[AR] Hoe ging het beleren van jou paard/pony er aan toe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBonny

Hoe ging het beleren van jou paard/pony er aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 16:59

Wij hebben inmiddels alweer twee jaar een mentuig, de eerste keer dat we dit op mijn pony legde reageerde ze hier heel goed op, net of het niet nieuw voor haar was..
Zo gingen we steeds verder met dingetjes erachter slepen en ook dit ging zonder problemen, zelfs toen we met sneeuw met de slee erachter gingen was dit geen probleem.
Nu hebben we een menkarretje en deze staat nu sinds een weekje thuis!
Zo hebben we haar vorige week aan het karretje laten wennen en een poging voor de kar gewaagd, maar helaas..
Vandaag weer een poging gewaagd, maar mevrouw vind de limoenen niet echt leuk Clown Dan zetten we haar ervoor en elke keer draait ze haar kont weer weg.. Zo zijn we vandaag wel weer een stapje dichter in de buurt gekomen, want ze heeft wel 1sec tussen de limoenen gestaan.
En zo gaan we volgende week gewoon weer een poging verder wagen..

Wat ik me nou stiekem zo is afvraag, of dit niet gewoon allemaal aanstellerij is? Misschien denk je wel, aanstellerij? Nou aangezien ze overal zo goed op reageerde en steeds zonder problemen en ze nou niet in paniek raakt en ze is er ook absoluut niet bang voor, ze wil het gewoon op één of andere manier niet...Aangezien ik ook een hele slimme pony heb, zal me dan ook niets verbazen dat ze ons in de maling zit te nemen!
Maar we geven niet op en oefenen gewoon rustig verder.. Maar ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het beleren van jou pony/paard ging..
Misschien dat jullie ook wat tips hebben? Pling

Groetjes Mariska

Marmot

Re: Hoe ging het beleren van jou paard/pony er aan toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:24

MissBonny, het ging in ieder geval niet zoals jij het beschrijft! Je neemt een behoorlijk groot risico, het beleren van een pony/paard is vakwerk, en dat geldt nog sterker voor een menpony waarmee je het verkeer in gaat. Het beleren door een vakman duurt enkele weken. Daarmee heb je nog geen ervaren menpony maar als het goed is kent hij de basis en kun je er veilig mee de weg op. Het beleren zal langer duren naarmate je zelf minder ervaren bent. Het vervelende in jouw situatie is dat je pony zich ongewenst gedrag aanleert. Het duurt veel langer om hem dit weer af te leren dan het hem in 1x goed aan te leren. Het weg willen draaien voor de wagen is gevaarlijk, stel je voor dat dit in het verkeer gebeurt.
Mijn advies: stop hiermee en zoek een vertrouwd adres om hem goed te laten beleren. Je hebt nu tuig en wagen in huis, dus daarna kun je meteen aan de slag om hem goed door te rijden.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:41

Mag ik overigens even lachen om het woord 'limoenen' ROFL Huilen van het lachen
Sorry, het is niet vervelend bedoeld, maar het klinkt erg grappig..

Het is het lamoen.. Limoenen zijn stukken fruit die je kunt eten Knipoog

En daarnaast om het maar even ontopic te houden, vind ik dat jullie niet zo verstandig bezig zijn.. In jouw post kan ik niet teruglezen of jij of je meehelpers daadwerkelijk ervaren menners zijn.. Is dit zo?
Want anders zou ik je pony laten beleren door iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft of beter nog zelfs zijn/haar beroep er van heeft gemaakt..
Door zelf een beetje 'aan te modderen' (sorry dat ik het zo omschrijf.. maar als jullie zelf geen ervaring hebben dan is dat wel zo.. Bloos) kan het erg gevaarlijke situaties opleveren en zelfs je pony voor het leven tekenen..

Ik heb even in je profiel gespiekt, en je hebt een erg leuke pony Ja Dus pas op en zoek ervaren hulp, of je verpest hem.. en dat zou jammer zijn..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:04

ook ik struikelde nogal over het woord 'limoenen' ja Knipoog Clown

Eh, TS: Jij hebt wel lef, dat jij zomaar een zogoed als onbeleerde pony 'even voor de slee' knupt.... Ja, dat is wel fijn, dat je kan zeggen 'en zelfs dát ging echt goed'. Het had echter heel anders af kunnen lopen.

