[AR] Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:43

Stuurvertraging zorgt dat je achterwielen je voorwielen volgen. Vertragen dus. Bij een wagen zonder stuurvertraging nemen je achterwielen een kortere bocht als de voorwielen. Molenrem zorgt ervoor dat je kar niet zoveel 'uitslaat' in bochten...

JoyCiej007

Berichten: 17466
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:48

bontegevaar schreef:
Stuurvertraging zorgt dat je achterwielen je voorwielen volgen. Vertragen dus. Bij een wagen zonder stuurvertraging nemen je achterwielen een kortere bocht als de voorwielen. Molenrem zorgt ervoor dat je kar niet zoveel 'uitslaat' in bochten...


..... dus m.a.w. wel handig om te hebben? Of zorgt het voor heel veel extra gewicht?

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:51

Heb geen van beide, en mis misschien alleen de molenrem bij achterwaarts gaan. Maar ook dat is niet onoverkomelijk.

Echwel

Berichten: 12938
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:59

Bij enkelspan totaal overbodig omdat je lamoen altijd de breedte van je wagen heeft en die eerder om de palen gaat en de wagen dan vanzelf volgt..
Idem met molenrem ook vnl voor 2 en meerspan omdat je achterpaarden zeg maar een soort van haaks op je wagen kunnen staan..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:33

JoyCiej007 schreef:
bontegevaar schreef:
Stuurvertraging zorgt dat je achterwielen je voorwielen volgen. Vertragen dus. Bij een wagen zonder stuurvertraging nemen je achterwielen een kortere bocht als de voorwielen. Molenrem zorgt ervoor dat je kar niet zoveel 'uitslaat' in bochten...


..... dus m.a.w. wel handig om te hebben? Of zorgt het voor heel veel extra gewicht?

Zeker niet handig om te hebben voor een recreatiekoets. Zorgt alleen maar voor extra kilos.

Gertje
Berichten: 14
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:39

bontegevaar schreef:
Stuurvertraging zorgt dat je achterwielen je voorwielen volgen. Vertragen dus. Bij een wagen zonder stuurvertraging nemen je achterwielen een kortere bocht als de voorwielen. Molenrem zorgt ervoor dat je kar niet zoveel 'uitslaat' in bochten...


Ik weet niet of het klopt wat je zegt over stuurvertraging. Op mijn oude menwagen had ik ook stuurvertraging waarbij de voorwielen later stuurden dan zonder stuurvertraging. In totaal zorgt dit er dus voor dat je minder ruimte nodig hebt voor een bocht: je totale menwagen komt minder ver "binnendoor".

Van stuurvertraging en molenrem bestaan diverse uitvoeringen, er is extra gewicht maar dat valt bij de meeste type redelijk mee.

Beide kunnen volgens mij bij enkel-, dubbel- en meerspan handig zijn, of je het echt nodig hebt in je mencarriere: ik denk het niet.
Een molenrem kan handig zijn voor recht achterwaarts gaan en uitzwaaien in hindernissen of in volle galop op een bospad.
Stuurvertraging is denk ik alleen handig in hindernissen als je scherp wilt sturen; als het aankomt op seconden.

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:52

een molenrem is geen overbodige luxe, vooral niet bij een meerspan (of grotere snelheden) (mijn karretje heeft er geen en breekt wel uit als we hard door de bocht gaan (komt nog niet zo heel vaak voor), ziet er wel spectaculair uit, maar als daar net n pion staat is dat minder leuk ;) )

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:47

Citaat:
Ik weet niet of het klopt wat je zegt over stuurvertraging. Op mijn oude menwagen had ik ook stuurvertraging waarbij de voorwielen later stuurden dan zonder stuurvertraging. In totaal zorgt dit er dus voor dat je minder ruimte nodig hebt voor een bocht: je totale menwagen komt minder ver "binnendoor".


Klopt wat je zegt... ik zeg het een beetje krom! Bedankt voor je aanvulling.

