[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:56

xElienx schreef:
wij hebben ook al meerdere keren gezegd dat dit misschien ook op een andere manier kan.

Zoals? Heb je een ander goed en haalbaar voorstel om de kleine pony's te beschermen tegen de grote, kwade mensen?

xElienx schreef:
jammer trouwens dat er nog steeds zo min over de pony's wordt gedacht.

Jammer dat jij blijft denken dat wij allemaal zo negatief t.o.v. van mini's staan, terwijl dat helemaal niet zo is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:05

xElienx schreef:
wij hebben ook al meerdere keren gezegd dat dit misschien ook op een andere manier kan.

Meer rubrieken uitschrijven is voor een organisatie ook niet doenlijk of aantrekkelijk.
Wedstrijden lichter maken moet ik eerlijk gezegd ook niet aan denken.

Wat ik nog wel even wil vermelden is dat ik toen met gekruiste shetten reed (1/4 dartmoor) van 1.05 mtr en deze hebben de zwaarste wedstrijden gelopen met een wagen van 240 kg (grens was toen 225, nu 175) en een bokrechter. Daarvoor moet je hard trainen maar uiteindelijk komen ze in het staptraject te kort voor het hoogste nivo.

Sjonniej

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:09

Maar uiteindelijk is deze regel natuurlijk niet ingevoerd omdat shetten de staptrajecten niet kunnen halen of omdat ze geen goede klasse 3/4 dressuurproef kunnen laten zien. Dat is simpelweg een nadeel aan deze pony's, zoals elke pony zijn nadeel heeft.
Maar wat betreft de bescherming van de kleine pony's, is dit denk ik de enige zinvolle regel. Tenzij jullie een andere goede oplossing hebben? Want je kan niet zeggen; Eline heeft wel goed genoeg getraind en mag meerijden. Jantje heeft niet goed genoeg getraind, dus ga maar naar huis.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:42

ik doelde meer op strengere controles. te denken aan zweepgebruik, vet-check, dat soort dingen.
als het te zwaar is voor een pony is dit toch in deze onderdelen terug te zien?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:47

Het is nou eenmaal zo dat je bij officiele wedstrijden gewoon hele zware wedstrijden hebt idd Winterswijk enz.
Daar moet je dus de dieren tegen de beesten beschermen,als ze dus op het laatst afgekeurd woden hebben ze toch die slag moeten leveren..
Waar wil je dan de grens trekken bij 1m dagn gaan de mensen met pony's van 90cm mekkeren.
Trek je de grenz bij 90 cm die van 80 cm enz enz..
Er is nu een grens getrokken het is niet anders

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:52

Jammer! Als de problemen echt zo groot zijn is het misschien wel beter dat er IETS gebeurt.

Het beste is dan toch de groepen te splitsen in schofthoogtes. En dan strenger controleren op overbelasting (te zware wagens/te veel mensen). En niet alleen controleren maar ook direct uitsluiten van de wedstrijd. Dat kan toch niet zo heel ingewikkeld zijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:56

Yinari je verwerkt max 100 starts in een weekend daar heb je vaak al 17 tot 20 rubrieken, moet je er dan nog meer maken dat is niet te doen
En te zware wagens je moet met 2 span al een wagen van 225 kg hebben....
Hoe wil je in hemelsnaam tegen mensen die pony's van 1cm groter zeggen jij moet die 225 kg erachter hanegen mar degeen met pony's 1cm kleiner mar een wagen van 150kg
Wie gaat dat trouwens iedere wedstrijd dan nakijken....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:59

Nou ja, je hebt natuurlijk het oog van de meester hè. Met een beetje goeie wil kun je al gauw zien of een aanspanning te zwaar is. Als je het officieel wil maken wordt het lastiger, dat is waar.

Ik bedoelde (maar dat heb ik er inderdaad niet bijgezet :o ) dat de wedstrijden dan dus apart worden georganiseerd, los van elkaar. Dus een heel weekend met shetters of een heel weekend groters. Anders is het idd niet te doen.

