[AR] Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:36

kyrkelover schreef:
Sappos schreef:
Het is allemaal wat je zelf wil. Mijn twenter is enorm en ik weer dat als ik hem nu voor de sulky zet ik zo weg kan rijden. Maar waarom zou ik? Ik heb 4 pony's waar ik mee kan rijden dus laat die twenter nog maar even groeien. Hij is nog hengst maar op zijn 2 ballen na merk je niets van hem. Hij vermaakt zich met mjin ruin en hij is de hele dag niets anders aan het doen dan eten spelen of slapen. Ik zie echt niet in waarom ik hem nu al zou beleren.

Dat is iets anders het hoeft voor jou niet dus doe je het niet eigen mening eigen keuze zal naar mijn idee niemand commentaar op hebben want het is jou paard.
Andere kiezen voor iets anders maar daarvoor zijn ze niet slechter oid.

Omdat ze andere belangen hebben? Omdat ze het paard vroeg willen uitbrengen op de baan? Dus een keuze in eigen belang, en niet in het belang van het paard? Ofwel: ja... ik vind dat zij dan wel degelijk een 'slechte' keuze maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:36

Ninx schreef:
western de pestern.... dat lijkt me evident, kijkende naar je profiel...

Dat dacht ik al, maar ik doe dat al jaaaaaren niet meer, onder andere vanwege het inrijden van jonge paarden :D
Dus ik vind het heel jammer dat je dit soort aannames doet..

Overigens vraag ik nogmaals wat jij dan verstaat onder "aan de bak" gaan. Leg dat nou eens uit? Of is dat ook een vraag van een roepende in de woestijn, of tegen dovenmansoren, of noem eens een uitdrukking. Want tot nu toe vind ik je weinig inhoudelijk... :?

De aandachtsspanne van een 2 jarige nihil? Ik vind paarden nou niet het intelligentste soort, maar ik schat ze toch wel wat hoger in dan jij.. T is nu net alsof het tot 5 jaar slappe, nutteloze ameubes zijn?
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-07-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:37

Cer schreef:
Ffortuna schreef:
Er staat enkel op schrift wat belasting doet met pezen en botten. Mentale belasting is iets heel anders.

ja, dus daar vraag ik naar... wanneer is dat teveel belasting en hoe meet je dat? En wat kan je dan wel en niet 'vragen' aan je jonge paard? want daar zijn imo nogal veel nuances in..

Als je veel, met erg veel jonge paarden bezig bent... voel je dat, weet je dat... je merkt het aan kleine nuances...
Wij werken zelfs met 5-jarigen met zeer veel beleid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:38

Cer schreef:
Ffortuna schreef:
Er staat enkel op schrift wat belasting doet met pezen en botten. Mentale belasting is iets heel anders.

ja, dus daar vraag ik naar... wanneer is dat teveel belasting en hoe meet je dat? En wat kan je dan wel en niet 'vragen' aan je jonge paard? want daar zijn imo nogal veel nuances in..

Daar is geen pasklaar antwoord op, dat moet je zelf inschatten en aanvoelen. Hoe goed ken je je paard? Merk je het als je paard zijn grenzen aangeeft (zoek je ze wel eens op?).

Mijn jonge merrie wordt heel happy van die 10 minuten 'werken' (grinnik) per week. Dan heb ik het over poetsen, leren stilstaan, wandelen... Wat ik eerder al noemde. Maar ik merk in een paar seconden aan haar of ze vandaag wel of geen zin heeft om wat te doen. Zo niet blijft ze lekker op het land lopen, dan wacht ik wat langer, ook prima.

