[AR] Weinig hulp nodig in de mensport ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Weinig hulp nodig in de mensport ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 15:59

Omdat ik niet meer rijd ben ik me wat gaan toeleggen op het mennen. Ik heb al een aardig tijdje een advertentie staan, hier en op marktplaats. Okee, ik geef toe; ik vind niet alles leuk en/of geschikt voor mij maar toch; het is ongelooflijk hoe weinig reacties je krijgt.
Terwijl ik altijd het idee had dat mensen altijd wel op zoek waren naar een extra persoon op de bok.
Zijn alle men-mensen al helemaal voorzien van hulp en/of grooms ? Vind het echt opvallend.
Hoe zit dat bij jullie ? Laten jullie makkelijk iemand anders de leidsels overnemen om wat te oefenen of dat ook niet ?

Sjonniej

Re: Weinig hulp nodig in de mensport ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:09

Jij had enige tijd geleden toch een menner gevonden waarbij je kon helpen?

Maar grootste punt bij mensport is dat het een familiesport is. Een van de familie ment en iemand anders staat achterop. Als er geen familie achterop staat, staat er een goede vriend achterop.
Het is bij mennen belangrijk dat je op elkaar bent ingespeeld en dat je echt een goed team bent. Het is daarom minder aannemelijk om je groom via marktplaats oid. te zoeken. Men zoekt in hun naaste omgeving. Hoe vaker je namelijk samen kan oefenen, hoe beter het zal gaan.

Bij mij zitten/staan mijn zusje en vader tijdens wedstrijden en helpt mijn moeder me thuis met de training.
Leidsels geef ik al helemaal niet graag uit handen. Ik vertrouw mijn pony voor geen cent wat dat betreft. Hij is zo vliegensvlug en onvoorspelbaar, dat ik hem niet graag uit handen geef. Ben allang blij dat ik na ruim 2 jaar eindelijk van die rare acties kan voorkomen. Al neemt dat niet weg dat we alsnog regelmatig bijna in de sloot belanden of dat hij een sprintje trekt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:29

Mijn vriend gaat altijd met mij mee.

Ik zou het wel heel prettig vinden om er nog iemand naast te hebben, zodat ik wat vaker zou kunnen gaan als hij geen tijd heeft, maar dat zou dan een super flexibel iemand moeten zijn die ik zou kunnen bellen van 'het is goed weer en ik zou nu wel een keertje extra in willen spannen, kom je even?'... Cool
En dat je gewoon niet van iemand eisen vind ik, zeker niet als iemand er andere dingen voor moet laten en er een eindje voor moet reizen...
Daarbij heb ik ook nog eens een 'niet zo simpel' paard, wat ik ook niet zomaar uit handen geef (ook omdat wij altijd door het verkeer moeten), dus het is echt meerijden en niet zelf de leidsels even overnemen dan voor iemand die mee gaat...

Ik rijd dus in principe alleen aangespannen als mijn vriend mee kan en anders sla ik maar een keertje over...

Met de staleigenaar hebben wij een afspraak met de mensen die op stal rond lopen dat we om de beurt mee gaan met hem op de wagen om te groomen, omdat zijn vrouw het niet graag doet en hij liever niet zonder hulp de weg op gaat met een span...
In de weekends doen we dat om de beurt, en door de weeks rijdt hij met enkelspannen meestal gewoon thuis in de bak alleen...

Ik denk trouwens ook dat je vaak pas aan mennen begint als je voldoende hulp hebt om het op te starten, zonder aanwezige hulp kun je er gewoonweg niet aan beginnen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:37

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:01

bij mij is het idd ook familie. zusje en vader groomen. vriend ment ook en verder ga ik alleen naar buiten. leidsels uit handen geven doe ik eigenlijk ook nooit.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 22:03

Sjonniej schreef:
Jij had enige tijd geleden toch een menner gevonden waarbij je kon helpen?

.

Dat is ondertussen al wel meer dan 2 jaar terug denk ik. Kwam toen helemaal niet goed uit door prive-omstandigheden Knipoog

Nouvel; jouw verhaal kende ik nu natuurlijk Knipoog

Overigens zou een paard wat erg jong en/of onervaren is ook niets voor mij zijn, ik heb iets teveel ongelukken gehad in de paardensport...... Knipoog

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:11

Ik denk dat het zoeken van een groom moeilijk is... de meesten zijn toch op het rijden toegelegd en je moet altijd maar zin hebben om mee met de menner.

