[AR] Achenbach versus andere mensystemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

western4ever

Achenbach versus andere mensystemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:44

Ach wat schattig.
Hebben jullie je koetsiersbewijs?
Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden, wat ik persoonlijk veel veiliger vind dat je leidsels vasthouden als je teugels.
De combinatie is groter en langer, dan als je erop zit, en zelfs de kleinstje shet kan er vandoor gaan en is dan met de "paardijmanier" niet 1,2,3 te stoppen.
Achenbach is veel veiliger.

Verder heel koddig en goed dat ze allemaal zo snel op pakt!

JoyCiej007

Re: Bles 3e keer voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:51

misal schreef:
Ach wat schattig.
Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden, wat ik persoonlijk veel veiliger vind dat je leidsels vasthouden als je teugels.
De combinatie is groter en langer, dan als je erop zit, en zelfs de kleinstje shet kan er vandoor gaan en is dan met de "paardijmanier" niet 1,2,3 te stoppen.

Achenbach is imo níets veiliger! Ik start sinds een tijdje wel eens wat wedstrijden, dan is het echt niet te doen om met Achenbach door de hindernissen te gaan. Wel eens gekeken naar professionele wedstrijdmenners? Die rijden ook bijna niet met Achenbach... Betekent dat dan gelijk dat je onveilig bezig bent?

Ik men al jaren, en beleer ze hier allemaal zelf, maar nee, heb geen KB. Voor mij niet zoveel toegevoegde waarde, aangezien die kennis praktisch allemaal al eigen is.
Ik gebruik soms bepaalde grepen (noodgreep e.d.) van Achenbach, maar iedere menner heeft toch zo zijn eigen systeem, en dit werkt voor mij én mijn pony toch het beste....

Sorry, maar dat Achenbach veiliger is dan wat dan ook, en dat de rest dus allemaal onveilig is, vind ik echt lariekoek......

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:14

misal schreef:
Ach wat schattig.

ten eerste: wat is de link tussen het koetsiersbewijs en het achenbachsysteem. ik heb mijn koetsiersbewijs,waarvan ik eerlijk moet zeggen dat het niet veel aan mij manier van rijden qua veiligheid heeft bijgebracht. ik kan het achenbach systeem hanteren, maar ik maak hier alleen gebruik van bij mn marathonwagen/meerspannen. je kunt er inderdaad veel sneller mee verkorten en verlengen door het eenhandige systeem. bij mn marathonwagen is dit van toepassing, omdat er een krans-as onder zit. hierdoor komen je pony's in een korte wending veel dichter bij je hand. bij een sulky is dit feit totaal niet van toepassing. je aanspanning betstaat hier als het ware uit 1 geheel. de hoeveelheid dat je pony dichter bij de sulky komt bij het afremmen van de kar, is te makkelijk te corrigeren met het paardrijsysteem.
met het achenbach systeem ben je ook echt niet sterker of meer grip als bij de paardrijmanier. waarom zouden ruiters anders hun teugels op deze manier vast houden.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:23

JoyCiej007 schreef:
Sorry, maar dat Achenbach veiliger is dan wat dan ook, en dat de rest dus allemaal onveilig is, vind ik echt lariekoek......

Uiteindelijk moet je met diezelfde handen aan diezelfde paardenmond gaan hangen als hij er vandoor gaat, en dan maakt het niet zoveel uit hoe je je leidsels vasthebt... Weg is ie toch. Lachen

Het grote voordeel van achenbach, is imo dat je contact blijft houden met de paardenmond. Maar welke serieuze menner doet dat tegenwoordig niet, ongeacht hoe de leidsels in de hand liggen?

Groeten, SuSEQ

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:58

Juist, dat bedoelde ik ook te zeggen Knipoog Daarbij heb ik ook bepaalde 'noodgrepen' geleerd (ook een combi van Achenbach en nog wat dingen) waarmee je je paard in dat soort situaties dus toch sterk kan probéren terug te nemen. Leidselcontact houd ik altijd wel.

Ik kan zelfs prima mijn leidsels in één hand voeren, ála principes van Achenbach. Ik gebruik het niet veel, het is gewoon niet mijn systeem. Achenbach is ook eeuwen geleden ontwikkeld, toen er nog geen gemotoriseerd verkeer rondreed. Wil niet zeggen dat het niet deugd, het is alleen niet mijn manier. Maar dat impliceert niet dat andere manieren dan het Achenbachsysteem direct onveilig zijn....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:14

misal schreef:
Ach wat schattig.

