[AR] wedstrijden voor de jeugd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

wedstrijden voor de jeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 23:11

ongeveer een jaar geleden (klinkt lang) opende ik een topic over een talentenplan voor menners, waar de meningen wel over waren verdeeld, de positive kant op, maar ook de negative kant op.

ik ben er zelf nogsteeds voor om een talentenplan te lanceren voor menners die wel de aanleg, maar simpelweg niet de centen hebben om verder te komen.

maar om je nou te selecteren voor zo'n talentenplan, moet er eerst gezien worden wat de betreffende menner kan.
om dit mogelijk te maken is het misschien een idee om een jeugd-competitie te organiseren voor kinderen tussen de 12 en 16 jaar bijv. het idee is een beetje zoals tijdens horse-event plaats vond.
het wordt dan een competitie van ongeveer 3 wedstrijden die tijdens een groot evenement plaats vinden om het te promoten. denk hierbij bijv aan het wk in beesd, horse event in deurne en jumping amsterdam in amsterdam (een indoor proef).

wat is jullie mening hierover? zou het haalbaar zijn?
zou ik hier interesse voor kunnen wekken bij sponsoren en de knhs?
zou er animo of interesse voor zijn bij de ouders?

Echwel

Re: wedstrijden voor de jeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:37

Er is net een pln gelanceerd voor een jeugd wk.
Ik zal zeggen dat ik als ouder daar dus niet naartoe ga, omdat het niet onder de fei/knhs
valt en ik mij dus afvraag hoe het verzekeringstechnisch in elkaar zit.

Daarbij rijden er heel wat jeugdige menners momenteel rond in het 123 circuit, die met
gelegenheden als horse event gewoon niet bekeken worden. (terwijl het heel simpel te achterhalen is)
Hierzijn het de kinderen van bekende menners die rondrijden, dus dat is geen afspiegeling van de werkelijke
jeugd menners

Wat je zegt voor ouders die het niet kunnen betalen, denk dat die kinderen niet in het
mencircuit rondlopen die gaan eerder ohz rijden..
Meeste ouders zorgen dat de kinderen kunnen rijden en zetten daar heel wat andere dingen voor opzij
Dus een bep vorm van sponsoring zou voor sommigen wel fijn zijn...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:37

Volgens mij is er niet echt een markt voor jeugdige menners met talent, maar zonder (een beetje) centen. Hiermee bedoel ik niet dat er geen geïnteresseerde of getalenteerde jeugdige aspirant-menners zouden zijn, maar wel dat je niet aan de vereiste ervaring geraakt om te kunnen starten in zo'n categorie als je niet zelf of in je dichte omgeving over een aanspanning beschikt.

Zoals Echwel al stelde, is de kans groter voor kinderen die "iets met paarden"willen doen om in de ruiterij terecht te komen, omdat je niet zoveel materiaal nodig hebt om daarmee te starten. Rondhangen bij de plaatselijke manège is al genoeg om wat ervaring en wat rijtijd bijeen te sprokkelen. Daarentegen zijn er veel minder plaatsen waar er op gestructureerde wijze veel gemend wordt en waar je als onervaren uk ook eens op de bok mag kruipen. Als je met de kar wil rijden als jongmens, moet je die al bijna thuis staan hebben...

Ik denk dat, als je om financiële redenen kansloze jongeren de kans wilt geven om zich te bewijzen op wedstrijdvlak, je dan niet meteen een volledige competitie uit de grond moet stampen, maar dat er eerst moet gewerkt worden aan degelijk basisonderricht. Want om een wedstrijd te kunnen (uit)rijden heb je hoe dan ook een minimale ervaring nodig en volgens mij is het dat wat ontbreekt.

Jongeren die wel al ervaring hebben met het mennen kunnen zeker voordeel hebben bij zo'n talentenplan, maar gezien de relatief grote kapitaalsintensiviteit van de mensport, weet ik niet of je aan voldoende (arme) deelnemers gaat geraken.

