[AR] Kan iemand de maat v.d. lamoen voor TINKER meten AUB

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjabelgium

Kan iemand de maat v.d. lamoen voor TINKER meten AUB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:38

Zou iemand de maat op het smalste punt van de berries kunnen opmeten én de lengte die ment met een TINKER?

Ik weet dat er diverse types tinks zijn, die van mij is nu een onbespierde en zelfs vrij slanke tink (nog niets uitgevreten in z'n leventje -alhoewel, kattekwaad en vreten doet ie zat Haha! ) maar volgens de leermeester die hem in opleiding heeft zitten zal daar weldra serieus verandering in komen met de opbouw van conditie ...

Ik heb nu een mooie wagen op het oog maar wil gewoon zeker zijn als ie straks die spiermassa krijgt ie nog tussen de tramen/berries/lamoen past Knipoog

Alvast héél erg bedankt Ja Ja Ja

Nikita_1995

Re: Kan iemand de maat v.d. lamoen voor TINKER meten AUB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:14

Wij hebben de burrie een stuk uit elkaar getrokken (breder gemaakt) en toen pastte mijn Tink er wel goed in. Weet eigenlijk niet of meerdere mensen dit doen, maar dit was onze oplossing Bloos

Overigens zou ik je wel een burrie aanbevelen mintens geschikt voor een paard van 1.70m ofzo.

Als ik eraan denk zal ik eens de afstanden opmeten voor je.

Veel succes ermee !!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:47

Dank je Ja Dat zou héél erg fijn zijn Ja Ja Ja OK dan!

Beetje "uitvouwen" kan wel maar van een shet-lamoen een tinkerlamoen buigen is geen strak plan denk ik, dus daarom dat ik het vraag Ja

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:07

Je gaat toch ook geen shetlanderwagen achter je tinker hangen??? Lijkt mij dat als je een wagen hebt die kwa maat bij je tinker past dat het lamoen dan ook ongeveer moet passen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:23

Tuurlijk niet joh ; ik mag dan af en toe zeggen dat ie een verkapte shet is in tinkerpak, zo voor l^l zal ik 'm echt niet zetten ROFL Huilen van het lachen
Maaruh ... als je een wagen koopt waar voorheen een smalle draver voor liep lijkt de wagen van formaat me wel passend voor mijn vrij grote tink, maar dat lamoen zal ie echt niet tussen passen ... Snappie?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:32

Het ligt niet alleen aan de lengte van de lamoen en de ruimte ertussen. Ook het gewicht van de kar is afhankelijk van het paard dat je ervoor zet. Een erg licht ielige kar hoeft niet altijd netjes achter een tinker te hangen ook al is ie kwa maat goed.

Wat je kunt doen is de breedte en de lengte van je tinker opmeten en die maten meenemen naar de kar. Dan heb je al snel een idee of het gaat passen. De lengte is denk ik niet zo snel het probleem wel de breedte ter hoogte van de schouders. Wij hebben een kar waarbij zowel lengte als breedte aan te passen zijn maar ondanks dat hebben we de lamoen moeten laten verbreden nog omdat hij te smal was. Maar Connor is dan ook wel erg breed.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:35

Heb je niet een foto van die wagen bij de hand? En hoe groot is je tink? Als je handig bent (of handige kennissen hebt zoals ik hahaha) kun je ook een ander lamoen maken, das niet zo heel moeilijk.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:09

Tink is 1m55 ongeveer maar niet giga-breed (of nog niet, volgens diegene die hem beleerde kan met spierontwikkeling dat snel enorm veranderen).

Dit is de kar die ik op het oog heb :
http://link.marktplaats.nl/164600965

"Even'" gaan passen is er niet bij, dat ding staat héél erg ver voor ons Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:19

je kunt wel aan de mensen vragen of zij die maten voor je opmeten en dat naast de maten die je nodig hebt zetten. dat is inderdaad een eind weg.

Ziet er op het oog mooi uit ik zou er alleen zelf geen tinker voorzetten. Bloos Maar dat is persoonlijke smaak. Elegante kar met een lomp stuk vlees ervoor. Voor Connor zou deze zowiezo te smal zijn. Die heeft een lamoenbreedte van minimaal 1 meter nodig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:22

Als je nagaat dat onze nieuwe wagen voorwielen van 80cm en achterwielen van 1mtr gaat krijgen
terwijl er een haflinger van 1m34 en soms een van 1m42 moet....

