[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

jesito

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 10:25

Sjonniej schreef:
jesito schreef:
Ik blijf er alleen bij dat er ongelukken gebeuren met of zonder kar alleen of met zijn tweeen je kunt nooit niks garanderen.

Of je het nu wilt geloven of niet; Als er een ongeluk gebeurd is kan je in een eentje erg weinig verrichten. Dat het voorkomen van een ongeluk met een groom niet veel gemakkelijker is, daar kan ik me inderdaad in vinden. Zeker bij een onervaren groom, een ervaren groom kan dat echter weer wel. Maar als het kwaad eenmaal geschied is, dan heb je gewoon heel erg hard 4 handen nodig.

Tuurlijk is dat zo dat je met zijn tweeen meer kunt dan alleen maar of dat echt met veiligheid te maken heeft, met zijn tweeen sta je sterker.
Ik geef jullie zeker gelijk dat je met zijn tweeen misschien iets kunt voorkomen, maar ik heb nou eenmaal geen tweede.
Maar ik blijf bij mijn mening dat autorijden op een donker stuk ok veiliger is met zijn tweeen en jonge meisjes die door een donker stuk fietsen ook beter met zijn tweeen kunnen zijn en ga zo maar door, maar toch gaat iedereen vaak alleen anders komen we nergens meer.
Tja, een pony is een levend weze maar in het verkeer heb je ook met andere mensen te maken waarvan je niet weet wat ze gaan doen.
Voor de gezelligheid zou een tweede ook fijner zijn idd, maar wie weet.
Meestal gaat mijn man mee maar die kan vaak niet door werk.
Het is niet dat ik alleen gaan helemaal goed wil praten, maar ik zie ook niet zozeer het probleem.
We gaan toch ook alleen een buitenrit maken op een paard en dat is echt niet veel anders want als die gaat gaat die ook.
Trouwens wie van jullie rijd er op de wagen met cap, dat zijn er ook maar barweinig en dat is ook veiliger volgens het boekje.

Effe oftoppic wat kan een shet dan trekken, mijn kar is super licht?

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:47

Ik heb ook gestemd voor met z'n tweeën op de kar.

Helaas heb ik drie weken geleden een ongelukje met de kar gehad en gingen we om en ik was blij dat ik mijn man bij me had om het paard weer te kalmeren en vast te kunnen houden want in mijn eentje had het denk ik niet gelukt om haar rustig te houden en uit te kunnen spannen.
Ik had zelfs hulp van een derde erbij nodig die ons op kon halen omdat kar en tuig dusdanig beschadigd waren dat we niet verder konden rijden.Gelukkig was de staleigenaar de reddende engel en heeft ons opgepikt met bus en trailer.Want 6 kilometer lopen met kapotte kar en paard en tuig is wel erg ver hoor.Zo zie je maar weer ook een mobieltje hoor je bij je te hebben.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:02

Ik ga met Jesito mee.
Natuurlijk is het veiliger als je met zijn 2en gaat maar dan komt er in de praktijk weinig meer van mennen. Zodra ik een paard betrouwbaar genoeg acht ga ik alleen op pad.
Natuurlijk moet een ieder wel zijn eigen risico goed in kunnen schatten.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:21

Ik ga altijd samen, van de eigenaar mag ik ook niet alleen, omdat ze dat veel te gevaarlijk vind.
Ik verzorg de shetlanders samen met haar dochter, dus ik kan gelukkig heel vaak gaan, omdat ik 9 van de 10x toch samen ben met haar Tong uitsteken
Als we niet kunnen gaan komt dat meestal door te weinig tijd of slecht weer.