Ikzelf heb als groom mijn rijmaatje. En op het moment heb ik ook haar paard er voor staan. Ik heb tijden gehad dat ik wisselde van groom en heb daar slechte ervaringen mee. Dit klikt super nu en ik kan van haar op aan. Vorige week heeft ze ons nog min of meer gered van een crash met de combinatie. Dat geeft wel aan dat wij zeer goed opelkaar ingespeeld zijn... Dus ik denk dat je in de buurt moet gaan zoeken naar iemand waar je een geode vertrouwde combinatie mee kan vormen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 01:39

Nouvel schreef:
Ik denk trouwens ook dat je vaak pas aan mennen begint als je voldoende hulp hebt om het op te starten, zonder aanwezige hulp kun je er gewoonweg niet aan beginnen...

Ik ben er toch aan begonnen in de wetenschap dat ik meestal alleen mijn plan moet trekken... De laatste tijd is het wel zo dat mijn vriendin veelal meegaat, maar dat komt omdat de keren dat ik mijn koets bovenhaal beperkt blijven tot de keren dat zij er is. Lachen Maar anders is er weinig volk om mee te nemen, behalve een zeldzame keer mijn ma.

Het is inderdaad moeilijk om een goede groom te vinden die je gewoon kunt bellen; dat zou immers betekenen dat die gewoon ergens zit te wachten op jouw telefoontje en dat vind ik totaal geen doen. Temeer aangezien mijn timing nogal chaotisch is en er dus geen vaste momenten zijn waarop ik inspan... Op elkaar ingespeeld geraken dien je ook met bekenden te leren, dus als het klikt, lijkt mij dat zo geen groot probleem.

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 06:38

Zoals Sjonnie zegt het is een fmil;ie en een ons kent ons sport.
Hier rijdt en traint de dochter met hulp van pa.
Zoonlief of vaste groom in de wedstrijden achterop, dan is pa voor de technische kant
en moeders voor de catering..
Zeker omdat je meerdere dagen met elkaar op pad bent neem je niet gauw een vreemde mee

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:29

SuSEQ schreef:
Het is inderdaad moeilijk om een goede groom te vinden die je gewoon kunt bellen; dat zou immers betekenen dat die gewoon ergens zit te wachten op jouw telefoontje en dat vind ik totaal geen doen. Temeer aangezien mijn timing nogal chaotisch is en er dus geen vaste momenten zijn waarop ik inspan... Op elkaar ingespeeld geraken dien je ook met bekenden te leren, dus als het klikt, lijkt mij dat zo geen groot probleem.

Groeten, SuSEQ

dat is inderdaad wat ik ook bedoelde... Cool

als ik opeens bedenk dat ik nu even tijd heb en het goed weer is om in te spannen kan ik niet verwachten dat iemand daar al een week op zit te wachten... Clown

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:01

Bij ons werkt dat hetzelfde. We zijn pas begonnen toen we een groepje van 3 hadden die heel enthousiast waren. Je raakt op elkaar ingespeeld en vertrouwt elkaar.

Daarnaast is het een kwestie van spontaan inspannen als het weer en de tijd het toelaat.

Uiteraard is er altijd wel een plekje over om mee te kunnen, dat zal bij anderen ook wel zijn. Maar het moet:
A. klikken tussen jou en de andere waardoor je graag gevraagd wordt.
B. Je moet flexibel zijn in je tijd, waardoor je jezelf onmisbaar kan gaan maken.

Wie weet zit er hier wel iemand tussen die een menner in jouw buurt kent die omhoog zit? Mond op mond aanbiedingen werken vaak beter dan als "vreemde" jezelf aanbieden.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:33

