[AR] mag je officieel met je aanspanning op een ruiterpad rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

mag je officieel met je aanspanning op een ruiterpad rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 14:19

nou dat is dus mijn vraag :mag je officieel met je aanspanning op een ruiterpad rijden??
en waar kun je verkeersregels van aanspanningen vinden

Sjonniej

Re: mag je officieel met je aanspanning op een ruiterpad rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:39

Theorieboek van het Koetsiersbewijs staat in waar je mag rijden.
Voor zover ik weet:
Ruiterpad is toegestaan, alleen zijn sommige ruiterpaden niet toegankelijk voor menners. Wanneer een pad óok is aangegeven met een wiel/huifkar/iets wat daarop lijkt, is het een speciaal menpad en mag je ervan uit gaan dat het pad breed genoeg is voor je wagen.
Verder ben je een bestuurder van langzaam verkeer, net als een ruiter overigens. Dat betekend dat je dus op de 'gewone' weg moet rijden en niet op fietspaden en al helemaal niet op voetpaden. Echter, als de situatie gevaarlijk is, mag men uitwijken naar het naastgelegen fietspad. Wanneer een situatie gevaarlijk is, staat niet omschreven.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:00

Officieel mag je niet met je aanspanning op een ruiterpad maar er zullen maar weinig mensen last van je hebben mits je ruiters voorrang verleend en ruimte bied.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:34

Het mag officieel inderdaad niet.
Hier in de duinen zijn alleen ruiterpaden en daar mag je met je aanspanning helaas echt niet op...

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 19:21

maar waar staat dat dan officieel geschreven,kan ik dat ook ergens terug vinden op internet??dat het niet zo mogen

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:38

Volgens mij is dit iets wat elke terreineigenaar zelf mag beslissen.

Bij ons in de gemeentebossen Epe was het tot 2 à 3 jaar geleden beslist verboden om met een aanspanning op een ruiterpad te rijden. Nu zijn alle ruiterpaden wel opengesteld voor menners. Hier zijn daarom alle "hoefijzer-paaltjes" inmiddels wel voorzien van een wagenwiel.

Bij gemeenten zul je het dus wellicht terugvinden in de Algemene Plaatselijke Verordening en instanties als Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zullen zelf ergens vastgelegd hebben welke bebording ze gebruiken en wat wel en niet is toegestaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:08

Weer wat geleerd dus Lachen
Wordt toch eens tijd dat ze hier dan ruiter- en/of menpaden gaan maken. Dan kan ik dit geleerde weer in de praktijk brengen.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:25

waarom heb ik deze vraag??
dat zit zo,
was vanmorgen met mijn pony aan het rijden en wilde dus een stukje over de ruiterroute in het oosterpark in r'kerk rijden. eenmaal in het park aangekomen bleek dat de route dus niet echt meer geschikt was om op te rijden(zie foto's).dus koos ik er voor om mijn route te vervolgen over het naastgelegen fiestpad,zit ik dus net op het fietspad komt er een motormannetje(in het groen/geel,geen gewone politie) van de andere kant af ook op het fietspad en deze houd mij staande met de mededeling dat ik een prent van hem krijg omdat ik op het fietspad rijd.ik de situatie uitgelegd dat het pad niet begaanbaar was maar maakte niks uit.ik had volgens hem ook niet op die route met een aanspanning mogen rijden.kan nergens op internet vinden dat het niet mag,vandaar mijn vraag dus
maar goed,zelfs al had ik onder het zadel gereden,dan had ik ook van de ruiterroute af gemoeten en de prent gekregen en het stond ook nergens aan gegeven dat de route niet begaanbaar was.
vond het wel apart.
Afbeelding[
img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZTWQKROY.jpg[/img]
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-04-08 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's onder elkaar gezet zodat de pagina niet uitgerekt wordt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:31

Ook al is een route niet begaanbaar, dan mag je nog niet op het fietspad rijden. Op dit moment zien veel menroutes er in mijn bos er ongeveer net zo uit als op jouw foto's. Dan is het gewoon een kwestie van rechtsomkeert maken en een andere route kiezen. Echter niet op fietspaden of wandelroutes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 00:44

Als de route niet begaanbaar is moet je ergens anders heen, dichtsbijzijnde weg lijkt me dan, als je daarvoor een stukje over een fietspad moet lijkt me dat normaal.

Als ik jou was zou ik het voor laten komen, lijkt me niet dat je hiervoor een boete kunt krijgen als het ruiterpad aantoonbaar niet begaanbaar is.

