[AR] Is bitloos mennen mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:18

ook een bomproof paard kan in een gevaarlijke situatie terecht komen, hoeft niet eens jou fout te zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:07

O, ja hoor Stef, dat is zo. Maar onze shet is in 11 jaar nog nooit ergens van geschrokken en kijkt niet op of om waar we ook gaan. Het is bij hem bijv meer dat ie veel zin krijgt en even teruggezet moet worden in tempo.
Je hoort natuurlijk wel dat paarden er vandoor gaan en ruiter hem niet terug kreeg. dat is denk ik ook wel ene gebrek aan ervaring om hem terug te krijgen en een gewoonte geworden van een paard om lekker zijn eigen gang te gaan. Die van mij kan ik echt flink gad erop zetten en zo stilzetten. Als een ander paard langs ons zou racen of er vandoor gaat, gat hij niet mee, hij wacht mij af en zo hoort het.
Ga ik met een ander paardje wat harder voel je hem wel trekken en zijn best doen daarbij te blijven, maar ik blijf de baas, ook al heb ik het dan ietsje moeilijker.

Overal langs durven is ook een kwestie van trainen dat ene paard je overal wil volgen waar je ook wil gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:31

Ik heb het ook niet over schrikken van een eend die opvliegt... Er kan ook ineens een auto achterop je wagen rijden waardoor pony de kar op zn hakken krijgt.. Kan jij noch je pony iets aan doen, maar levert wel een gevaarlijke situatie op.
Daarom vind ik het ook ronduit belachelijk dat mensen zich zonder optoming op de openbare weg begeven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:16

Maar dan maakt het echt niks uit wat je er vor in hebt qua bit of op de neus rijdt. Dan gaat het nog steeds om het paard in panieksituaties die daar toch wat getraind op moet worden niet in paniek te raken en op bestuurder van wagen te vertrouwen en het handelen van de menner is dan het allerbelangrijkste.
En wat is zonder optoming? paarden die getraind zijn op lichte hulpen en geen bit reageren zo. paarden die altijd aan de mond of kop worden getrokken reageren amper nog soms. Alles komt samen in goede training en ervarenheid van de menner/ruiter. Daar gat men de mist vaak in.
Zat vaak dat ervaren menners een ongeluk hebben hoor, maar ook niet altijd dat ze geen schuld hadden, iets te snel te makkelijk zijn geweest etc etc. Ook ervaren mensen te vaak dat ze niks kan overkomen en gaan te snel met groen paardje of zijn te laks geworden na jaren.
Maar goed, denk eindeloze discussie die uiteindelijk toch 50/50 beide kanten op gaat.

Ik rij namelijk zonder hoofdstel en zadel in bos en er gebeurt niks, pony staat nog steeds stil op zit etc. Anderen trekken zich de hele weg een ongeluk en redden het nog niet veilig thuis te komen......Maar ik rij ook in de bak zonder hoofdstel en weet wat ik heb, hoe hij nog altijd 100% reageerd etc.

Ik ben geen natural, maar heb wel geleerd dat wij degene zijn die een stuk metaal in de mond doen en een zadel op, waar een paard aan moet wennen. je kan ze net zo goed goed trainen en er zo opklimmen, maakt het paard niks uit, die weet toch niet wat hem te wachten staat. Heeft niet op een kleuterschool gezeten, een ander paard verteld het niet etc. Vele zit tussen onze oren en is ingebakken bij mensen. Gaat met bit nog steeds veel mis. net als ik tegen bitloos ben in alle handen!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:56

passieAppel schreef:
Als je een bomproef paardje hebt...
Waarom niet? :)

Dat is ze zeker.

djk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:49

ja bitloos mennen kan alleen indd wat ook gezegt word i.v.m de veiligheid is het misschien met bit veiliger en het hangt natuurlijk van de pony af.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:30

djk schreef:
ja bitloos mennen kan alleen indd wat ook gezegt word i.v.m de veiligheid is het misschien met bit veiliger en het hangt natuurlijk van de pony af.

