[AR] Sleeën komende winter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:42

Ik kan niet wachten tot ik met mijn stoere ezelman door de sneeuw kan banjeren *\o/* Eigenlijk vind ik sneeuw stom en koud enzoo... Maar dat is toch wel een leuk stukje :D

schaopli

Re: Sleeën komende winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:57

Als je paard/pony/ezel gewend is aan trekken, kun je eigenlijk alles wat door sneeuw glijdt gebruiken als je geen 'echte' slee hebt. Zeker bij dik pak sneeuw.
Vorig jaar enorm gelachen om de vindingrijkheid van sommige paardenmensen:
halve regentonnen, kinderwipjes, badkuipen ...

Maar ben het er mee eens dat je niet met sleeën moet beginnen als je paard nog nooit wat getrokken heeft.
Wil je het deze winter gaan uitproberen, begin dan nu vast met wat (licht) sleepwerk ed.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:28

Ik ga denk ik een zo'n houten sleetje achter mijn ezelman binden :D Ik denk ook dat je beter niet kan sleeen als je paardje niet eerst voor de koets heeft gelopen... Ik zat er ook aan te denken dat het koetsje wat mijn man nu heeft om te bouwen tot slee maar dat dan toch wel gewoon in de zomer, herfst de wielen eronder kunnen... Ik ken iemand die alles kan maken, dus misschien als ik hem lief aankijk hij een koets/slee van t karretje kan maken :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:11

Ja beetje hoog en comfortabel zitten is wel lekker.
Ik heb dus een gewone houten kinderslee, maar na 5 rondjes krijg ik last van mijn heupen, knieën enz. ... ben het sleetje toch wat 'vergroeid' zullen we maar zeggen :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:45

je hebt ook een comfortabelere versie, maar dat ik wel wat duurder :P
als je de sulky cavalettie hebt, kan je bij assesoires de sleeversie kopen. je moet dan de wielen er afhalen en de slee er op monteren.
ga straks eens er een foto van oploaden!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:50

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:23

Dat is wel gaaf! Maar ik heb een beetje een ander koetsje _O- Ik denk dat die meneer die het gaat doen maar het nog niet weet dat wel kan... Hij kan ook barbeque's maken :D Dan gaat dat denk ik ook lukken :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:29

lottex schreef:
de slee (gedeelte waarmee je de wielen vervangt) kost wel 60euro...
Afbeelding

Dat is wel geinig.
Kennis van me heeft zo'n wagentje.
Zal het eens voorstellen (eventueel samen kosten delen). :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:48

Jeetje die is wel gaaf zeg :D jammer dat ik geen cavalettie heb/wil, zou wel een pracht optie zijn als iemand langdurig met sleeen bezig wilt zijn. Maar ik vraag me af, hoe rem je met arresleeen en zulke wagentjes? dat is toch wel nodig als je aan het draven of stappen bent en je paard stopt in 1 keer. Met dat gladde gedoe kan je niet alleen maar op de broek remmen toch?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:35

ja dat is wel waar,
nog niet over nagedacht eigenlijk :oo

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:53

SophieFT schreef:
ook geen tuig, en er bestaat denk ik ook geen manier om het zonder tuig te doen :')

een vriendin van mij deed dit met haar winterdeken. en dan aan hetdeken vastmaken. en dan 1 op de slee en de ander er naast lopen en pony sturen
gaan wij dit jaar zeker ook weer doen!
ze krijgt nu ook een karretje dus dit jaar mooi zonder deken en met het tuigje en dan maar beleren voor hetkarretje! :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:24

lottex schreef:
de slee (gedeelte waarmee je de wielen vervangt) kost wel 60euro...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-F6JHVTGQ.jpg

Wat gaaf!!!
Kan je dat zo niet compleet kopen hihi....heb nog geen kar.
En als hij beleerd wordt lenen we een 2 wieler van iemand die ons gaat helpen beleren....

Dan maar een slee bij de bouwmarkt kopen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:38

@ Isapaardje
die hebben we btw ook nog, naast de arreslee en de platte slee. die sulky ding hebben we met wielen en de sleeonderdelen ook voor mn grote shet v an 84 cm:)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:38

ik wil mits er natuurlijk weer zo lekker veel sneeuw komt dit jaar ook weer sleeen met de dames maar afgelopen jaar kreeg ik iedere kramp van het kleine kindersleetje en wil toch eens kijken of ik zelf een arreslee kan maken. Iemand ideeen en eventueel voorbeelden van zelfmaakarretjes?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:44

Ook ik ga mocht er weer sneeuw vallen sleen! :D

Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:45

Ik zie eigenlijk alleen maar pony's voor de slee. Zijn er hier ook mensen met (grote) paarden die dit hebben gedaan? Lijkt me nl beetje eng om zo erg laag achter mijn knots van paard te zitten. En er zit geen rem op, hoe gaat dat dan?

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:46

Stond een foto van Amable, met d'r fries voor de slee! ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:54

Ow ja sneeuw aub heerlijk, ok wat lastig met het water gesleep maar alles beter dan deze nattigheid.
Ik hoop dat man lief iets wil maken dat ik ook kan sleeën ik wil dus geen sleeonderstel kopen :P Anders even kijken of ik een goedkope slee op de kop kan tikken, wel bindt ik daar een strobaal op om hoger te zitten ;)

Ik heb nog een borsttuig met strengen liggen, ponymaat. Dus de mensen die ik ken, als je wil lenen hoor ik het wel. Langleve reserve onder delen :P

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:27

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:04

haha, goed idee :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:51

tine10 schreef:
Ik zie eigenlijk alleen maar pony's voor de slee. Zijn er hier ook mensen met (grote) paarden die dit hebben gedaan? Lijkt me nl beetje eng om zo erg laag achter mijn knots van paard te zitten. En er zit geen rem op, hoe gaat dat dan?

wij zijn bezig met mn paard in ht tuig te beleren, helaas geen fotos van het rijden voor de platte slee. en nog verder niet voor de marathon kar gezet inverband met nog geen goed tuig(alleen nog een boerentuig waarmee mn vader vroeger nog op het land werkte;))

bij ons was de platte slee zo zwaar dat als ze hem niet trok dan stopte deze zomaar. de strengen naar achter waren met zin lang genoeg. mn vader had haar met de longeerlijn extra vast, ik was aan het mennen. mn moeder had een touw aan de achterkant vast voor eventueel het stoppen van de slee. en mn zusje was mee voor indien het mis zou kunnen gaan. dus tsja

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:53

tine10 schreef:
Ik zie eigenlijk alleen maar pony's voor de slee. Zijn er hier ook mensen met (grote) paarden die dit hebben gedaan? Lijkt me nl beetje eng om zo erg laag achter mijn knots van paard te zitten.

Oke, geen knots van een paard, maar reuze mepkracht gegarandeerd. Gelukkig is ze enorm braaf. Ik zorg ervoor dat ik er een eindje vanaf hang. Ik maak de strengen vast aan de zweng en de zweng hangt een eindje van de slee af.
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:21

oh_oh schreef:
Ik maak de strengen vast aan de zweng en de zweng hangt een eindje van de slee af.

als je het op die manier doet, dan kan de zweng ook als soort rem dienen indien het paard stopt.
De zweng valt in de sneeuw, en de slee glijdt niet verder door als het moment dat hij de zweng raakt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:28

ok, nou maar eens zien of we het van de winter gaan doen. Lijkt me wel erg gaaf.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:36

Ik rem gewoon met mijn voeten in de sneeuw! Het is echt heel erg leuk om te doen. Ik hoop dat we het komende winter nog eens kunnen gaan proberen!