Ook ik heb eigenlijk een vast groepje waarop ik terugval. Mijn groom is tevens een hele goede vriendin, die zelf altijd heeft gereden en een groot deel van het beleerproces van mijn pony ook heeft meegemaakt. Zij kende in eerste instantie weinig van de mensport, maar na een paar keer gestart te hebben in de hobbyklasse was ze helemaal "bijgespijkerd". Haar nodige ervaring met allerlei paarden maakt dat ze een perfecte wedstrijdgroom is, waardoor we eigenlijk niet voor verrassingen komen te staan.
Nadeel is dat ze 30 km verderop woont, en daarmee lopen wij ook tegen het probleem aan zoals bijvoorbeeld Nouvel hier heeft: als ik even een paar uur over heb en ik haal het in mijn hoofd om te gaan mennen, dan kan de groom vaak niet mee. In dat geval stappen mijn moeder of zus graag achterop.
Daarnaast wil het geluk dat de buurman ook fanatiek ment, dus hij kan ook bijspringen. Andersom ga ik ook wel met hem mee als hij verlegen zit.
De leidsels uit handen geven doe ik eigenlijk niet, tenzij mijn instructeur bij op de kar klimt. Hem vertrouw ik het wisselvallige "bewegen" van mijn pony wel toe. Ik zou ook niet snel een vreemde meenemen.

Ik denk dat het moeilijk is om je bij een "onbekende" in de kijker te spelen om mee te kunnen. Mensen vragen toch om een grote flexibiliteit en om dat van een vreemde te vragen is gewoon lastig.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:16

Ik men inmiddels al weer een aardig poosje, toen we begonnen met mennen waren zowel mijn zusje als ik onervaren en samen zijn we er helemaal ingerold. Tijdens de wedstrijden hebben we samen alles moeten ontdekken, we hebben in het begin dus best wel eens fouten gemaakt. Want wij hadden helaas geen ouders die het spelletje al kende. Mijn ouders hebben ons wel altijd gesteund, ons advies gegeven en ons overal naar toe gereden.

Inmiddels heeft mijn zusje andere bezigheden en staat mijn vriend achterop. Mijn vriend kende het spelletje al wel, doordat hij ook samen met een kennis wedstrijden rijdt. Maar wij hebben wel op elkaar moeten leren inspelen. Want we hadden allebei toch een iets andere aanpak en ook dat kost tijd.

eigenlijk moet je gewoon tegen een maatje aanlopen die bereid is om je te helpen en wanneer het goed klikt kun je samen verder groeien in de sport.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:29

Echwel schreef:
Zoals Sjonnie zegt het is een fmil;ie en een ons kent ons sport.
Hier rijdt en traint de dochter met hulp van pa.
Zoonlief of vaste groom in de wedstrijden achterop, dan is pa voor de technische kant
en moeders voor de catering..
Zeker omdat je meerdere dagen met elkaar op pad bent neem je niet gauw een vreemde mee

grappig dat dat mennen zo'n familiegebeuren is bij velen.
Maar een vreemde hoeft natuurlijk geen vreemde meer te zijn als die ook vaker meegaat Knipoog

Overigens; behalve dat ik het leuk vind om mee te gaan op de kar, veel paardenervaring heb, 34 en dus volwassen en verantwoordelijk ben, doen jullie allemaal of het een gunst is om mee te mogen. Dat zie ik toch anders Knipoog tuurlijk; ik doe het omdat ik het leuk vind maar het lijkt mij dat de menner blij is/moet zijn om iemand te vinden die mee wil op de wagen. Uiteindelijk zit je vaak maar stil te zitten 's winters in de kou etc.
Dus ik denk dat ik wel van mening verschil met velen van jullie Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:45

Natuurlijk zijn wij menners blij dat we mensen om ons heen hebben die met ons mee willen, ook in de winter (al moet ik zeggen dat ik 's winters heel weinig men). Maar dat wil niet zeggen dat al het bovenstaande niet belangrijker is.

En omdat het bij het mennen vanzelfsprekender is om iemand te laten groomen die dicht bij je staat en dat het daardoor voor jou een gunst lijkt om mee te mogen. Ohz ligt dit gewoon heel anders. Maar ohz is iedereen veel meer op zichzelf gericht en mennen doe ik niet alleen, dit doe ik met mijn team. Daarom is het als buitenstaander lastiger om daarbij te komen. Je moet je gaan invoegen in een team, i.p.v. jezelf toevoegen aan een ruiter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:53

IngridM schreef:
maar het lijkt mij dat de menner blij is/moet zijn om iemand te vinden die mee wil op de wagen. Uiteindelijk zit je vaak maar stil te zitten 's winters in de kou etc.
Dus ik denk dat ik wel van mening verschil met velen van jullie Knipoog

daar ben ik het wel helemaal mee eens! Knipoog

ik ben heel blij als er iemand waar ik op kan vertrouwen mee gaat (vandaar dat ik ook eigenlijk altijd alleen rijd als mijn vriend mee kan), anders kan ik gewoonweg niet aangespannen rijden...
en daarom vind ik het ergens ook dat ik een 'vreemde' daar niet mee mag belasten, om altijd klaar te moeten staan waar ik niks tegenover kan stellen, alleen maar 'koukleumen achterop de wagen'...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:35

Ik vind het vragen van een groom..
Iemand om een ernstige gunst vragen.... Haha!