En waarom zou het bitloos minder veilig zijn dan met bit? Leg eens uit?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:33

natuurlijk kan dat. wel is het zo, dat een hoop paarden meer respect hebben voor het bit dan voor bijvoorbeeld een men-neusriem. het begint bij het begin, goede halstermanieren. een paard zonder goede halstermanieren is mijns inziens niet geschikt om zonder bit mee aan de gang te gaan. in zo'n geval begin je dus met voorbereiden vanaf de grond, dergelijke dingen zijn namelijk gewoon een omgangsprobleem.

ik zie in mijn omgeving genoeg paarden die hartstikke braaf zijn met rijden, mennen wat dan ook, maar waarbij de verhouding mens/ paard niet optimaal is. persoonlijk zou ik in zo'n geval überhaupt niet aan mennen denken, maar een hoop mensen hebben het probleem niet eens door. ga je met zo'n paard aan de slag met een men-neusriem of zacht bitje, en het beestje krijgt gekke ideeën, dan heb je dus een groot probleem.

mijns inziens los je eigenzinnigheid en ongehoorzaamheid niet op met een scherper bit, en ook niet met een scherper bitloos hoofdstel. dat is er nl ook nog, bitloos is niet zaligmakend en er zijn genoeg hoofdstellen zonder bit die een stuk minder prettig uitvallen dan een passend bitje.

zelf rij ik aangespannen met twee ponies, een héél brave, goudeerlijke maar wel frisse shet kruising, ik rij haar met een dubbelgebroken koperen trensje. zij is bitloos ook prima te rijden (zelfs met zacht stalhalster), maar ze heeft geen problemen met het bit, dus rijden we gewoon met bitje.
de andere pony is een hypergevoelige vaak érg hete Welsh A, hij loopt ook zowel bitloos (zelfgemaakte serreton zonder ijzer) als met bit (myler MB04 bitje).
beide ponies zijn prima zonder bit te rijden, ik heb namelijk geen pijnprikkels van een bit of hoofdstel nodig om mijn dieren gehoorzaam te houden. ik werk veel vanaf de grond met ze, onze verhoudingen zijn duidelijk en we weten wat we aan elkaar hebben. volgens mij is dat waar het werkelijk om draait, het respect van paard naar menner en andersom. als een paard je zonder harde middelen niet serieus wil nemen, neem dan eens een lesje omgang en paardengedrag, dat lost het probleem bij de basis op.

een hoop paarden komen in verzet omdat een bit of hoofdstel niet lekker zit, hou daar ook rekening mee. wij hebben onze haflinger van een zachter bitje voorzien omdat ze er nog weleens vandoor ging en met geen bit te houden was, ook was ze vaak zwaar. zij bleek problemen te hebben met het bit, juist omdat het soms ongewild een overmatige prikkel gaf. eenmaal met een zachter bit waren deze problemen dan ook weg.

ga ook bij jezelf te rade waarom je bitloos wilt gaan, is het een principekwestie of heeft je paard echt problemen met het bit? maak zo'n keuze altijd vanuit het paard, 99% van de paarden kan en wil gewoon prima aan een bit wennen, het bitloze is dan meer uit principe van de menner/ ruiter. de meeste paarden vinden het bit in het begin raar, aan de andere kant vinden de meeste paarden het halster de eerste keren ook raar... met een juist beleid tav bitten heeft het gros van de paarden daar echt geen problemen mee. daarbij, in de meeste gevallen liggen de 'bitproblemen' aan de hand van de ruiter, die bepaalt immers het grootste deel van de inwerking. zorg voor een eerlijke, zachte hand en een passend bit of hoofdstel.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:39