Groeten, SuSEQ

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:30

SuSEQ schreef:
Volgens mij is er niet echt een markt voor jeugdige menners met talent, maar zonder (een beetje) centen. Hiermee bedoel ik niet dat er geen geïnteresseerde of getalenteerde jeugdige aspirant-menners zouden zijn, maar wel dat je niet aan de vereiste ervaring geraakt om te kunnen starten in zo'n categorie als je niet zelf of in je dichte omgeving over een aanspanning beschikt.

Zoals Echwel al stelde, is de kans groter voor kinderen die "iets met paarden"willen doen om in de ruiterij terecht te komen, omdat je niet zoveel materiaal nodig hebt om daarmee te starten. Rondhangen bij de plaatselijke manège is al genoeg om wat ervaring en wat rijtijd bijeen te sprokkelen. Daarentegen zijn er veel minder plaatsen waar er op gestructureerde wijze veel gemend wordt en waar je als onervaren uk ook eens op de bok mag kruipen. Als je met de kar wil rijden als jongmens, moet je die al bijna thuis staan hebben...

Ik denk dat, als je om financiële redenen kansloze jongeren de kans wilt geven om zich te bewijzen op wedstrijdvlak, je dan niet meteen een volledige competitie uit de grond moet stampen, maar dat er eerst moet gewerkt worden aan degelijk basisonderricht. Want om een wedstrijd te kunnen (uit)rijden heb je hoe dan ook een minimale ervaring nodig en volgens mij is het dat wat ontbreekt.

Jongeren die wel al ervaring hebben met het mennen kunnen zeker voordeel hebben bij zo'n talentenplan, maar gezien de relatief grote kapitaalsintensiviteit van de mensport, weet ik niet of je aan voldoende (arme) deelnemers gaat geraken.

Groeten, SuSEQ

ik denk eerlijk gezegd dat die markt wel steeds groter wordt. er zijn steeds meer jongeren die gaan mennen. uiteindelijk gaat het wel om de centen. of deze jeugd (+ouders) dan echt westrijdgericht is, is de vraag. maar uiteindelijk denk ik dat de kinderen van de bekende menners vooraan zullen staan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:10

Je hoort mij niet ontkennen dat het mennen (ook bij de jongeren) almaar populairder wordt, maar het blijft een sport waar je volgens mij zonder er zelf geld in te steken niet of heel moeilijk in gestart geraakt. En dan hoef je het niet eens over wedstrijden te hebben...

Zo'n talentenplan kan er natuurlijk wel toe bijdragen dat niet alleen de kinderen van topmenners vooraan eindigen door ook aan de minderbedeelden een opleiding van een hoog niveau te kunnen aanbieden. Dat zou natuurlijk alleen maar positief zijn.

Groeten, SuSEQ

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 23:33

kijk, je kan natuurlijk altijd het niveau aanpassen, netals bij bijv de bixie, dit houd je dan als stap voor het 123 verhaal, vallen alle kinderen van topmenners af want die slaan dat toch over.

het rijden van competitie tijdens bijv horse event is dan niet alleen voor, in het laatste geval de mensport trophy, maar ook om te laten zien dat het niet alleen voor oude dagen is, maar dat het voor de jeugd ook wel degelijk leuk is.

als ik al kijk naar mijn ouders, die hebben zelf niks met paarden. na een paar keer met ze een rondje over de veluwe gereden te hebben, vinden ze het toch wel leuk, het heeft wel iets.
voor me vader de actie, voor mn moeder de natuur.. maar ze genieten er allebei van, en daar geniet ik dan weer van.

maar als mensen bij toeval denken he, dan kan mijn zoon ook wel gaan doen met zn shetten of met die van de buurman oid..

om een lang verhaal kort te maken, de jeugd is de toekomst.

en tuurlijk zal er eerder naar een zadel gezocht worden dan naar een tuig + wagen omdat het financieel veel aantrekkelijker is.. maar wie eraan geproefd heeft, laat niet meer los. (denk ik Tong uitsteken )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 06:57

