[AR] tijdelijk voor de wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

tijdelijk voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:04

tja rare titel eigenlijk maar zo bedoel ik het ook. Zal het even uitleggen. Mijn paard wil ik graag gebruiken voor een bruiloft want dat is de wens van diegene. Nu is mijn paard 8 jaar wat op zich geen probleem is. Ze luisterd super naar de stem, zweep is niet eng maar een hulp middel, kan tegen een culeron (schrijf ik dat zo?), door de pessoa teugel kan ze ook tegen druk achter haar billen. En we kunnen achter haar lopen met dubbele teugel zoals je doet zonder wagen zeg maar. Maar waar kan ik haar verder beleren en waar kan ik tuig lenen/huren net als een wagen. datum is nog niet bekend. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Als julie tips en adviezen hebben, graag brand maar los want ik weet het nog niet. het is een braaf paard wat snel en goed kan leren en erg braaf is buiten.

BlackDevils

Re: tijdelijk voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:15

Het feit dat je de vraag hier stelt betekend toch al dat je zelf eigenlijk ook wel weet dat dat niet kan. Beleren lijkt me op zich niet zo'n probleem voor een dergelijk paard maar om een bruiloft te gaan rijden komt nog iets meer kijken namelijk; ervaring!
Een paard kun je niet even een trucje leren voor de gein, het iets waar je bewust en serieus mee aan de slag moet gaan.
Een paard dat zadelmak is leer je ook niet even de lavade omdat dat wel aardig is voor een bepaalde gelegenheid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:54

Helemaal mee eens.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:02

Om het bruidspaar ongelukken en blunders te besparen zou ik gewoon naar een stalhouderij gaan en daar een ervaren paard en koets regelen. Het is inderdaad eerst een kwestie van kilometers maken en ervaring op doen. Aangespannen door het verkeer heen of onder het zadel is een wereld van verschil. Een menpaard moet zelfstandig kunnen werken en 100 % verkeersmak zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:10

wat zullen goede voorbereidingen zijn dan. En ik ga dan niet zelf mennen want dat beheers ik niet goed genoeg

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:47

Wegbrengen naar een professional en laten beleren. Misschien dat zelfs een stalhouderij je wilt helpen en jouw paard willen beleren en het trouwtje willen rijden met jouw paard voor hun koets. Ben alleen bang dat dat een dure grap gaat worden

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:46

we zullen even kijken wat de mogelijk heden zijn. Als het echt, echt, echt niet zal gaan gaat ze gewoon mee. Maar dan moeten we wel al alles geprobeerd hebben.

Maar voor we haar evt weg brengen om te beleren zijn er oefeningen die ik zelf al kan doen. Ze loopt al voor me uit aan de lange lijnen en dat is stap en draf. iets achter haar billen is geen probleem. Ze is buiten gewend want het paard loopt in de endurance. Paard kan met de fiets mee zelfs in galop en luisterd perfect. Dus op zich lijkt het me te kunnen lukken en we hebben een heel jaar nog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:29

Ohhhhhh je hebt nog een heel jaar?? Ik dacht dat dit op zeer korte termijn moest.

Dan inderdaad gewoon even laten beleren door een deskundige, zelf een paar menlessen nemen en gewoon tot die tijd 1-2 keer in de week mennen om het te onderhouden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 13:35

Nee joh want dat is onmogelijk.

Maar hoe nu verder want wil haar ook graag het een en ander leren

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:35

Ik denk dat je al een heel eind ben in de voorbereiding. Overleg gewoon eens met iemand die het paard verder kan gaan beleren. Die kan vaak snel genoeg vertellen of het wat wordt of niet

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 13:36

dat dacht ik dus al. Maar wil haar wel op stal houden. zal eens rondneuzen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:41

Ik zou er een ervaren iemand bij halen die je paard voor de eerste paar keren daadwerkelijk inspant...Paard kan nog zo braaf zijn aan de lange lijnen of naast de fiets, zodra en een kar achter hangt kunnen ze ineens hele rare dingen gaan doen Spreek hier uit ervaring, die van mij ging staken en vervolgens liggen met kar en al, gelukkig had ik hulp van een zeeer ervaren persoon/intructeur menbewijs. Ik was anders in paniek geraakt of boos geworden en dan waren we verder van huis....
Als je paard er onder het zadel vandoor gaat dan val je er af maar met kar en al met een op hol geslagen paard een paaltje tegen komen waar je wiel achter blijft hangen is echt LEVENSGEVAARLIJK!!
Doe alsjeblieft voorzichtig!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 13:45

O ja toen ze nog wat jonger was heeft ze wel eens tussen de lamoenen gestaan, gewoon voor de fun dat was een instructeur die vond haar wel grappig ervoor. verder vaak in de bak gereden als ze aan het mennen waren en gerust achter op de wagen gezeten en haar mee laten lopen. ALS ze er vandaaor wil gaan reageert ze heel heftig op mijn stem ze kan er namelijk absoluut niet tegen als ik boos wordt op haar. erg gunstig hoef haar maar te waarschuwen en ze doet gewoon weer wat ze moest doen

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:03

Ik zou bij een stalhouderij een leuke aanspanning + koetsier inhuren, en dit paard lekker onder zadel mee laten rijden. Het vereist nogal wat ervaring van paard en koetsier om trouwerijen te rijden, denk aan veel verkeer, lang stil staan enz. Lang niet elk paard is er geschikt voor, en de ellende als het mis gaat is niet te overzien. Het zou met een beetje geluk best goed kunnen gaan, maar ook goed fout dus ik zou er niet aan beginnen.

