[AR] menners met paarden zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

menners met paarden zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:47

Hallo,

Zoals de titel al zegt: zijn er menners die rijden met paarden zonder ijzers?
Die rijden met hoefschoenen of blootvoets via het natuurlijke bekappen?

Kwam dat zo eens tegen op een site en was benieuwd, volgens de site kan het namelijk.

Dus mensen met ervaring??

BlackDevils

Re: menners met paarden zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:54

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:58

ja, mijn paard staat voor de kar zonder ijzers en mijn haflinger gaat ook voor de kar zonder ijzers

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:00

Mijn pony's staan al 5 jaar zonder ijzers voor de wagen met natuurlijk bekappen en ze hebben betere kwaliteit hoeven nu als toen ze nog op ijzers liepen. Ik rij veel in het bos maar in deze tijd (natte periode) ook net zo veel over de weg. Draven ed geen probleem. We rijden ongeveer 3000 km per jaar en starten dit jaar mendurance op blote voetjes.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:30

Mijn vorige pony (Welsh A) heeft 2 jaar dagelijks over de weg gelopen zonder ijzers. De pony die ik nu heb (Welsh Cob) zal ik ook nooit ijzers onder doen, en die gaat ook voor de wagen. Ze worden natuurlijk bekapt. Het is vooral een kwestie van langzaam opbouwen, kijken wat de hoeven aankunnen en wat niet. Regelmatig bekappen is ook erg belangrijk, om de juiste stand te behouden.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:38

Mijn pony loopt ook al sinds ik hem heb blootsvoets, word ook natuurlijk bekapt, en we maken flink wat kilometers op het asvalt. Wat Linda al zegt, regelmatig bekappen, en blijf de hoeven wel altijd in de gaten houden.
Mijn ene pony had verschrikkelijk zwakke zachte hoeven toen ik hem kreeg, kreeg snel lange tenen en heeft lage verzenen.
Regelmatig bekappen (lees; in het begin om de 4/5 weken) en veel over het asfalt hebben ervoor gezorgd dat hij nu superhoeven heeft. Keihard, en de stand blijft netjes. Met het bekappen kan ik er nu gerust 8 weken tussen laten zitten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:48

Mijn welsh A heeft een half jaar denk ik zonder ijzers gelopen. Maar vanwege haar vervelende stand van haar voeten achter sleet ze het schuin af moest ze op ijzers om dit te corrigeren verder maait ze voor ook dus dat gaat dan ook schuin afslijten als ze achter die rare stand niet had had ze nu nog steeds blootvoets gestaan. Dus jah et kan wel maar bij sommige paarden kan het niet maar opzich zou het bijna altijd kunnen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:05

Die van mij loopt ook op blote voetjes voor de wagen, maar wordt normaal bekapt. Je paard hoeft dus niet perse natuurlijk bekapt te worden om zonder ijzers voor de wagen te kunnen.

Groetjes, Lacuna

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:12

Mijn pony heeft van zichzelf erg sterke hoeven, en staat dus ook onbeslagen voor de kar. Ze wordt verder op de gewone manier bekapt.
Ik men niet dagelijks, hooguit 1x per week, maar als ik een rit van 20km over de weg maak, is er nauwelijks/geen slijtage te zien Lachen

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 23:23

Wow, dat er nog zoveel mensen zonder ijzers mennen zeg!! Dat had ik zeker niet verwacht....
Ga er eens serieus over nadenken, ijzers heb ik altijd maar zozo gevonden maar echt een andere optie heb ik nooit gezien...

Bedankt allemaal!!

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:23

Mijn shet staat ook zonder ijzers voor de kar en wegens gebrek aan veel bos e.d rij ik veel over de weg. Die van mij is overigens ook natuurlijk bekapt. Dit sprak me gewoon aan, en heb ik vanaf jongs af aan zelf zo gedaan. (met half jaarlijks controle door een proffecioneel natuurlijk bekapster). Als je daar meer over wilt weten is www.paardnatuurlijk.nl misschien een goede site om een beetje het hoe en wat te lezen over de manier van bekappen zelf.

Verder verschilt het per pony. Pony's of paarden met hele sterke hoeven kun je eventueel op een gewone manier blootvoets laten lopen. Ik zou me zowiezo bij het veel belasten van blote voeten wel een beetje verdiepen in het hoefmechanisme om dingen als bokkelhoeven en scheuren te kunnen voorzien/voorkomen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:33

In de winter op blote voeten hier, alleen in de winterperiode. Dan wordt er weinig op de weg gemend en kan het dus bij ons zonder ijzers. Als het weer langer licht wordt en dus weer 'savonds kan worden gewerkt (lees vaker) gaan er hier weer ijzers onder. Gelukkig heb ik ook een erg lieve hoefsmid die de shet op ijzers wil zetten. (handgemaakt).

miika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:26

Mijn span staat ook zonder ijzers voor de kar.
Voorgaande jaren hadden ze nog wel eens, maar doordat we minder op de weg rijden kan het prima zo.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:28

die van mij staat ook zonder ijzers voor de kar. wij rijden altijd over de weg en hij wort niet natuurlijk bekapt

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:12

Ik men met hoefschoenen. De achterhoeven worden anders toch te kort (groeit blijkbaar minder snel dan voor). Ik heb easyboots.
Je kunt ook eerst de ijzers eraf laten halen en dan met mennen hoefschoenen aan doen, en af en toe met blote voeten mennen. Dan steeds beetje meer met blote voeten en kijken hoe het gaat, of je helemaal blootvoets kunt.
Ik blijf bij mijn hoefschoenen, maar elk paard is anders.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:12

Mijn pony staat ook blootvoets voor de wagen. Gaat prima.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:04

Ik heb mijn mini shet van 80 cm, In de zomer met ijzers. En in de winter zonder.

