[AR] Welk enkelspan tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:00

De Lemerij levert Arden tuigen of Zilco tuigen type Tedex (webband). Deze zijn anders dan de gangbare Classic en ZGB tuigen van Zilco.
Graag dus Appels met appels vergelijken.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:55

ZILCO, dus als ik het goed begrijp, moet je niet bij de Lemerij zijn voor Zilco tuigen?
Wij hebben daar onze wagen gekocht en willen hierna een tuig voor onze 2 span(shet) met anatomische borst, net las ik dat die nog steeds niet leverbaar zijn, maar zodra dat wel het geval is, waar moeten we dan naar toe als de Lemerij het niet heeft?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:35

Volgens mij levert de lemmerij ook gewoon de zilco classic.

Citaat:
Goede morgen Maaike , sorrie dat ik niet eerde reageerde ( sterfgeval ).
Er zijn verschillende mogelijkheden zilco tedex pony zeergoed passent te krijgen en pony loopt er graag in prijs ? 450,- Dan de zilco classic ? 850,- Arden op maat gemaakt ? 850,- Chempion bio ziet er uit als leer ? 510,-

mail van lemmerij.

Je kan ook eens kijken bij http://www.koetsenkanora.tk/

Zij zitten in belgie maar niet te ver rijden voor ons en leveren ook alles van zilco.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:05

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:30

Ik heb er eentje van IR. Ik vind het een zeer fijn tuig alhowel het na 1 zomer intensief gebruik wel al kleine beschadigingen heeft maar ik ben dan ook niet zo'n poetser . Al denk ik dat de mini gaatjes onder het schoftstuk(de kussens) eerder slijtage zijn dan gebrekking onderhoud.

Het tuig kan nog wel een aantal jaar mee.

Vriendin van me heeft onlangs haar Picasso nylon tuig gekregen maar kwamen vandaag dezelfde problemen tegen als die ik had, broek te groot , broekriemen te lang, lichtogen te laag en kunnen niet meer omhoog.
En dat terwijl ze alle maten had opgemeten van haar oude tuig. Ook had ze nadrukkelijk gevraagd om een hoofdstel zonder kleppen..3x raden wat er in de doos zat toen ze hem open maakte }> Hoofdstel is ook nog eens te groot.

Alles kan dus weer terug. :Z

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:41

Ik ben pas weer begonnen met mennen en ik had om te beginnen een Ideal leather tech combi aangeschaft. Gewoon een goed en degelijk recreatietuig om mee te starten voor een leuke prijs.
Paard was echter betuigd met een Ideal zwaar marathontuig, echt heel degelijk en stevig tuig. Prijs scheelt maar een tientje of zo.
Omdat ik overweeg om weer wedstrijden te gaan rijden ga ik mijn leather tech tuig inruilen voor een zwaar marathontuig van Ideal. Voldoet bij heel veel wedstrijdrijders hier in de regio prima.
Bovendien zouden gerenomeerde firma's zoals van de Heuvel en van Rijs dit soort tuigen toch ook niet verkopen als ze niet achter het merk Ideal staan neem ik aan?
Wat ik wel vreemd vind is dat het leathertech tuig standaard geleverd wordt met antislip leidsels en het (zwaar)marathontuig met gewone leren leidsels.
Persoonlijk vind ik antislipleidsels voor wedstrijden fijner.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:45

eigenlijk zijn ze allebij niet helemaal goed je moet iets nemen dat alleen maar van leer is en niks van nylon in zit. nylon schuurt heel erg.

robin_hood

Re: Welk enkelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:04

Het nylon zit meestal verwerkt tussen 2 lagen leer dus daar heeft het paard geen last van. Alleen als het tuig uitsluitend van kunststof of nylon is gemaakt moet je inderdaad oppassen voor harde, scherpe randjes.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:47

TS: kan je niet eens naar een andere winkel gaan die wel IR tuig of Ideal tuig liggen hebben? Dan kan je het daar eens goed bekijken, zien wat je er zelf van vindt en dan kan je nog steeds het tuig bij jou winkel bestellen.

Ik weet bijvoorbeeld dat Sneyers in Schaffen Ideal heeft liggen.