Verder hoor ik ook niets over al het andere voorbereidingswerk.... Wat dacht je van trainen op stemcommando's? Het écht leren stilstaan? Stuurhulpen vanaf achter? etc. etc.

Ik krijg een beetje het idee dat je totaal niet door hebt aan wat voor iets je bezig bent. Een paard voor de wagen beleren doe je niet 'zomaar even', en dan steeds kijken hoe het paard reageert. Dat het beestje zo reageert tussen het lamoen is misschien omdat ze nog totaal niet voorbereid was, en daarbij pak je het misschien volkomen verkeerd aan.

Zoals eerder gezegd: het beleren van een pony moet je niet zomaar zelf doen als je er geen ervaring mee hebt; breng zo'n beestje alsjeblieft weg (want als ze dit nú al doet, hoe wil je dat gaan oplossen? Via internet los je zoiets niet zomaar op hoor...) naar een ervaren beleerder, en schakel zowiezo de hulp in van een ervaren menner én beleerder.

Want wie ment, is nog niet zomaar iemand die ook pony's in 't tuig kan beleren, net zo min dat een ruiter direct ook in staat zou zijn om een paard in te rijden.
Dat vergt veel ervaring, kennis en vakmanschap.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 19:18

Om even op jullie allemaal te reageren Knipoog

Voorlopig gaan we echt nog niet de weg op, dat duurt nog wel een paar jaartjes! Knipoog
Daarnaast weten we wel zeker waar we mee bezig zijn! Lachen En ja er is idd iemand met ervaring bij.
Daarnaast zijn we al ong een jaar bezig geweest met alleen het tuig, dus gewoon erachter lopen, oefenen met stem, sturen etc Knipoog Ook hebben we er al verschillende dingen achter gehangen, zoals een kussen, autoband etc. Ook dit ging allemaal zonder problemen..
Daarnaast zou ik echt niet zomaar de slee erachter hangen, als dat niet veilig was geweest! Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:56

Aangespannen rijden moet je dus echt niet met citrusvruchten doen Haha!

Breng hem weg naar een ervaren beleerder en dan is het in 4-6 weken gepiept (als ze in de voorbereiding niet al was verpest) Als je hier echt jaren voor aan het uittrekken ben... tjonge wat een geduld. Bij mij was het meer weken (of zelfs week) kwestie voor mijn pony's voor de wagen lopen. Zonde dat je nu een hele tijd gaat aanklooien terwijl je er niks voorlopig voor terug krijgt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:45

als ze zo heftig op dat lamoen reageerd, hoe reageerd ze dan op de strengen? heb je wel eens een stren tussen dr achterbenen gehad. verstandig om ook even te oefenen, helemaal omdat ze al zo "zenuwachtig" op het lamoen reageerd.

voor de rest sluit ik me volledig bij de voorgaande reacties aan.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:00

Misschien is het slim om je pony eerst eens in het 2-span te laten lopen. Ennuh,wat heb je voor menkarretje? Toch niet zo'n karretje zonder remmen he? Dit is namelijk funest bij het beleren!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:05

frisiangirl schreef:
Misschien is het slim om je pony eerst eens in het 2-span te laten lopen. Ennuh,wat heb je voor menkarretje? Toch niet zo'n karretje zonder remmen he? Dit is namelijk funest bij het beleren!

Nouja.... eerst in 2span... moet zeggen dat per persoon wel verschilt hoor. Ik heb ze liever de eerste paar keer even alleen in enkelspan (al heb ik nog geen tuigage voor 2span, maargoed, afgezien daarvan), zodat ze in iedergeval eerst even leren wennen aan het hele gebeuren, het optrekken v/d wagen en het leren lopen op eigen benen.
Gaat dat een beetje goed, dan zou ik persoonlijk pas met 2span beginnen om ze meer ervaring op te laten doen mbv een ervaren spangenootje.

Het wordt idd redelijk veel gedaan, direct de eerste keer op 2span. Maar dit is geen regel.... meer een persoonlijke voorkeur...