Isapaardje

Berichten: 6029
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:55

Ik heb niet alle 5 pagina's gelezen, misschien is het al ter sprake geweest.

Zelf ben ik destijds bij heel veel koetsenbouwers/-verkopers geweest, maar overal vond en liet ik wel wat.
Wat voor mij destijds het belangrijkste was dat het een goed lichtlopende wagen was (dus zwaarte van de wagen was minder belangrijk dan een goed onderstel ... ik bedoel een wagen van 100 kg kan veel zwaarder trekken dan eentje van 150 kg als de assen niet goed lopen).
Grote wielen omdat we veel in het bos zouden gaan rijden, beter grip, makkelijker trekken.
Zo ook schijfremmen (minder vuil gevoelig).

Maar grootste punt waar wij toen tegen aan liepen, was onze eigen beenruimte. Op heel veel wagens zaten we als een debiel op (knieën in de nek); en dat hou je niet lang vol; dus niet geschikt voor lange ritten.

De wagen die je op de foto laat zien, ziet er goed uit, maar of hij voldoet aan wat ik hierboven schrijf is dus niet te beoordelen. Dat kun je alleen maar doen door te gaan kijken, ermee te rijden (zelf verplaatsen ... is trouwens niet iedere koetsverkoper blij mee ontdekten wij haha) en te passen door erop te gaan zitten (zijn ze ook niet altijd blij mee).

Succes.

MarjaR

Berichten: 606
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:56

Isapaardje schreef:
Maar grootste punt waar wij toen tegen aan liepen, was onze eigen beenruimte. Op heel veel wagens zaten we als een debiel op (knieën in de nek); en dat hou je niet lang vol; dus niet geschikt voor lange ritten.


Welke wagen hebben jullie uiteindelijk aangeschaft?

Isapaardje

Berichten: 6029
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:22

Eentje van Hans van der Mee.

MarjaR

Berichten: 606
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:37

Isapaardje schreef:
Eentje van Hans van der Mee.


Op maat gemaakt?

Isapaardje

Berichten: 6029
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:59

Ja op maat gemaakt; sterker nog, ik heb het model zelf getekend.
We hebben bij Hans diverse wagens bekeken en ook daar zag ik zo zijn voor en nadelen. Dus zelf aan het tekenen gegaan, uitgaande van een bepaald model, maar dan net de bocht wat anders en zo. En ja; hij is geworden zoals ik het had bedoeld. Dat is dus extra leuk.
Om gewicht te verliezen de achterbankjes wat kleiner uitgevoerd, de platen in open materiaal gemaakt, maar toch alles wel sterk uiteraard voor een stevige bosrit.
Antiroestbehandeling.

Maar voor dit betaal je uiteraard wel; dan kom je voor 2000 euro niet klaar (nog niet voor het dubbele).

deni21
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:22

mammaslamma schreef:
JoyCiej007 schreef:
hmmmm :) weet jij toevallig ook wat hij ongeveer zal vragen voor jullie ingeruilde wagen? Zal vast boven m'n budget zijn ben ik bang ;)


Durf ik echt niet te zeggen, is een belletje waard toch?
We hebben nog wel een recratie/marathonwagen van Leon te koop, 4 jaar oud, 3 jaar gebruikt, ook enkel en dubbelspan, wij gebruikten hem naast de Leica voor op vacantie en als er eens mensen mee wilden rijden.


Hoi, kan er ook een welsh van 126 voor, of is dat te groot? Wil graag gaan mennen met de pony van mijn dochter.

VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:57

@Isapaardje, ik neem aan dat de wagen die je op maat hebt laten maken die ene is met de shet ervoor plus twee mensen erop, de 4-wieler? Mooie combi hoor.
En de sulky met de shet ervoor is dat ook een bij van der Mee vandaan?

Isapaardje

Berichten: 6029
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:25

Ja .. zie Pb (anders wordt het erg off topic).

