JoyCiej007 schreef:Er zijn hier al meerdere topics over geweest.
Ik persoonlijk vind 2 jaar véels te jong, idd wacht nog lekker en jaartje en ga dan langzaam aan de gang.
Met 2 zijn ze behalve lichamelijk, zeker ook geestelijk nog niet zó volwassen dat ze het echte werk aan kunnen. Nu kun jij best denken dat een paar rondjes longeren, optuigen inspannen en rijden maar niet inspannend is, maar zo'n jong paardje moet zich wel constant blijven concentreren en zijn aandacht op jou en zijn werk blijven vestigen.
Wat Sammykuh als tip geeft vind ik persoonlijk echt not-done: er is uit diverse onderzoeken gebleken, staat dus vast als een feit, dat pony's en paarden onder de 3 lichamelijk echt schade kunnen ondervinden van (veel) longeren. Longeren is constant rondjes lopen, en dat rondjes lopen belast de spieren en pezen in de benen echt ontzettend.
Valt me steeds meer op; blijkbaar hebben meer en meer mensen haast om hun pony te beleren, ofwel ohz. (sommigen rijden met 3 jaar al hun eerste wedstrijd :S ) ofwel voor de wagen.
Er zijn er wel die met 2 voor de wagen zetten. Maar óók voor de wagen is 'zwaar' werk voor zo'n jonkie; ohz. moet hij het gewicht dragen, voor de wagen moet hij trekken en net als ohz. leren om op eigen benen te lopen.
Echt; wacht nog een jaartje, dan heb je een heel paardenleven lang plezier van je pony. Wat is dat éne jaartje eerder nu op een heel paardenleven??
Ga lekker stukjes wandelen, leer wat zeer belangrijke basisbeginselen als halthouden op commando e.d. aan de hand, werk niet te veel, neem hem lekker mee het dorp in, langs de weg etc. om zo alvast een redelijk verkeersmak paardje te maken.
ik zeg er niet bij dat ik heeel de week longeer 1 a 2 keer een kwartiertje