[AR] Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 17:58

Ja, een hele 'standaard' vraag, maar heb al veel geprobeerd en ben opzoek naar de juiste tip.

Het gaat om een 13 jarige merrie, erg braaf voor de wagen (heeft er nu een keer of 5 voor gestaan). Onder het zadel loopt ze met een dubbel gebroken trensje, erg braaf, af en toe nog iets te enthousiast te smakken.

Ik heb haar eerst op een rechte liverpool met pompwerking gehad. Gaatje hoger heeft een hele tijd geholpen maar sinds deze week niet meer.
Ik heb nu ook een liverpool met (hele)lichte tongboog en zonder pompwerking geprobeerd samen met een sperriempje. Dit was ook ging 3 rondjes goed en daarna heb ik het na 3x haar tong terug stoppen op gegeven omdat ze echt helemaal onstuurbaar word.

Zolang ze haar tong aan de goede kant heeft is ze super te rijden, heeft ze haar mond mooi dicht en loopt ze er niet mee te klooien.

Ik heb nog een 4rings trens liggen om te proberen, dus die is morgen aan de beurd.
Maar juist omdat ze zo fijn te rijden is op een liverpool hou ik haar het liefst op die liverpool (sowieso heb heb ik liever een liverpool).
Bandage wil ik eigenlijk niet proberen omdat haar mond nu al redelijk vol zit.

Tandjes zijn in orde.

Wie heeft er DE tip voor mij?

Mrietjesueel

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:25

Hogere tongboog EN pompwerking? Sperriempjes ben ik niet voor. Dat ze haar mond dicht houdt wil niet zeggen dat ze niet met haar bit (of beter gezegd met haar tong) klooit. Is het een KWPNer? Kan haar tong ver genoeg in haar onderkaak verzinken?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:35

Sperriempje zou ik ook niet snel doen... is meer onderdrukken dan oplossen...
Weet niet hoe dik het mondstuk is, maar dat kan al snel te dik zijn bij een klein shettenbekkie'(ga er tenminste vanuit dat het om n shet gaat?).
Dan zou je eentje kunnen proberen met een dunner mondstuk. Oa wel verkrijgbaar bij Letty.
Ik had hetzelfde probleem en het was meteen over toen ik een smaller en dus veel beter passend mondstuk had gevonden. Die van mij is trouwens ook met tongboog, maar dan niet naar boven, zoals normaal, maar naar voren. Bij kleine bekkies (helemaal met laag gehemelte; kijk daar ook eens naar)gaat een boog naar boven nl ook irriteren tegen het gehemelte en dat kan ook een reden zijn dat ze de tong erover gooien, zodat die ertussen zit als verzachting. En ik heb met pompwerking. De kinketting doe ik ietsje strakker dan normaal, zodat de boog niet te ver in de tong drukt, omdat die van mij daar gevoelig op is.
Ze loopt er super op! Nooit geen gedonder meer gehad...
Suc6 ermee

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:28

Tis uiteraard een shet Knipoog.

Ligt al een aardig dun stangetje in(beide die ik geprobeerd heb). Juist omdat ik diverse pony's heb die problemen hebben met dikker (ze lopen ohz bijna allemaal op een onderleg trensje ipv een gewone trens).

Onder het zadel is ze rustiger met een sperriempje, dus heb het even als poging gedaan. Omdat ze echt gevaarlijk onstuurbaar word (vind ik erg eng bij zo'n groene pony).

Hogere tongboog en pompwerking word echt zoeken. Ben al blij dat ik een paar verschillende stangetjes heb verzameld inmiddels. Kleine maatjes zijn rampzalig.

Met zo'n (hele) lichte tongvrijheid heb ik dus geprobeerd:
http://www.letty.nl/producten/thumbnail ... =165&h=125

Ik wil best geld uit geven aan een bit, maar wil niet 5 bitten van 150 euro moeten kopen om te proberen Knipoog.