JoyCiej007

Berichten: 17466
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:55

Hallo iedereen; nogmaals bedankt voor alle uitleg en het meedenken, heel fijn :)

Ik ben afgelopen zaterdag naar Paard & Koets geweest (samen met xElienx) maar 't viel mij op dat er weinig stond voor de kleinere maten pony's. Wel redelijk wat 'marathon-recreatiewagens', met van achteren dus bankjes en leuningen, daar was ik niet echt naar op zoek. De echte marathonwagens in de kleine maten die er dan stonden, waren ver boven mijn budget.

Tot dat we op een koetsentrailer een wagentje zagen staan dat precies leek op de Leica wagen zoals Elien die heeft, alleen dan een slag kleiner; dit showmodel had oranje/rood frame met lichtbruine bekleding en was van Kraay marathonwagens. We hebben toen nog een tijdje gepraat met iemand van Kraay. Deze uitvoering was iets 'nieuwer' en had ook beugels voor de groom aan de zijkanten van het bokkussen. Gewicht was om en rond de 120 kg. dus dat viel erg mee!
Nog even verder rondgekeken en aan het eind van de middag naar de stand van Kraay gelopen waar ze meerdere wagens hadden staan.

Deze wagen spreekt mij dus heel erg aan; de absolute basisprijs voor enkel en 2span was zo'n €3500,= dacht ik, maar dat is ruim over mijn budget.
Het grote voordeel van het systeem van deze wagen is dus dat je een enkelspanwagen koopt, met onafhankelijk bewegend lamoen, die bij fabricage iets verzwaard wordt. Wil je dan ook 2span kunnen rijden, dan haal je de 2 bomen van het lamoen er uit, en dan klik je het complete 2 span systeem met zwengen en 'extra voorkant' er gewoon in, boutjes vast draaien en klaar :)
Ik kan het niet zo helder uitleggen maar had dit systeem nooit gezien.... het is zo simpel, als je er een beetje handigheid in hebt kun je met 5 min. een enkelspan wagen omtoveren tot een 2span wagen.
Nadeel van dit leuke systeem is dat je er dus wel een hoop extra voor betaald. Mogelijk is wel de wagen te laten maken, maar dan het 2span systeem weg te laten en dat in de toekomst alsnog er bij te kopen; de wagen moet dan van voren alleen heel iets verstevigd worden zodat later 2span ook mogelijk is.
Dit is voor mij erg aantrekkelijk, want pony nr. 2 is nog niet beleerd en ik heb nog geen 2span tuig.....

Verder had deze wagen een 'onafhankelijk wiel-ophangsysteem' oid, maar er is ook een versie die precies hetzelfde is als deze wagen, alleen die heeft dan de wielen wat schuin staan, zodat de stabiliteit wel groter is, maar de rolweerstand ook wat meer is. Deze versie is dus wat goedkoper.
Nu is het dus zo dat Elien's wagen ook 'schuine wielen' heeft, en haar pony's ondervinden daar qua rolweerstand geen last van.
Als laatste is er dus de mogelijkheid om in termijnen af te betalen tegen slechts 2% rente; ik ben me er van bewust dat dat een 'lening' is, maar al zou het maar voor een klein gedeelte zijn, dat is voor mij natuurlijk een erg aantrekkelijk aanbod. De voorwaarden e.d. zijn allemaal bespreekbaar tussen partijen; in 1 keer aflossen is ook mogelijk. Al zou ik maar voor 1000 euro 'lenen', dan betaal je uiteindelijk maar €20,= aan rente.....

En dit alles met het grote voordeel dat ik helemaal zelf de kleuren van alles mag gaan bepalen :o :Y)

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden, of er mensen zijn die ervaring hebben met Kraay wagens en wat jullie vinden van dat onafhankelijk-wielophanging-systeem versus schuine wielen....

