziet er leuk uit! Neem aan dat je wel met het trekken een borsttuig hebt gebruikt?

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:20

@dennis oke bedankt voor je reactie. Ik zelf vond dat het zo wel veilig was. Ik kan hem ernaast gerust stellen en omtrekken indien nodig. En mn 'groom' stuurt hem lichtjes en kan hem inhouden indien nodig. Hij is idd nog groen voor de wagen maar al wel 4 jaar onder het zadel en daarbij gebruik ik vrijwel nooit een zweep, ook niet bij het longeren enzo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:18

@Estherbrink dat omtrekken kun je niet / veel moeilijker met een paard voor de wagen dan als ze 'los' naast je lopen. Daarbij is het voor een paard dat niet gewend is aan de wagen, zeker in een onzekere situatie als je zou willen 'omtrekken', dat zijn kont / lijf dan tegen het lamoen komt. Als ze dan gaan springen, met wagen erachter en in een bocht heb je veel gedoe om niets.... Met een beetje pech raakt je wagen eventueel ook nog uit balans.... Als er voor de wagen iets gebeurt corrigeer je daarom altijd zo veel mogelijk voorwaarts, dus niet zijwaarts.
Overige sluit ik me ook aan bij Dennis en Sumic.

ALs tip voor jullie: ga er niet vanuit dat een keer goed, klaar is. Zeker de 1e 10x echt alert blijven soms zijn ze zo overrompeld dat ze niet eens door hebben de eerste keer/keren dat er iets achter hangt.

Wat niet wegneemt dat het topic ervoor is om elkaar op dit soort dingen te wijzen / erover te vragen en het erover te hebben, dus iedereen leert ervan en super dat het goed is gegaan en dat jullie het wilden delen.

@Sumic ik doe het ook altijd zelf.... na wat 'foutjes' :P