Enigste plek waar we soms "alleen" mennen is ons oefenveld, dan staat een van ons wel eens naast de sulky, beetje les geven, pionnen uitzetten, foto's maken Tong uitsteken zo heel alleen is dat dus ook weer niet haha.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:49

Ben gister alleen erop uit geweest en het ging super, lekker door het veld gegaan.
Het was alleen koud zo stil zitten.
We kwamen op een gegeven moment zo'n bietenrooimachine tegen op een smalle weg en toen werd hij wat onrustiger, maar hij reageerde goed op de stem en die kon zo voorbij komen.

heck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:31

ik wil ook nog wel even reageren.
ik denk iedereen voor zijn eigen wel in kan schatten of hij alleen kan gaan of niet.
ik men vanaf mijn 13 de of zo ik ben er nu 29 ik ga altijd alleen
zelfs met een jonge pony ik ga wel pas met een jonge pony de weg op als hij volledig luisterd.
ik heb zelf het idee dat als ik alleen ben veel geconcentreerder ben dan als ik met 2 of meer ben.
en dan zie ik eerder als er iets fout zou gaan dan dat we gezellig zitten te kletsen op de kar.
en zou ik eerder in kunnen grijpen

Ik denk dat het een leuke vraag zou zijn

GEBEUREN DE MEESTE ONGELUKKEN ALS MENSEN ALLEEN AAN HET MENNEN ZIJN OF MET MEERDERE PERSONEN?

groetjes maarten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:43

Bij mij altijd als ik met meerdere ben, OEps dat klinkt als een brokken piloot. Maar voor de 4-wieler kwam ben ik 4 keer met iemand samen gegaan en alle 4 de ritten was wel iets, daar staat tegenover dat ik in dat zelfde halfjaar, met 2 pony's ook 3 keer per week alleen mende en in al die ritten (met dezelfde pony deels) is nooit iets gebeurt.

Met mijn haffie mende ik altijd samen en is nooit iets gebeurt.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:48

met mijn pony men ik ook altijd alleen. ik heb haar al meer dan 10 jaar, we kunnen lezen en schrijven samen.
ik span haar ook gewoon los in (ze staat niet vast en niks.) dat gaat echt super! bij een ander paard zou ik het nooit doen! ik vertrouw mijn pony gewoon volledig, en daarbij heb ik een tweewielige wagen waar ik snel zelf af kan springen (mocht er echt nood zijn!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:59

O, als er gevaar optreed spring je van de wagen? En je pony dan? Die laat je vliegen?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:06

ik men mijn arabier van 21 wel alleen omdat ik weet dat die gewoon overal stil staat braaf is (bijna) nergens van schrikt en als ie mocht schrikken alleen ff kijkt. (maar het liefst ga ik niet alleen altijd handig iemand mee en veel gezelliger). Maar mijn Tinker die ik net van de zomer belleerd hebt ga ik absoluut nog neit alleen hoe braaf ie nu dan ook mag zijn (hij is jong schrikt iets vaker en reargeert gelukkig wel rustig alleen het risico wil ik niet nemen dat ie toch anders reargeert)

peh met dit weer wel leuk als je een arreslee hebt Clown

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:10

Dat is ook nog wel een verschil met wat voor aanspanning je rijd. Ik ben met mijn sulky achter mijn shet net zo snel bij zijn hoofd als een ruiter die afstapt en kan de strengen losmaken terwijl ik met mijn andere hand nog teugels/halstertouw vlakbij het hoofd beet heb. Dat is bij een grotere pony en of wagen al weer heel wat anders (niet dat ik zeg dat het met een shet zomaar wel kan hoor). Met mijn vierwieler reed ik dan ook alleen alleen op mijn wei/trainingsveldje en ga ik niet het verkeer in.