Zomers ga ik naar menles, En rij ik al een heel stuk over de straat. Daar buiten om, Rijd ik nog buiten voor t plezier. En toen had hij wel ijzers nodig.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:46

Die van mij staan allemaal op ijzers...maar mijn vriend is ook hoefsmid Haha! ..Mijn paarden lopen bijna elke dag op de weg en dan zie je toch dat de hoeven wel snel slijten.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:55

Haflinger staat nu tijdelijk zonder ijzers (ze lagen er telkens af, en het werd toch winter en wouden het eens proberen zonder ijzers) maar ze beginnen nu toch wel erg kort te worden!
We hebben eventjes een paar weekjes 'rust' gehouden (weinig mennen) en ze komen er binnenkort weer onder...

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:32

ik volg dit even. laat mijn paard komende woensdag natuurlijk bekappen en men met hem ook 1 keer per week.. ik lees dat dit geen enkel probleem is Lachen.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:04

Napie schreef:
Mijn pony's staan al 5 jaar zonder ijzers voor de wagen met natuurlijk bekappen en ze hebben betere kwaliteit hoeven nu als toen ze nog op ijzers liepen. Ik rij veel in het bos maar in deze tijd (natte periode) ook net zo veel over de weg. Draven ed geen probleem. We rijden ongeveer 3000 km per jaar en starten dit jaar mendurance op blote voetjes.

Klinkt wel aantrekkelijk, maar kvind het een weel fijner gvoel dat ik gewoon de weg op kan zonder dat ik om de slijtage van de hoeven hoef te denken!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 05:48

Met ijzers was het altijd afwachten of de ijzers niet los zaten vlak voor een wedstrijd ofzo. Ijzers gingen altijd maar 6 weken mee en ik was regelmatig een ijzer kwijt. Ik denk nooit aan de slijtage van de hoeven als ik de weg op ga. Dat had ik alleen in het begin (gewenningsperiode) Nu merk ik weinig verschil of ik veel op de weg heb gereden of in het bos. In de winter haal ik er 1 keer per maand de vijl erlangs en in de zomer elke twee weken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:20

Mijn pony's lopen ook zonder ijzers. Nu heb ik in de winter vrijwel niet gereden, maar in de zomer zo'n 3 keer per week op de weg (kan hier niet veel anders). Eli heeft er totaal geen problemen mee en moet ik voor zelfs dan nog regelmatig wat afhalen.
Roger heeft er wat meer aan moeten wennen en voor hem was dat toen weel een beetje het maximum over de weg. Maar zijn verdere conditie laat ook nog wel te wensen over omdat hij zoiezo niet echt doorgetraind is.

Als je naar de hoeven kijkt lijkt het misschien dat ze kort worden, maar zolang de pony er goed mee loopt is het echt niet te kort. Hoeven horen eigenlijk best kort te zijn en zijn vaak juist te lang.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:16

Onze merrie staat ook al jaren zonder ijzers voor de wagen. 'Natuurlijk bekappen', tsja, zo zou ik het niet willen noemen, maar het komt er een klein beetje op neer. Natuurlijk is het wel zo dat de hoeven dan wel af en toe wat ongelijkmatig afslijten, dus die worden door de hoefsmid met het bekappen dan eventjes wat bijgewerkt en bijgevijld, ik houd dit zelf ook een beetje bij.

Het was niet echt een voor opgezet plan, om haar zonder ijzers te laten lopen. Maar aangezien ze in de loop der jaren gewoon geleidelijk aan is gewend om véle kilometers over voornamelijk asfalt te maken, raakten haar hoeven daar aan gewend. Rijd ik nu met haar over het asfalt, dan klinkt het eigenlijk net alsof er een pony met ijzers aan komt, zo 'hard' zijn die hoeven nu geworden.

Mocht het echter zo zijn dat dit niet meer mogelijk zou zijn om de één of andere reden, zou ik er toch wel ijzers onder laten slaan. De anderen die we hier hebben staan (een ruintje die nog verder beleerd moet worden, en een 3 jarige hengst die ook beleerd gaat worden) probeer ik ook ijzerloos voor de wagen te zetten, maar mocht blijken dat dit voor hen niet is weggelegd, zou ik er wel ijzers onder laten slaan.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 21:16

Heeft iemand ook ervaring met afwijkingen in de hoeven. Het is namelijk bij mijn pony ook nog eens zo dat ze erge platvoeten heeft....Vraag me dus af of dit nog een rol speelt.