[AR] Op hol.....en daarna, hoe ga je weer verder ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Op hol.....en daarna, hoe ga je weer verder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:01

We zijn vandaag voor de eerste keer op hol geweest met de kar.
Op zich niet een heel groot probleem en het is gelukkig ook goed afgelopen.
Maar daarna waren ze gestressed, gevoelig en geprikkeld om weer te gaan rennen.
De een heeft het makkelijker losgelaten dan de ander. Die bleef de hele tijd schrikkerig
en wilde regelmatig voorwaarts wegvluchten en 1 keer is dit ook nog gebeurd.

Daarna heb ik dressuurmatige beiden even oefeningen laten doen, ook galop
en het ging daarna eigenlijk weer aardig goed en redelijk ontspannen.
Maar eentje bleef gevoelig en wat schrikkerig, zelfs thuis bij het uitspannen,
de hele tijd op de hoede en schrikkerig.

Nu is mijn vraag...hoe ga je hiermee om.
De volgende keer gewoon inspannen....en doen alsof niks aan de hand is?
Of toch even weer lange lijnen en de ontspanning goed gaan opzoeken en
pas als ze weer helemaal relaxed is, met de kar erachter? Knipoog

Graag hoor ik tips / ervaringen hierover~! Ja

Napie

Re: Op hol.....en daarna, hoe ga je weer verder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:45

Ik persoonlijk heb een paar kleine ongelukjes gehad waarbij het span op hol was geslapen en om was gegaan en ik heb altijd zo snel als alles weer was hersteld aan tuig en wagen, de pony's weer gewoon ingespannen. Eerst wel op het weiland gereden om even te voelen hoe ze reageerde maar daarna gewoon weer de weg op.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:01

We hebben ook gewoon doorgereden.
Maar dat schrikkerige, gewoon de volgende keer weer inspannen
of toch eerst even wat relaxer lange lijnen doen en kijken of de schrik er al uit is, of dat het toch wat langer duurt om het vertrouwen voor 100% weer terug te hebben. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze gespannen voor de wagen loopt.

Het gaat overigens om een redelijk groene pony die tot nu toe altijd heel relaxed gelopen heeft en altijd braaf gedaan wat je vroeg. Alleen door dit voorval heeft ze het 'wat op de heupen' gekregen en is wat vertrouwen kwijtgeraakt om gewoon helemaal relaxed ervoor te lopen.

Misschien is ze het over een paar dagen wel weer 'vergeten'?!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:59

Ik zou over een paar dagen gewoon weer inspannen.
Wel zorgen dat je een extra handje langs de kant heb(desnoods voor je eigen gevoel even een lijn er aan) en even op een stuk land of in een bak. Dus wel weer in spannen, zelf niet zenuwachtig worden, maar toch even voorzichtig.

Het is heel lastig hoor. De een loopt de volgende keer zonder probleem weer verder, de ander blijft moeilijk.

Zoals je weet heb ik het met Dennis op gegeven (na 2x echt blind gegaan te zijn, zo erg blind dat hij na een bak voer en een paar uur op stal nog steeds stond te trillen en te zweten, en 1x achter over geklapt), hij kan nu nog (na meer dan 5 jaar!) nog steeds over de rooie gaan als je er met een kruiwagen achter rijd of er een takje in zijn staart achter hem aan sleept. Na veel moeite kan ik hem wel weer met een dubbele longe achter z'n bil longeren zonder gekkigheid.
Maar heb ook groene pony's gehad die een keer wat geks gedaan hebben en daarna wel gewoon braaf waren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:03

Waarom heb je toen ze onderweg zo gestressed waren je groom niet even ernaast laten lopen om ze gerust te stellen.
Vaak is dat toch de manier om weer verder te rijden, het wederzijdse vertrouwen..
Zeker omdat die pony groen is wil wat hulp van je groom wonderen doen..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:49

ik zou ze indderdaad zo snel mogelijk weer inspannen voor een klein rustig ritje. eventueel zou je ze voor die tijd nog even kunnen longeren.

probeer tijden het rijden zelf ook zo ontspannen mogelijk te blijven. je pony's merken het direct als je zelf gespannen bent.
als je merkt dat de pony's gespannen worden en jij daar op reageerd, laat ze dan een stukje in stap de hals strekken door gewoon je handen wat naar voren te doen. dus niet je leidsels langer maken. zo heb je wat meer controle.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:33

Er is ook naast gelopen, maar ze bleef daarna toch wat gespannen en prikkelbaarder voor elk geluid.