Remmen zijn inderdaad een stuk veiliger, maar 'funest bij het beleren' zou ik het toch ook niet willen noemen. Het is handig om de rem in te trappen bijv. als ze ineens besluiten om achterwaarts te gaan of niet te willen stilstaan (al is dit imo meer een kwestie van voorbereiding, goed aan de hulpen staan en een deugdelijke opvoeding), maar of dat funest valt te noemen? In het geval dat ze ergens van mochten schrikken en ze gáan er vandoor, dan trekken ze ook wel door die rem heen, maargoed, da's volgens mij ook algemeen bekend.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:10

MissBonny schreef:
Om even op jullie allemaal te reageren Knipoog

Voorlopig gaan we echt nog niet de weg op, dat duurt nog wel een paar jaartjes! Knipoog
Daarnaast weten we wel zeker waar we mee bezig zijn! Lachen En ja er is idd iemand met ervaring bij.
Daarnaast zijn we al ong een jaar bezig geweest met alleen het tuig, dus gewoon erachter lopen, oefenen met stem, sturen etc Knipoog Ook hebben we er al verschillende dingen achter gehangen, zoals een kussen, autoband etc. Ook dit ging allemaal zonder problemen..
Daarnaast zou ik echt niet zomaar de slee erachter hangen, als dat niet veilig was geweest! Knipoog

Zozo, jullie doen het dan wel héeel rustig aan.... Denk dat zo'n beestje dus juist meer baat heeft bij een regelmatige, consequente 'training' en beleringsproces. Kan me voorstellen dat het beestje dan dit soort dingen ontwikkeld, helemaal als je tussen de trainingen door periode's hebt van weken tot maanden.... (weet niet of je dan dus echt al een jaar bezig bent met iedere week er aan werken?, lijkt me sterk als 't zolang duurt).

Ik kan natuurlijk niet door mijn beeldscherm deze situatie precies bekijken, maar ook ík zou je adviseren om deze pony gewoon weg te brengen naar een professionele beleerder. Dan gebeurd het redelijk 'snel', met regelmaat, consequentie en deze mensen hebben doorgaans ook echt ervaring met dit soort dingen, van die 'probleempjes'.

het zal allemaal wel, dat geloof ik graag, een weldenkend mens doet inderdaad niet zomaar dingen die zij onveilig acht, maar ík persoonlijk vind het wel degelijk onveilig als je dus een 'half beleerde' pony zo even voor de slee zet... Als ze zo reageert op het lamoen, idd hoe reageert ze dan wel niet op de strengen e.d. Dat ze zo reageert geeft toch echt aan dat er nog enkele problemen zijn die eerst moeten worden opgelost. Om er dan maar zo een slee aan te hangen en in de sneeuw te gaan sleeen, dat vind ik eigenlijk een beetje onverantwoord. Maargoed, die keuze staat je natuurlijk altijd vrij.

Deze manier van beleren echter is zeker niet míjn manier, en ik moet zeggen dat ik er andere mensen weinig over hoor, zo op deze manier.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:13

Ok, funest is missschien een beetje overdreven, maar het is wel erg gevaarlijk. En met een rem houd je ze misschien niet direkt, maar het maakt wel degelijk verschil. Ik beleer mijn paarden altijd eerst in 2-span. de ene is een paard dat zich absoluut niks aantrekt van datgene wat het jonge paard doet. We hadden zelfs al een dravertje ernaast dat gewoon over de dissel sprong en dat maakte hem niks uit. Dat is heel prettig te beleren, maar het is inderdaad iedereen zijn eigen voorkeur en je moet natuurlijk het materiaal ter beschikking hebben.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:23

Ja het karretje heeft een rem!
Daarnaast heeft het zolang geduurd voordat we verder gingen, omdat we niet zo snel een geschikt karretje vonden wat ook nog eens niet te duur was Knipoog
Dit houd nou weer niet in, dat het een waardeloos karretje ofzoiets is, het is namelijk gewoon een degelijk karretje, maar gewoon geen luxe Knipoog

Ja dat jullie de slee onverantwoordelijk vinden, ja het is maar hoe je het wil bekijken!
Hier het topic waarin ze voor de slee loopt!