Ik ga kijken of ik een tongboog naar voren kan vinden(voor niet al te duur), want dat klinkt wel ideaal voor die kleine bekkies.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:08

Gewoon even volhouden, als je weet dat het bit niet te groot of te dik is, moet je de pony gewoon even de tijd geven om aan het bit te wennen. Meestal gaat het vanzelf weer over.
Het kan zijn dat ze de tong over het bit doet als jij iets verandert met de leidsels; plotseling druk verminderen of juist iets terug nemen. Probeer het uit en misschien moet je nòg geleidelijker insturen en terugnemen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:13

misschien is een heel dun liverpool stangetje de oplossing. als een stang te dik is kan de druk op de tong ook te groot worden,ook als de druk op de leidses minimaal is.

een nadeel is dat die stangetje heel moeilijk te vinden zijn.

ik zie het nut er ook nooit van in dat de stang van de standaard liverpool kleiner dan maat 12,5 dikker wordt

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:49

Als je er best wat in wilt investeren zou ik toch eens Letty bellen. Daar heb ik mijn bitje ook vandaan.
Het mondstuk van mijn bit is ook veel dunner dan normaal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:12

Ik heb ook al allemaal dunnere bitjes liggen dan de meest standaard/goedkoopste liverpools. Omdat het dus gewoon niet past.

Ik wil wel in een goed bit investeren (heb er nu ook eentje lopen met een bit van 90 euro, ook bij Letty vandaan) maar wil dan wel ook zeker weten dat het werkt.
Is er niet iemand met bitjes 11,5 die en keer wil komen meeten Schijnheilig, dan kan ik ff testen.

Ik duik zo nog even de schuur in en ga kijken of de pony van m'n zusje niet toevallig een nog dunner bitje heeft (denk het niet, heeft volgens mij een simpel standaard bitje).

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:41

Er zijn ook lossen tongbogen te koop, ze doen verder niets, alleen kan de tong er niet over heen. Zit met een riempje achter de oren. Eerst tongboog in doen, dan het bit. Divoz heeft ze voor 15 euro, Letty voor 115 (wel veel betere kwaliteit).
En weet je zeker dat het gebit ok is? Wij zijn een 1/2 jr aan het prutsen geweest en blijkt dat een kies gebroken was ... Meerdere DA + tandarts geweest, helaas alleen te zien op foto.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:56

Marmot schreef:
Er zijn ook lossen tongbogen te koop, ze doen verder niets, alleen kan de tong er niet over heen. Zit met een riempje achter de oren. Eerst tongboog in doen, dan het bit. Divoz heeft ze voor 15 euro, Letty voor 115 (wel veel betere kwaliteit).
En weet je zeker dat het gebit ok is? Wij zijn een 1/2 jr aan het prutsen geweest en blijkt dat een kies gebroken was ... Meerdere DA + tandarts geweest, helaas alleen te zien op foto.

met zo'n extra tongboog los je het probleem vaak niet op, alleen het gevolg. je propt zn mond alleen nog maar voller.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:37

Maar probleem is ook vaak dat ze een heel gevoelige mond hebben. Door er een dun bit in te leggen word de werking ook scherper.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:59

een dun bit hoeft niet scherper in te werken. de hand van de menner maakt het bit scherp.
het is in ieder geval het proberen waard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 16:28

Bij die kleintjes zal ik idd eerder een dunner bit proberen dan een dikker bit. Juist omdat veel pony's hun mond veel te vol hebben. Haar dubbel gebroken trensje is ook dunner dan haar liverpool.
Vind het nu veel te goor weer om met een groene pony aan de gang te gaan, maar ga het 4rings trensje nog proberen. En van de week longeren gewoon met haar liverpool om te proberen of ze er echt niet aan wil wennen.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:23

[/quote] met zo'n extra tongboog los je het probleem vaak niet op, alleen het gevolg. je propt zn mond alleen nog maar voller.[/quote]

Hangt ervan af wat het probleem is, vandaar dat ik erbij vroeg of Dennis zeker wist dat er geen gebitsprobleem was. Als ze zich eenmaal aangewend hebben om de tong erover te gooien, moet je dat weer af leren. En dan is zo'n los bitje een stuk voordeliger dan een apart bit met een tongboog, ervan uitgaande dat je het tijdelijk gebruikt ter correctie. Bij ons heeft het goed gewerkt, nu lopen ze weer op een normale liverpoolstang. Een jonge pony moet vaak gewoon aan het bit wennen, dat kost tijd en ik kan me voorstellen dat het bij die kleine Shetlander mondjes lastig is om een passend bit te vinden. Bij een van onze pony's duurde het wennen lang, we hebben toen ook bij longeren (dubbele longe) en onder zadel rijden de liverpoolstang erin gehouden, en dat hielp.

Ik zou ook de vierringen trens eerst proberen, zeker als je die hebt liggen. Succes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:55

xElienx schreef:
een dun bit hoeft niet scherper in te werken. de hand van de menner maakt het bit scherp.

