[AR] Is dit te doen voor de pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Is dit te doen voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 12:12

Ik ben me aan het orienteren voor een menvereniging.

Ik heb zelf geen bak dus wil er af en toe heen gaan om te trainen en dan uiteindelijk 1 x in de week voor een les.

Mijn pony is 84 cm en ik ga binnenkort een nieuwe sulky aanschaffen die zal nog lang geen 50 kilo gaan wegen.

Nu heb ik een menclub op het oog. Dat zal rijdend met de pony erheen ongeveer een half uur gaan duren en dan dus ook nog weer terug.

Zal dat uiteindelijk te doen zijn voor zo'n ukje?

Uiteraard verwacht ik niet dat hij gelijk daarheen rijd en weer terug en ook nog een les loopt van drie kwartier. Dat word natuurlijk gewoon opgebouwd.

Maar dan hebben we het dus over ritten van 2 uur met drie kwartier flink aan het werk gaan.

Sjonniej

Re: Is dit te doen voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:32

Persoonlijk vind ik het teveel.
Mijn leslocatie ohz is ook op een klein halfuurtje afstand. De heenweg doe ik nog wel eens ohz, maar de terugweg vind ik oneerlijk t.o.v. mijn pony. Tijdens die les moet hij al zoveel van zichzelf geven, dat ik hem écht niet meer die 5 km naar huis laat lopen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 12:34

Ik denk dat dit ongeveer 3.5 km zal zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:35

ik denk dat het sterk afhankelijk is van de conditie van je paardje. Het lijkt wel wat erg veel maar misschien vind de pony dit wel niet... Denk dat je er alleen maar achter komt door het te proberen, gewoon naar je pony luisteren! Anders gewoon eens heen en terug, kijken hoe moe hij dan is.
Als ik bijv naar mijn fjord kijk, daar kan je uren met stappen zonder dat hij moe wordt...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 12:36

Als ik een buitenritje met hem maak met voornamelijk stap en we zijn twee uurtjes weg is hij nog zo wakker als wat, en dan is hij nog lang niet eens in goede conditie.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:43

Mijn pony loopt ook zonder problemen een rit van 25 km, binnen 2 uur. Conditioneel zou hij het dus ook makkelijk aankunnen. Maar ik vind het gewoon oneerlijk. Als hij zich een half uur helemaal moet geven en al zijn moeilijke punten moet oefenen en al zijn nog ongetrainde spieren moet aanspreken, vind ik het gemeen om hem als beloning naar huis te laten lopen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:43

als hij een goeie conditie heeft tegen die tijd, denk ik dat het wel moet kunnen. ik moet ongeveer 2 km (15 min) rijden naar de menvereniging en ze hebben daar echt geen moeite mee.
ik zorg dat ik dan altijd goed optijd vertrek, zodat ze daar nog even een minuutje of 10 kunnen rusten.
nou zijn mijn pony's wel 10-15 cm groter, maar als de sulky goed in evenwicht is verschilt het in verhouding niet echt heel veel.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:44

Gewoon eens proberen jouw pony zal wel aangeven dat hij te moe word. Lekker proberen en opbouwen zou ik zeggen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:45

je zou het wel eerlijk en goed moeten opbouwen.
Buckje op bokt gaat ook mennent naar haar lessen.
vraag anders eens aan haar hoelang/ver het is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:47

indien goede conditie moet het wel kunnen

3,5 km is een mooie inwerk / warm loop afstand en
ook mooie uitstap

onze shetter zou er in goede conditie geen moeite mee hebben

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 12:52

Bedankt voor alle reacties alvast.

Het is de bedoeling om het mennen vanaf nu op te pakken en dan ergens rond juli, augustus dan eventueel lid te gaan worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:05

dan heb je tijd genoeg om op te bouwen

zeker als je je tijd neemt zal het wel gaan lukken Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:32

Ik vind het grote voordeel hiervan dat ze goed warm gestapt zijn voor het begin van de les en daarna goed uitgestapt worden. Mijn menvereniging ligt op dezelfde afstand en ik wil over een paar maanden daar ook gaan lessen op deze wijze.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 13:42

Nou zo te horen moet dat dan geen probleem worden.