Dus vind dat ook wel een probleem...
En ik moet op een groom kunnen vertrouwen...

Ik ben hopeloos beginner..
En wil dus zeker goede groom....

Minder kan ik me niet permiteren..

Tot op heden.. steeds iemand lief aangekeken..
en die iemand geleend.. en kar ook....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:47

Ik heb al meerdere malen gezocht naar iemand die mee wil, maar heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik bijna altijd alleen rij (ik rij alleen recreatief).
Ik rij ook graag wanneer ik wil, als ik vrij ben en het is lekker weer wil ik op dat moment even weg en dan zit niemand er idd op te wachten aan de andere kant van de telefoon om direct mee te gaan en dat kan je ook niet vragen vind ik.
Als ik eens hulp nodig heb als ik bijvoorbeeld richting stad of drukkere wegen ga oid. dat gaat mijn vader of moeder mee.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:55

IngridM schreef:
Overigens; behalve dat ik het leuk vind om mee te gaan op de kar, veel paardenervaring heb, 34 en dus volwassen en verantwoordelijk ben, doen jullie allemaal of het een gunst is om mee te mogen. Dat zie ik toch anders Knipoog

Aangezien de menner meestal de eigenaar is van de hele aanspanning, is het in zekere zin een gunst als je mee mag of als jij mag mennen. Natuurlijk is een goede groom heel nuttig, zoniet onmisbaar bij grotere aanspanningen. Dus in die zin heb je gelijk dat je iets wezenlijks bijdraagt en ook de menner aan de "receiving end" van deze overeenkomst staat. Het doel moet een zekere synergie zijn, waarbij menner en groom elkaar aanvoelen en aanvullen en iedereen iets krijgt van de ander. Inderdaad, als groom zit je in de kou te wachten tot de persoon aan de leidsels je nodig heeft...

Daar komt ook het "klikken" en "inspelen" uit vorige posts op neer en dat gebeurt niet van de ene dag op de andere. De eerste stap in dat proces, het verwelkomen van een vreemdeling, is de moeilijkste en ik denk dat niet veel mensen ervoor open staan om die te zetten. Daarom ook dat mennen veelal een familiale aangelegenheid is; van familie kun je soms meer verdragen; iets wat in beide richtingen geldt.

Groeten, SuSEQ

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:15

Ik had meer problemen mee om menles te zoeken bij mij in de buurt.
Ik vond toen op marktplaats iemand die een men maatje/groom zocht, ik had daar toen een mail naar gestuurd dat ik graag met haar mee wou gaan op ritjes omdat ik zelf toen ook wou gaan beginnen met mennen, en van die ritjes vast al een hoop zou opsteken.
Ik had geluk dat zij een brave shet had, dus bij ons was het een win win situatie, zij hoefde niet alleen en ik kreeg onderweg les van haar.
Wat dat betreft heb ik daar erg mazzel mee gehad, ik moest daarvoor wel 3 kwartier met de bus, maar ja dat had ik er dan wel voor over.

Nu men ik ondertussen zelf met mijn verzorgpony's, altijd samen met het baasje.
Dus als ik de leidsels in handen heb is zij de groom en andersom.
Wij mogen van haar ouders ook nooit alleen weg dus wij kunnen alleen een ritje maken als we samen bij de pony's zijn, maar dat is bijna altijd zo dus vaak zit alleen het weer ons tegen als we niet kunnen gaan Tong uitsteken

Verder kan je misschien eens kijken bij een men vereniging in de buurt, misschien zitten daar wel leden bij die het leuk vinden om je af en toe eens mee op de bok te nemen.
succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:28