Overigens 'rij' ik wel western, maar er zijn echt genoeg mensen die er niet al met 2 op gaan zitten hoor. Ik vind dat zon achterlijke reputatie.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:38

Toch vind ik dit een heel goed onderwerp, toevallig ook een tweejarige haha die lekker in de wei staat.
Maar waarom wel met drie en niet met 2 jaar? Van 2 tot 3 merk ik niet heel veel verschil qwa bouw/ geest zeg maar, dus waarom kan het dan wel met 3 jaar en niet met 2 jaar. Als je het echt goed wil doen moet je wachten tot 6 jaar. Dravers staan met 2 jaar al op de baan, vorige keer had ik een westernpaard gezien, en die moest van alles al doen, bleek hij net twee jaar te zijn. Kon hij het niet aan? Vast wel, maar ik vond het zielig, laat hem lekker staan tot 3 jaar. Zijn leven duurt nog lang zat. Maar dan denk ik waarom is 2 zielig en 3 niet? Terwijl ze dan ook nog flink doorgroeien.
Ik heb 1 shet die nu 2 is, en die wil het liefst de hele dag bij me zijn en alles voor me doen. Zodra ik in de wei bent staat hij voor aan het draad totdat hij zijn kroeltje heeft gehad, en het liefst mee mag om wat te doen. Ik haal hem ongeveer 1 x in de 10 dagen er uit, en ga dan wat doen, de ene keer ga ik wandelen, de andere keer mag hij lekker rennen in de bak, de andere x pak ik een beetje vd op, dan bijvoorbeeld weer poetsen, en de rest van de tijd staat hij met 2 merries in het land. Ook ik krijg wel is te horen, je kan makkelijk wat met hem doen, kreeg zelfs een aanbod dat iemand hem al wou inrijden, nou mooi niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:39

Cer schreef:
Ninx schreef:
western de pestern.... dat lijkt me evident, kijkende naar je profiel...

Dat dacht ik al, maar ik doe dat al jaaaaaren niet meer, onder andere vanwege het inrijden van jonge paarden :D
Dus ik vind het heel jammer dat je dit soort aannames doet..

Overigens vraag ik nogmaals wat jij dan verstaat onder "aan de bak" gaan. Leg dat nou eens uit? Of is dat ook een vraag van een roepende in de woestijn, of tegen dovenmansoren, of noem eens een uitdrukking. Want tot nu toe vind ik je weinig inhoudelijk... :?

Dit heb ik al aangegeven, maar ik herhaal het nogmaals: een dier van die leeftijd hoeft alleen bezig te zijn met eten, spelen, poepen en slapen. Als je de voetjes kunt pakken, ze kunt laten behandelen door een DA wanneer nodig, en ze mee kunnen lopen aan een halster is dat MEEERRR dan genoeg.
Alles wat je verder doet noem ik 'aan de bak'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:40

Ffortuna schreef:
Daar is geen pasklaar antwoord op, dat moet je zelf inschatten en aanvoelen. Hoe goed ken je je paard? Merk je het als je paard zijn grenzen aangeeft (zoek je ze wel eens op?).

Nou, inderdaad, DAAR gaat het om.. maar dan moet Ninx niet net doen alsof iedereen een debiel is en alleen zij weet hoe het werkt...

Citaat:
Mijn jonge merrie wordt heel happy van die 10 minuten 'werken' (grinnik) per week. Dan heb ik het over poetsen, leren stilstaan, wandelen... Wat ik eerder al noemde. Maar ik merk in een paar seconden aan haar of ze vandaag wel of geen zin heeft om wat te doen. Zo niet blijft ze lekker op het land lopen, dan wacht ik wat langer, ook prima.

oh, helemaal fout! Je moet haar zeker tot dr 5e jaar met rust laten...

Ninx, misschien moet je met die 5jarige wel zo voorzichtig aan doen omdat ze niks gewend zijn?
Want ik weet nog steeds niet wat je nou bedoelt met die 'enorme' belasting en die 'bak werk'..
*edit* ik zie nu pas je antwoord: nee, daar kan ik met de beste wil van de wereld niet mee akkoord gaan... maar dat hoeft ook niet. Ik mijn idee, jij het jouwe :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:44

Ninx schreef:
kyrkelover schreef:

Omdat ze andere belangen hebben? Omdat ze het paard vroeg willen uitbrengen op de baan? Dus een keuze in eigen belang, en niet in het belang van het paard? Ofwel: ja... ik vind dat zij dan wel degelijk een 'slechte' keuze maken.