Ik zou meer zijn voor wedstrijden die niet plaatsvinden op grote events. De druk wordt dan veel te hoog. Ik zou liever zien dat er kinderwedstrijden zijn, waar hij lekker kan uitproberen waar zijn talenten liggen en die van de pony onder druk, maar dan beperkte druk.
Zodat hij in competitie met andere jeugd wedstrijdervaring opdoet in onze eigen regio. Op zijn gemak zelf kan leren hoelang hij in moet rijden om de pony goed aan het lopen te krijgen.
Mijn zoon is 12 en wil wel starten, maar bij ons in regio West zal hij toch echt tussen de volwassenen moeten starten., simpelweg omdat wij niet meer kinderen tegen komen op D/V wedstrijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 07:22

Janou dat is bij samengeseld niet anders,..
Mijn kinderen hebben ook altijd tussen de volwassenen moeten rijden, helaas

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:30

Ik denk dat beginnende kinderen van 12 jaar en ouder net zo goed kunnen rijden als beginnende volwassenen. Zie het hier ook wel dat als een kind van 12 het echt wil ze het zo doet. Had afgelopen jaar hier een meisje die veel de ponies kwam poetsen e.d. Ze had een aantal keren bij me staan kijken terwijl ik aan spande. Zelf nog weinig ervaring met paarden. Toen wilde ze keer graag samen met mij een ritje maken. Heb haar een mak paard op laten tuigen en ze kreeg dit al bijna zonder hulp (hield natuurlijk wel een oogje in het zeil) voor elkaar en vervolgens heeft ze zelf gereden met een beetje instuctie van mijn zijde.
Ik geef ook menlessen en ik kan vertellen dat dit meisje echt niet onder deed voor willekeurig ander beginner, eigenlijk veel beter zelfs. Zie daarom het nut niet in van een aparte competitie.
Waar ik wel achter zou staan is een toelatingseis om te mogen starten met een aanspanning op de wedstrijden. Net zoiets als je bij het tuigrijden volgens mij ook hebt. Dan zou je de leeftijdseis dus kunnen laten vervallen. Bij erg jonge kinderen natuurlijk wel een zorgvuldige begeleiding.

Ben het ook met Janouk eens dat jonge kinderen niet juist op grote evenementen moeten rijden i.v.m. de druk die dit met zich mee brengt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:34

Bixie proeven zijn ze trouwens al mee bezig, aldus de najaarsvergadering van het district.

Verder ben ik het eens met BlackDevils. Ik rijd ook al vanaf mijn 12e mee in de grote meute, maar heb me nooit minderwaardig gevoeld. Je bent als jongere net zo als je tegenstanders, je kan er immers vanuit gaan dat je ongeveer op hetzelfde niveau zit in dezelfde klasse.
Het blijft nu eenmaal een erg dure sport en daardoor ook geen sport die je zomaar gaat doen als jongere. Er zijn maar weinig papa's enthousiast te maken om geld uit te geven aan pony + wagen + tuig + grote veewagen/trailer. Dit zal altijd zo blijven, de aanschafkosten liggen gewoon véél hoger dan bij een ohz sport.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:37

Ik (23) ben vaak de jongste op de wedstrijden waar ik start.

Het mag van mij wel wat meer aangemoedigd worden. Maar het hoeft van mij niet extreem groots aangepakt te worden op grote evenementen enzo. Het zullen gewoon de kleinere rubrieken(als je ziet dat wij hier in de buurt maar met 4 M dresuurrijders rijden nu en in de Z en de ZZ zijn er samen volgens mij maar 3, hoe veel jeugd zal je dan hebben?) blijven omdat het gewoon nog meer geld kost dan ohz en daar toch bij de meeste jeugd de intresse ligt.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:42

wij hebben op onze wedstrijden in de buurt altijd kinderrubrieken erg leuk voor de kleintjes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:05

