[AR] Singelprobleem: wat om de singel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Singelprobleem: wat om de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:24

Ja, ik weet dat hier al eens een topic over is geweest. Bloos Maar, aangezien ook ik dit probleem heb (of liever gezegd, mijn pony); wondjes van de binnensingel onder de 'oksels', zou ik graag willen weten wat jullie een betere oplossing leek.
Wegens blessure heeft ze nu een maand stilgestaan, en is het wondje bij de singelplek inmiddels weer goed genezen en helemaal dicht.
We kampen nu al een paar jaar met dit probleem, en om eerlijk te zijn heb ik er schoon genoeg van; dan gaat het even goed, dan heeft ze er weer een wondje zitten en gaat het van kwaad tot erger.
Nu is het dus mooi dicht, en ik kan de training inmiddels ook weer rustig aan oppakken.

Nu hebben we al zo'n jaar lang een soort van 'zwarte sok' over de singel heen, zowel om de singel van het tuig alsook om de singel van het zadel. Maar, blijkbaar helpt dat toch niet genoeg.

Het gaat hier dan om een lange zwarte 'sok', met open uiteinden, die gaat dan dubbel over de singel heen, en dan is het een kwestie van goed zorgen dat hij het hele okselgebied (=risicogebied) goed bedekt. We vervangen de sok voldoende vaak; als hij vies is en 'hard' door zweet, dan keren we hem om, is ook die kant vies, dan gaat hij in de was en komt er een schone om heen.
Afbeelding
Close-up:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EBKQZTBJ.jpg

Eigenlijk heeft ze, ondanks deze sok, toch af en toe nog eens dat het open gaat. Nu waren we eigenlijk op zoek naar iets anders.... we zaten eigenlijk te denken aan zo'n singelbontje van echt schapenvacht/schapenbont...

Wat ik ook trouwens altijd doe na het vastmaken van de singel, is beide voorbeentjes even oppakken en naar voren rekken, zodat de huid onder de singel mooi glad 'getrokken' word Lachen

Ook spoel ik idd de singelplek na een rit meestal af met koud water.

Maar wat is/werkt volgens jullie het beste?
- Gewoon die zwarte 'sok'
- Een binnensingel met gel (los verkrijgbaar of laten maken? )
- Of een echt schapenbontje
?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-10-07 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

scoobydoo

Re: Singelprobleem: wat om de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:27

goed schoonhouden dat is het eerste,
je kan een ik zal aanraden een echte lansvellen hoes om desingel kunnen doen of een anatomisch gevormde singel en daar de hoes omheen.
en na gebruik gelijk afspoelen/wassen
je kan ook singels van ander materiaal uitproberen maar wat voor de een goed werkt hoeft niet zo te zijn dat het voor jou pny ook werkt dus ik denk dat je dan gewoon moet uitproberen.
succes ermee

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:29

Hoi..
ik heb met mijn verzorgpaard, eeuwen geleden, hetzelfde gehad...ik heb met een nepbont gereden, daarna een gelhoes gekocht...ik wil je 1 advies geven, geen lossen gelhoes nemen. Boos!
die is aan 1 kant met gel en je raadt t al, de kant zonder gel draait onder het rijden naar boven.
Een schapebont is een oplossing, maar ik denk een gelsingel, geheel zacht en/of een anatomisch gevormde singel dat dat ook misschien al veel doet. die legt de oksel meer vrij...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:31

scoobydoo schreef:
goed schoonhouden dat is het eerste,
je kan een ik zal aanraden een echte lansvellen hoes om desingel kunnen doen of een anatomisch gevormde singel en daar de hoes omheen.
en na gebruik gelijk afspoelen/wassen
je kan ook singels van ander materiaal uitproberen maar wat voor de een goed werkt hoeft niet zo te zijn dat het voor jou pny ook werkt dus ik denk dat je dan gewoon moet uitproberen.
succes ermee

Dat doen we ook zeker, scoobydoo, goed schoonhouden Knipoog
Bedankt voor je tip, maar het is onmogelijk als je bijna iedere dag rijd om zo iets 1 keer te gebruiken en dan direct in de was te gooien Knipoog

Zo'n bontje of sok afspoelen, daar gaan ze alleen maar vochtig en hard van worden, en schimmelen, dus dat lijkt me niet zo'n goed idee. Anatomisch gevormde singel zou idd ook nog kunnen...