Ik ga van de week even lekker met haar wandelen en eventueel wat longeren en dan span ik haar denk ik het weekend weer even in, gaan we naar de rijdhal op het grasveld wat rijden en dan weer terug naar huis.

Alvast bedankt voor de tips!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:35

Zou niet te lang wachten met inspannen. Dan wordt de drempel voor je zelf en je paard alleen maar groter. Liefst zo snel en vaak mogelijk. Eventjes longeren voor tijd is natuurlijk niet verkeerd voor het appel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:40

Hmm...het is toch tot 8 uur licht, ga dan toch woensdag weer met haar aan de slag. Je hebt ook wel gelijk, beter meteen gewoon doorgaan, want een drempel is er al en die moet idd niet hoger worden. Pfff....het was me een tochtje wel!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:42

Kun je er niet een meer ervaren paard naast zetten?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 23:02

We hebben zelf nog nooit 2-span gereden
en we hebben er eentje die ervaren is, maar dat is een hengst.
Zeker met dit voorjaarsweer lijkt me dat geen aanrader.

Ach misschien is ze het alweer vergeten, we zullen het even afwachten en kijken hoe ze reageert.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:10

Anke schreef:
Ach misschien is ze het alweer vergeten, we zullen het even afwachten en kijken hoe ze reageert.

Jammer maar helaas, paarden onthouden alles.
Ik vind dat je het dan wel wat te licht opvat
ZO snel mogelijk weer aanspannen en extra goed opletten.

Verder kun zou ik de tips opvolgen die hier al gegeven zijn.
Misschien een extra groom erbij die weet wat er moet gebeuren als het fout dreigt te gaan.

Even longeren zoals BD ook al zegt om de ergste stoom af te blazen en dan aanspannen en wegrijden.

De longeerlijn erbij aan en eventueel de groom ernaast laten lopen ter geruststelling maar dat is ook al gezegd..
Laat even weten hoe het gegaan is.
Succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:50

Heb je zoals ik vroeg gewoon verder gemend terwijl de groom ernaast liep?
Dat is nl de manier voor vertrouwen, aan de leidsels en hulp ernaast.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:36

We gaan het waarschijnlijk morgenavond proberen.
Ik zal wel even laten weten hoe het verlopen is.

'vergeten': daar ga ik ook niet vanuit hoor!

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:19

Wat is de oorzaak dat ze zo geschrokken is?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:30

Er stonden van die witte voordroogrollen langs de weg en mijn pony sprong opzij, maar raakte daarna de omheining langs het pad en schoot een stuk op hol van de schrik (krakte een paaltje over) Zij heeft dit gezien en reageerde vervolgens hetzelfde hierop, alleen zijn schoot langs de mijn door en rende nog een stuk verder. We hebben daarna lang gestapt, met losse teugel om lekker ontspanning te krijgen. Later hoorde ze blijkbaar iets en gebeurde weer hetzelfde.....~Dit was de eerste keer dat we met 2 enkelspannen tegelijk op pad gingen. En de mijne kan nogal eens opgejut doen en anderen nemen dat over. (dus voorlopig even niet meer samen met die 2)

We hebben haar vanmiddag ingespannen.
Ik had met op het ergste voorbereid, maar het viel reuze mee!
Ik weet nu wat haar angst is geworden, gelukkig niet de kar, daar was ik namelijk erg bang voor. Maar ze heeft angst ontwikkeld voor geluiden, dus auto's etc, rammelende dingen waar we langs komen. We zijn naar de rijdhal gelopen, nou ja ik op de kar en mijn man ernaast met een touw eraan. En onderweg kwam regelmatig wat spanning. Bij de rijdhal naar binnen gegaan en heb daar gewoon zonder problemen mijn proefje kunnen mennen. Dus weet nu zeker dat ze geen angst voor de kar heeft, zelfs (hoge) drempels zijn geen probleem.
Nu gaan we dus regelmatig met haar aan de wandel om haar weer relaxed te krijgen voor de geluiden (in het verkeer).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:48

er zijn al een hoop bruikbare reacties binnengekomen, zo te zien.
Inderdaad is vaak de meest ideale situatie om direct weer in te spannen, igg zo snel mogelijk.