Ben nu bezig met wat info opvragen en dan wil ik over een tijdje eens ene keer gaan kijken bij een les daar.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:47

Ik rij ook minimaal een half uur naar menles, toe en dan ook nog terug, dus zeker een uur al aan heen en terug.

les is een uur, de ene keer doe ik 3 kwartier mee andere keer een uur. Buck is wel vreselijk lui, Maar hij kan het best, Als ik hem terug zet, Loopt meneer als weer te rennen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:00

Ik vind het ook te veel.

De heen weg kan nog wel, dan is hij mooi los als je aankomt (hoewel ik een half uur weg veel vind) de terug weg vind ik ook niet eerlijk.
Als jij iets aan je les wilt hebben, zul je toch echt vervoer moeten gaan regelen.
Een uur dressuur is vaak vermoeiender voor je pony dan 2 uur door het bos crossen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:16

Heb dan drie kwartier les.

Ach zoals ik al zei gaan we nu eerst maar eens aan de slag met zijn conditie en het door rijden. Dan zien we daarna wel hoe of wat. De eerste paar keer gan we sowieso met de trailer terug.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:51

Kan makkelijk, ik ken iemand die marathon met haar ukken rijdt en als het afgelopen is staan ze alsnog te stuiteren. Deze zijn dan wel goed getraind maar zelfde maat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:49

Dat het conditioneel gemakkelijk te doen is, wil niet zeggen dat het geestelijk ook nog steeds allemaal leuk en gezellig is voor je paard. En dat is naar mijn inziens ook wel een heel belangrijk punt van het mennen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:50

Als je pony geen plezier heeft in het naar de les toe lopen dan zal hij in het verdere mennen ook geen plezier hebben en dan doe je denk ik toch iets fout

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:07

Sappos, ik heb zelf ook marathons gereden met shetten dus ik weet heus wat een shet conditioneel aan kan.
Na een les van een uur, waren mijn pony's meer vermoeid dan na een marathon. Netjes dressuur rijden is toch net iets anders dan rond galopperen.

Ik ga met Sjonniej mee dat het gewoon te veel is. Na de les hoor je uit te stappen en dan uit te spannen. Als ze op de heen weg als een half uur doet over 3,5 km ben je op de terug weg een uur bezig.
Ik vind dat je eerlijk moet zijn tegen over je pony. Anders zegt hij over een half jaar 'doe het zelf maar'. Geloof me, er zijn zat pony's die dat doen nadat de menner gewoonweg teveel van ze heeft ze gevraagd. Zonde van je pony!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:27

Als hij al niet naar de les toe wil lopen moet je inderdaad eens goed achter je oren krabbelen. Als hij niet naar huis wil lopen, zal er toch ook meer aan de hand zijn. Het gaat mij echter om 'the black box', wat gebeurd er in dat koppie? Vergelijk het met jezelf, jij voetbalt op een club die 3,5 km bij je vandaan is. De heenweg erheen lopen/rennen zal nog te doen zijn, dan ben je alvast lekker opgewarmd. Jij speelt je training, je wil jezelf verbeteren en je trainer probeert ook het onderste uit jouw kan te halen. Na 3kwartier ben je dus helemaal gebroken. Dan mag je nog die 3,5 km naar huis lopen. Zou jij er gelukkig van worden?

Conditioneel hoeft het echt geen probleem te zijn. Mijn pony komt ook zijn marathon uit met een polsje van 52. Maar dat is voor mij geen reden om hem te 'belonen' met nog een wandeling van nog ruim een half uur. Ik wil wel eerlijk t.o.v. hem blijven en ik wil nog graag járen met plezier met hem kunnen werken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:42

Kom op mensen beetje rustig aan.

Ik doe dit nog neit met hem ik vraag gewoon wat jullie er van vinden dat betekend dus dat ik er nog neit over uit ben hoe ik het wil gaan doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:43

Maar dat jij er nog niet overuit ben, betekent ook niet dat wij hier de discussie mogen voeren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:49

Nee je mogen prima jullie mening geven daar vraag ik tenslotte om.

Ik snap alleen niet waarom jij maar blijft herhalen dat ik de terugweg niet moet doen.