@ Feminsky: Aha, bedankt voor de tip.... ja inderdaad, anders had ik het zomaar gekocht hoor, je denkt daar natuurlijk niet bij na dat dat zomaar gaat draaien onder het rijden Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:40

tot waar komen de 'hoeken' van de singel? als deze ter hoogte van de oksel liggen zou je een langere kunnen nemen, zodat de 'hoek' niet in de oksel kan prikken (uiteinden van de singel zo hoog mogelijk, bijna tegen het schoftje aan als het kan). een anatomisch gevormde singel (zijn die verkrijgbaar voor in het tuig?) met uitsparingen voor de voorbenen kan zowiezo nooit kwaad.
verder, hoe is de bouw van Otje? heeft ze een steile of een schuine schouder? je zou het schoftje in zijn geheel wat verder naar achteren kunnen leggen, maar als ze een steile schouder heeft wordt dat wat lastiger.

verder na elke rit afspuiten met koud water op de singelplek, daar wordt de huid harder en taaier van.
een zacht bontje zou je kunnen proberen, in ieder geval één die nog zachter is dan wat je nu hebt. gelsingels heb ik niet zulke goede ervaringen mee, je kunt dan nog beter een dikkere leren singel hebben, zoals de Stübben springsingels, deze zijn heel dik en zijn aan de randen heel mooi rond, waardoor er geen velletje onder kan komen en de rand niet kan prikken.

verder ook even kritisch kijken naar hoe strak je aansingelt. bij een goed passend schoftje hoeft hij niet zo strak mogelijk aangetrokken te worden (dit is trouwens zowiezo een belemmering voor de buikspieren, nooit te strak aantrekken dus). als de singel losser is is er meer speling (mag natuurlijk nooit TE veel worden), en kan het vel makkelijker onder de singel door bij het bewegen. een bontje onder de singel heeft ook geen zin als deze te strak zit, het bontje wordt gewoon geplet, verliest zijn veerkracht, en wordt dus nutteloos.

ik zou in ieder geval niet met deze sok doorgaan, aangezien er af en toe toch plekken door ontstaan. dat betekent in ieder geval dat de sok niet zacht genoeg is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:51

Tot waar de hoeken v/d singel komen kan ik wel eens even meten.. of ze een steile of schuine schouder heeft, eh, geen idee, zal er eens op letten Clown

Afspuiten met koud water op die plek doe ik ook vaak, dan is de boel schoon e.d. Lachen Maar wel idd goed om dat dan altijd eventjes te doen.

Hoe strak ik aansingel ligt er helemaal aan. Als ik haar daadwerkelijk voor de wagen zet, gaat hij minder strak als dat ik haar aan de dubbele longe gooi. Omdat ze heel erg sterk op de hand en het bit kan zijn, en de leidsels dus door de ogen van het schoftje gaan, word dat schoftje ook iedere keer dan weer scheef getrokken, vandaar dat hij dan heel strak word aangetrokken door mij.

Voor de kar gaat hij niet zo heeeel strak, maar wel goed strak, heb je het net iets te los dan gaat het alleen maar meer schuren naar mijn idee Lachen

Ohja; vergeten te melden in beginpost:
Als ik singel heb vastgemaakt pak ik allebei haar voorbenen even, die 'strek' ik dan even naar voren, zodat ik dan de huid onder de singel goed glad 'trek'
Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:53

Ik zie in je profiel dat je zonder broek rijdt. Dit geeft natuurlijk wrijving bij het schoftje. Gooi er maar eens een broek op en dan de buitensingel losjes vastmaken zodat er geen kracht meer op komt bij het afremmen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:58

ik zie wel een broek?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:01

merrieveulen schreef:
ik zie wel een broek?

