[AR] Op zoek naar een sulky en goed tuig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefielover

Op zoek naar een sulky en goed tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:48

Hallo mede bokkers..

vraag 1:
Ik rijd nu al anderhalf jaar aangespannen met mn shet. Ik heb dan ook een super leuk wagentje, maar qua comfort scoort hij toch niet echt. Nu ben ik hier en daar aan het rondkijken voor een ander wagentje.. maar qua sulky voor een shet kom je eigenlijk niet veel verder dan de o zo populaire zwarte sulky's. Deze wil ik dus niet! ik ben op zoek naar net een beetje meer kwaliteit, goed geveerd, geremd, en als het even kan onafhankelijk geveerd zodat zowel ik als mijn pony zo min mogelijk schokken te voorduren krijgt.

Aan jullie de vraag, wie heeft er een goede sulky voor een shet en heeft hiervan een foto, een dealer, en een prijs?
(Liever tweewielig omdat het net even iets wendbaarder is en lichter, plus vervoer is makkerlijker)

vraag 2:
Mijn tuig is een ouder tuig die ik ergens van een tweedehandsbeurs heb gekocht. Op zich heeft hij zijn werk goed gedaan tijdens het beleren en de eerste ritten de afgelopen 1 1/2 jaar maar nu is het eigenlijk wel op. Het maakt niet uit hoe goed en hoe vaak ik em invet, het blijft een droog geheel.. Niet echt lekker om mee te werken dus.. Ik ben dus op zoek naar een goed tuig maar niet veel duurder dan 300 euro. Dus noem geen merken als kieffer en ideal, dat zijn mooie en prima tuigen maar ik vind het te duur voor die kleine recreatieve ritjes die ik doe.. Wie weet er een mooi middenklasse tuig. Wil ik graag een foto en weten welk merk, dealer en prijs..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

JoyCiej007

Re: Op zoek naar een sulky en goed tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:57

Er is ook een centraal topic over die shetlandersulky's, hier op AR. Kwalitatief goed tuig = redelijk duur, houd daar rekening mee. Verder zijn er genoeg topics, alleen al een recent topic op deze pagina, waar goede tips en adviezen worden gegeven over kwalitatief goede tuigen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:00

http://www.stadtwijck.nl/
Heeft hele goede shetlandersulky's. Je kan ze in allerlei kleuren bestellen. Ook hebben ze de ongeverfde voor 500 euro. Hier is het bankje verstelbaar en geloof ik ook geveerd. Bomen zijn uitschuifbaar.
Afbeelding

Zelf ben ik fan van ideal tuigen, dus kan je niet echt helpen bij goedkopere tuig vinden.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 21:09

JoyCiej007:
ja maar die sulky's wil ik dus juist niet! Verder staat er, zover ik kan vinden, weinig over andere sulky's die net even wat beter zijn dan dat. Qua tuigen vind ik weinig over middenklasse tuigen, in de prijsklasse 150-350 euro. Het is of een duur merk, of echt prul.. vandaar dan toch van mij uit de vraag.. weten jullie nog iets?

Lintjuuuh:
kijk dat bedoel ik daar heb ik wat aan, heb je er toevallig ook ervaring mee? Hoe die rijd e.d?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:15

Mijn excuses, ik heb totaal over het feit heen gelezen dat je inderdaad dúidelijk aangaf niet zo'n 'o zo populaire zwarte shetsulky' te willen Knipoog

Bij HCA in Klarenbeek maken ze ook mooie sulky's, van die 'echte' met beugels voor je voeten. Een mooi voorbeeld is de gele sulky van bokker xElienx ; foto's staan wel in haar profiel Lachen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:47