Dat houdt wel in dat je minder wedstrijden zal kunnen rijden met je pony's, maar hé, beter minder dan niet toch :) ?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:03

Als je wedstrijden alleen voor shetten organiseert heb je miss 25 aanspanningen, maar net zo veel vrijwilligers nodig als bij 100 aanspanningen.
Bedenk dan even 2 juryleden minimaal per ring
6 hindernissen x 3 hindernisrechters
Schrijvers, ringmeesters, marathon/vaardigheidjury vaardigheid meters(4/5)
Starters finishers, rekenkamer,
Het is dus net zo duur als een volle wedstrijd, hoeveel startgeld moet je dan vragen, want de rijder zal toch voor de kosten moeten opdraaien.
Waarom rijden mensen met kleine pony's vaak omdat ze goedkoper zijn, heb je dan 100euro voor een wedstrijd rijden over

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:26

Echwel schreef:
En te zware wagens je moet met 2 span al een wagen van 225 kg hebben....
Hoe wil je in hemelsnaam tegen mensen die pony's van 1cm groter zeggen jij moet die 225 kg erachter hanegen mar degeen met pony's 1cm kleiner mar een wagen van 150kg
Wie gaat dat trouwens iedere wedstrijd dan nakijken....

die regel hebben ze zelf ingesteld

en vet-checks zijn er niet alleen aan het eind

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:28

Dus omwille van een handjevol rijders moet alles worden aangepast dat is toch onzin.
Nogmaals zodra je 4 span hebt waarvan 1 pony boven de 1.48 is moet je bij de paarden starten en gelijk een wagen van 650kg erachter
Maar daar hoor je dus niemand over mekkeren, doen de rijders gewoon

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:31

maar we hebben het hier niet alleen over klasse 4, of zie ik dat verkeerd?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:31

Ook al gewoon in klasse 3 hoor...dus in de basis.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:34

maar we hebben het toch niet alleen over klasse 3 EN 4?

we hebben het over de kleintje die niet meer mogen deelnemen. de wedstrijden bestaan niet alleen uit klasse 3 & 4, om maar even terug on-topic te komen

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:35

Echwel schreef:
Dus omwille van een handjevol rijders moet alles worden aangepast dat is toch onzin.
Nogmaals zodra je 4 span hebt waarvan 1 pony boven de 1.48 is moet je bij de paarden starten en gelijk een wagen van 650kg erachter
Maar daar hoor je dus niemand over mekkeren, doen de rijders gewoon

daar hoor je ook mensen over mekkeren alleen toevallig niet hier op bokt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:37

Elien ik heb het over de gewichten van de wagens enz...
Megaspan ik heb nooit iemand erover gehoord hoor

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:06

Sorry, maar ik heb het idee dat een aantal mensen het verhaal niet van de andere kant wil zien en zichzelfzelf bovenop een gigahoge kast hebben gezet.

Alleen wedstrijden voor mini's? U belt 1850 en besteld 100 vrijwilligers en een paar duizend euro.
Nog meer vetchecks. Jongens, na hind 2 en 4 even stoppen bij de 3e boom rechts en je pony's laten controleren.
Mensen uitsluiten o.b.v. het gewicht van de combinatie. Eh meneer, u bent te dik voor uw pony, pakt u maar weer in en ga naar huis. (Leuke baan!!)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 13:02

hoezo willen wij het verhaal niet van de andere kant zien? (omgekeerd misschien het zelfde? ) ik meer het idee dat jullie het alleen vanuit het klasse 4 perspectief zien. (en 3 dan misschien).

geen idee of wij die hogere klassen aan zouden kunnen, of dat nou afhankelij is van mijn rijkunsten of het vermogen van de pony's kan ik dus ook niet zeggen. zo ver zijn we nog niet. d

ik weet alleen wel dat ze meer aanleg hebben dan de gemiddelde niet-mini-menner denkt.

maar ik probeer steeds duidelijk te maken dat we het niet alleen over klasse 3&4 hebben, maar over de officiele wedstrijden voor mini's in het algemeen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:57

xElienx schreef:
maar ik probeer steeds duidelijk te maken dat we het niet alleen over klasse 3&4 hebben, maar over de officiele wedstrijden voor mini's in het algemeen.