Is deze maat meer voor een b pony en niet voor een tinker

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:42

Hmmm, smaken verschillen, das duidelijk hahaha. Maar afgezien van mooi of niet, ik vind het niet zo'n geschikte wagen voor recreatiedoeleinden. Een ritje door het bos zou ik bijvoorbeeld niet doen met zo'n wagen. En hij lijkt mij ook aan de kleine kant voor een tinker van 1.55. Hij mag nu nog smal zijn, hij zal vast nog wel wat uitdijen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:08

Ik zou ook nog twee keer nadenken voor je zo'n wagen aanschaft. Voor een tochtje is het leuk maar om daar mee te trainen of door het bos te rijden... niet echt comfortabel.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:23

Velgens mij heeft de TS nog niet aangegeven wat het doel is van de wagen... Afgezien daarvan zou het ook niet mijn keuze zijn, maar ook daar vroeg ze niet naar. Lachen Wat eventueel wel van waarde kan zijn, is de tip om eens op kapaza.be de zoekterm "koets" in te geven en eens te zien of daa rnisk tussen zit. Meestal is dat wat dichter bij huis...

Groeten, SuSEQ

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:34

Nee okee, maar soms kan ongevraagd advies ook heel waardevol zijn Knipoog Dat laatste lijkt me ook een goed advies, er is vast dichterbij wel wat te vinden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 14:59

Geen probleem met advies of meningen hoor, maar onderbouwd vind ik nog net iets leuker/beter, daar steek ik nog wat van op Knipoog Ja Dus vertel ... waarom?!?!

Ik heb nog nooit een eigen koets gehad dus Knipoog

Wat de bedoeling is ermee ... Zeker niets "wedstrijd", boscrossen is er hier ook niet bij wegens gebrek aan ... mja .... bos Clown Boere-wegels hebben we hier wel nogal wat van (onverharde).
t'Is dus echt bedoeld voor occasionele uitstappen op de weg met eventueel met het gezin (kar moet dus plek bieden aan meerdere personen. We zijn met z'n 6 maar de oudste zoon heeft totaal geen intresse en zal hoogtstwaarschijnlijk nooit meegaan, ziet er de "leuk" niet van in Knipoog In het begin gaan de kleintjes niet mee uit veiligheidsoverweging (ik ga eerst "testen" hoe ie erop reageerd op "gejoel en gejank" door een bandje af te spelen met de huisgeluiden van een stel lolbroeken samen)!

Wat ik verwacht : geen "specialekes" als schuifbokken en stuurvertraging enzo, maar een degelijke wagen van constructie (geen zelfgeflanst met oude troep-geval) die goed geremd is en die lekker loopt voor tinkiewinkie en waar het ook voor de passagiers aangenaam om meeliften is. Verder de logische normale dingen zoals stabiel zijn, technisch in orde estestisch wil ik beste wel een handje uitsteken maar graag wil ik een "totaalbeeld" die een beetje klopt (tegen spotprijs als het kan Clown ) Knipoog

Wagens op autobanden vind ik eigenlijk niet mooi Bloos (niets tegen de mensen die het wél mooi vinden) ik weet uit ervaring dat ze we héél lekker lopen ... Marathonkoets heb ik ook al mee gereden maar dat exemplaar waarmee ik ervaring heb was vrij onstabiel (twee volwassenen en een examinator voor menbrevet en je voelde de wagen bijna "zuchten", ik had niet het idee dat het geheel stabiel was nog nadat de menner -flinke gezette man- examinator zelfde type erachter en ik naast de menner hadden plaats genomen en ik zag dan ook de examinator van bankje verplaatsen achterop).

Kapaza volg ik al samen met 2dehands.be o.a. en zelfs ebay (er staat nu een 2-wieler op ebay maar die man heeft geen idee voor "wat soort" pony/paard het wagentje is http://cgi.benl.ebay.be/Paardenkar_W0QQ ... dZViewItem - anders was het wel wat om te oefenen en "tijd" te kopen om een geschikte wagen te treffen Knipoog

Oh, de wagen die ik liet zien schreef de eigenaar over :

*knip*

* Die 65 gaat het om, volgens mij VEEEEELS te smal *
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-08-08 07:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het is niet toegestaan emails openbaar te maken, deze is dan ook verwijderd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:12

Denk dat wanneer je een goede marathonwagen hebt deze beslist niet instabiel is
Zou wat zijn als iedereen in de marathon omgaat.
Zeker de laatste jaren zijn deze zoveel verbetert dat je idd steeds minder wagens in de wedstrijd
om ziet gaan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:15

Daar kan ik heel erg kort over zijn. Dat is echt veel te smal zelfs met uitbuigen red je het daar niet mee. Daarnaast denk ik dat 190 cm ook te kort is. Je moet zowiezo al een stuk achter je tink overhouden. Ook al komt de lamoen niet voor je paard uit met inspannen denk ik dat minimal 225 cm toch wel is wat je nodig hebt.

En als je met afrijden een marathonwagen hebt gehad die met 3 personen al wiebelig was was er of iets niet in orde met de wagen of wel heel erg beroerde kwaliteit. Voordat we deze hadden hadden we een goedkopere versie en die was met 5 personen goed stabiel. Alleen niet zo soepel geveerd.

Wil je een goed remmende wagen hebben kun je beter op zoek naar iets met een schijf of trommelrem. En toch een soort marathon/recreatiewagen ivm de hoeveelheid personen en vering. het handigste is vor het jongere grut met een achterinstap. Deze is ook voor een groom wat veiliger omdat die er dan altijd afkunnen.