Oja ik wou je ook de sulky van xElienx aanraden Clown

Ik heb zelf een tuig van Tonny van Eijck, kwalitatief niet het beste maar beter dan de touwstrengen-tuigjes Knipoog
Edit: Tuig was zo'n 110,- Mooie prijs voor zo'n tuig! Voor foto's kan je pb'tje sturen Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:20

dan meld ik me hier ook maar even.
de Sulky van HCA (Klarenbeek) is een echte aanrader! het is echt een heel stabiel ding, hij is geweldig geveerd en zit heerlijk. ook is hij op heel veel manieren verstelbaar, zodat je hem goed in evenwicht kan krijgen. de lamoen is aan de achterkant mooi wijd.
Vickelientje heeft er inmiddels ook 1

(foto's staan in mn profiel)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:26

oja, nog een leuke bijkomstigheid: je mag de kleuren zelf bepalen Knipoog

mijn tuig komt daar trouwens ook uit de buurt (ongv. 2km verderop ). ik heb het gekocht bij A.Hollander eveneens in Klarenbeek. ik rijd nu zo'n 4 jaar met dat tuig en het ziet er nog als nieuw uit. aan de lichtogen zitten panieksluitingen en het leer is écht heel soepel. ook heb ik nog 3 tuigen liggen van de Lemerij en Gerrit jan van boven, maar die zijn lang niet zo soepel.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:12

JoyCiej007:
Geeft niet hoor kan gebeuren..

JoyCiej007, Assepoetster, xElienx:
Die sulky had ik inderdaad al gezien. Nadeel van deze sulky is voor mij dat ik een karretje zoek om recreatief mee buiten te rijden. Het mooiste zou dus zijn om een tweezitter te hebben. Hij lijkt me wel heerlijk om je pony's mee te trainen!

xElienx:
Heb je misschien foto's van het betreffende tuig? En mag ik vragen wat het tuig je gekost heeft?
(by the way; wat een ontzettende lekkere shettenbende heb jij zeg! leuk om te zien wat je allemaal met ze doet!)

Nog meer mensen met ideeën, voorbeelden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:44

Ik weet het niet zeker hoor (jij misschien Elien??) maar ik dacht dat je dat eventueel ook kon aangeven bij de wagenbouwers bij HCA, dat je graag díe sulky zou willen, maar dan een tweezitter.... misschien een idee, om dat te overleggen? Ze bouwen wel meer naar wens Knipoog

de website: www.hcaklarenbeek.nl

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:03

Mmm, ik op de site kijken.. zie k het idee wat ik zoek staan, staat erbij dat de prijs vanaf 2200 euro is.. Die tweewieler dan. Dat is toch wel boven mijn budget. Hebben jullie dat er ook voor betaald?

Er moet toch ook iets zijn wat er tussenin zit? Tussen deze luxe en de gewone "zwarte shetsulky's"?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:07

Ik lees even mee zelfde situatie! Lachen Als je dat niet erg vind.

Die blauwe sulky ziet er goed uit Ja Zie op de site dat de prijs 760,- euries is! Bloos!

Elien heb jij een foto van je tuig en de prijs?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:51

genoeg tuig in die prijsklasse opzich.
Ik heb zelf een kunsstof tuig van ideal besteld, kost 305,- dus zeer goed te doen, er zit alleen geen hoofdstel en leidsels bij, dus die zouden er wanneer je oude echt niet meer goed is dan wel nog bijkomen.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 20:04

Bertbaley:
als je het overzichtelijk houd vind ik dat niet erg hoor..

Boeflover:
Mijn huidige tuig was een tuig van 150 euro. Ik wil zowiezo graag leer dus kunstof valt af. Noem mij eens een tuig dat geen merk als ideal en kieffer is maar toch meer dan een tuigje van 150 euro dat je overal op mp e.d. ziet staan..