En, je kan daar natuurlijk ook nog eens informeren wat zij het beste vinden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:41

@ b485: Dat is vrij moeilijk, gezien hier maar 2 ruitersportzaken in de buurt zijn. Geen van hen hebben tuigen in de winkel liggen. Als ik het goed heb, ligt Schaffen in Antwerpen, dat is een heel stukje rijden...
Ik vind het een heel moeilijke beslissing, gezien ik onze winkel (qua kwaliteit en service) wel vertrouw, ik denk wel dat ze weten waar ze over praten. Maar zou ik het aandurven om hun gewoon op hun woord te vertrouwen?

Ik heb natuurlijk wel nog wat tijd(ik denk dat ik tegen mijn verjaardag in maart ga proberen sponsoring te vinden :+ ) Ondertussen blijf ik wel op zoek naar de beste oplossing, want ik wil toch erg zeker zijn van mijn beslissing.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:09

als ik het goed begrijp woon je in belgie, in scherpenheuvel zit een clever dealer die ook tuigen verkoopt gelijk waardig aan Ideal. kijk even op www.clever.eu voor het adres. en ander optie is snoijs marathon in zundert bij hazeldonk. Voor zowel clever als Ideal tuigen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:19

@ haarlem: Ja ik woon in België, Limburg, Genk om precies te zijn. Scherpenheuvel is een dik halfuur rijden van hier, dus het is nog wel te doen. Zundert ken ik niet, maar volgens de computer is dat op 1,5 uur rijden van hier, dat is toch net iets te ver :+

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:03

Rijtuighandel v.d. Heuvel in Valkenswaard verkoopt ook Ideal tuigen, is denk ik dichterbij voor je. Op de site van Ideal staat ook een hele lijst met leveranciers, dus misschien dat je iets dichterbij huis kunt vinden.
Op Marktplaats.nl staan ook wel eens Ideal tuigen te koop.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:28

@ robin_hood: maar wat moet ik dan met de reactie van de verkoper? Zij was echt niet positief over Ideal. Zij raadde Imperial Riding erg aan...
Dat vind ik net zo moeilijk: kan ik ze gewoon op hun woord vertrouwen?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:01

Lotte, Schaffen ligt bij Diest (Vlaams Brabant) en is redelijk eenvoudig te bereiken vanuit Genk (Neem afrit Beringen op de E313 en dan de grote baan richting Diest en dan kom je Sneyers tegen) Is volgens mij zelf sneller dan naar Scherpenheuvel.

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen welke winkel je imperial riding aanraadt? (mag ook via pm). Ik woon niet zo heel ver van Genk.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:10

Informeer anders gewoon eens bij meerdere leveranciers naar hun mening. Of mail gewoon eens naar Ideal zelf en leg je probleem daar eens voor.
Laatst bijgewerkt door robin_hood op 31-08-09 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:10

b485 schreef:
Lotte, Schaffen ligt bij Diest (Vlaams Brabant) en is redelijk eenvoudig te bereiken vanuit Genk (Neem afrit Beringen op de E313 en dan de grote baan richting Diest en dan kom je Sneyers tegen) Is volgens mij zelf sneller dan naar Scherpenheuvel.

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen welke winkel je imperial riding aanraadt? (mag ook via pm). Ik woon niet zo heel ver van Genk.

Ah ok :D (ik was vroeger altijd gebuisd op Aardrijkskunde :o ) Bedankt voor de uitleg ;)
Natuurlijk mag je dat weten, het is The Horse Connection in Bilzen. Heb je misschien ervaring met deze winkel?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:12

sander_lotte schreef:
@ robin_hood: maar wat moet ik dan met de reactie van de verkoper? Zij was echt niet positief over Ideal. Zij raadde Imperial Riding erg aan...
Dat vind ik net zo moeilijk: kan ik ze gewoon op hun woord vertrouwen?