Weet dat je in Belgie bepaalde eisen hebt bij bep leeftijden
jonkies van 12 mogen bijv niet door de hindernissen galloperen, maar moeten deze in draf nemen
Op zich niets mis mee natuurlijk, (beter dan dat je doordat ze te snel
gaan achter de feiten aanloopt) maar feit blijft dat ze dan tussen de volwassenen nooit
in de prijzen zullen vallen.
Terwijl een kinderhand gauw gevuld is met een lintje of een poets setje.
Wij hebben het 1 keer meegemaakt dat ze een prijs voor de jongste rijder hadden
een menschoot, de wereld te rijk was ze ermee

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:23

Bij de indoors die ik rij en ook de marathon afgelopen zomer mochten de kinderen ook starten. Ze telden dan met de volwassenen mee, maar de resultaten van de kinderen (ik dacht tot de 16?) worden ook samen in 1 "rubriek" gedaan (kinder"rubriek") met daar ook een nr1,2,3 van.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:36

Ik denk dat het goed is voor kinderen geleidelijk te ontwikkelen. Voor je op wedstrijden start ben je al een aantal fases gepasseerd nl;
- de eerste kennismaking met een paard
- weten hoe je uberhoubt met een paard om moet gaan
- lekker spelen en ontdekken.
Juist dat laatste is belangrijk, leer je gevoel van te krijgen. Mag ook best wel eens behoorlijk op je gat gaan, leer je van. Door zo geleidelijk te leren rijden en om ooit op een wedstrijd te kunnen starten zul je al het e.e.a. moeten kunnen. En je zult er voor moeten werken.

De beste menners hebben de volgende eigenschappen;
- dosis talent
- veel doorzettingsvermogen
- veel gevoel
- Allround (zakelijk, goed kunnen organiseren, creatief, praktisch, sociaal, snel beslissen).
Om dit allemaal goed te leren moet je het niet altijd te makkelijk hebben. Juist door ergens voor te moeten vechten kun je bovenstaande eigenschappen leren.
Niet doordat pappie wel de pony's koopt en een mooie wagen. Zie het veel gebeuren. Soms kan het wel goed gaan maar ook wel eens gevallen waarvan ik denk; dat zou anders kunnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 07:22

Ik ga eens voorstellen of wij op de club tijdens de volgende D/V wedstrijd niet een soort bixie beginners vaardigheidsparcours kunnen opzetten na de officiele wedstrijd. Alles en iedereen is er dan toch en kunnen wij eens kijken of wij een jeugdrubriek hobbyklasse kunnen maken voor de vaardigheid, waar de echt listige hindernissen uit gehaald zijn en met mooie vloeiende lijnen om wedstrijdervaring op te doen. Ik ga van de week eens polsen of er animo is op de club.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:30

BlackDevils schreef:
De beste menners hebben de volgende eigenschappen;
- dosis talent
- veel doorzettingsvermogen
- veel gevoel
- Allround (zakelijk, goed kunnen organiseren, creatief, praktisch, sociaal, snel beslissen).
Om dit allemaal goed te leren moet je het niet altijd te makkelijk hebben. Juist door ergens voor te moeten vechten kun je bovenstaande eigenschappen leren.
Niet doordat pappie wel de pony's koopt en een mooie wagen. Zie het veel gebeuren. Soms kan het wel goed gaan maar ook wel eens gevallen waarvan ik denk; dat zou anders kunnen.

Sorry maar ben het er niet mee eens
Mijn meiden hebben alles van pappie gekregen mooie wagens, vrachtwagen en alles
Zijn bijna op het paard gemaakt en geboren, weten er dus heel veel van(weten eigenlijk niet hoe het zonder is)

En toch veel doorzettingvermogen en alles doen om op wedstrijd te gaan.
Echter wel met verstand en weten dat een opleiding belangrijker is dan een hobby
En voor de opleiding dus af en toe de sport op een lager pitje zetten.