Heb ook bitloos gemend vroeger met mijn arabier, ging perfet, mijn shet met liverpool 4 x flink ongeluk mee gehad, hij stopt echt niet, ik hing er zelfs in te zagen om hem stoppend te krijgen, helaas werkte dit ook niet en lag in de sloot. Die arabier zou ik nooit met bit doen, zij wist niet beter. Een liverpool is wel vele malen sterker dan bitloos, bit doet veel meer zeer als er nood aan de man is. Ik denk wel dat je met bit ze meer pijn doet als je wilt afremmen, de kans groter is je ze kan stoppen met bit dan zonder, maar ligt ook aan het paard

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:31

bolletje schreef:
Heb ook bitloos gemend vroeger met mijn arabier, ging perfet, mijn shet met liverpool 4 x flink ongeluk mee gehad, hij stopt echt niet, ik hing er zelfs in te zagen om hem stoppend te krijgen, helaas werkte dit ook niet en lag in de sloot. Die arabier zou ik nooit met bit doen, zij wist niet beter. Een liverpool is wel vele malen sterker dan bitloos, bit doet veel meer zeer als er nood aan de man is. Ik denk wel dat je met bit ze meer pijn doet als je wilt afremmen, de kans groter is je ze kan stoppen met bit dan zonder, maar ligt ook aan het paard

uiteraard! dat is ook de reden dat de meeste toe te voegen hulpmiddelen ook gelijk middelen zijn waarmee makkelijk(er) een pijnprikkel uit te delen is dan zonder die middelen. en in een noodsituatie zou het mij niet kunnen schelen, als je daarmee ongelukken kunt voorkomen (ja liever tien kiezen eruit dan onder een trein liggen...).

MAAR!!! als je kiezen kan, heb je dan liever een paard dat prettig in de omgang is, die gehoorzaam is, en dat alles zónder pijnprikkels, of kies je voor de makkelijke weg? vaak zit daar het verschil, en mensen onderschatten de effecten van constante pijnprikkels als 'hulpen'.

heeft overigens niks met bitloos of niet te maken, een meewerkend paard is een meewerkend paard. het verschil zit hem in de motieven om meewerkend te zijn. komt het voort uit dwang/ angst, of niet?

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:10

Wat gaaf zo bitloos mennen! Wil dit met mijn paard ook gaan proberen, maar kan nergens goed hoofdstelletje vinden, waar heb je die vandaan?

xxx

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:01

Even de zoekfunctie gebruiken, er is genoeg te vinden. Ik heb zelf een Dr Cook menhoofdstel.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:44

Maroesjka schreef:
Sorry, maar deze moet ik even kwijt:
Met een bit heb je net zoveel controle als bitloos, als je paard er vantussen wil dan gaat ie toch en houden geen 100 bitten hem tegen, mijn paard was bitloos zelfs gevoeliger (ja was, is helaas sinds 3 mnd niet meer....)
Heb nog even op http://www.bitloos.nl gekeken, er staan fofo's van bitloos mennen, wie weet kunnen ze je ook antwoord geven.

haha wattoevallig mijn paard luisterd ook VEEL beter bitloos ;P

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:30

sanso schreef:
Maroesjka schreef:
Sorry, maar deze moet ik even kwijt:
Met een bit heb je net zoveel controle als bitloos, als je paard er vantussen wil dan gaat ie toch en houden geen 100 bitten hem tegen, mijn paard was bitloos zelfs gevoeliger (ja was, is helaas sinds 3 mnd niet meer....)
Heb nog even op http://www.bitloos.nl gekeken, er staan fofo's van bitloos mennen, wie weet kunnen ze je ook antwoord geven.

haha wattoevallig mijn paard luisterd ook VEEL beter bitloos ;P

en dit hoor je dus vaker. er zijn nu eenmaal paarden die een bit niet fijn vinden, hoe aardig en passend ook. mijns inziens een zaak die je als eigenaar dient te respecteren. soms resulteert de aversie tegen iets in de mond op zich in een paard dat mét mondstuk heel heftig, soms zelfs bijna niet te rijden, lijkt. terwijl datzelfde dier dan met een passend bitloos alternatief 'ineens' zo mak is als een lammetje.