In mijn geval (ongeluk; lamoen schoot los v/d wagen, pony met lamoen en al op hol, lamoen op de hakken iedere keer, dus flinke sneeen en bijna pezen door) werd het al aardig donker en kon ik ook niet meer goed zien of ze kreupel liep, ze was vnl. héul erg geschrokken, stond te beven als een rietje en haar ogen rolden alle kanten op...

Inspannen kon zowiezo toen niet meer, ze had echt flinke sneen en ik was eerst bang voor de pezen.

Toen moest ze noodgedwongen zo'n 2 a 3 maand op rust, hechten was geen optie omdat het vlak onder de kogel was, in de kootholte. Toen de sneeen dus langzaamaan dicht trokken weer heel rustig in 't lamoen gezet, en alles weer van voren af aan gedaan.

Geen vuiltje aan de lucht, geen trauma (gódzijdank....) maar wél een angst ontwikkeld voor harde metaal/blikgeluiden... ze ontploft niet, maar op het moment dat ze bijv. perongeluk op een frisdrankblikje trapt of dat geluid hoort, springt ze iets op zij of gaat heel gespannen lopen.

Al met al is het allemaal wel goed gekomen, de angst voor dat specifieke geluid kan er denk ik misschien nog wel 'uitgetraind' worden; heb inmiddels een heel stel lege frisdrankblikjes opgespaard, daar gaan gaatjes in, touwtjes er aan, en lekker rammelen maar (natuurlijk eerst zonder in te spannen).

Ik opper nu maar wat hoor, maar misschien is het wel logisch, en komt dat vaker voor, dat, misschien omdat ze ook oogkleppen op hebben, dat ze voornl. een angst voor bepaalde geluiden kunnen krijgen. Ik verwachtte nl. ook dat ze bang voor de wagen en zéker voor het lamoen zou zijn, maar dat was allemaal geen probleem, alleen die geluiden...

Wens je verder veel succes.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 06:02

Ik wilde dus ook al wat ángst-trainingen gaan doen, idd met blikjes, plastic en andere geluiden. Denk wel dat dit heel belanrijk is.

Het zal bij mij ook wel komen door de oogkleppen dat ze de schuld niet bij de kar zoekt en daar ben ik erg blij om!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:55

inderdaad... uiteindelijk lijkt het mij persoonlijk eigenlijk iets 'makkelijker' om angst voor bepaalde, specifieke geluiden weg te nemen of te verminderen, dan angst voor een wagen of iets 'achter zich trekken'.
Toch moet je er wel altijd rekening mee houden dat er ook angst voor de wagen of het lamoen zelf kan ontstaan. Lachen

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:16

Fijn dat ze voor de wagen en het lamoen niet bang lijkt te zijn!
Dit komt vast wel weer goed.

Hier een pony die op dezelfde manier als Joyce is gegaan, de mijne had alleen zoveel ruimte in het lamoen dat hij er maar één klein sneetje aan over hield.
De mijne daarentegen, is dus wél bang voor het lamoen geworden.
Niet constant, maar als hij even zenuwachtig is, kan hij niets meer verdragen op zijn bil/achterbeen. Hij kruipt dan weg voor het lamoen en schrikt soms van zijn eigen broek of strengen.
Gelukkig blijft hij nog steeds wel bij me en is hij er goed doorheen te rijden, maar leuk is t niet.
Gelukkig slijt dit ook wel weer, het heeft alleen wel even tijd nodig.

Succes iig, hopelijk leveren je paniek-trainingen wat op, en kan je snel weer 'onbezorgd' mennen.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:14

Pff ben gelukkig niet de enigste Ach gut Ik ben het ook weer op aan het pakken na een ongeluk in de binnenbak. Misschien niet ieders eerste keus, maar ik heb er iemand bij gehaald die `praat` met je pony. Best eng, want ook over jezelf kan ze dan veel vertellen...maar het heeft wel geholpen! Ik heb ook noodgedwongen moeten stoppen tijdelijk omdat én de kar én wij beiden flink gehavend waren, maar nu langzaam aan het opbouwen, longeren met dubbele lijnen, schoftje en broek om, wat het engst is voor hem. Dan komen er nog wel kleine bokjes, maar hij doet niet meer zo overspannen als in het begin. En vooral zelf rustig blijven Knipoog Ik zei voor de gein van de week tegen mn zus dat we hem maar aan de bach/druppels moeten zetten voordat we hem voor het eerst inspannen, `ik denk dat jíj aan de bachdruppels moet` Knipoog Heel veel succes iig!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:05

IvoIce schreef:
Fijn dat ze voor de wagen en het lamoen niet bang lijkt te zijn!
Dit komt vast wel weer goed.