Yep soms wil je als menner tijdens de wedstrijd wel eens uit vallen, dan moet je elkaar heel goed kennen om geen ruzie te krijgen.
Soms als het verkeerd gaat doordat je een verkeerde poort rijdt moet je ook elkaar goed kennen om geen ruzie te krijgen.
Ik zie het niet dat ik iemand een gunst verleen, maar als ik iemand 2 nachten in de caravan en aan tafel
heb wil ik die toch wel heel goed kennen..
Onze groom geven wij ook de gelegenheid om een keer een oefenmarathon met de aanspanning te rijden en dat is idd een blijk van vertrouwen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:34

Ik ken het wel.
Ik heb geen famillie die mee kan of broers of zussen of zo iets dergelijks.
Het lastige is als je een gezin hebt met kleinere knderen en geen oppas.
Dus manlief blijft thuis met de kids en ik ga mennen met mijn menmaatje (buitenrit) of soms alleen trainen in de bak, maar ook dat doen we zo veel mogelijk samen.
Manlief gaat wel mee met de kinderen voor buitenritjes maar ook dan gaat mijn menmaatje mee, voor het geval er iets zou gebeuren, immers mijn man let op de kinderen en kan niet tegelijkertijd mij uit de brand helpen mocht dat nodig zijn, dan is hij nodig voor de kinderen.
Ik heb wel een advertentie geplaatst op marktplaats en hier op bokt, maar daar komen heel weinig reacties op, dus heel herkenbaar dat men vaak niet reageerd. Als ik zelf reageer op iemand die b.v. een verzorgpony of bijrijdpony zoekt wil men vaak niet mennen, dus houdt het al snel op of ze zijn veel te jong en hebben te weinig kennis om in bepaalde situaties goed te kunnen handelen.
Gelukkig heb ik nu weer een vast iemand, via marktplaats gevonden en vormen we ondertussen een goed team.
Hij is ook mee geweest met ons gezin op de menvakantie.
Helemaal geweldig voor iedereen.
In mijn geval kan een 'vreemde' er prima in passen. Zonder hem kon ik niet naar buiten, ben er dus heel blij mee!
We mennen op 'vaste' dagen en tijden, het e.e.a. gaat altijd in overleg, maar heeft tot op heden gelukkig nog niet tot problemen geleid.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:15

Ik denk dat het ook verschilt of je reacreatief ment of wedstrijden. Ik men puur recreatief en moet eerlijk bekennen dat ik meestal alleen op pad ga bij gebrek aan een menmaatje. Mijn vader ment ook, maar heeft zijn eigen aanspanning, mijn moeder groomt bij hem. Voordat hij zijn span had was hij mijn groom, maar nu dus niet meer en ga ik alleen. Mensen zoeken heb ik ook al geprobeert, maar men stelt zich het mennen dan toch wel heel makkelijk voor. Waardoor de groom eerder ongelukken veroorzaakt dan voorkomt.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:24

ik geef mijn paard niet zomaar aan iemand af om te sturen.

Hij staat nu bijna 2 jaar voor de wagen heb hem zelf samen met mijn vader beleerd. Al die tijd heb alleen ik hem gestuurd en 1x mijn vriend.

Denk dat het er bij mij aan licht dat ik denk dat iemand wat fout doet waardoor mijn pony verpest word. (hij is nu heel licht in de mond en wil ik graag zo houden. )

Ik heb een paar keer van dichtbij bij andere mensen mee mogen maken hoe snel een paard in de knoei is. En eer je die dan weer goed hebt op het oude.

Ik heb 1 groom en die gaat eigenlijk alleen maar mee op wedstrijden. Door de weeks rijden mijn vader of vriend mee of soms wat vriendinen.

Ik denk ook dat het eraan licht waar je zelf woont. Zie bij mij in de buurt dat er heel veel mensen mennen en je naar mijn mening ook sneller iemand hebt gevoden waarmee je kan mennen. Weet niet hoe dat bij jou in de buurt is ?

Daarbij is een groom ook niet niets het is niet zomaar iets wat je iedereen kan laten doen. Vooral niet in de marathons dan moet je toch wel een paar keer geoefend hebben en weten hoe het werkt. Misschien dat dat sommige menners ook tegenhoud om zomaar van groom te veranderen of hals over kop iemand te vragen enzo

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:31

Als je je groom niet aan de leidsels vertrouwd moet je ook geen wedstrijden rijden.
Het zou wat zijn als je tussendoor moet plassen maar je durft de leidsels niet uit handen te geven..

ps het is trouwens ligt met een g....