Het is waarschijnlijk een kwestie van lang en goed zoeken en een flinke dosis geluk. heb je niet iets van een menvereniging in de buurt waarvan je wat mensen kunt laten rondkijken?

Geen idee wat je budget is maar normaal zou je met wat geduld wel wat kunnen vinden.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:43

Ik weet ook niet wat je budget is, maar deze zou ik zo opladen. Het is nog altijd niet dicht bij huis, maar wel dichterbij dan Nederland. Knipoog Ik denk wel dat deze maar tot 4 man achterop gaat; dat maakt net 6 plaatsen in totaal. Uit ervaring weet ik dat Wijkmans wagens solide zijn, hoewel misschien niet de modernste qua snufjes en zo.

Wat ik niet goed vind aan de koets die jij opgaf: het is een "antieke" koets, waarmee je wat voorzichtiger moet zijn. Verder vind ik de layout van 2 rijen niet mooi/handig en rijden ijzeren wielen minder zacht dan luchtbanden. De koets is van hout, wat meer onderhoud vraagt dan gewoon ijzer. Voorts moet je paard ook gewend zijn aan het kabaal wat ijzeren wielen maken. Het tweewielertje op ebay zou ik ook niet kopen; het is mij wat te flauw van constructie en ik vrees dat het ook te klein is. Verder zie ik geen vering zitten en comfortabel is dat niet.

Groeten, SuSEQ

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:45

Het kindergejoel achterin lijkt mij geen probleem, dat hoor je toch niet boven het geluid van de metalen banden uit.
Op zich is het wagentje wel leuk maar met deze wielen kan je daar toch wel spijt van krijgen (oncomfortabel geveerd en veel herrie)

mimamurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:08

hallo,
bij onze marathon wagen is het smalste gedeelte tussen het lamoen 60 cm en we hebben een behoorlijk brede tinker.
dus als hij 65 cm is moet dit lukken maar je moet wel kijken of je hem verstellen kan want te wijd is ook weer niet handig.
ik wens je veel plezier met je gezin en je tinker en nog veel heerlijke rij uurtjes.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:15

Zelfs met onze haflingers proppen we ze niet tussen 65 cm, kunnen ze geen bocht draaien

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:08

Ik schat zo dat mijn lamoen ook 50 a 60 breed is voor (en 1,20 achter)dus dat lijkt me smal

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:41

Mijn lamoen is 65cm breed op het smalste deel, dat is ruim voor een flinke fjord. De Welsh-cob hier op stal past er ook prima tussen (hij is hoogte-maat warmbloed maar dan breder).
Dus ik denk dat 65cm voor een tinker wel moet kunnen. Wel belangrijk is dat het lamoen niet te veel uitsteekt voor het schoftdeel, anders kan ie niet goed draaien. En liefst het lamoen niet recht, maar gebogen en dan bij het schoftdeel het smalst. Dan heeft je paard ruimte om zijn lichaam te buigen. Bij mij is het breedste deel 95cm.
De lengte kun je zelf redelijk inschatten door je paard te meten vanaf waar het schoftdeel ligt tot het verste punt aan z'n achterkant. En dan nog een ruime halve meter extra want hij moet niet te dicht op de kar staan natuurlijk. Dit is ruwweg, ligt verder ook aan de vorm van het lamoen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 23:16

Dat zijn tips waar ik echt wat mee kan ja Ja Go jij! Go jij!

Dus smalste punt 65 zou messchien toch kunnen passen maar de herrie die zo'n "kar" maakt is niet niets ... Iets op even een nachtje over te slapen allesinds ... Ik krijg 'm wel voor een aardig prijsje, ik had 'm gepost toen ie aan 465 euro aangeboden werd die wagen, nu heeft ie de ad aangepast en 600 gezet maar ik heb dus op papier staan dat ie thuisgeleverd van ginder-hoog 675 euro zou betalen wat me een vlijmscherpe prijs lijkt (voel wel enige argwaan en daarom heb ik bijkomende foto's gevraagd en die kreeg ik net binnen). Detailfoto's laten zien dat de wagen zeker herschilderd moet worden ... De "bassis" ziet er wel goed uit zo op het oog Ja

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:57

Het betreft hier wel een lamoen met twee rechte brancards, wat imo niet optimaal is; de tussenruimte zal dan ongeveer overal 65 zijn en da's te smal om goed een bocht door te komen. Voor mij zou dat een reden zijn om af te zien van de aankoop; ik ga er immers van uit dat, als je teveel moet veranderen aan een wagen, je gewoon de verkeerde gekocht hebt. Lachen

Natuurlijk is de prijs wel een element in het voordeel van die kar. Inspecteer zeker het houtwerk, zodat je op dat vlak niet voor onaangename verrassingen komt te staan...

Groeten, SuSEQ