[HAW] Bonny @ sleework in de sneeuw ( eerste keer! )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:14

MissBonny schreef:
Ja het karretje heeft een rem!
Daarnaast heeft het zolang geduurd voordat we verder gingen, omdat we niet zo snel een geschikt karretje vonden wat ook nog eens niet te duur was Knipoog
Dit houd nou weer niet in, dat het een waardeloos karretje ofzoiets is, het is namelijk gewoon een degelijk karretje, maar gewoon geen luxe Knipoog

Ja dat jullie de slee onverantwoordelijk vinden, ja het is maar hoe je het wil bekijken!
Hier het topic waarin ze voor de slee loopt!

[HAW] Bonny @ sleework in de sneeuw ( eerste keer! )

Ik wil niet generaliserend overkomen hoor Knipoog ik praat puur en alleen voor mezelf. Wat de rest van die slee vind kan me niet zo veel schelen Lachen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:13

Ik vind die slee ook behoorlijk onverantwoordelijk.. Om mezelf er nog maar eens mee te bemoeien.. Ik heb het topic bekeken, ze ziet er heel braaf uit.. Maar als ze de strengen ineens tegen dr benen krijgt en ze kan daar niet tegen.. Of ze schrikt of noem het maar op.. Dan denk ik dat je daar echt niet veilig zit.. Al eens nagedacht wat er gebeurd als ze ineens vol achteruit trapt/bokt? Ik weet niet of er dan heel veel van je gezicht over blijft..

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:55

Wij hebben het op een vrijwel vergelijkbare manier gedaan. Ons paard heeft destijds los in de strengen gelopen in een tweespan vertelden ze ons bij de koop. We hebben hem echter nooit zelf voor de wagen zien lopen daar.

Ook wij zijn gaan slepen met autobanden en pallets, longeerlijnen tegen en tussen de benen. Hij gaf geen krimp. We hebben zelfs met skeelers erachter gehangen *LOL* helaas geen sneeuw bij ons te vinden destijds.

En dan ga je verder……… wij hebben een aantal jaren ervaring als grooms bij menners en ook een aantal keer meegeholpen met het beleren van paarden voor de kar. Koetsiersbewijs enkelspan gehaald, maar verder geen professionele ervaring hierin.
Dus iemand erbij gehaald die het voor ons zou gaan regelen. Maar al vanaf het eerste moment klikte het niet tussen de man en ons paard, hij stond al te steigeren aan de lange lijnen (normaal een dooie donder). De man gaf aan niet verder te willen met dit “gevaarlijke dier”.

Een week later hebben we hem voor onze eigen kar gezet, ben ik op de bok gaan zitten en heb wat geoefend in de buitenbak. Hij zette geen stap verkeerd. Een week later rondgereden op het industrieterrein en weer een week later door het verkeer het duin in. Dat is nu bijna een jaar terug. Hij neemt spoorwegovergangen, staat stil tussen vrachtverkeer bij een stoplicht, kortom de braafheid zelve. Ondertussen hebben we dressuurlessen en doen mee met evenementen als ringsteken Lachen

In dit geval ben ik puur op vertrouwen in het paard afgegaan. Wie bepaalt wanneer iemand ervaren genoeg is om een paard voor een wagen te zetten, wie bepaalt wanneer iets te gevaarlijk is?
Ik weet heel goed dat een combinatie met paard en wagen kwetsbaarder zijn dan een ruiter/paard combinatie in het verkeer, maar in andere topics hoor je nooit klagen en opheffende vingertjes wijzen naar mensen als ze hun eigen paard beleren onder het zadel.
Soms krijg ik wel eens het idee dat er maar een heel klein select groepje is wat denkt verstand te hebben van mennen en automatisch vallen alle anderen af.

Met levende dieren moet je altijd met je volle verstand aan de gang gaan, zelfs de grootste kenners schatten wel eens iets verkeerd in. Aan de andere kant zal ik niet zeggen dat iedereen maar zelf moet aanrommelen, want dan gaan er zeker heel veel ongelukken gebeuren. Iedere situatie moet op zich worden afgewogen denk ik.

In geval van MissBonny kan je alleen oordelen naar wat ze schrijft en laat zien op de foto’s. Haar pony doet het niet verkeerd zo te zien met die slee en ja, je kunt een trap krijgen, maar waarschijnlijk kent zij haar paard door en door en heeft zij die afweging durven maken.