Overigens heb je een boete gekregen van iemand van Douane, vraag me af of die hiervoor wel een boete mogen geven...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 01:24

Sjonniej schreef:
Theorieboek van het Koetsiersbewijs staat in waar je mag rijden.
Voor zover ik weet:
Ruiterpad is toegestaan, alleen zijn sommige ruiterpaden niet toegankelijk voor menners. Wanneer een pad óok is aangegeven met een wiel/huifkar/iets wat daarop lijkt, is het een speciaal menpad en mag je ervan uit gaan dat het pad breed genoeg is voor je wagen.
Verder ben je een bestuurder van langzaam verkeer, net als een ruiter overigens. Dat betekend dat je dus op de 'gewone' weg moet rijden en niet op fietspaden en al helemaal niet op voetpaden. Echter, als de situatie gevaarlijk is, mag men uitwijken naar het naastgelegen fietspad. Wanneer een situatie gevaarlijk is, staat niet omschreven.

Waar staat dan dat je bij gevaar mag uitwijken naar het fietspad?
Het theorieboek van het koetsiersbewijs is namelijk géén wettekst, maar informatie eruit zou wel in overeenstemming met de wet- en regelgeving moeten zijn.
Ik heb (nog) nergens kunnen vinden dat je op het fietspad zou mogen, dus vandaar mijn vraag waar dat dan staat in teksten die wél officiële rechtsgeldigheid hebben.

Verder wordt het begrip "langzaam verkeer" niet meer gebruikt. Je bent als menner, ruiter of geleider van een paard gewoon een bestuurder, niets meer en niets minder.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 06:20

natuurlijk snap ik dat je officieel niet op het fietspad mag,maar op zo'n moment moet je iets kiezen.als je als voetganger op een troittoir loopt en deze is ineens opgebroken dan zal je als voetganger ook op het fietspad of de weg moeten lopen.en zou die voetganger dus ook een bekeuring moeten krijgen.maar dat gebeurt niet

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:18

Wat wij dan vaak doen, groom laten afstappen en even de troep opzij leggen
Simpeler kan bijna niet.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:04

heb je de foto's al goed bekeken??dit was door een groom echt niet op zij te leggen,anders hadden we dat echt wel gedaan!!!die foto zijn slecht een kleine impressie er van

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:33

Bewaar de foto's maar en teken beroep aan als je de bekeuring binnen heb. Je kan altijd proberen, niet geschoten is altijd mis....
Echter, het is een ruiterpad. Er staat geen wagenwiel op het paaltje....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:41

Zelf rijd ik met mijn shetlander altijd over het fietspad omdat de naastliggende zeer drukke doorgaande 70 km weg vol zit met vrachtverkeer en ander groot, hardrijdend materiaal. Voor de veiligheid kies ik het fietspad. Maar ook andere aanspanningen doen dat.
Zo is er eens een medemenner door een motoragent staande gehouden dat hij acuut van het fietspad moest, of anders een prent kreeg. Afijn hij met zijn jonge fries al stappend de drukke weg op. Ca. 700 meter verderop had hij al ene enorme file achter zich aan, en daar meldde politieagent nr. 2 zich ... wat hij in vredesnaam met dat paard op die drukke weg deed. Het was gevaarlijk, onnodig hinderen van het verkeer. Hij werd naar het fietspad verwezen. Daarop heeft de man (terecht) wel even stampij staan maken dat de politie onderling van eerst even met elkaar om tafel zou moeten gaan zitten Haha!

Nav dit verhaal heb ik de ANWB aangeschreven. Wat zij te zeggen hadden over de situatie (en erbij gezegd dat iedere menner weet dat ze officieel niet op het fietspad thuishoren). Krijg een brief van de ANWB dat het uit veiligheidsoverwegingen beter was dat we langs zulk soort wegen op het fietspad zouden rijden. Deze brief wilde ik in de kar leggen, maar was niet nodig want nog geen 3 dagen later ontving ik een tweede brief, met daarin de melding dat wat ze in de eerste brief vertelden niet waar was. Ze zouden er nog op terugkomen, maar nooit meer iets van gehoord.

Hier in het bos zijn gelukkig geen officiële paden voor het een of het ander. Je mag zowel met mountainbike als met paard en ruiter/kar overal komen, mits je de boel niet aan gort rijdt. Het gaat prima, want iedereen heeft eigenlijk toch zo zijn eigen paden en nooit gemopper. In het natuurgebied kun je als menner alleen in met toestemming van de boswachter (omdat je een sleutel van hem nodig hebt) en hij ziet menners graag rijden daar omdat we (aldus die man) extra opzichters zijn.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:27