Ach ik zal het aan de internationale menners gaan vertellen.
Miss wil jij mij daarbij helpen, je weet het zo goed.

Ze zien je al aankomen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:26

Echwel schreef:
misal schreef:
Ach wat schattig.

Ach ik zal het aan de internationale menners gaan vertellen.
Miss wil jij mij daarbij helpen, je weet het zo goed.

Ze zien je al aankomen

ROFL ...... Ik bedoel maar..........

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:38

dat wil ik meemaken!!!!! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:40

xElienx schreef:
dat wil ik meemaken!!!!! Haha!

Haha! idd, zeer benieuwd hoe ze zullen reageren Clown Vork

Ik kom gráag op wedstrijden, zowel als deelnemer en als toeschouwer, maar ik moet zeggen dat ik het zélden meemaak dat ik mensen (met name in de marathon) het Achenbachsysteem zie hanteren in de hindernissen Sigaar

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:22

misal schreef:

Volgens mij is in de dressuurhouding de greep van de rechterhand weinig anders dan op de paardrijmanier...
Ik rij ook altijd op de pinken omdat je dan veel subtielere hulpen kunt geven dan met Achenbach over de linker wijsvinger. Dan moet je hele hand draaien.
Verkorten heb je ook weinig tijd voor als een paard aan de kletter gaat en wanneer je je hand 10 cm voor je buik houd heb je ook weinig ruimte. Daarbij is het zo als je je handen iets verder naar voren houdt en zelf draagt dat je zachter in werkt op het leidsel.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:30

BlackDevils schreef:
Volgens mij is in de dressuurhouding de greep van de rechterhand weinig anders dan op de paardrijmanier...
...
Verkorten heb je ook weinig tijd voor als een paard aan de kletter gaat en wanneer je je hand 10 cm voor je buik houd heb je ook weinig ruimte. Daarbij is het zo als je je handen iets verder naar voren houdt en zelf draagt dat je zachter in werkt op het leidsel.

Bij achenbach heb je het rechterleidsel vast met je onderste drie vingers, terwijl je ohz wel de wijsvinger, maar niet de pink gebruikt wordt. Op de klassieke manier kun je veel meer kracht zetten, mocht dat nodig zijn...

Verder heb ik altijd geleerd om de handen ver genoeg voor mij uit te houden - als je dat niet doet, heb je geen speling meer en ben je snel uitgeteld als je veel leidsel moet inhalen bij bijvoorbeeld een ophouding.

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 02:58

Bij Achenbach hou je het rechter leidsel vast tussen de wijs en middelvinger. Tijdens het rijden hou je de hand wel geopend anders kun je nooit met een stille hand een zweephulp geven. Feit blijft dat je met 3 vingers rijdt.
Doordat je bij Achenbach de linker hand als blockhand zal de inwerking van deze hand anders zijn dan van de rechter. Daardoor is het soms moeilijker om een paard op beide zijden net zo makkelijk gesteld te krijgen, laat staan recht richten. Vaak kun je dat probleem oplossen door met beide handen het zelfde te gaan rijden; dus op 3 vingers.

Je hoort volgens Achenbach het rechter leidsel ook zeker niet meer dan 20 cm uit de linker hand (die 10 - 15 cm voor je navel staat) te trekken omdat je dan simpel weg het leidsel niet terug kunt schuiven, het klapt dan dubbel, dus heb je weinig over behalve de "noodstop".

Achenbach is een mooi systeem voor beginners omdat als je alles netjes opvolgt weinig verkeerd kunt doen m.b.t. de vriendelijkheid t.o.v. het paard. Wanneer je het hoe en waarom begrijpt, (dus nageven op de buitenteugel bij wendingen rijden omdat je een paard anders te veel op gaat sluiten, handen bij elkaar houden omdat je ze anders te snel over de schouder naar binnen trekt of weg laat vallen en een ontspanning houding houden met je lichaam) kun je ook gerust een ander systeem rijden. Beter zelfs vind ik.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:31

BlackDevils schreef:
Doordat je bij Achenbach de linker hand als blockhand zal de inwerking van deze hand anders zijn dan van de rechter. Daardoor is het soms moeilijker om een paard op beide zijden net zo makkelijk gesteld te krijgen, laat staan recht richten. Vaak kun je dat probleem oplossen door met beide handen het zelfde te gaan rijden; dus op 3 vingers.