Vreemd dat hij niet tussen de lamoenen hetzelfde wil doen, misschien staan ze te krap en heeft ze moeite met wenden ertussen? Kijk, in zulke gevallen kun je idd beter een pro erbij halen. Die kan gelijk kijken naar alle instellingen van tuig en kar. En wat de meeste ook zeggen, niet te lang over doen, juist door het vele oefenen zullen je paard en jij meer ervaring op doen en ook handigheid krijgen, dus gewoon lekker aan de slag gaan.

Succes ermee OK dan!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:28

klien schreef:
Met levende dieren moet je altijd met je volle verstand aan de gang gaan, zelfs de grootste kenners schatten wel eens iets verkeerd in. Aan de andere kant zal ik niet zeggen dat iedereen maar zelf moet aanrommelen, want dan gaan er zeker heel veel ongelukken gebeuren. Iedere situatie moet op zich worden afgewogen denk ik.

Nou, ik ben het helemaal met je eens. Soms moet je dingen gewoon doen, op gevoel. Wanneer het gevoel goed is dan gaan de dingen gewoon goed. Heb zelf ook wel stunts uitgehaald; slee afremmen deed ik met mijn handen tegen de kont van de pony. Toen ik een poos niet kon lopen knoopte ik mijn pony voor de rolstoel en kon zo de buurt rond. Nadeel was alleen dat ik de benen goed aan de kant moest houden want anders kon de pony niet met haar benen weg en de kleine voorwieltjes zo beginnen te klapperen als je net lekker aan het draven bent. Haha!

Met paarden omgaan doe je op het gevoel. Maar hier schuilt ook het grote gevaar. Er zijn altijd mensen die dat gevoel niet hebben maar het denken wel te kunnen en door het eens bij een ander te zien denken het zelf ook te kunnen.
Je hebt mensen met paarden en paardenmensen....
Helaas kun je het hier op bokt vaak niet goed inschatten. Daar waar nodig kun je iemand waarschuwen met reëel en onderbouwd commentaar.

@ MissBonny;
Weet je zeker dat deze pony niet eerder voor de kar is geweest?
Heb eens voor iemand een pony aangespannen die het zelfde deed. Tuig gaf ie niets om, slepen was een fluitje van een cent, Tweespan ging ook goed maar zodra ze het lamoen om zich heen kreeg was het gebeurt. Later bleek dat de mensen er zelf mee aan de gang waren geweest en het dier niet had willlen lopen/trekken. Dit hadden ze tot een aantal malen toe geprobeert maar zonder succes.
Vervolgens aan mij de eer om het weer recht te breien, maar het er bij vertellen waren ze even vergeten... Hamer

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:34

OH, BD, je brengt me op een idee, die rolstoel hadden we nog niet geprobeerd *LOL*

Het is ook niet voor niets dat de meeste mensen die paarden beleren ook liever niet hebben dat je zelf al aan het proberen geweest bent. Erg onveilig en onverstandig dat ze dat "vergeten" waren te melden.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:01

He, nieuw onderwerp voor boktforum: wat kan ik allemaal achter mijn paard hangen *grijns*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:06

Ik ben het er wel mee eens hoor, klopt helemaal. Maar dat is het ook een beetje: ik wil echt niet suggereren dat bijv. ík er wel verstand van heb, en TS bijv. niet. Maar, je weet dat dus niet, dat kan ik niet beoordelen vanachter mijn pc....

Vandaar geef ik ook, puur goedbedoeld, het advies; als je het zelf een aantal malen hebt geprobeerd, en het 'lukt' niet echt, lijkt het mij persoonlijk een verstandiger idee om er echt een professioneel iemand bij te halen, vaak hebben die ook meer ervaring met dit soort dingen.

Ik beleer het hier ook thuis zelf, en soms eens voor iemand anders. Maar zodra er zich echt gegronde problemen voor zouden doen waarvan ik het idee heb dat ik het niet op kan lossen, dan ga ik ook nog verdere hulp zoeken in plaats van alles 'tot in het vervelende toe' bij wijze van spreke, zelf te willen blijven doen.

Denk overigens dat die 'grens' heel moeilijk is te trekken: wanneer moet je nog verder gaan met proberen het op te lossen, en wanneer moet je gaan beslissen om er iemand anders bij te halen?