Een menner is gewoon een weggebruiker, dus geen ruiter en geen fietser, je mag officeel alleen op de weg, niet op de autoweg en autosnelweg, vroeger waren we langzaam verkeer, maar dat bestaat niet meer.
We mogen dus officieel niet op een fietspad of ruiterpad als menner.
In het bos of recreatiegebied dus alleen op een toegestaan menpad, is aangeduid met een wagenwiel.
Bij ons is het zo druk op de wegen dat voor ruiters en menners wordt toegestaan dat zij op het fietspad mogen, een zogenaamd gedogenbeleid, maar dat geld weer niet in de recreatiegebieden, dan krijg je echt een boete.
Wij proberen hier al jaren om in de recreatiegebieden een menpad te krijgen, maar dat is een moeizaam proces.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:29

kiss schreef:
Een menner is gewoon een weggebruiker, dus geen ruiter en geen fietser, je mag officeel alleen op de weg, niet op de autoweg en autosnelweg, vroeger waren we langzaam verkeer, maar dat bestaat niet meer.
We mogen dus officieel niet op een fietspad of ruiterpad als menner.
In het bos of recreatiegebied dus alleen op een toegestaan menpad, is aangeduid met een wagenwiel.
Bij ons is het zo druk op de wegen dat voor ruiters en menners wordt toegestaan dat zij op het fietspad mogen, een zogenaamd gedogenbeleid, maar dat geld weer niet in de recreatiegebieden, dan krijg je echt een boete.
Wij proberen hier al jaren om in de recreatiegebieden een menpad te krijgen, maar dat is een moeizaam proces.

[AR] Centraal topic Koetsiersbewijs
Hier hetzelfde antwoord.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:31

Isapaardje schreef:
Zelf rijd ik met mijn shetlander altijd over het fietspad omdat de naastliggende zeer drukke doorgaande 70 km weg vol zit met vrachtverkeer en ander groot, hardrijdend materiaal. Voor de veiligheid kies ik het fietspad. Maar ook andere aanspanningen doen dat.
Zo is er eens een medemenner door een motoragent staande gehouden dat hij acuut van het fietspad moest, of anders een prent kreeg. Afijn hij met zijn jonge fries al stappend de drukke weg op. Ca. 700 meter verderop had hij al ene enorme file achter zich aan, en daar meldde politieagent nr. 2 zich ... wat hij in vredesnaam met dat paard op die drukke weg deed. Het was gevaarlijk, onnodig hinderen van het verkeer. Hij werd naar het fietspad verwezen. Daarop heeft de man (terecht) wel even stampij staan maken dat de politie onderling van eerst even met elkaar om tafel zou moeten gaan zitten Haha!

Nav dit verhaal heb ik de ANWB aangeschreven. Wat zij te zeggen hadden over de situatie (en erbij gezegd dat iedere menner weet dat ze officieel niet op het fietspad thuishoren). Krijg een brief van de ANWB dat het uit veiligheidsoverwegingen beter was dat we langs zulk soort wegen op het fietspad zouden rijden. Deze brief wilde ik in de kar leggen, maar was niet nodig want nog geen 3 dagen later ontving ik een tweede brief, met daarin de melding dat wat ze in de eerste brief vertelden niet waar was. Ze zouden er nog op terugkomen, maar nooit meer iets van gehoord.

Hier in het bos zijn gelukkig geen officiële paden voor het een of het ander. Je mag zowel met mountainbike als met paard en ruiter/kar overal komen, mits je de boel niet aan gort rijdt. Het gaat prima, want iedereen heeft eigenlijk toch zo zijn eigen paden en nooit gemopper. In het natuurgebied kun je als menner alleen in met toestemming van de boswachter (omdat je een sleutel van hem nodig hebt) en hij ziet menners graag rijden daar omdat we (aldus die man) extra opzichters zijn.

Je zou is bij de politie bij jou in je woonplaats kunnen vragen wat zij adviseren en of ze dit eventueel op papier willen zetten.
Een ANWB is geen bevoegde instantie, dus die kan daar nooit iets over zeggen.
Wel fijn dat jullie in het bos mogen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:54

Het is idd soms erg verwarrend wat nou wel mag en wat nou niet mag.
Lijkt mij duidelijk dat wanneer je ergens niet langs kan je een alternatieve route neemt.
Soms moet je daar voor uitwijken naar een fiets pad, maar dat doe je alleen als het ook niet anders kunt.

Een tip: neem ook eens contact op met stichting recreatie ruiter/menner (is geloof nu gefusseerd met KNHS) Geef de status door van het ruiterpad aldoende zou het terrecht moeten komen bij de persoon die gaat over het onderhoud van de ruiter en menpaden in jouw omgeving. Zij kunnen dan wat doen aan de stituatie en eventueel in bemiddeling gaan met de gemeente of bosbeheer.

