[AR] Hoe lang duurd het beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maggie

Hoe lang duurd het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 21:41

Ik wil mijn fjordje laten beleren voor de wagen.
Hij is nog niet ingereden maar ik denk dat het goed is om daar nog even mee te wachten en hem eerst voor de wagen te zetten.
Ik ga het laten doen, weten jullie hoe lang ik hem ongeveer kwijt ben dan?
Hij kent wel de lange lijnen al en tegen de tijd dat ik hem wegbreng zal jij in het tuig al goed kunnen lopen maar is dan nog niet voor de wagen geweest daar waag ik me niet aan.

DaantjeBente

Re: Hoe lang duurd het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:03

Hoi,
Ik heb mijn fries pas laten beleren, en die is 4 weken weggeweest. Nu kan ik wel vertrouwd met hem de weg op, want ze hebben hem wel goed in het verkeer gereden daar.
Maar het is natuurlijk per paard verschillend hoe lang het duurt.
Mn andere fries was met 2 weken er klaar voor.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:13

Volgens mij is 2 à 4 weken wel een aardige indicatie. Het hangt er wel vanaf wat het paard al kent, en van het karakter uiteraard. Sommige beleerders hebben trouwens liever een groen paard, hoeven ze tenminste niets af te leren. En voor een onervaren menner zullen ze hem vaak wat langer doorrijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:01

Het verschilt per paard.

Roosje heb ik maar 1x aan de LL gehad, 1x voor de sleep en toen voor de kar en heb ik nooit geen gekkigheid mee gehad. Pony van een kennis ook(ik heb hem 2 jaar terug ingereden en is sindsdien kinderpony), ff aan de LL, braaf, meteen sleep er achter en de keer daarna meteen voor de kar. Is er mee weg gelopen alsof hij nooit anders deed.

Maar ik heb ook pony's gehad waarmee ik 2 maanden iedere dag aan het slepen geweest ben voor ik de stap durfde te maken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:44

mijn paard is 6 weken weggeweest en bleef protesteren voor de sleep uiteindelijk toch voor de wagen gezet en het ging probleemloos. Hierna geen problemen meer gehad.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:45

Dat ligt verschillend bij ieder paard. De ene is zo makkelijk dat het binnen 4 a 5 weken al gelukt is. Bij het andere paard doe je er jaren over.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:57

Zo verschillend per paard. Meestal zie je toch 4 weken als tijdindicatie Knipoog Maar dit ligt er natuurlijk ook aan hoever jij wilt dat die beleerd is Knipoog
"zadelmak" voor de kar, of "doorgereden" voor de kar, als je de termen van onder het zadel erbij haalt Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:27

Kaisa schreef:
"zadelmak" voor de kar, o

Ook wel "tuigmak" genoemd...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:53

Je weet ieder geval wat ik bedoel Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:10

Mijn fjord heeft er 5 weken gestaan. De eerste week alleen wat longeerwerk want er moesten eerst nog ijzers onder Tong uitsteken .

Ik heb er geen spijt van en zou het zo weer doen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:53

Gemiddeld 5 weken, soms 4 weken en soms 6 weken (of zelfs meer), hangt geheel van het paard af, hoe pakt hij het op, wat kent hij wel en niet, al in het verkeer geweest of niet enzovoort......

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:34

Mijn fjord heeft een soort "spoedcursus" gehad ivm een naderend koetsiersexamen en te weinig geschikte paarden. Mij fjord is redelijk koelbloedig en gaf niks om het lopen in het tuig. Ook is hij gewend aan buitenritten en straatverkeer. Hij ging even een minuut of twintig zijn energie kwijtraken voor een sleep en toen hup voor een kar en hup rijden....Dat hebben we zo nog twee keer laten doen en toen konden we al redelijk zelf met hem verder. Uiteraard nog steeds onder begeleiding van de instructeur! Ik heb me er echt over verbaasd hoe snel het eigenlijk voor elkaar was! Ik denk dat het per paard/pony ook wel heel erg veel zal verschillen. En uiteindelijk lukt het ook niet bij alle paarden/ponies.
Succes ermee en heel verstandig dat je het laat doen!!!! Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:22

Als je een koele hebt kan het snel gaan.. 4 weken is een leuke indicatie, maar het blijft toch wel paard afhankelijk..
Sommigen pakken het zo op, andere duurt wat langer. Ligt er ook aan hoe ze op het bit reageren e.d.
Als je zelf al een mooi begin hebt gemaakt, dus erachter lopen, aan het bit wennen, eventueel goed kunnen sturen, dan verklein je de tijd al dat je je fjord kwijt bent..