Ik zal eens even op hun site gaan zoeken naar de wagen die ik voor ogen had :)

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:18

JoyCiej007 schreef:
Het grote voordeel van het systeem van deze wagen is dus dat je een enkelspanwagen koopt, met onafhankelijk bewegend lamoen, die bij fabricage iets verzwaard wordt. Wil je dan ook 2span kunnen rijden, dan haal je de 2 bomen van het lamoen er uit, en dan klik je het complete 2 span systeem met zwengen en 'extra voorkant' er gewoon in, boutjes vast draaien en klaar :)
Ik kan het niet zo helder uitleggen maar had dit systeem nooit gezien.... het is zo simpel, als je er een beetje handigheid in hebt kun je met 5 min. een enkelspan wagen omtoveren tot een 2span wagen.
Nadeel van dit leuke systeem is dat je er dus wel een hoop extra voor betaald. Mogelijk is wel de wagen te laten maken, maar dan het 2span systeem weg te laten en dat in de toekomst alsnog er bij te kopen; de wagen moet dan van voren alleen heel iets verstevigd worden zodat later 2span ook mogelijk is.
Dit is voor mij erg aantrekkelijk, want pony nr. 2 is nog niet beleerd en ik heb nog geen 2span tuig.....


hey

Dit systeem heb ik ook. Je haalt beide lamoen stokken er af en doet daar het stuk met de zwengen aan vast met ook nog een bout in het midden. Dan klik je de langboom er in en klaar ben je (in de praktijk is mijn vriend er elke keer wel 10 min zoet mee maar is op zich zo gedaan).

Mijn wagen is een dekkers. Heb ook schuine wielen en heb er ook geen last van. Heb het karretje wat jij bedoeld ook gezien en ik vond het een leuk wagentje. Mijn wagen is ietsje zwaarder (180 kg) maar hou er rekening mee dat het 2 span gedeelte ook nog wat weegt.

Ik betaalde niets extra's voor mijn 2-span adaptor verder.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:10

Schuine wielen trekt toch juist een procent of 3 lichter?

Fijn dat je eindelijk een leuk wagentje hebt gevonden, wat je financieel ook kan rond krijgen!

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:14

JoyCiej007 schreef:
Wel redelijk wat 'marathon-recreatiewagens', met van achteren dus bankjes en leuningen, daar was ik niet echt naar op zoek.


Die leuningen kun je vaak wel weghalen, ook bij ronde 'bankjes' bijv. bij die van Voskamp.. Weet niet of je daar ook op hebt gelet? Overigens gebruiken sommige wedstrijdrijders deze wagens ook gewoon hoor..! (ikzelf niet, vind voskamp te lomp voor een enkelspan)
Ik neem aan dat je de dealers ook hebt gebeld voor occasions (websites zijn soms niet actueel)? Als je bijv eens kijkt hoeveel van Boven er wel niet heeft staan...


Leuk dat je eindelijk een geschikte wagen hebt gevonden.. Ik hoop dat het met de financiën lukt!

JoyCiej007

Berichten: 17466
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:26

Dat de leuningen vaak weg te halen zijn, wist ik inderdaad. Maar wagens waarbij de leuningen er af te halen zijn en er weer aan te zetten zijn, zijn daarom vaak een stuk duurder. Wordt zo'n wagen gefabriceerd en wil je geen rugleuningen, betaal je daar soms ook extra voor. Dan zit je vaak nog met die bankjes, waar ik dus niets aan heb, en bovendien moet er dan vaak ipv. die leuningen handgrepen voor de groom er op gemaakt worden.
Dat is me gewoon te veel gedoe; er moet dan zoveel aan zo'n wagen veranderd worden, dat het bijna onmogelijk is om de prijs dan nog hetzelfde te houden. En voor íets meer geld, heb je direct een wagen die voldoet aan al je eisen.

Ik heb niet alles afgebeld, maar ben wel van plan om eventueel nog bij andere dealers te kijken of te bellen. Toch heb ik vaak occasions gezien die qua prijs maar heel iets verschillen van de nieuwprijs, voor iets meer heb ik dus een compleet nieuwe wagen. Nadeel is ook dat je dan gebonden bent aan de kleur van de wagen; ik zag laatst een leuke marathonwagen op MP van Dekkers, showmodel volgens mij voor een leuke prijs. Hij was alleen helemaal blauw....