En wat betreft het werken ervoor, de jongste heeft nu een eigen paard gekocht en mest om die te betalen
dagelijks ong 10 stallen..
Dus zelfs als ze alles gekregen hebben weten ze nog normen en waarden.
Meer een kwestie van opvoeding dan van alles krijgen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:52

BlackDevils schreef:
Soms kan het wel goed gaan maar ook wel eens gevallen waarvan ik denk; dat zou anders kunnen.
Was niet persoonlijk naar jou bedoeld Echwel... Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:56

BlackDevils schreef:
BlackDevils schreef:
Soms kan het wel goed gaan maar ook wel eens gevallen waarvan ik denk; dat zou anders kunnen.
Was niet persoonlijk naar jou bedoeld Echwel... Knipoog

Oke sorry, je hebt gelijk...
Soms kan lezen moeilijk zijn Haha! Haha!

Ik ben juist zo trots dat ze ondanks dat ze alles krijgt er zelf zo hard voor gaat en werkt..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:45

janouk schreef:
Ik ga eens voorstellen of wij op de club tijdens de volgende D/V wedstrijd niet een soort bixie beginners vaardigheidsparcours kunnen opzetten na de officiele wedstrijd. Alles en iedereen is er dan toch en kunnen wij eens kijken of wij een jeugdrubriek hobbyklasse kunnen maken voor de vaardigheid, waar de echt listige hindernissen uit gehaald zijn en met mooie vloeiende lijnen om wedstrijdervaring op te doen. Ik ga van de week eens polsen of er animo is op de club.

misschien eens kijken of ze bij de knhs wat proeven voor kinderen in elkaar kunnen breien, en deze kunnen opnemen in een proevenboekje ofzo. ik denk dat dat het ook al makkelijker maakt om bijv alleen een kinder rubriek te organiseren omdat je zelf al geen proeven hoeft te verzinnen of verbouwen, overal hebben ze de zelfde proeven..
is misschien wel wat..

wat betreft de kinderen die alles van papa en mama krijgen, daar heb ik geen ervaring mee Tong uitsteken

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:46

palousa_boy schreef:
wat betreft de kinderen die alles van papa en mama krijgen, daar heb ik geen ervaring mee Tong uitsteken

Geloof ook niet dat ik jou op wedstrijden heb zien rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:52

palousa_boy schreef:
misschien eens kijken of ze bij de knhs wat proeven voor kinderen in elkaar kunnen breien, en deze kunnen opnemen in een proevenboekje ofzo. ik denk dat dat het ook al makkelijker maakt om bijv alleen een kinder rubriek te organiseren omdat je zelf al geen proeven hoeft te verzinnen of verbouwen, overal hebben ze de zelfde proeven..
is misschien wel wat..

Voor het geval ik niet helemaal duidelijk was;
'Berichten uit DCM: Verder is er veel aandacht voor het Jeugdbeleid. Een voorstel voor Bixie-menproeven is teruggenomen door het Menplatform. Er zijn nu ook contacten met Duitsland en België over hun jeugdreglementen.'
Een kopietje uit de notulen van de najaarsvergadering.
Conclusie 1; ze zijn ermee bezig om ander soort proeven te ontwikkelen voor jongeren etc.
Conclusie 2; kijk even verder dan je neus lang is voordat je begint te roepen dat er niets aan gedaan wordt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:59

Sjonniej schreef:
Conclusie 2; kijk even verder dan je neus lang is voordat je begint te roepen dat er niets aan gedaan wordt.

Blond Ik snap deze reactie niet, Sjonniej.
Ik heb nergens gelezen, dat er geklaagd wordt, dat er niets aan gedaan wordt door de KNHS.
Ik ben op D/V wedstrijden bij ons in de regio nog een nooit een kind/junior tegengekomen. Zolang er weinig kinderen/jeugd inschrijft, heeft het weinig nut daar speciale proeven voor op te stellen. Ik kan alleen maar toejuichen als er jeugdproeven beschikbaar komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:07

Janouk ik denk dat het tegen PB was en niet tegen jou..
Soms staan de beste stuurlui in de kantine
(toe te kijken hoe een ander rijdt)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:12

Naar mijn idee is er ook meer jeugd in het oosten aan het rijden dan in het noorden.

Mischien dat er in het oosten gewoon meer aan mennen word gedaan.