Firma v.d Heuvel en firma van Rijs zijn 2 zeer goed bekend staande tuigenmakers in Nederland. Als dit merk niet goed zijn zijn dan zouden zij het zeker niet verkopen.
Iedereen heeft altijd zo zijn eigen ervaring, en dus voorkeur, voor een bepaald merk. Dat geldt voor tuigen maar ook voor auto's, rijtuigen, kleding, enz....
Zilco, Ideal en IR zijn denk ik gewoon alle 3 goede merken.
Er zijn mensen die zweren bij een bepaald merk en anderen kraken het af. Dat houdt je altijd.
Zelf ben ik heel tevreden over het Idealtuig. Ik heb mijn tuig gekocht bij firma Geerts in Gilze. Die beleren ook paarden en gebruiken daar ook Ideal tuigen voor. Juist voor jonge, onervaren of te corrigeren paarden moet je goed degelijk tuig hebben.
Ik zou dan wel kiezen voor de zwaardere uitvoering ( zwaar marathontuig). Dat is maar ongeveer 10 euro duurder maar wel heel degelijk en versterkt met nylon.
Vroeger had ik op maat gemaakt marathontuig van Paul Claessen uit Bladel. Perfect tuig van een van de beste tuigenmakers, maar dat kan net zo goed kapot gaan als er zich iets voordoet. Ik heb dat zelf ooit ook gehad toen de wagen omkiepte op een hellinkje.
En het is zoals iemand al eerder zei: als je veel tuigen van een bepaald merk in reparatie krijgt, dan komt dat misschien wel omdat dat merk gewoon veel meer voorkomt?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:14

@ robin_hood: De verkoopster had me ook een erg mooi tuig laten zien van IR, een bruin onderlegd, "voor het ruigere werk" stond erbij. Het was inderdaad maar een beetje duurder dan het tuig voor het 'lichte' werk.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:15

Zit er veel verschil in prijs tussen IR en Ideal voor een vergelijkbaar tuig?
Het zwaar marathontuig van Ideal kost nieuw ongeveer 680,00 euro geloof ik.
Het Ideal is verkrijgbaar in 3 kleuren:

zwart/zwart.
zwart/bruin onderlegd.
geheel bruin.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:17

robin_hood schreef:
Zit er veel verschil in prijs tussen IR en Ideal voor een vergelijkbaar tuig?
Het zwaar marathontuig van Ideal kost nieuw ongeveer 680,00 euro geloof ik.

Ik meen dat dat zwaar marathontuig van IR 640 euro kostte, dus de prijzen zijn wel vergelijkbaar. Dat was het zwart met bruin onderlegd.(weet niet of die prijzen verschillen afhankelijk van de kleur)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:22

De prijs is hetzelfde, althans bij Ideal wel.
Ik denk dat je gewoon zelf je eigen keus moet maken, het is gewoon allebei goed tuig.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:28

Ok, alvast bedankt!
Hier ben ik wel wat mee... Maar ik blijf zoeken naar ervaringen van andere mensen, wie weet wat hier nog uitkomt.
Ik heb nog maar weinig mensen gevonden die ervaring hebben met IR, de meesten met Ideal. Maar ik vind het dus vreemd dat die verkoopster zo negatief was over Ideal. Tijdens een gesprek over de tuigen(ik begon gedetailleerder te vragen), zei ze: mijn man is nu niet hier, hij is hier de kenner in, je kan misschien dus best nog eens terugkomen voor informatie te vragen aan hem. Dus dan weet ik het even niet meer.
Ik ga in ieder geval nog eens terug voor aan de man informatie te vragen, en dan kan ik hem zeggen dat ik zo veel goed heb gehoord over Ideal, en nog niet veel over IR. Dan wil ik wel eens kijken wat hij zegt...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:35

He sander_lotte, wij hebben wel ervaring met IR. Een zeer fijn tuig!! In het borststuk en de strengen zit nylon, dus extra sterk. Alees is ook heel mooi onderlegt. Wel hebben we er leren teugels bij gekocht, want er zxitten van die standaard linnen bij en die vind ik niet fijn.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:37

sander-lotte. ik ga mezelf maar eens een "dagje uit" geven, straks is er weer paard en koets in de brabanthallen, daar zullen alle tuigenmerken wel zijn.
Ik zeg elk jaar dat ik ga, maar dit jaar ga ik echt en...met een doel: tuigen kijken en vergelijken! :D
mischien ook wel wat voor jou?