Helemaal mee eens. Ik heb het mee gemaakt met m'n zusje, ging Achenbach rijden omdat ze op school haar KB gehaald had. Haar pony kon niet meer met z'n hoofd recht voor zich lopen, laat staan mooi een wending door. Dus ik er achter met 2 handen en hij was weer keurig recht en liep prachtig door de wending. M'n zusje weer over gepakt met Achenbach, weer scheef, dus zeg dat ze hem met 2 handen moet pakken, keurig recht Lachen.
Ik zeg niet dat Achenbach slecht is, maar ik ben rij zelf toch echt altijd met 2 handjes.

Ontopic: Leuke foto's. En ik denk dat als het lamoen straks voor elkaar is het er nog beter uit ziet!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:25

BlackDevils schreef:
Bij Achenbach hou je het rechter leidsel vast tussen de wijs en middelvinger. Tijdens het rijden hou je de hand wel geopend anders kun je nooit met een stille hand een zweephulp geven. Feit blijft dat je met 3 vingers rijdt.

Ik volg even niet - het ging toch over de dressuurhouding, waarbij je je handen uit elkaar hebt en je de onderste 3 vingers van het recherhand gesloten houdt?

Citaat:
Je hoort volgens Achenbach het rechter leidsel ook zeker niet meer dan 20 cm uit de linker hand (die 10 - 15 cm voor je navel staat) te trekken omdat je dan simpel weg het leidsel niet terug kunt schuiven, het klapt dan dubbel, dus heb je weinig over behalve de "noodstop"."

In welke situatie (afgezien van een linksomkeert) heb je meer dan een 20tal cm rechterleidsel nodig? Als je het leidsel niet gemakkelijk meer kunt wegschuiven, bestaat er ook nog altijd zoiets als het achter de hand inleggen...

Citaat:
Wanneer je het hoe en waarom begrijpt, (...) kun je ook gerust een ander systeem rijden.

Helemaal mee eens! Of dat beter uitdraait of niet, hangt volgens mij volledig af van de menner in kwestie.

Groeten, SuSEQ

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:29

Wanneer je een wending rijdt volgens Achenbach, is idd het principe erachter om met je buitenhand wat leidsel te geven... Volgens dit principe reed ik ook altijd, al was mijn leidselvoering niet altijd 100% gelijk aan de Achenbach-manier...

Maar ik moet zeggen, dat een déel van mijn pony's probleem met rechtrichten, stelling en buiging etc. ook deels hierdoor werd veroorzaakt. Wat ik deed was eigenlijk dus bijv. in een wending naar links goed veel ruimte geven met het rechterleidsel. Achenbach gaat hier ook vanuit, volgens mij was het leidsel géven zelfs belangrijker dan een ophouding met je binnenhand, de kant waar je naartoe gaat wenden.

Hierdoor echter verloor mijn pony op een gegeven moment zo'n beetje alle steun in de wendingen, en liet ze zich 'omvallen' in de wending. Nu heb ik, met behulp van een mede-menner, het principe ontwikkeld dat ik in de wending juist het buitenleidsel op gevoel houd, dus niet té veel nageven of losgooien, maar juist ietsje 'strakker' houden, zodat ze daar steun aan heeft. En dan zachtjes met binnenleidsel vragen. Zodra ik hier verder mee ging trainen, ging ze ook beter lopen met stelling op de volte, en liep ze beter de wendingen.

Ik denk dat het nogal kort door de bocht is, om in het algemeen te zeggen welk systeem van leidselvoering 'het beste' is. Ik denk idd dat het totaal afhangt van de menner, de situatie, én de pony. Zou ik op dit moment met mijn aanspanning met Achenbach rijden, dan zou ik haar niet genoeg kunnen rechtrichten en stelling/buiging trainen. Júist omdat ze hier dus moeite mee heeft, dit is voor ons een echt trainingsdoel. 'Met 2 handjes' vind ik dan toch fijner werken. Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:37

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:56

Volgens mij heeft Echwel een hele discussie op gang gebracht Knipoog
Ik kan daar helaas niet over meepraten, lijkt me ook verstandiger dat niet te doen, aangezien ik totáál geen ervaring met Achenbach heb, laat staan ik ook maar 1 greep weet.
Ik ga het in ieder geval wel leren voordat ik met m'n cursus begin, altijd handig wat meer van te voren te weten Lachen

Yinari; Ik heb zelf de naam Bles niet bedacht, had zelf ook wel kunnen verzinnen dat ze geen bles heeft haha Clown

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:34

Assepoetster schreef:
Volgens mij heeft Echwel een hele discussie op gang gebracht Knipoog
Clown

Nee alleen geprobeert iemand de wind uit de zeilen te nemen.
Achenbach is zoals ik vaak gezegd heb uitgevonden in een tijd van geen auto's en geen dressuurwedstrijden.
Dar was het ook geweldig voor, iedereen die maar de dieren in de mond hingen leerden er nu anders mee om te gaan.

