[AR] alleen buiten mennen, wie doet dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:07

Geen haar op mijn hoofd dat ik alleen ga mennen.
De tweede persoon kan meer nut geven dan de wagen op vier wielen houden hoor. hij/zij kan ook helpen met oversteken van drukke wegen (ervoor staan en de straat in kijken waar jij bijvoorbeeld vanwege een huis niet heel erg ver in kunt kijken.) Mocht je vast komen te zitten met de kar, kan een iemand het paard kalmeren etc terwijl de andere naar de kar kijkt. Of om hulp te halen bellen. en zo zijn er best wel wat redenen om een extra persoon erbij te hebben

en het is natuurlijk ook veel gezelliger :)

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:43

e_horse schreef:
paardenmaf schreef:
Wat we allemaal niet verloren zijn onderweg, hoefijzers, hoofdstellen, liverpoolstang, bijrijders, de boom is eens losgeschoten, de kar omgekiept en het beste avondtuur: een wiel verloren. Eigenlijk is het altijd goed afgelopen omdat we met 2 of 3 waren. De menner, hield de pony's koest en een van ons bijrijders, kon dan de problemen verhelpen. De kar lag ook altijd vol met gereedschap en strotouwtjes, die lossen zoveel problemen op!!

Zonder je meteen te willen beledigen :+ vraag ik me af of veel van die dingen niet te voorkomen waren geweest door tuig en wagen voor de rit goed te controleren op o.a. losse onderdelen?

Ehhhh nee, tuurlijk controleer je dat van te voren. Dingen kunnen gewoon gebeuren en we hadden een erg creatieve ruin in het span die erg goed was in slopen tijdens de rit...
We reden ook veel marathonoefeningen in de duinen, een slechte ondergrond en een kar met houten wielen ;) hihi dat waren nog eens tijden!!

Isapaardje

Re: alleen buiten mennen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:19

Soms controleer je inderdaad alles, en blijkt dat je toch wat over het hoofd ziet.
Zo had ik eens tuig, wagen en pony van mijn kennis geleend voor een rit door ons natuurgebied. Die kennis rijdt zelf tweespan, maar het wisselen van de burry's/boom is heel makkelijk. Zo gezegd zo gedaan ... alles goed vast? Ja, rijden maar.

We waren het pad al af en ik neem de eerste mendoorgang om het gebied in te komen (is een doorgang met in het midden een betonen paal).
Kloenk, hoor ik onder de wagen. Huh? Inderdaad ... iets vergeten. De veer van de tweespanboom hing nog naar beneden.
Gelukkig dat ik een bijrijder had, en een strotouwtje. Probleem gelijk verholpen (met toch wel beetje schaamrood op de wangen hoor :o ).

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:30

Citaat:
we hadden een erg creatieve ruin in het span die erg goed was in slopen tijdens de rit...

:+

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:15

Ik ga bijna altijd alleen met mijn mini in enkelspan.

wimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:18

eigenlijk altijd alleen. Maar heb bos meteen aan de deur op train op eigen terrein. Als ik ver weg ga en het "verkeer" in ga neem ik altijd wel iemand mee. Rij meestal met een tweespan tuigerpaarden of deze appart in enkelspan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:24

Ondanks dat mijn pony echt braaf was ging ik maar zeer zelden alleen weg. Ik kan me 1x een heel kort ritje alleen herinneren, en 1x ben ik iemand gaan ophalen. Verder altijd met 2en.

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:22

Ik ga nooit alleen op pad met mijn mini. Je weet van tevoren nooit wat er kan gebeuren, met iemand erbij zijn problemen makkelijker op te lossen. En wat al gezegd is, ook bij een onoverzichtelijk kruispunt is het handig als er iemand naar voren kan lopen om te kijken ;)

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:23

Citaat:
Kloenk, hoor ik onder de wagen. Huh? Inderdaad ... iets vergeten. De veer van de tweespanboom hing nog naar beneden. Gelukkig dat ik een bijrijder had, en een strotouwtje. Probleem gelijk verholpen (met toch wel beetje schaamrood op de wangen hoor :o ).

Strotouwtjes lossen alles op :D ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:29

Het is al een tijdje geleden dat ik mende, maar dat was dan wel meestal alleen (meestal met mijn Hackney, maar ook met mijn rijpaard).
Er ging regelmatig iemand mee, dat vond ik wel gezellig maar meestal was er gewoon niemand.
Voor het geval dat, had ik een mes, hoevenkrabber en halster met touw mee. Ik heb ze nooit nodig gehad.

shetlander20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:45

Ik rij over het algemeen altijd alleen buiten. In enkelspan maar ook in tweespan shetlanders. Vaak gaat de hond met me mee die loopt dan netjes mee aan de rechterkant van de kar. Of als ik met een sulky ga rijden loopt zij onder mijn stoeltje tussen de wielen. Ze leren de pony's ook aan honden die op hun af komen stieren. Ze zijn dan nu niet meer bang ze zijn het gewend.
Als ik alleen rij ben ik veel geconcentreerde bezig met mijn pony's. Als ik er iemand mee gaat dan zit je 9 van de 10 keer alleen maar te kletsen. (wat soms best gezellig is) En mochten ze aan de kletter gaan kan de groom toch niks betekenen zij haalt ze nooit in. Kwestie van vertrouwen hebben in je pony.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:27

ik ga bijna altijd met mijn shetten alleen naar buiten. Heb alleen de mogelijkheid met buitenrijden.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:08

Nee de dochter van de eigenaar zou het dolgraag willen maar de eigenaar laat het niet toe.
opzich ook wel beter maarja, wij rijden altijd in het bos dus opzich de paarden zijn het gewend maar een groom bij is toch wel zo fijn.