Jij banketstaaf altijd om de vragen heen, maar nogmaals de vraag jij hebt NOOIT gesport tot je 21e , ben NIET naar school geweest tot je 21e.
Want voor beide moet je je concentreren en inspannen en dat kan nog niet als je niet oud genoeg bent.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:45

Ninx schreef:

Niet elke draver wordt als tweejarige in de baan gebracht, dat bekijken eigenaar en trainer. Niet elke Dravers is er standaard mentaal of fysiek klaar voor. Daarbij gaan Dravers tussendoor elk jaar een paar maanden op rust, dat mis ik nog wel eens bij andere rassen en takken van de sport. Vaak worden ze dus wel beleerd, maar gaan na enkele maanden op rust en worden ze daarna pas opgepakt om te gaan koersen. Het is niet zo dat ze als tweejarige de baan in komen en vervolgens een paar jaar onafgebroken aan het werk moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:46

Wat flauw dat mensen poetsen werken noemen.......ipv serieus dit soort zaken te nemen.....het is nl tegenwoordig heel normaal om met 2.5 al te gaan longeren en er op te gaan.......en nu gaat men het met 2 al normaal vinden? Ach ja het gaat dus om het scoren denk ik dan......en niet meer om de paardenhobby zelf.. Want wat maakt het uit, ze vinden hetzelf leuk, is maar een paar minuten, ze zijn zo groot en niemand ziet het....

Anoniem

Re: Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:47

Russell, ik noem het enkel omdat dat volgens de definitie van Ninx onder 'aan de bak' valt. Overigens is leren stilstaan wel degelijk onderdeel van de opvoeding.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:47

Imo werk je met elk paard met rust en beleid, ongeacht de leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:48

kyrkelover schreef:
Jij banketstaaf altijd om de vragen heen, maar nogmaals de vraag jij hebt NOOIT gesport tot je 21e , ben NIET naar school geweest tot je 21e.
Want voor beide moet je je concentreren en inspannen en dat kan nog niet als je niet oud genoeg bent.

Dit is ook zo iets.....volslagen onzin betreffende het onderwerp, dan snap je er dus echt niets van..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 13:48

Russel, van mij moet een 2 jarige absoluut niet in stal staan. Ik haal dat alleen maar aan omdat jij aangeeft dat je iedere vorm van beweging een belasting voor het paard vind. Dan zouden ze dus ook niet mogen spelen en rauzen..
En waar lees jij dat hij op het harde draaft? Hij scharrelt naast de fiets, in de berm. Ik fiets op zijn tempo, dus als hij wil stappen rijd ik praktisch niet vooruit. De enige reden dat hij naast de fiets loopt, is zodat hij, áls hij een sprintje wil trekken, dit ook kan. Vragen is een kunst, een uitspraak doen is niet moeilijk ;)
Maar ook hier loop ik me te verantwoorden, en dat moet toch niet nodig zijn?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:49

Russel als je over mij bedoeld dat ik zei een paar minuten, bedoel ik in als even wandelen, even alles bekijken op t erf etc, ik vind erop zitten en zadel erop gooien etc not done, ook niet erop leunen of iets..
2,5 ben ik ook geen voorstander van, ik heb ook merries en ruinen ingereden en begon pas met longeren op de 3e jaar, en dan ook maar minuut of 10 (5 elke kant) dan was het klaar weer even lekker poetsen en de wei weer in, en wandelen ook maar kwartiertje en zo langzaam opbouwen, erop leunen en zadelen gebeurde pas bij het 4e jaar, maar ieder is anders, maar op 2e dit soort dingen te doen nee, dat vind ik weer te ver gaan

uryanne

Pluttersput schreef:
Maar bij het mennen. Kan het nou echt kwaad om een 2 jarige al met een tuigje op te laten lopen als je gaat wandelen? Gewoon schoftje, broek eraan, borststuk erbij, maar zonder hoofdstelletje? Of al eens af en toe een zeiltje of balkje te laten slepen, gewoon zonder hoofdstel, maar aan het halster en dan eens laten slepen een stukje? De belasting is toch minimaal zou ik denken, want wat weegt zoiets nou helemaal?
Of tijdens het wandelen eens tuigje erop, en dan aan het halstertje rondsturen? Of, for that matter, tijdens het wandelen longeersingeltje er op, en eens een stukje lange lijnen?