Wat betreft veiligheid: Ook ik heb begrepen dat je mag uitwijken naar het fietspad met je aanspanning wanneer je denkt dat dit veiliger is.
Wij hebben bijvoorbeeld een grote huifkar waarmee we altijd op de grote weg rijden, daar zullen we nooit mee uitwijken naar het fietspad omdat dit simpelweg heel veel hinder zal opleveren voor fietsers.
Deze huifkar is voor automobilisten ook van verre te zien. Dit geeft een veilig gevoel.
Echter heb ik ook een twee wieler waarmee ik dus wel vaak uitwijk naar het fietspad. Wanneer er een brede berm is dan rijd ik natuurlijk in die berm. Deze keuze maak ik dus best vaak omdat de twee wieler veel kleiner is en minder snel zal opvallen, dit geeft mij een onveilig gevoel. (ondanks dat ie geel is Haha! )
Ik krijg van polities eigenlijk nooit comentaar of een prent, ze prijzen juist de manier waarop we op pad gaan. Altijd met goede reflectoren ook met daglicht. Je valt namelijk daardoor toch sneller op in het verkeer.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:02

Napie schreef:
[...] Echter, het is een ruiterpad. Er staat geen wagenwiel op het paaltje....
Wat is de rechtsgeldigheid van het hoefijzertje op een houten paaltje of een wagenwieltje? Als het gemeentebos betreft zou deze aanduiding in de APV moeten zijn vastgelegd? Of een bord met uitleg bij alle ingangen van het bos? Die vraag zou je een rechter ook eens voor kunnen leggen.
Al vind ik dat we blij moeten zijn dat er paden voor menners en ruiters zijn, en het niet op de spits moeten drijven. Maar als ze met boetes gaan strooien als je even om een obstakel heen rijdt, dan gaat dat gevoelsmatig weer net te ver...

Let erop dat je ook nog teveel kunt klagen over onbegaanbare paden. Bij een buurgemeente hier zijn verschillende ruiter-/menpaden compleet afgesloten omdat er volgens enkele ruiters teveel takken over hingen. De boswachter had geen budget om te laten snoeien, dus dan gooit ie de paden maar dicht. Nu zijn er geen klachten meer Knipoog
Saillant detail: de bewuste paden zijn nu voorzien van een rond bord met rode rand met daarin een ruiter te paard, zoiets als deze: Afbeelding
Wie kan zeggen waar de betekenis van dit bord is vastgelegd?

Ilegra schreef:
Een tip: neem ook eens contact op met stichting recreatie ruiter/menner (is geloof nu gefusseerd met KNHS) Geef de status door van het ruiterpad aldoende zou het terrecht moeten komen bij de persoon die gaat over het onderhoud van de ruiter en menpaden in jouw omgeving. Zij kunnen dan wat doen aan de stituatie en eventueel in bemiddeling gaan met de gemeente of bosbeheer.
Volgens mij leent de SRR zich niet meer voor die taak. Hiervoor kun je terecht bij het "KNHS meldpunt routes"

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:51

nijland schreef:
heb je de foto's al goed bekeken??dit was door een groom echt niet op zij te leggen,anders hadden we dat echt wel gedaan!!!die foto zijn slecht een kleine impressie er van

Misschien moet je volgend keer ook maar een kettingzaag meenemen. Knipoog

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:35

haha,geen slecht idee ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:27

Deze borden staan bij ons bij vrijwel alle ingangen van het bos:
Afbeelding

Er staat inderdaad letterlijk "verboden toegang met paard".

Alle regels gelden van dat bord, maar dat regeltje dus niet (aldus de betreffende ambtenaar). Maar ja ... het schijnen standaard bordjes te zijn en die regel weglaten kost extra geld (de boswachter is wel bezig met een groene stift het woordje "paard" weg te krassen Haha! )

Echter een oplettende agent zou je waarschijnlijk zelfs wel mogen bekeuren als je toch met je paard in het bos zou gaan rijden (wat velen doen trouwens, want het is hier geweldig leuk paardrijden en mennen erbij Knipoog )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:29

Bij ons staan zulke borden overal bij het begin van de ruiterpaden maar dan met een tekst erop, iets als;
'Toegang toegestaan voor ruiters en aangespannen paarden op de paden tussen zonsopkomt en zonsondergang.
Toegang verboden buiten de paden en na zonsondergang en verboden voor fietsers en wandelaars.'

Dat geldt dus voor alle ruiterpaden maar die staan verder gewoon aangegeven met een paaltje met een hoefijzertje erop, zoals op de foto's van de TS te zien is, dat paaltje op zich is dus geen verbod om er met een aanspanning te rijden.