Om even een ander soort voorbeeld te geven: ik men al jaren met onze merrie, ken haar door en door en ze is de braafste pony die ik ooit meegemaakt heb. Toch ontwikkelden zich op een gegeven moment een aantal kleine probleempjes (bit niet aannemen, verzet tegen bit, bit vastpakken e.d.) die je natuurlijk eerst zelf probeert op te lossen. Ik heb echt vánalles uit de kast getrokken, alles wat ik maar dacht dat misschien zou kunnen helpen heb ik geprobeerd, maar het lukte maar niet. Ik kreeg het er niet uit en ik was op een gegeven moment aan het eind van mijn latijn... Op dat moment kon ik eigenlijk niet meer normaal rijden; pony's problemen werden alleen maar heftiger, waarop ik redelijk gefrustreerd álles probeerde, pony werd daar alleen maar onzekerder van en resultaat was dat zowel pony als ik helemaal afgemat en gefrustreerd thuis kwamen na wat een simpel, recreatief ritje zou moeten worden.

Heb toen de knoop doorgehakt en er iemand bij gehaald die mij ook goed hiermee heeft geholpen en begeleid. Dan ging het niet eens om een professioneel iemand, maar iedere menner heeft toch zo zijn eigen ideeen, methodes en oplossingen. En hij bedacht iets waar ik zelf nou niet echt aan had gedacht: veel met stelling werken, nekspieren soepeler maken, echt aan het werk zetten, veel zigzag, veel afleiding, ipv. het 'rechtdoor' rijden waar ze dus mee begon te klieren.

Dit heeft mij een zetje in de goede richting gegeven, en nu is het aan mij de taak om dit zelf verder te trainen.

Had ik echter zelf zo verder zitten 'aanprutsen', dan was ik misschien allang gestopt met haar de trainen en rijden. Ik stond echt op het punt om het op te geven, en daar ben ik de persoon totaal niet naar.

Maar haal je er iemand anders bij, dan heeft die persoon misschien wel weer hele andere ideeen wat evt. zou kunnen helpen.

@ frisiangirl: haha, zie het over een aantal jaar al helemaal een nieuwe sport worden: ipv. lichamelijk gehandicapten op een aangepaste wagen wedstrijden laten rijden, hangen we ze gewoon met rolstoel en al achter 't peerd en dan maar lekker 'racen' Clown

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:13

Ik heb tot nu toe 3 pony's zelf beleerd, verkeersmak, en lopen lekker in het tuig, doen het gewoon goed. Eentje zet zich rechts vast, maar dat had ze al voordat ik begon. Ben ik al n jaar ongeveer los aan het werken, maar elke keer weer. Niet dat t voor mij veel uitmaakt, als we langelijnen of voor de wagen gaan moet ze van mij altijd eerst loswerken, is lekkerder voor haar enzo.
Maar goed, dus ook mensen zónder ervaring kunnen het leren Lachen Mijn eerste knollie, ik weet het nog, had niks geen ervaring. Gelukkig wel een moeder met wat ervaring. Twee dagen lang vol op Bokt aan het zoeken geweest, want in dit geval had ik geen keuze, pony móest voor de wagen, en ze wilden er geen profesiional bij halen. Toch gelukt, en meteen veel geleerd.
Velen zullen dit onverantwoord vinden, maar laat ik één ding duidelijk stellen: op het moment dat het niet gaat stop ik en vraag ik hulp van iemand met verstand. Dus het is niet zo dat ik zomaar aanklooi wat dat betreft Lachen
Tot nu toe *klopt hard af* heb ik die drie mooi voor de sleep. Eentje staat voor de wagen, die andere ben ik bij weg dus ik zou niet weten hoe het daarmee gaat, ik heb er 3 die in het tuig kunnen, eentje die over 2 weken voor de 2e keer iets gaat slepen, en dan heb ik nog een soort kennelsyndroom achtige pony die in mijn ogen en als het aan mij ligt niet voor de wagen komt, maar langelijnen kan nooit kwaad. Tot nu toe allemaal netjes gegaan, zonder al te veel poespas en dramatiek.
Groetjes, mij

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:26

Leuk om al die ervaringen te lezen van anderen Ja
Ik denk dat je nooit verder in de sport kan komen (zowel onder de man als aangespannen/mennen) zonder hulp.
Als het met beleren soepel verloopt, dan zul je achteraf misschien weerstand kunnen ondervinden. Elke grote sporter heeft mensen achter zich staan die hem/haar begeleiden, toch?