persoonlijk vind ik dat niet eenvoudig, en volgens mij de meeste mensen met mij. in de praktijk zie je gebeuren dat een paard dat heftig of zwaar of naar is op zijn bit, hierop reactie krijgt door een sterker/ scherper bit of hand, terwijl dat soms juist zó averechts kan werken. bij paarden die oprecht niet van mondstukken houden, kan het dan twee kanten op. óf het paard 'gaat eronder', wat inhoudt dat het paard zich uiteindelijk, soms na járen van pijn en discussies, erbij neerlegt. het probleem is dan niet opgelost, uiteraard, alleen als ruiter/ menner ervaar je het verzet niet meer. je zou ervan versteld staan hoe vaak je dit ziet!

het alternatief is een paard dat blijft vechten. zo'n dier wordt vaak verkocht uiteindelijk, omdat de situatie steeds gevaarlijker wordt.
paarden uit de eerste groep zie je het vaakst.

het lastige eraan vind ik, wanneer moet je de 'klacht' van je paard naar jou toe echt serieus nemen, en dus héél kritisch naar jezelf, jouw eisen en jouw optoming kijken, en wanneer betreft het normaal uitprobeergedrag of 'stoutheid', die het paard gebruikt om jóúw kwaliteiten te testen? hierin wordt mijns inziens vaak de verkeerde conclusie getrokken, mensen noemen een paard al snel 'stout' of 'vervelend', terwijl in veel gevallen het dier alleen maar iets probeert duidelijk te maken, op de enige manier die een paard kent.

@ Myrthe X, er zijn heel veel soorten hoofdstellen te krijgen, met evenveel soorten inwerking. net als met een bit geldt ook hier, dat wat voor het ene paard goed zit en het juiste communicatiemiddel is, voor het andere een regelrechte ramp gaat zijn. fabrikanten prijzen hun produkten altijd aan als paardvriendelijk en het meest geschikt, vaak compleet met onderzoeken die gesteund worden door bekende namen. daarbij krijg je dan horrorverhalen over bitten (denk aan de beelden die circuleren van paarden met een bit in waarbij het bloederige schuim uit de mond spat, wat overigens toch écht niet door het bit gedaan is, maar door de handen die eraan hangen. de 'gewone' bitsoorten die het meest gebruikt worden zijn namelijk écht niet in staat om een paard tot bloedens toe te pijnigen zonder dat er iemand aan zit), waardoor een hoop mensen zich laten manipuleren. óók de fabrikant van bitloze hoofdstellen wil uiteindelijk gewoon verkopen.

maar goed, voor je een keuze maakt, ga dan goed na wat voor paard je hebt, en zorg dat je goed geïnformeerd wordt. vervolgens kan je een keuze maken, maar ook al dénk je dat dat het moet zijn, blijf openstaan voor je paard want ook al klinkt het allemaal supermooi, soms denkt een paard daar gewoon anders over.

anekdote: mijn Flicka en ik hebben ooit een ongeluk gehad met het wagentje, waarbij ik met mijn voet in de lijnen ben blijven haken. zij droeg toen een B-stang, en heeft mij dus aan dat bit over het gras meegetrokken. God zij dank geen schade in haar mond (afgezien van de kneuzingen die er geweest MOETEN zijn, ook al zagen we ze niet), maar wel bitangst, daarna. ik heb haar toen een klein jaar rust gegeven van het mennen, en dat daarna weer opgepakt met een bitloos hoofdstel met kruistouwtjes onder de kaak. de eerste weken ging dat prima, ze was er lekker aan aan het wennen, zo leek het. na die paar weken ging ze het hoofdstel steeds minder fijn vinden, waarop ik alles heb gecontroleerd (vooral ook mijn eigen omgang ermee, aangezien dat toch echt meestal de bron is van dergelijke problemen!), en tot de conclusie kwam dat het hoofdstel haar benauwde. doordat het verdeeld over het hele hoofd werkt heb je drukverdeling, wat op zich prima is, alleen niet voor elk paard. naarmate we vorderden en met het verfijnen bezig wilden, kreeg Flicka last van de ruis die een dergelijk hoofdstel meebrengt.