Richt een vereniging hiervoor op, leidt een lading officials op, zorg voor genoeg deelnemers
en ga je gang

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 14:52

waarom? er staat toch niet ALLEEN voor mini's? we hebben het over de officiele wedstrijden waar pony's van onder de 1.18 in de toekomst waarschijnlijk niet meer aan deel mogen nemen. en dus alle klassen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:03

Misschien heb ik niet het hele topic goed begrepen, maar van waar ineens dat onderscheid tussen de klasses 1-2 en 3-4?

Binnen 1 wedstrijd zijn de hindernissen voor de verschillende klasses gelijk, afgezien van de min./max./toegestane tijd.

Daarnaast:
Er zijn wedstrijden (zoals het eerder genoemde Winterswijk) die gewoon erg zwaar zijn, eigenlijk té zwaar voor kleinere pony's. Nu rijd ik zelf met een flinke B-pony, maar na 1 keer te zijn gestart in Winterswijk weet ik dat ik daar niet snel meer zal starten, gewoonweg omdat ik het "aan de zware kant" vond, ondanks een goede klassering met behoorlijke punten.

Ik heb ook gehoord (van BD misschien??) dat enkelspan pony's van dat formaat eerder niet eens mochten starten in Winterswijk... en dat was ook niet voor niks. Of dit een regel was van de KNHS of van de organisatie, dat weet ik dan weer niet, maar toch!

Er zullen ook genoeg mini-menners zijn die de gezondheid van hun span goed in de gaten houden en niet tot het uiterste zullen doorgaan, of overmatig de zweep zullen gebruiken om maar de finish te halen. Deze menners zullen misschien net als ik zeggen:"Nee, ik zoek wel een andere wedstrijd ipv Winterswijk".
(verder niks negatiefs over Winterswijk, ik vond het een perfect mooie wedstrijd, alleen.... iets zwaar :D).

Maar zolang er nog een groep is die puur voor het rijden gaat, ongeacht wat ze voor de kar knopen, wil men paal en perk gaan stellen aan de minimale stokmaat.

Dit is heel jammer voor de serieuze mini-menner, die wél goed weet waar hij mee bezig is, maar om daar aparte rubrieken voor te maken is niet te doen (zie argumenten Echwel/Sjonniej ea.).

@xElienx: hoe zou je dat eigenlijk voor je zien dan? Zoals Sjonniej zegt, na elke hindernis een vet-check? Of hetzelfde parcours gebruiken maar ipv. poort A-F alleen volstaan met het nemen van A-B-C? Het wegtraject inkorten? Hoe moet je dit verrekenen om tot een goede einduitslag te komen?
Of in zijn geheel elke wedstrijd minder zwaar maken zodat ie toegankelijk is voor elke pony, hoe klein ook?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 17:27

ik heb het idee dat ik behoorlijk verkeerd begrepen word. keer op keer. dit leid tot oneindige discussies met veel herhalingen.

stengere vet-checks, betekend niet na elke hindernis een check.
als er bijvoorbeeld na het wegtraject en de hindernissen een vet-check is (2 dus), krijg je een goed beeld. Zodra de pony's niet goed zijn, moet je ze niet een paar minuten rust geven (en daarna misschien nog een paar minuten), maar gewoon diskwalificeren. het zelfde geld voor overmatig zweepgebruik. wordt de zweep te veel gebruikt; meteen een D achter de naam. geen discussie mogelijk.
Verder heb ik nergens vermeld dat het traject voor de kleintjes korter moet (dus poort D E en F eruit). dit zou niet eerlijk zijn tegenover de rest.

en misschien zou er wel melding van gemaakt kunnen worden welke wedstijden te zwaar zouden kunnen zijn voor de kleinere maten, want je moet het maar net weten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:47

Elien, er is hier helemaal niemand die het kunnen van de mini onderschat, daar gáát het immers ook helemaal niet om! Het gaat erom dat de mini's beschermt moeten worden tegen de mensen die ze overvragen. Het is nu eenmaal een simpel feit dat je een mini in een smw gemakkelijker overvraagt dan een grote pony.