Probleem is gewoon dat we weinig in de buurt hebben qua zadel/tuig/ wagen makers. En degene die er zijn dealen alleen in ideal tuigen..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:06

Ik heb pas nog een leren tuigje gepast van HB, heel mooi, alleen paste het helaas niet op mijn pony, prijs is 210,-.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:14

Wat vind je van dit tuig?
Afbeelding

Ik heb hm ook, vind het een fijn tuig voor die prijs! Was namelijk €105,-

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:22

eefielover schreef:
Mmm, ik op de site kijken.. zie k het idee wat ik zoek staan, staat erbij dat de prijs vanaf 2200 euro is.. Die tweewieler dan. Dat is toch wel boven mijn budget. Hebben jullie dat er ook voor betaald?
Er moet toch ook iets zijn wat er tussenin zit? Tussen deze luxe en de gewone "zwarte shetsulky's"?

die zijn ook niet voor shetten Knipoog

deze zijn wel voor de kleintjes
http://www.hcaklarenbeek.nl/?page=wagen ... gens/sulky

het nadeel van een 2-zitter is dat je er snel mee omslaat, doordat het gewicht niet goed verdeld is.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:29

eefielover schreef:
Bertbaley:
als je het overzichtelijk houd vind ik dat niet erg hoor..

Nee lees alleen mee en heel af en toe is een reactie Lachen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:40

BertBaley schreef:
Ik lees even mee zelfde situatie! Lachen Als je dat niet erg vind.

Die blauwe sulky ziet er goed uit Ja Zie op de site dat de prijs 760,- euries is! Bloos!

Elien heb jij een foto van je tuig en de prijs?

de prijs via PB

Afbeelding
Afbeelding

betere foto's heb ik helaas niet.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:47

V.w.b. het tuig: met zo'n beperkt budget zou je ook kunnen proberen een kwalitatief beter tuig tweede hands te kopen, daar heb je misschien langer wat aan. De tuigen van Hollander zijn ook niet verkeerd, ik ken iemand die daar al jaren mee rijdt (maar niet frequent aanspant). In ieder geval kan hij ze indien nodig op maat maken, en dat is al heel wat. Het zijn wel tuigen die je goed moet onderhouden, maar dan kun je er best een poosje plezier van hebben.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:40

xElienx schreef:
Vickelientje heeft er inmiddels ook 1

Hey, nog niet he... mag em pas over 1,5 week ophalen Haha!
Maar wel proef mee gereden en Elien heeft gelijk dat ie super rijdt!
Ik heb ook een tweezitter (tweewieler) gehad, maar er eigenlijk nooit met z'n 2en opgezeten, omdat ik dat echt waardeloos vond voor de balans. Daarom heb ik een (zwaardere) marathonwagen gekocht en nu dus voor het dressuren en boscrossen in m'n eentje dezelfde sulky als Elien.

Qua tuig kan ik je niet helpen, want ik heb Ideal en dat wil je niet... heb verder geen ervaring met andere tuigen...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:22

ik kijk ook even mee. Knipoog
Mijn shetlander van 1.02 m staat nu direct aan de menroutes, dus misschien wil ik toch wel weer met haar gaan mennen. (heb net alles de afgelopen jaren verkocht Bloos ). Maar gezien de (mulle) zandpaden graag met een dégelijke sulky.
Mijn probleem is met een écht sulky met een stoeltje dat ik daar niet goed op en af kan komen. dus daarom heb ik liever een sulky met een bankje.
Zijn sulky's met een bankje sowieso minder stabiel? Ook als je er in je eentje opzit?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:39

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:45

@ Skessa: een sulky is een sulky wanneer je er alleen op kan zitten anders is het een tweewieler. HCA heeft heel goed spul (zie zijn site) maar dat is allemaal wel aan de prijzige kant. Ik heb zelf de HCA marathonwagen. Je betaald wat meer maar na 13000 km en een paar ongelukjes zit dat ding nog prima in elkaar (en je kent het terrein waar ik altijd in rij)
Leuk dat je het mennen weer wilt oppakken. We moeten ze maar eens in het tweespan zetten. Ik heb in ieder geval nog wel een bit maat 10,5, ik weet niet of jouw pony die past? Eventueel heb ik hier ook nog een touwstrengen, supersimpel tuig liggen voor enkelspan. Als je pony hem past mag je hem hebben.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:33

Napie schreef:
@ Skessa: een sulky is een sulky wanneer je er alleen op kan zitten anders is het een tweewieler.

OEPS Bloos Knipoog