nou goed, om een véél te lang verhaal kort te maken, wij zijn weer terug bij een bitje, alleen draagt ze nu een dubbelgebroken koperen watertrensje. dit gaat super, Flicka is duidelijk meer gebaat bij kleinere hulpjes die op kleine plekjes gegeven worden, ipv de grote verdeling verspreid over het hoofd die hoofdstellen met kruisbandjes teweegbrengen.

overigens is Flicka ook prima te rijden op een stalhalster voor de wagen. aan haar bereidheid om mee te werken zal het dus in ieder geval niet liggen.

(edit) als het gaat om bitloze hoofdstellen ben ik vooralsnog het meest voor een dik gevulde neusriem met ringen erop, zoals een Weense kaptoom of Spaanse Serreton (alleen dan dus wel met een kussen voor op de neus!). die laatste gebruik ik zelf, een zelf op maat gemaakte. op het moment gebruik ik die voor mijn Welsh (hoewel die ook gewoon een hoofdstel met bit heeft overigens).
zo'n neusriem heeft in wezen dezelfde werking als het gaat om drukvlak en verdeling, en ook het verloop van de teugelkrachten (ook al zijn het maar grammetjes!), als een bit. alleen dan niet in de mond maar op de neus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:32

Als een paard echt aan de kletter gaat stop je hem idd met geen 100 bitten, maar hoeveel paarden gaan er nu echt aan de kletter? Ik blijf van mening dat je in bepaalde gevallen juist door edm vit kunt voorkomen dat ie echt aan de kletter gaat

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:11

stef schreef:
Als een paard echt aan de kletter gaat stop je hem idd met geen 100 bitten, maar hoeveel paarden gaan er nu echt aan de kletter? Ik blijf van mening dat je in bepaalde gevallen juist door edm vit kunt voorkomen dat ie echt aan de kletter gaat

... en ik ben van mening dat de pijnprikkel van het stangbit net de druppel kan zijn waardoor het paard echt aan de kletter kan gaan ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:24

Euh... Ja? Dus?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:14

e_horse schreef:
stef schreef:

... en ik ben van mening dat de pijnprikkel van het stangbit net de druppel kan zijn waardoor het paard echt aan de kletter kan gaan ;)

ik ben het met beiden eens. hoe en wat is afhankelijk van het paard, de situatie, etc etc. En uiteraard ook weer van je relatie met je paard. in een hoop gevallen kan een pijnprikkel het paard juist weer 'terugroepen naar de aarde', waardoor het zich weer bewust wordt van de aanwezigheid van de menner, bijvoorbeeld. op zo'n moment wordt het paard dus weer bereikbaar en kan de menner erger voorkomen. in zo'n geval: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. heel simpel, het paard denkt er op dat moment 'per ongeluk' even niet aan dat de menner, degende die hij kan vertrouwen en die het altijd bij het juiste eind heeft, toch nog aanwezig is. het is dan aan de menner om duidelijk te maken dat hij er nog wel is, dat je nog steeds samen bezig bent en dat hij het dus wel oplost. soms kost dat inderdaad een tik met de zweep, of wat dan ook. het gáát erom dat je bij het paard doordringt, en hóé je dat op dat moment doet maakt eigenlijk niet uit, als het voor het paard maar goed genoeg is. in de praktijk red je het simpelweg niet altijd met een vriendelijk woord.