Kijk, dat vind ik nu een beetje standaard gelul waar de doorsnee menner weinig aan heeft.
Natuurlijk heb je deels wel gelijk maar je lost er niets mee op. Je kunt niet zomaar zeggen van nu ga ik zacht zijn. Ik rij met een paar hete welshjes en zo lang ze ontspannen zijn hebben ze een boterzacht mondje. Maar het probleem is dat ze soms een knopje omzetten en dan gaan willen, zachte handen of lievee woordjes ten spijt. Als ik dan gewoon weer thuis wil komen dan moet je af en toe wat.
Enigste oplossing van dit probleem is terug te gaan naar de basis. Ontspanning en nageeflijkheid. Nageeflijkheid heeft ook met karakter te maken, is al de manier waarop een paard uit de stal komt. En soms loop je elke keer weer tegen het karakter aan van een dier en niets is moeilijker dan daar wat aan te veranderen, je zachte hand ten spijt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 18:08

Ik ben juist wel meteen gestopt (nadat het een 2e keer gebeurde) juist om te zorgen dat ze er geen gewoonte van maakt.
Het gaat niet meer om een jonge merrie (13 is geen jonkie meer), maar wel een hele groene. Net onder het zadel en net voor de wagen.

4rings trens heb ik liggen omdat ik er eentje heb die compleet in paniek raakt op een liverpool (echt gevaarlijk onstuurbaar vanaf het moment dat je hem er in hang, met een dubbel gebroken trens ohz het zelfde), met de 4rings trens gaat het dus super.

Ik ga van de week nog weer even proberen en testen met dunnere bitjes en die 4rings trens. Enkel gebroken heeft ze ook nog niet eerder ingehad.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:00

BlackDevils schreef:
xElienx schreef:

Kijk, dat vind ik nu een beetje standaard gelul waar de doorsnee menner weinig aan heeft.
Natuurlijk heb je deels wel gelijk maar je lost er niets mee op. Je kunt niet zomaar zeggen van nu ga ik zacht zijn. Ik rij met een paar hete welshjes en zo lang ze ontspannen zijn hebben ze een boterzacht mondje. Maar het probleem is dat ze soms een knopje omzetten en dan gaan willen, zachte handen of lievee woordjes ten spijt. Als ik dan gewoon weer thuis wil komen dan moet je af en toe wat.
Enigste oplossing van dit probleem is terug te gaan naar de basis. Ontspanning en nageeflijkheid. Nageeflijkheid heeft ook met karakter te maken, is al de manier waarop een paard uit de stal komt. En soms loop je elke keer weer tegen het karakter aan van een dier en niets is moeilijker dan daar wat aan te veranderen, je zachte hand ten spijt.

het levende bewijs loopt bij mij in de wei. Floortje is een enorme gevoelige streskip. ik heb er in het begin alleen maar dikke stangen etc. ingehangen, maar ze bleef stressen. regelmatig had ze haar tong over het bit, een klein ophoudingkje was al aanleiding om een enorme knor te geven en haar hoofd in de lucht te gooien. ze hield haar rug ook enorm vast en haar achterbeen was verre van actief. we hebben er een fysio en een tandarts bij gehad, beide zonder resultaat.
tegen menig advies in heb ik er uiteindelijk een super dun liverpool stangetje in gehangen (die zijn niet eens meer in de handel). sinds die tijd heb ik een andere pony voor de wagen lopen. echt een wereld van verschil. ze is eindelijk ontspannen en lekker aan het bit. niet een keer heeft ze nog geprobeerd haar tong over het bit te gooien.

met dat ze hard zijn in de mond heeft dit niks te maken. mijn pony's zijn echt op pinken te rijden. ze zijn eerder zelfs te zacht in de mond. dat neemt niet weg dat ook hun af en toe behoorlijk heet en sterk kunnen worden. van kracht moet ik het niet hebben, maar zodra ik mijn hand ontspan volgen de pony's snel.
het is dus wel degelijk de hand van de menner. als je gewoon met een zachte hand rijd, kun je best gebruik maken van een dunne stang.
op het moment dat ze even wat heter worden, zal je eventuele ophouding met een dunnere stang ook minder groot zijn om het zelfde effect te verkrijgen dan met een dikke stang.

de opmerking "slap gelul" vind ik dus werkelijk nergens op gebaseerd

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:50

Omdat 1 pony bij jou het tegendeel laat zien is nog geen bewijs. Ik zeg ook nergens dat dat niet zou kunnen. Wat ik zei was dat er paarden/pony's zijn die er wel door heen lopen en juist bij een scherpere optoming eerder door het bit gaan lopen of de tong er over heen gooien.
Ik trek mijn conclusies uit ervaring met meerdere pony's. Ook wat jij zegt klopt wel eens. Maar jou ervaring met 1 bewijst toch niet het tegendeel!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:29