Hier een pony die op dezelfde manier als Joyce is gegaan, de mijne had alleen zoveel ruimte in het lamoen dat hij er maar één klein sneetje aan over hield.De mijne daarentegen, is dus wél bang voor het lamoen geworden.
Niet constant, maar als hij even zenuwachtig is, kan hij niets meer verdragen op zijn bil/achterbeen. Hij kruipt dan weg voor het lamoen en schrikt soms van zijn eigen broek of strengen.
Gelukkig blijft hij nog steeds wel bij me en is hij er goed doorheen te rijden, maar leuk is t niet.
Gelukkig slijt dit ook wel weer, het heeft alleen wel even tijd nodig.

Succes iig, hopelijk leveren je paniek-trainingen wat op, en kan je snel weer 'onbezorgd' mennen.

Dat lijkt me helemaal beroerd, als ze dus ook echt bang voor het lamoen worden, en er bijv. in gaan 'hangen' oid, toch een stuk moeilijker op te lossen alweer. Maargoed, vanaf de foto's te zien die je regelmatig plaatst gaat het al weer een stukje beter iedere keer, toch?

wilde even opmerken dat Ot in dit onderhavige geval ook méer dan genoeg ruimte in het lamoen had (helemaal rond uitgebogen van achter), maar dat het lamoen iets lang was, waardoor ze net iets verder v/d wagen afstond (niet bijzonder ver hoor) én nog eens heel zwaar. Dat lamoen kon dus, ongeacht de vele ruimte die de pony in het lamoen had om te draaien, toch met de achterkant steeds bij haar kootholte's komen... daarbij gallopeerde ze (nouja, meer vliegen) in rotvaart over de weg, waardoor het lamoen als het ware steeds werd 'opgeworpen' en dan hard weer in/tegen haar kootholte's terecht kwam... Knipoog
ruimte in het lamoen zegt in zo'n geval dus niet alles over de schade dat het evt. kan aan richten, hélaas.........

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:29

Ik bedoel ook meer ruimte naar achter toe. Reb stond erg ver voor de wagen, ik had namelijk niet zo'n mooi uitgebogen lamoen, dus in dat opzicht had hij juist weinig ruimte Knipoog
Reb is ook aan de hol gegaan met klapperend lamoen, ik heb het alleen niet gezien, want voor wij goed en wel weer op onze benen stonden (we zijn min of meer over de kop gevolgen met de rest van de wagen) was Reb al uit zicht.

Hangen int lamoen doet hij juist niet, hij kruipt er voor weg.
Opzich zit er vooruitgang in, maar er gebeurd steeds wat waardoor we weer 26 stappen terug moeten.
Eerst na t menweekend, over t lamoen geslagen en achterbeen open. Dag vertrouwen.
Toen waren we er weer, gaat hij er 4 weken geleden in de les ineens half vandoor van iets engs. Had hem in no time op de rem, maar hij is dan in zijn paniek ineens weer ontzettend bang voor alles wat hij voelt op zijn achterbeen/bil.
Wederom dag vertrouwen.
En voor dat - in andersmans ogen inimi-foutje - zijn we nog steeds weer aan het herstellen.

Ik weet dat we eroverheen komen, maar makkelijk maakt dat het niet. Het lijkt of de drempel na elk foutje hoger word.
Geen foutjes maken dan, maar ja.. dat heb je helaas niet altijd zelf in de hand..

Maar we houden moed, vooral zolang Gerrie (instructrice en hulp) in ons blijft geloven Lachen

Anke, hoe gaat het ondertussen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:55

Hier gaat het aardig goed, het helpt om van die trainingen te doen, ze schrikt nog wel, maar beetje bij beetje wordt dat minder!
Ik heb me afgemeld voor de wedstrijd van a.s. zondag, hoop wel dat ik voor de 27ste weer helemaal o.k. ben met mijn span.

Het is idd veel geduld hebben en rust....hoewel je hart ook wel op hol slaat hoor!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:31

Jimmy heeft dit in het begin ook gehad, voor geluiden. Ik heb gemerkt dat het bij hem helpt om hem ruimte te geven, dus niet willen remmen, maar laat maar een paar passen draven, en na een paar keer reageert hij nu niet meer op lawaai.

Wel schrikken als je zoiets als dit gebeurt.