Dit was de vraag. Heel concreet, nee hier is niets mis mee. Rijden onder het zadel of langer dan 20 minuten voor de wagen zou ik persoonlijk niet doen met een 2 jarige.

Anoniem

Ffortuna schreef:
Russell, ik noem het enkel omdat dat volgens de definitie van Ninx onder 'aan de bak' valt. Overigens is leren stilstaan wel degelijk onderdeel van de opvoeding.

Opvoeding en beleren zijn nog altijd 2 verschillende dingen, die door elkaar halen heeft geen zin...

Als ze elke dag voor de avond naar binnen moeten, dan moet je wel, blijven ze buiten, dan gewoon laten....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:50

russel schreef:
Wat flauw dat mensen poetsen werken noemen.......ipv serieus dit soort zaken te nemen.....het is nl tegenwoordig heel normaal om met 2.5 al te gaan longeren en er op te gaan.......en nu gaat men het met 2 al normaal vinden? Ach ja het gaat dus om het scoren denk ik dan......en niet meer om de paardenhobby zelf.. Want wat maakt het uit, ze vinden hetzelf leuk, is maar een paar minuten, ze zijn zo groot en niemand ziet het....

Kijk Russel, en daar lees je niet goed denk ik..

want Ninx noemt poetsen wel degelijk 'aan de bak' gaan, en dat is HEEL slecht voor jonge paarden.

En hier heeft NIEMAND het over longeren en opstappen op een 2,5 jarige, maar meer over basisopvoeding (stilstaan, halster nou ja en de rest)

Dus waar hebben we het hier nou over als je het hebt over sport en scoren :? Daar heeft de TS het al helemaal niet over... :n

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:50

Pluttersput schreef:
Russel, van mij moet een 2 jarige absoluut niet in stal staan. Ik haal dat alleen maar aan omdat jij aangeeft dat je iedere vorm van beweging een belasting voor het paard vind. Dan zouden ze dus ook niet mogen spelen en rauzen..
En waar lees jij dat hij op het harde draaft? Hij scharrelt naast de fiets, in de berm. Ik fiets op zijn tempo, dus als hij wil stappen rijd ik praktisch niet vooruit. De enige reden dat hij naast de fiets loopt, is zodat hij, áls hij een sprintje wil trekken, dit ook kan. Vragen is een kunst, een uitspraak doen is niet moeilijk ;)

ben ik het mee eens, je vraagt wat maar je moet je voor elk detail verantwoorden, en zoals ik al eerder aangaf en al dacht is het niet op t harde en niet een uur lang, en zeker niet draven constant zoals sommige denken of beweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:51

Mioux schreef:
Russel als je over mij bedoeld dat ik zei een paar minuten, bedoel ik in als even wandelen, even alles bekijken op t erf etc, ik vind erop zitten en zadel erop gooien etc not done, ook niet erop leunen of iets..
2,5 ben ik ook geen voorstander van, ik heb ook merries en ruinen ingereden en begon pas met longeren op de 3e jaar, en dan ook maar minuut of 10 (5 elke kant) dan was het klaar weer even lekker poetsen en de wei weer in, en wandelen ook maar kwartiertje en zo langzaam opbouwen, erop leunen en zadelen gebeurde pas bij het 4e jaar, maar ieder is anders, maar op 2e dit soort dingen te doen nee, dat vind ik weer te ver gaan

Dan snappen elkaar! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:51

russel schreef:
Ffortuna schreef:

Opvoeding en beleren zijn nog altijd 2 verschillende dingen, die door elkaar halen heeft geen zin...

Als ze elke dag voor de avond naar binnen moeten, dan moet je wel, blijven ze buiten, dan gewoon laten....

