Soeskia schreef:Wij denken zelf dat er in zijn verleden wat is misgegaan. Wij hebben hem nu 5,5 jaar en gekocht als vijfjarige. Bij nader inzien (gebit) was hij jonger en er is dus hoogstwaarschijnlijk veel met hem gedaan op jonge leeftijd. In het begin dat hij bij ons was, was hij ook panisch voor de zweep. Maar ja, dat staat allemaal niet in zijn paspoort :p
Waarom denk je gelijk dat hij een verleden heeft? Ik heb veel jonge paarden en de ene is van nature bang voor de zweep, en een ander geeft er niks om. Bij degene die er bang van zijn duurt het even om ze er aan te laten wennen dat het geen martelwerktuig is en dat zal je rustig aan moeten pakken, dus niet tegelijkertijd met slepen. Je moet die angst er juist eerst uit hebben voor je verder gaat. Ik vind het altijd raar dat mensen de conclusie trekken dat een paard mishandeld is oid alleen omdat ze angst hebben voor de zweep. Ik denk dat je pony helemaal nog niet veel gedaan heeft, als hij zo paniekerig reageerd.
Ik denk dat jullie te snel zijn gegaan voor het karakter van deze pony. Je hoeft geen 10 x te slepen maar een paar keer toch zeker wel. Om ze aan het geluid te laten wennen, te leren trekken en een keer over de strengen laten stappen, zodat ze dat ook kennen. Ik ging een paar stapjes terug naar stemcommando's goed leren, aanraken met de zweep moet gewoon zijn, een keer hangen in de strengen en dan toch een keertje slepen. Hoe snel het gaat hangt van je pony af.