Er zijn altijd al 3 vetchecks.
Je kunt de regels nooit zo scherp maken als jij zegt, daar krijg je veel te veel gedonder mee. Houd bijv. ook rekening met paarden die zich opnaaien omdat er net een 4span langsgegalopeerd kwam en de hartslag daarom te hoog is. Trouwens, zoals je weet, bepalen niet alleen de waarden dat een paard niet fit genoeg is om door te gaan, maar de algehele conditie. De dierenartsen staan vast en zeker te springen om mensen naar huis te sturen omdat hij/zij vind dat het paard niet fit genoeg is op dat ene moment dat hij hem aankijkt.
Trouwens, wanneer is zweepgebruik te veel?? Fijne baan hoor als vrijwilliger; Ja menner, ik vond echt dat je 2 klappen teveel gaf, dus een D, ga maar naar huis.
Wanneer is een wedstrijd zwaar? Dat kun je van tevoren ook absoluut niet bepalen. Er zijn zóveel factoren die dat beïnvloeden, denk aan temperatuur, luchtvochtigheid, etc. Vrouwenpolder is in theorie geen zware wedstrijd met verharde weg en grasbodem, maar afgelopen NK was het daar hartstikke zwaar door de enorme regenval. Wederom een erg leuke baan; Sorry minimenner, maar we vinden het niet verantwoord als u vandaag start, na alle regen van vannacht, gaat u maar naar huis.

Divine; voor de klasse 3 én 4 zijn minimale gewichten voor wagens etc. vastgesteld, vandaar dat Echwel het daar over heeft. En ervan uitgaande dat iedereen hard nadenkt bij de aanschaf van een wagen, hebben ook de menners van klasse 1 en 2 dus een wagen die aan dat gewicht voldoet, omdat het een beetje stompzinnig is om na 2 jaar een nieuwe wagen te moeten kopen die zwaar en breed genoeg is.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:21

xElienx schreef:
stengere vet-checks, betekend niet na elke hindernis een check.
als er bijvoorbeeld na het wegtraject en de hindernissen een vet-check is (2 dus), krijg je een goed beeld. Zodra de pony's niet goed zijn, moet je ze niet een paar minuten rust geven (en daarna misschien nog een paar minuten), maar gewoon diskwalificeren. het zelfde geld voor overmatig zweepgebruik. wordt de zweep te veel gebruikt; meteen een D achter de naam. geen discussie mogelijk.
Verder heb ik nergens vermeld dat het traject voor de kleintjes korter moet (dus poort D E en F eruit). dit zou niet eerlijk zijn tegenover de rest.

Dat diskwalificeren, dat zou in bovenstaande dan toch gelden voor elke aanspanning, groot of klein? Dat is niet alleen van toepassing op de kleinere pony's, evenals een D-tje bij overmatig zweepgebruik.

Als het traject niet wordt veranderd, hoe zie jij het dan voor je? De trajecten blijven dan hetzelfde, de hindernissen blijven hetzelfde, zelfde keuringen, etc etc. Dus: dezelfde wedstrijd. Maar in welk opzicht moet de rubriek 'mini's' dan anders zijn? Wil je die anders beoordelen, andere tijdschema's toestaan? Daar ben ik benieuwd naar.

Dan moet je dus weer een grens gaan trekken, en dan gaat iedereen mekkeren denk ik.
Voorbeeldje: Afgezien van jouw pony's die de 5 km/h in stap makkelijk halen zullen er pony's zijn die dat niet kunnen. Maar, er zijn ook grotere pony's die dat niet kunnen, er zijn zelfs paarden die in hogere klasses rijden die er moeite mee hebben.

En aangeven of een wedstrijd zwaar is, dat is natuurlijk maar heel betrekkelijk. Wat de 1 wel zwaar vindt, is in andermans ogen helemaal niet zwaar. banketstaaf als je ineens tot toeschouwer wordt gedegradeerd, terwijl je zelf vindt dat je makkelijk je pony's de wedstrijd had kunnen laten rijden.

@Sjonniej, dat van de gewichten, dat wist ik. Ik heb alleen de link tussen de posts van xElienx en Echwel niet helemaal goed gelegd (en vooral: begrepen ;)).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:00

het blijkt wel weer dat zweepgebruik toch niet streng genoeg bestraft wordt, zoals eerder vermeld.

ik heb het NIET over een rubriek mini's. dat staat nergens