Dat is ook mijn punt, dat dit dus ook onder opvoeding valt. Volgens de definitie van Ninx echter moet mijn paard al 'aan de bak' omdat ik o.a. dit met haar doe.

Mioux

Re: Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:53

ik vind zowiezo opvoeding al onder de 2 jaar hoort, anders is het paardje dadelijk te groot en gaat die aan de haal met je, ik vind dat je dit als veulen kan leren van niet bijten, schoppen, etc en hoefjes is ook belangrijk voor de hoefsmid en voor het welzijn van t paardje, vind dat niet bepaald aan de bak, maar opvoeding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:55

Pluttersput schreef:

Iedere vorm van beweging??? Wie zegt dat nu weer....

Scharrelt naast de fiets in de berm, kan je dat uitleggen? Ik dacht dat scharrelkippen dat deden, met scharrelen naast de fiets in de berm zie ik beelden van grazen....

En hij dus sprintje kan trekken, is dus draf? galop? Met een nog niet beleerd op stem paard? levens gevaarlijk...de bermen zijn okk nog eens vaak ongelijk, ligt veel troep in en houdt hier en daar op dus dan is op het harde nog veiliger...

Hij bepaalt dus wat er gebeurd en niet andersom, dat gaat nog leuk worden...

Bezint eer gij begint...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:56

Ninx schreef:
Ffortuna schreef:
Sta jij er ooit wel eens bij stil dat dat jouw mening is en dus geen voldongen feit?

Ik lees al een tijdje mee en erger me aan jouw stijl van discussiëren, Ninx. Jij doet alsof je de wijsheid in pacht hebt, en dat heb je niet.

Ik ben bang dat je ergernis dan nog even zal voortduren... want dit is toch zo'n beetje 1 van mijn grootste ergernissen.

Prima dat jij ervoor kiest nu al van alles te doen met je kleuterpaard, en je bent ongetwijfeld rustig en doordacht bezig... maar jouw paard kan nog een leven lang in handen zijn.... Wat is er mis mee het dier nu lekker buiten te lopen in een groep en te genieten van een handvol jaren waarin er nog even niets hoeft en ze mentaal en fysiek kunnen uitgroeien tot een paard dat echt klaar is voor een stukje fysieke en mentale arbeid....

Waarom haasten?

nou nou, haasten? Das wel erg overdreven niet. Als ik zo Ffortuna's post lees dan is ze helemaal niet aan het haasten, maar spelenderwijs een band en dus vertrouwen aan het opbouwen met haar 2-jarige. Naar mijn mening is wat zij doet helemaal niet haasten, maar zal ervoor zorgen dat die 2-jarige straks als 3 of 4 jarige Ffortuna VOLLEDIG vertrouwd en dit dier binnen notime beleerd zal zijn.
En precies zoals zij al zegt : ff 10 min in de week hieraan besteden heeft heus niet zo'n impact op zn geestelijke gesteldheid hoor. Rest van de week loopt beessie gewoon met vriendjes en andere paarden in het land.
Haar aanpak zorgt er wel voor dat het diertje straks niet alles in een keer hoeft te leren.

En idd er is natuurlijk een verschil tussen werken en werken he. Gewoon wat simpele dingen doen als paar min aan de hand leiden, leren stilstaan of eens een dekje op de rug leggen kan heus wel met een 2 jarige hoor. Echt dingen gaan trekken vind ik dan wel weer te veel.
En wie zegt dat die mensen die al met tuig bezig zijn dat die dat elke dag doen? Dit is nergens gezegt. Wie weet doen zij dat eens 1 keer in de week 5 min ofzo

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:57

@russel, ik denk dat je vrij snel oordeelt en je woordje klaar hebt op elk antwoord van de TS of dergelijke, maar wij zij ne rniet bij, dus hoe kunnen wij in hemelsnaam oordelen over hoe de berm er daar uitziet? misschien heeft ze die goed geinspecteerd voor ze t paardje mee nam ? Misschien kent die t woord "ho" wel weer? en stappen en af en toe even in de berm wat grazen betekent nou niet meteen dat hij alles bepaalt