Ik vind het vooral belangrijk dat je weet wat voor risico je neemt als je alleen weg gaat en het niet zonder nadenken doet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:45

Suleilitha, ik spring ook van de wagen als het mis dreigt te gaan en de pony, tja die staat dan meteen stil. Want ik hou de leidsels vast en ben in 2 passen bij zijn hoofd. Is natuurlijk een groot verschil of je ment met een mini of met een paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:32

Bij mij is het alleen fout gegaan als ik met meerdere was. Waarom? Omdat ik nooit alleen men. Maar de keren dat mijn groom mij heeft kunnen 'redden' (of iig een zetje in de goede richting heeft kunnen geven, even er voor gaan lopen oid) zijn vaker voor gekomen.

heck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:58

pfff wat gaat het vlug ik wil nog even zeggen dat ik in de 16 jaar dat ik men (ik heb een paar jaar iets minder gement omdat ik een huis gekocht had )
bijna altijd alleen ging ,en ik span minimaal 2 keer in de week in.
en er nog nooit iets gebeurd is omdat ik zelf optijd in kan grijpen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:06

Snowgirl38 schreef:
Helaas heb ik drie weken geleden een ongelukje met de kar gehad en gingen we om en ik was blij dat ik mijn man bij me had om het paard weer te kalmeren en vast te kunnen houden want in mijn eentje had het denk ik niet gelukt om haar rustig te houden en uit te kunnen spannen.
Ik had zelfs hulp van een derde erbij nodig die ons op kon halen omdat kar en tuig dusdanig beschadigd waren dat we niet verder konden rijden.Gelukkig was de staleigenaar de reddende engel en heeft ons opgepikt met bus en trailer.Want 6 kilometer lopen met kapotte kar en paard en tuig is wel erg ver hoor.Zo zie je maar weer ook een mobieltje hoor je bij je te hebben.

Ik ben een dik jaar geleden ook gecrasht met paard en tweewieler en was wel alleen. Het gebeurde niet zo heel ver van huis, dus heb ik de kar en enkele kapotte tuigonderdelen achtergelaten en ben met het paard naar huis gelangelijnd. Als je zoiets alleen tegenkomt, laat je ijzer- en lederwerk achter en ga je verder met je paard/pony.

Groeten, SuSEQ

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:27

SuSEQ schreef:
Snowgirl38 schreef:

Ik ben een dik jaar geleden ook gecrasht met paard en tweewieler en was wel alleen. Het gebeurde niet zo heel ver van huis, dus heb ik de kar en enkele kapotte tuigonderdelen achtergelaten en ben met het paard naar huis gelangelijnd. Als je zoiets alleen tegenkomt, laat je ijzer- en lederwerk achter en ga je verder met je paard/pony.

Groeten, SuSEQ

Nou als zoiets een aantal kilometer van je stal gebeurt weet ik niet zo zeker of kar en lederwerk er nog steeds gelegen zou hebben hoor als je het later op zou kunnen halen.En ik vind 5500 euro erg veel geld om zomaar ergens te laten liggen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:09

Snowgirl38 schreef:
Nou als zoiets een aantal kilometer van je stal gebeurt weet ik niet zo zeker of kar en lederwerk er nog steeds gelegen zou hebben hoor als je het later op zou kunnen halen.En ik vind 5500 euro erg veel geld om zomaar ergens te laten liggen.

Dat vond ik ook. Daarom was ik blij dat mijn bijrijdster/groom mee was om mijn paard mee te nemen en ik mijn wagen en tuig Haha!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:16

Ik zit gewoon niet ontspannen als ik alleen de weg opga. Heb gewoon graag iemand mee die meekijkt naar het verkeer, evt. de pony even vasthoudt bij een druk kruispunt of begeleid langs iets engs, niet dat dit vaak voorkomt maar ik vind het gewoon niet prettig. Ik rij trouwens wel alleen in de wei.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:18

Ik mende eerst ook altijd alleen. Eerst met beleren en tijd daarna altijd met nog iemand erbij. Maar daarna alleen, en ja het is een keer fout gegaan alleen toen was ik niet alleen. En had ik ook niets aan die 2e persoon.
Ik heb wel altijd mijn mes bij me, en sja mijn pony zit weer rustig aan in het leerproces (weer van voor af aan) maar helaas kan er niet altijd iemand mee. En de bak is hier meestal te zwaar, weinig keus heb je dan he. Vooral als je wel je hobby wilt blijven doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:13

Bij mij ging het vorig jaar fout op het weiland. Paard raakte opgefokt van andere die aan het rennen waren en toen ging de mijne ook rennen. uiteindelijk sprong hij het draadhe van de paddock over en kon ik hem daar omtrekken.