aan de andere kant, zijn er A: paarden die van een dergelijke pijnprikkel pas écht in de paniek schieten (in dat geval is de pijnprikkel van het bit juist de trigger, de bevestiger van de angst), maar vooral ook B: paarden waarbij eigenlijk de relatie met de menner niet is wat die zijn moet, en die op zo'n moment gewoon zeggen :'bekijk het maar, ik ga ervandoor'. in dat geval komt de pijnprikkel compleet anders binnen, dergelijke paarden voelen zich beledigd of niet serieus genomen en gaan er júíst vandoor omdát de menner eigenlijk niet degene is die het laatste woord heeft.
persoonlijk zie ik dat toch wel als het gevaarlijkste, omdat dat situaties zijn die niet alleen op heel specifieke momenten voorkomen, maar die het paard altijd uit zijn mouw kan schudden als hij het even niet ziet zitten.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:16

e_horse schreef:
... en ik ben van mening dat de pijnprikkel van het stangbit net de druppel kan zijn waardoor het paard echt aan de kletter kan gaan.

ik ben het hier helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:38

En daarvoor moeten we een topic van 3 jaar oud omhoog halen :?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:42

LadyMadonna schreef:
En daarvoor moeten we een topic van 3 jaar oud omhoog halen :?

Echt zo... :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:47

Alsof een bitloos hoofdstel geen pijnprikkel geeft. Reken maar dat je daar heel heftige druk mee kunt uitoefenen op het hoofd. Dit lijkt iedereen wel even te vergeten. :(

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:53

Even een vreemd hersenspinsel...

Lees hier dat
- bitloosmennen kan
- mensen het gevaarlijk vinden.

Los er van of het gevaarlijk is of niet..

Zou je een bitloos en bit hoofdstel niet kunnen combineren?

Zodat je normaal bitloos ment.
En wanneer de situatie er om vraagt met bit kunt mennen.

Dus dubbele teugel bit vast maken aan bitloos hoofdstel.

Of zit je dan in dr knoei met de dubbele tegel.

*geen idee namelijk, ben geen mennen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:07

Ik reed zelf met pelham (dubbele teugel) én hackamore tegelijk, zowel bit (enkelgebroken) als hefboom (ketting) als hackamore.
Later toen ze de hackamore goed accepteerde en we met de kaptoom gingen trainen combineerde ik deze twee met een dubbel gebroken bit. Ik heb zeker een jaar met 3 teugels gereden, waarom dan niet mennen met twee?

Het is maar net wat voor bitloze optoming je wilt gebruiken, mijn voorkeur gaat uit naar een kaptoom in combinatie met een hackamore, hiermee heb je, als je paard het accepteerd, áltijd de macht op het moment dat je die nodig hebt.

Maar je kunt geen hackamore combineren met een menbit, mogelijke combinaties zijn:
- Kaptoom + hackamore
- Kaptoom + (men)bit
- Simpel bit + kaptoom
- Simpel bit + hackamore

Ik zou persoonlijk altijd voor kaptoom + hackamore gaan (stuur + rem apart).

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:25

rakmon123 schreef:
ik vind dat bitloos mennen zelfs beter is voor het paard. want kijk maar eens het filmpje op youtube: de werking van het bit deel 1.
er is geen deel 2 maar kijk die A.U.B. en ik ben het er mee eens dat je met bit meer te vertellen hebt maar, ik vind bitloos (zonder bit) toch fijner voor het paard. (ik rij zelf ook bitloos) /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

Alsjeblieft zeg, zo'n filmpje op Youtube waar niet eens provisorisch onderzoek naar is gedaan is meteen de waarheid?
Als jij als een debiel aan dat bitloze hoofdstel zit te trekken doet dat ook pijn hoor. Even als bij het bit. De ruiter heeft het allemaal zelf in de hand. Het is natuurlijk wel zo dat bv een stang vele malen meer druk geeft dan bv een watertrensje.
Ik zou voortaan niet meteen zo'n kort door de bocht getrokken conclusie trekken zonder bewijs.

Bitloos mennen vind ik overgens best kunnen mits het paard goed op stem commando's gemend kan worden.