Tsja en mijn 'droom' is toch wel een wagen met bruine bekleding en bordeaux rode kleur, iets chique's maar toch sportief, bovendien heb ik al een scala van bruine dressuurkleding bij elkaar verzameld en aangezien ik ook bruin tuig heb, vind ik dat zonde. Heb nog even over die blauwe Dekkers wagen nagedacht, maar die wagen was dus blauw met zwarte bekleding. Gooi daar een voskleurige pony voor met blonde manen en staart, met bruin tuig en menner in bruine dressuurkleding, en dan vind ik dat te druk qua kleuren....

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:50

mijn wagen is bordo met grijs en bruine bekleding :D

Maar helaas niet te koop ;)

Isapaardje

Berichten: 6029
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:49

JoyCiej007 schreef:
Ik kan het niet zo helder uitleggen maar had dit systeem nooit gezien.... het is zo simpel, als je er een beetje handigheid in hebt kun je met 5 min. een enkelspan wagen omtoveren tot een 2span wagen.

Hoewel ik dit specifieke systeem niet ken, vraag ik me af of het ombouwen van enkel, naar 2 span niet altijd vrij simpel te doen is ..
Ik heb zelf een vd Mee wagen, maar die is alleen voorzien van een enkelspan lamoen, hoewel de koppeling voor 2 span er wel op zit. Ik zou het lamoen er af moeten halen (dat is heel simpel, borgpen los en schuiven) en op dezelfde manier een tweespan set, incl. zwengen e.d., eraan schuiven.
Regelmatig leen ik een 'wijkmans' wagen en die heeft ook iets soortgelijks. Ik ben daar altijd aan het ombouwen omdat de eigenaar zelf tweespan rijdt en ik enkelspan. Borgpen en bout los en tweespan burry kan eraf en met een beetje handigheid schuif ik zo de enkelspan lamoen er weer aan. Bij hem blijven de tweespan zwengen en die 'veer' (hoe heet dat ding eigenlijk?) wel zitten en die moet ik dan nog wel even met een touwtje vastzetten, anders raak ik daarmee alle middelste palen van de mendoorgangen hier :o

Maar ik wil dus aangeven dat het in deze gevallen ook een fluitje van een cent is en veel meer dan 5 minuten zal het 'ombouwen' niet kosten (en ik ben ook niet de sterkste, dus veel kracht heb je er ook niet voor nodig).

semo
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:15

Wij zijn zondag op P&K geweest en hebben bij Cavalier het wagentje bekeken die kennissen van ons gekocht hebben
voor hun mini appaloosa's. dit is een heel licht wagentje die erg stabiel is door speciale vering, die man stond er achterop te
springen en hij kwam niet omhoog van voren.
Ook nog in een gave kleur en je kunt hem bestellen zoals je wilt. Voor ons moet'íe groter want onze pony's zijn 1.08 m .
Ik zou hem graag voor de kerst krijgen maar denk dat de kerstman dat niet ziet zitten dus nog even door met onze oude kar. |(

JoyCiej007

Berichten: 17466
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 01:31

semo schreef:
Wij zijn zondag op P&K geweest en hebben bij Cavalier het wagentje bekeken die kennissen van ons gekocht hebben
voor hun mini appaloosa's. dit is een heel licht wagentje die erg stabiel is door speciale vering, die man stond er achterop te
springen en hij kwam niet omhoog van voren.
Ook nog in een gave kleur en je kunt hem bestellen zoals je wilt. Voor ons moet'íe groter want onze pony's zijn 1.08 m .
Ik zou hem graag voor de kerst krijgen maar denk dat de kerstman dat niet ziet zitten dus nog even door met onze oude kar. |(


Bij Cavalier hebben we ook nog even gekeken, maar ook daar vond ik niet echt wat ik zocht, tenminste; niet echte marathonwagens maar meer marathon/recreatie; volgens mij stond daar ook die (sorry, persoonlijk mening) foeilelijke roze wagen?