wolfram3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:46

het beleren kost je minimaal een half jaar, als je het goed wil doen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:25

Hier doen we er toch echt korter over en geen problemen.. Het probleem komt vaak als het dier in handen komt van iemand zonder ervaring.. Mensen die geen ervaring hebben en dan denken dat het met een fjord wel gaat lukken..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:27

Ligt er ook aan wat onder beleren verstaan wordt.
Tuigmak maken kan vaak redelijk snel, 1 - 2 maanden.
Maar voor alles goed bevestigd is gaat wel even overheen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:33

Dan zal het daar tussen zitten.
Je kunt er gewoon mee gaan rijden als hij klaar is bij ons. Ook de weg op..
Maar een beginner moet je er eigenlijk niet mee weg sturen, maar dat doe je ook niet met een paard dat net onder het zadel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:54

Het hangt geheel van het paard af. De ene loopt na een paar maanden al met gemak een B-proef voor de kar, anderen hebben tien weken nodig om beleerd te worden. het hangt ook van een groot deel af van je eigen kunnen of degene die het paard beleert.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:06

suleilitha schreef:
Het hangt geheel van het paard af. De ene loopt na een paar maanden al met gemak een B-proef voor de kar, anderen hebben tien weken nodig om beleerd te worden. het hangt ook van een groot deel af van je eigen kunnen of degene die het paard beleert.

Het lijkt me voor geen enkel jong (3-4 jaar) groen paard verstandig om binnen 2 maanden in een B-proef gereden te worden.
Wanneer het paard ook al onder het zadel loopt en wat ouder is zou dat een iets ander verhaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 02:37

Citaat:
Het lijkt me voor geen enkel jong (3-4 jaar) groen paard verstandig om binnen 2 maanden in een B-proef gereden te worden.
Wanneer het paard ook al onder het zadel loopt en wat ouder is zou dat een iets ander verhaal zijn.

Ik heb er wel zo eentje onder handen maar kan wel stellen dat deze een unicum is. Dit gaat echt niet voor elk paard op.
Maar vergeet niet dat aangespannen rijden lang zo'n grote inspanning niet van een jong paard vergt dan worden bereden on der het zadel!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:38

suleilitha schreef:
Maar vergeet niet dat aangespannen rijden lang zo'n grote inspanning niet van een jong paard vergt dan worden bereden on der het zadel!!
Dan heb jij volgens mij nog nooit echt goed aangespannen gereden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:29

Jij zegt het Black Devils, ik moet je teleurstellen haha...

Sjon27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:07

als je paard 4-5 weken elke dag een kwartiertje rijdt weten ze al heel veel, en na een paar maanden kunnen de meeste wel een b proefje rijden, tis net hoe jezelf aan de gang gaat , ga je alleen een kwartiertje rechtuit rijden, of ga je in dat kwartiertje al wat dressuur matig rijden(gebr. lijnen voltes e.d.) dan pas leren ze wat, van dat recht uitrijden worden zo ook niet wijzer
zoals eerder gezegd is het natuurlijk dat ieder paard verschillend is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 04:23

Het scheelt ook stukken of het paard ja dan nee onder het zadel tegelijkertijd ook dressuurmatig wordt gereden maar bovenal hangt het af van de kundigheid van de menner. wij hebben nu een paard onder handen vanaf juli. In april wordt hij vier. Zelf heb ik hem onder het zadel licht dressuurmatig opgepakt. Tevens loopt ie voor de wagen makkelijk een B-proef. Vandaag voor het eerst even een half uur doorgereden onder het zadel door een Z-ruiter en hij liet dingen zien waar je steil van achterover sloeg.
Hij is al fijn doorgereden en getraind maar wordt nooit langer gereden dan een half uur per keer en dit 4 x per week.
Verder is het zo dat een dressuurproef maar luttele minuten duurt.
In de jaren 50 liepen paarden van nog geen drie jaar hele dagen voor de maaimachine naast een ouder paard. Dat was nog eens werken en ook toen werden ze gezond oud. Nu is trekken wel iets anders dan onder een ruiter presteren maar vergeleken met die paarden hebben de hedendaagse paarden en ponies het leven van een luis op een zeer hoofd.

rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 07:30

Inderdaad moet dat in een paar weken wel lukken,maar je hebt er natuurlijk dwarskoppen bij.