Zelfs met slechts recreatief mennen loop je wel eens tegen dingen op, zoals hierboven ook te lezen. Dan heb je gewoon het advies van iemand nodig die een andere kijk heeft op het geheel.

Die van ons ging door het lopen in de strengen veel ruimer bewegen en was daardoor een feest om op te rijden geworden. Tot hij alleen nog maar wilde galopperen voor de kar. Niet wild of hard en goed stuurbaar, maar ik wilde het niet hebben.
Bleek dat hij spierpijn had gekregen doordat ik iets te fanatiek was gaan rijden onder het zadel. Ik herkende het niet, tot iemand mij daar attent op maakte. Bloos
En zo zullen we vast nog vaker dingen krijgen die ik zelf niet op kan lossen, vandaar dat we les zijn gaan nemen en wie weet ooit het lef om eens een wedstrijd te gaan starten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:31

Inderdaad, denk dat iedereen zo op zijn tijd wel wat advies nodig heeft van iemand anders. Daarom wil ik ook af en toe eens mijn merrie laten rijden door iemand anders, kan iemand anders eens 'voelen' hoe ze rijdt, en iedereen heeft toch weer een andere kijk op de zaak.

De adviezen die ik menigmaal op wedstrijden ontvang 'goh, je zou het ook eens zó kunnen proberen' neem ik dan ook ter harte, je blijft toch constant bezig om dingen te perfectioneren en bij te schaven, ookal loopt je pony/paard al jaren voor de wagen. Echt 100% perfect zal het natuurlijk nooit worden, ieder paard heeft zijn moeilijke dingen, maar het is mooi om iedere keer een doel te hebben om naar toe te werken, zodat je die perfectie probeert in een zo hoog mogelijke mate te bereiken.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 17:42

Idd leuk om zo verschillende ervaringen te lezen! Pling

Daarnaast wil ik even melden dat het nog maar de tweede keer was dat we een poging deden.. En wss volgen er meerdere, ik had ook niet verwacht dat ze het in één x zou doen/leert Knipoog
Daarnaast zou het misschien aan de 'krapte' van het lamoen kunnen zijn en we zijn ook opzoek naar een grotere, waar ze eerst in kan oefenen Knipoog
Maaaar daarnaast wil ik nog steeds niet uitsluiten dat ze ons ook gewoon keihard in de maling zou kunnen nemen! Ik heb namelijk een ongelooflijk (te) slim paardje en ze heeft zoites als eens eerder geflikt! Vork

Daarnaast nog even terug te komen op jullie, ik las dat iemand er een keer een rolstoel had achter gehangen? Géweldig! Pling
Daar heb ik nou serieus nog nooit van gehoord/gezien! Heb je toevallig een foto? Pling

@ Klien; ging jou paardje ook echt in één x tussen het lamoen?

@ Blackdevils; Nee helaas weten we dat niet! We hebben haar inmiddels 9 jaar en nooit echt haar oude eigenaar(es) kunnen achterhalen..
Maar ze reageerde vanaf het begin zo goed op het tuig, stemhulpen etc. gewoon op alles, dat we wel ergens een vermoeden hebben! Knipoog

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:20

Ja MissBonny, meteen ertussen en hij bleef braaf stilstaan tot alles vast was en hij toestemming kreeg om te gaan lopen.
Hij wilde alleen niet achterwaarts, dus moesten we de wagen naar hem toe trekken en in de eerste bocht keek hij wel heel verbaasd, dat was de enige reactie Lachen
Waarschijnlijk puur geluk Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:38

klien schreef:
OH, BD, je brengt me op een idee, die rolstoel hadden we nog niet geprobeerd *LOL*

Het is ook niet voor niets dat de meeste mensen die paarden beleren ook liever niet hebben dat je zelf al aan het proberen geweest bent. Erg onveilig en onverstandig dat ze dat "vergeten" waren te melden.

ikke wel, maar dan hangend aan het halstertouw Clown