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:04

Lekker voor de wagen beleren.
Paarden knappen daar van op, ze worden lossiger door de rug, kortom, nog fijner om te rijden.
Vraag er een ervaren iemand bij?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:11

weet iemand ervaren personen in de buurt van zeewolde?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 05:35

Als je nog een jaar hebt, heb je tijd genoeg. De meeste paarden vinden aangespannen lopen geweldig. Ik zou beginnen met zelf menlessen te nemen, dan kan je goed inschatten wat je je paard nog moet leren en dan een ervaren menner vragen om je paard te beleren voor de wagen.
En daarna kilometers maken.

Succes, want het klinkt dat je al een heel eind op weg bent.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:33

Dat betekend dus wel dat je een tuig en kar moet aanschaffen en zelf menlessen moet nemen anders kan je nooit je kilometers maken. Ik weet niet of dat haalbaar is.
(je kan natuurlijk ook dan mendurance starten, dan heb je sowieso je kilometers)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:44

yep daar zat ik dan ook al aan te denken, maar zelf vind ik mennen (nog) niet zo heel leuk, Heb een paar jaar geleden wat prive lessen gehad maar had het al snel gezien. Misschien dat het met een eigen paard iets leuker is.

Maar in het eerste geval gaat het om tijdelijk dus de rest huren.

Dan zat ik ineens met nog iets in mijn maag en dat is dat mijn paard bij mij heel braaf is en bij andere een draak kan zijn, dat is een reden waarom ik verder niemand met haar naar buiten stuur. Ik moet er nog even goed over nadenken want voor het zelfde geld vreet ze met de menner wel wat uit buiten en daar zit ik niet op te wachten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:05

Als jij er geen 100% vertrouwen in hebt --> Absoluut niet doen. Daar zijn de gevolgen veel te groot voor in verhouding met een trouwtje.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:40

Ik vind nog steeds dat er veel te gemakkelijk over gedacht wordt. Een paard dat een jaar voor de kar loopt inclusief het beleren is daarmee nog geen ervaren menpaard. Dat duurt gewoon een paar jaar, en sommige paarden zullen nooit geschikt worden om in te zetten bij trouwerijen. Je vindt het mennen zelf niet zo leuk, en je paard is bij anderen niet altijd de gemakkelijkste. Doe het dan gewoon niet. Ik snap dat je een leuke verrassing wilt bedenken voor de trouwerij, maar als het mis gaat is de ellende niet te overzien en overschaduwt dat het hele feest.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:50

Het verrassingseffect is dan wel des te groter

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:01

Marmot schreef:
Ik vind nog steeds dat er veel te gemakkelijk over gedacht wordt. Een paard dat een jaar voor de kar loopt inclusief het beleren is daarmee nog geen ervaren menpaard. Dat duurt gewoon een paar jaar, en sommige paarden zullen nooit geschikt worden om in te zetten bij trouwerijen.

de geschiktheid van een paard hangt in grote mate af van de geschiktheid van de menner. Ik ben er ten volle van overtuigt dat elk paard, mits in de goede handen (lees ervaren menner) geschikt is om mee te mennen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:31

Ik ga er dan ook voor zorgen (als ik het doe tenminste) dat ik een goede menner in de arm neem. Het is alleen zo dat mijn paard zelfs haar bijrijdster in de zeik neemt die vind ze niet meer zo lief. Alleen bij mij is ze op dit moment braaf.
Nu doet ze niet gek of zo. beetje opzij lopen even en daar is alles mee gezegd maar voor de wagen vind ik dat niet prettig. Ik ga er even goed over nadenken en voral even een paar pro's inlichtingen vragen.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:35

Tuihanti schreef:
Marmot schreef:
Ik vind nog steeds dat er veel te gemakkelijk over gedacht wordt. Een paard dat een jaar voor de kar loopt inclusief het beleren is daarmee nog geen ervaren menpaard. Dat duurt gewoon een paar jaar, en sommige paarden zullen nooit geschikt worden om in te zetten bij trouwerijen.

de geschiktheid van een paard hangt in grote mate af van de geschiktheid van de menner. Ik ben er ten volle van overtuigt dat elk paard, mits in de goede handen (lees ervaren menner) geschikt is om mee te mennen.

Wat is lezen toch moelijk! Los van het feit dat ik me afvraag waar de stelligheid waarmee je dit beweert op gebaseerd is, zeg ik iets anders: het gaat er niet om of het paard eventueel geschikt is om mee te mennen, maar of het verstandig is om er binnen een jaar een trouwerij mee te rijden. Ik begrijp uit de reactie van TS dat ze onze zorgen begrepen heeft, en daar ging het om.