Echter in deze drukke tijd, kun je niet hebben dat je paard naar binnen valt in een wending(zeker naar links want
dan heb je kans tegen een tegenligger aan te komen).
Ook met dressuur vind ik kun je met Achenbach toch niet de fijne keneepjes enz
voelen omdat idd je linkerhand in een onnatuurlijke positie rust.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:40

Ach, sorry, heb de verkeerde naam gebruikt. Ik bedoelde misal!
Dom, dom, dom..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:05

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:11

SuSEQ schreef:
BlackDevils schreef:

Ik volg even niet - het ging toch over de dressuurhouding, waarbij je je handen uit elkaar hebt en je de onderste 3 vingers van het recherhand gesloten houdt?
Klopt! Maar dan nog kun je met de druk spelen door je vingers iets te openen of te sluiten.

SuSEQ schreef:
Citaat:
Je hoort volgens Achenbach het rechter leidsel ook zeker niet meer dan 20 cm uit de linker hand (die 10 - 15 cm voor je navel staat) te trekken omdat je dan simpel weg het leidsel niet terug kunt schuiven, het klapt dan dubbel, dus heb je weinig over behalve de "noodstop"."

In welke situatie (afgezien van een linksomkeert) heb je meer dan een 20tal cm rechterleidsel nodig? Als je het leidsel niet gemakkelijk meer kunt wegschuiven, bestaat er ook nog altijd zoiets als het achter de hand inleggen...
Achter de hand inleggen is er niet voor bedoeld om vanuit de dressuurhouding naar de uitgangshouding te gaan. In de dressuurhouding is het juist niet de bedoeling dat er veel ruimte zit tussen de leidsels.
Achter de hand inleggen gebruik je inderdaad wel om een keertwending te maken.

SuSEQ

Re: Achenbach versus andere mensystemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:35

In mijn vorige quote had ik het meer op "tussen de wijs- en middelvinger" dan op het gesloten houden... Krampachtig gesloten handen vallen uiteraard niet onder de "ontspannen houding".

BlackDevils schreef:
Achter de hand inleggen is er niet voor bedoeld om vanuit de dressuurhouding naar de uitgangshouding te gaan. In de dressuurhouding is het juist niet de bedoeling dat er veel ruimte zit tussen de leidsels.
Achter de hand inleggen gebruik je inderdaad wel om een keertwending te maken.

Het is er niet voor bedoeld, maar als ik moet kiezen tussen een probleem onorthodox oplossen of crashen... Knipoog Uiteraard situeert het probleem zich vóór je je leidsel niet meer weg krijgt, maar dit terzijde gelaten.

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:38

Als je in de problemen komt heb je Achenbach niet goed uitgevoerd... Schijnheilig Haha!
Maar hiermee geef je zelf ook al aan niet helemaal het mensysteem van Achenbach te volgen. Knipoog

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:11

Zoals in elke manier van rijden of mennen, is iedereen het op zijn eigen manier gewent. Nu leer ik op de Achenbach manier te mennen ( hoewel ik ook met de teugel-vasthoud-manier heb gement), dit vind ik PERSOONLIJK ( wat overigens ook in mijn reactie stond) een veiligere manier van mennen. Dit omdat IK meer controle heb over een paard ( daarbij heb ik de leidsels dan wel meest van de tijd in de dressuurhouding vast) en de paarden lopen ook gewoon keurig recht en gaan makkelijk een wending door.
Het is niet mijn bedoeling geweest om zo'n verhitten discussie op gang te brengen, maarja zo zie je maar hoe snel iemand gepikeerd kan raken Cool.
Ik hoop zo genoeg te hebben uit gelegt, en zijn er nog vragen/opmerkingen/suggesties, dan hoor ik dat graag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:19

Volgens mij vat jij deze discussie totaal verkeerd op Knipoog Volgens mij is er hier ook niemand ook maar lichtelijk gepikeerd.... En deze discussie zou ik persoonlijk alles behalve 'verhit' willen noemen.

Ik zelf vind het wel interessant om in discussie te gaan met mensen die soms toch iets anders denken over bepaalde dingen dan ik bijv....

Daarbij is zo'n discussie over het Achenbach-systeem altijd wel interessant, ook voor andere mensen...