Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjonniej schreef:Theorieboek van het Koetsiersbewijs staat in waar je mag rijden.
Voor zover ik weet:
Ruiterpad is toegestaan, alleen zijn sommige ruiterpaden niet toegankelijk voor menners. Wanneer een pad óok is aangegeven met een wiel/huifkar/iets wat daarop lijkt, is het een speciaal menpad en mag je ervan uit gaan dat het pad breed genoeg is voor je wagen.
Verder ben je een bestuurder van langzaam verkeer, net als een ruiter overigens. Dat betekend dat je dus op de 'gewone' weg moet rijden en niet op fietspaden en al helemaal niet op voetpaden. Echter, als de situatie gevaarlijk is, mag men uitwijken naar het naastgelegen fietspad. Wanneer een situatie gevaarlijk is, staat niet omschreven.
kiss schreef:Een menner is gewoon een weggebruiker, dus geen ruiter en geen fietser, je mag officeel alleen op de weg, niet op de autoweg en autosnelweg, vroeger waren we langzaam verkeer, maar dat bestaat niet meer.
We mogen dus officieel niet op een fietspad of ruiterpad als menner.
In het bos of recreatiegebied dus alleen op een toegestaan menpad, is aangeduid met een wagenwiel.
Bij ons is het zo druk op de wegen dat voor ruiters en menners wordt toegestaan dat zij op het fietspad mogen, een zogenaamd gedogenbeleid, maar dat geld weer niet in de recreatiegebieden, dan krijg je echt een boete.
Wij proberen hier al jaren om in de recreatiegebieden een menpad te krijgen, maar dat is een moeizaam proces.
Isapaardje schreef:Zelf rijd ik met mijn shetlander altijd over het fietspad omdat de naastliggende zeer drukke doorgaande 70 km weg vol zit met vrachtverkeer en ander groot, hardrijdend materiaal. Voor de veiligheid kies ik het fietspad. Maar ook andere aanspanningen doen dat.
Zo is er eens een medemenner door een motoragent staande gehouden dat hij acuut van het fietspad moest, of anders een prent kreeg. Afijn hij met zijn jonge fries al stappend de drukke weg op. Ca. 700 meter verderop had hij al ene enorme file achter zich aan, en daar meldde politieagent nr. 2 zich ... wat hij in vredesnaam met dat paard op die drukke weg deed. Het was gevaarlijk, onnodig hinderen van het verkeer. Hij werd naar het fietspad verwezen. Daarop heeft de man (terecht) wel even stampij staan maken dat de politie onderling van eerst even met elkaar om tafel zou moeten gaan zitten
Nav dit verhaal heb ik de ANWB aangeschreven. Wat zij te zeggen hadden over de situatie (en erbij gezegd dat iedere menner weet dat ze officieel niet op het fietspad thuishoren). Krijg een brief van de ANWB dat het uit veiligheidsoverwegingen beter was dat we langs zulk soort wegen op het fietspad zouden rijden. Deze brief wilde ik in de kar leggen, maar was niet nodig want nog geen 3 dagen later ontving ik een tweede brief, met daarin de melding dat wat ze in de eerste brief vertelden niet waar was. Ze zouden er nog op terugkomen, maar nooit meer iets van gehoord.
Hier in het bos zijn gelukkig geen officiële paden voor het een of het ander. Je mag zowel met mountainbike als met paard en ruiter/kar overal komen, mits je de boel niet aan gort rijdt. Het gaat prima, want iedereen heeft eigenlijk toch zo zijn eigen paden en nooit gemopper. In het natuurgebied kun je als menner alleen in met toestemming van de boswachter (omdat je een sleutel van hem nodig hebt) en hij ziet menners graag rijden daar omdat we (aldus die man) extra opzichters zijn.
Napie schreef:Wat is de rechtsgeldigheid van het hoefijzertje op een houten paaltje of een wagenwieltje? Als het gemeentebos betreft zou deze aanduiding in de APV moeten zijn vastgelegd? Of een bord met uitleg bij alle ingangen van het bos? Die vraag zou je een rechter ook eens voor kunnen leggen.[...] Echter, het is een ruiterpad. Er staat geen wagenwiel op het paaltje....
Ilegra schreef:Volgens mij leent de SRR zich niet meer voor die taak. Hiervoor kun je terecht bij het "KNHS meldpunt routes"Een tip: neem ook eens contact op met stichting recreatie ruiter/menner (is geloof nu gefusseerd met KNHS) Geef de status door van het ruiterpad aldoende zou het terrecht moeten komen bij de persoon die gaat over het onderhoud van de ruiter en menpaden in jouw omgeving. Zij kunnen dan wat doen aan de stituatie en eventueel in bemiddeling gaan met de gemeente of bosbeheer.
nijland schreef:heb je de foto's al goed bekeken??dit was door een groom echt niet op zij te leggen,anders hadden we dat echt wel gedaan!!!die foto zijn slecht een kleine impressie er van