BlackDevils schreef:
Omdat 1 pony bij jou het tegendeel laat zien is nog geen bewijs. Ik zeg ook nergens dat dat niet zou kunnen. Wat ik zei was dat er paarden/pony's zijn die er wel door heen lopen en juist bij een scherpere optoming eerder door het bit gaan lopen of de tong er over heen gooien.
Ik trek mijn conclusies uit ervaring met meerdere pony's. Ook wat jij zegt klopt wel eens. Maar jou ervaring met 1 bewijst toch niet het tegendeel!

De TS'er vraagt om tips. deze geef ik. ik zeg niet dat deze tip de oplossing is. er zullen wel degelijk paarden/pony's zijn die bij een scherpere optoming eerde tegen het bit gaan lopen. zulke pony's/paarden heb ik ook genoeg mee gemaakt. maar ik heb ook meerdere pony's/paarden beleerd die er juist beter op gaan lopen. mijn conclusie is niet op 1 geval gebaseerd, maar floortje was wel het extreemste geval.
het lijkt me in dit geval niet terecht om alle paarden/pony's over een kam te scheren.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:38

Je hebt al verschillende mogelijkheden geprobeerd. ik ga er vanuit dat ook haar tanden zijn nagekeken. Ik zou haar de kans geven om aan een bit te wennen en wanneer ze haar tong erover heen gooit eerst even doorrijden (wanneer je daar uiteraard de ruimte voor hebt). Een oudere, maar groene pony kan ook een hele slimme pony zijn; misschien dat ze wanneer ze haar tong over het bit doet associeert met stilstaan (om het weer goed te doen); en dus onder het werk uit komt.
Ik heb er zo eentje gehad die dat tijdens het rijden, maar ook tijdens het longeren deed. dus ik kon dat aan de (dubbele) longe eens flink aanpakken; tong erover betekende een klap met de zweep (wel voor loslaten, zodat ze de ruimte krijgt om door te lopen en haar tong zelf weer terug kan krijgen). de smoesjes waren zo over. Ik wil niet zeggen dat het zo bij jou is, maar dit is mijn ervaring, jij kent jouw pony het beste.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 08:19

Voor de wagen gaat ze dus vol in de ankers en in haar achteruit zodra ze haar tong er overheen heeft. Als ik haar dan bij tik crosst ze voor uit en mag ik hopen snel weer stil te staan (omdat ze nog zo groen is loopt er wel altijd nog iemand op het land vlak in de buurt).

Ik ga maar flink aan het longeren, dan kan je toch ff makkelijker aanpakken dan voor de wagen als ze dit soort ongein uit halen.
Het is een hele makkelijke, maar ook hele onzekere pony. Er is haar hele leven echt niets anders mee gedaan dan veulentjes fokken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:15

Mijn fries heeft dit ook gedaan maar werd beleerd door een profesional, het was dus ook binnen 2 dagen opgelost en ze heeft het ook nooit meer gedaan. Je krijgt toch les ? vraag je instructie eens te helpen want waarschijnlijk is het net een handigheidje, beleren is niet zomaar even gedaan het vergt erg veel ervaring.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:24

Dennis schreef:
Ik wil best geld uit geven aan een bit, maar wil niet 5 bitten van 150 euro moeten kopen om te proberen Knipoog.

Hier in de ruiterzaak vinden ze het helemaal niet erg als je een bit koopt, dat een keer probeert en als het niks is, weer schoon komt terug brengen.
Dus vraag eens bij je ruiterzaak, vaak vinden ze dat helemaal geen probleem.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:42

Dennis schreef:
Onder het zadel loopt ze met een dubbel gebroken trensje, erg braaf, af en toe nog iets te enthousiast te smakken.

Als ik het goed begrijp, loopt ze op dat bitje dus wel goed en haalt ze die streek niet uit?
Waarom men je dan voorlopig niet gewoon met dat bitje? Vork

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:44

Omdat ik niet zo'n fan ben van trensjes voor de wagen, zeker niet van gewone simpele water of bustrensjes (zelfs mijn men-bit 4rings trens is echt een noodzakelijk kwaad imo).

Ik weet hoe hard het fout kan gaan (helaas), dus heb toch liever echt een stangetje of ander menbit er in hangen.