Nee ik was niet alleen, vriendin van me reed ook in het weiland en er was nog iemand onder het zadel. Maar als ik een groom had gehad had die me op dat moment niet kunnen helpen.

Buiten heb ik gelukkig nog nooit wat gehad....klopt af

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:33

Ik weet het niet.. het is voor allebei wat te zeggen..
Mijn shet is eigenlijk nu een jaar denk ik beleerd, nog jong, maar super braaf schrikt nergens van.. is rustig en vind het prachtig voor de wagen.. doet zn ding, staat netjes stil als je dat van hem vraagt... Ik ging op een dag samen met een jong meisje op pad, rustige boeren weggetjes uitgekozen richting het bos om eens even lekker te `scheuren`... Echter op 1 weggetje komt daar ineens een traktor aan, wij zaten voor de haakse bocht en die man reed Veel te hard, dus ik zeg tegen dat meisje dat ze heel vlug naar die bocht moet rennen en die traktor moet tegenhouden want er was weinig ruimte, maar ik wist dat onze shet niets zou doen.... Voor de ogen van dat meisje word Iwan (onze shet) aangereden en gaat onderste boven met mij in de kar de sloot in (het ging té vlug om uit te stappen)..
Ik wil hiermee zeggen, je paard kan zo braaf zijn, zo lief en mak.. maar de andere bestuurders op de weg weten Lang niet altijd waar ze te maken mee hebben.. dát een paard kan schrikken... om maar iets te noemen.. hoewel daar in mijn geval dus geen sprake van was.. hij is gewoon aangereden...

*onze shet was niet ernstig gewond, ik ook niet en het is allemaal goed afgelopen, we hebben hem vrij vlug kunnen terug inspannen nadat we allemaal wat gekalmeerd waren en zijn terug naar huis getrokken.. hij bleef alleen wat stijf, maar is gelukkig nooit bang geworden, hoewel traktoren nu niet te dicht bij moeten komen...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:36

Ik zal mijn dure wagen ook wel achter moeten laten, want die kan ik echt niet trekken, hoor!
Zelfs mijn grote, sterke man niet!

Ik zorg er dan wel ook voor dat mijn spullen in orde zijn en met lichte prutskarren ga ik dus echt niet de weg op...
Ook niet mét groom Knipoog

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:41

avaluna schreef:
Ik zal mijn dure wagen ook wel achter moeten laten, want die kan ik echt niet trekken, hoor!

Ik zorg er dan wel ook voor dat mijn spullen in orde zijn en met lichte prutskarren ga ik dus echt niet de weg op...

Ik kon gelukkig de staleigenaar bellen en die heeft ons opgehaald met bus en trailer en ik heb een hele nieuwe marathonwagen en marathon tuig dus prutspullen heb ik niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 09:44

avaluna schreef:

Ik heb wel een lichte kar maar ik ga ook geen megazware marathonwagen achter mijn shet hangen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:51

Ik zeg ook niet dat er alleen wat gebeurd als je spullen niet in orde zijn, maar dit gebeurt toch ook wel regelmatig...
Ook als ik verhalen in dit topic lees.

Op de menstal hadden ze ook een lichte kar en heel eerlijk, daar voelde ik me in mijn uppie niet echt veilig op.

Ik heb dus een zware wagen, zeker omdat wij in het heuvelland wonen, maar met enkelspan zit ik er dus meestal alleen op en pas mijn route aan (aan zwaarte en mogelijke te verwachten gevaren onderweg).
Gezien de zwaarte, stabiliteit en wendbaarheid van mijn kar, heb ik toch minder kans om om te slaan bijvoorbeeld.