Foutje.... Bloos Bloos Ben ook al iets ouder dan jullie dus misschien zijn mijn ogen niet meer zo goed...
Misschien er nog een goed naar de afstelling kijken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:04

hihi nou ja, ik heb wel mijn lenzen in hoor, hihi!

op enkele van de foto's in je profiel lijkt het schoftje vrij ver naar voren te liggen, je zou kunnen proberen deze in zijn geheel wat verder naar achteren te leggen. dan zit de singel ook minder dicht op de voorbenen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:11

BlackDevils schreef:
Ik zie in je profiel dat je zonder broek rijdt. Dit geeft natuurlijk wrijving bij het schoftje. Gooi er maar eens een broek op en dan de buitensingel losjes vastmaken zodat er geen kracht meer op komt bij het afremmen.

Edit: zie net dat je er al achter bent gekomen dat ik wel atijd met broek rijd Tong uitsteken

Dus; de buitensingel eens wat losser vastmaken ? Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:13

merrieveulen schreef:
hihi nou ja, ik heb wel mijn lenzen in hoor, hihi!

op enkele van de foto's in je profiel lijkt het schoftje vrij ver naar voren te liggen, je zou kunnen proberen deze in zijn geheel wat verder naar achteren te leggen. dan zit de singel ook minder dicht op de voorbenen.

Das ook een goeie ja, kan ik ook wel eens proberen Knipoog

Overigens zijn er ook wat foto's in mijn profiel sterk verouderd (denk aan die van de 'watertraining', daar zijn de lichtogen ook net iets te hoog afgesteld, maar da's inmiddels al wel maanden geleden wat meer naar beneden versteld) Lachen

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:54

ik heb een nepbonten singelhoesje eromheen zitten. De ellebogen smeer ik weleens in met (hoe heet dat spul nou? ruikt naar eucapytus) als hij plekjes heeft.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:05

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:05

Een neopreen singel doet ook wonderen.
Gewoon een pony dressuursingeltje laten 'verbouwen' door een tuigenmaker (grotere gespen erop laten zetten).

Voordat mensen het idee van een neoprenen westernsingel gaan noemen.....
Bespaar je de moeite voor een pony in jou maat zijn geen westernsingels te koop (voor mijn welsh van 1.35 namelijk ook niet Knipoog )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:34

Voor mijn haflnger van 1m34 wel Haha! Haha!

Gelof dat er nu wel sites zijn die dat voor mini's hebben.
Heb daar ook de inimienie peesbeschermers vandaan
(tja het beessie heeft korte pootjes He)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:43

Echwel schreef:
Voor mijn haflnger van 1m34 wel Haha! Haha!

Die is dikker Tong uitsteken

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:06

Nou zijn wij gekwetst hoor.
Niet dikker, maar iets voller.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:38

Kijk allereerst even heeeeel goed naar de ligging van je schofttuig.
Sinds mijn schofttuig écht goed ligt, heeft mijn pony namelijk geen last meer van doorrijplekken.

(en voor de volgende keer; als je nou weet dat er topics over geweest zijn, lees daar dan eerst in en stel dan in een nieuw topic een aanvullende vraag, als dat nodig is)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 16:38

ardo_iggy schreef:
Mischien volgende keer even de zoekfunctie gebruiken..

viewtopic.php?f=21&t=821452&hilit=singelprobleem

Zoals je ziet, heb ik in mijn beginpost gezet dat ik wíst dat hier nog een vrij recent topic over was Lachen Alleen wilde ik graag weten wat jullie het beste vinden. Oplossingen komen in dat topic wel aan de orde, maar ik wilde graag weten wat in jullie ogen beter zou zijn; schapenbontje (echt schapenbont), evt. gelsingel, anatomisch gevormde singel of een combi van die dingen.

Vandaar dat ik hier nog even door vroeg Knipoog

In dat topic heb ik nl. zelf ook gereageerd, dus ik wist van het bestaan er van Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:37

Is er niet een spulletje, Kamfer ofzo, dat moet de huis taaier maken. Zou ik zelf ook wel eens willen proberen.
Verder zit er iemand op bokt die losse neopreenhoesen verkoopt voor om de singel, het gaat dan wel om gewone singels, maar misschien valt er iets mee te fabriceren..
Ik heb zelf een ander tuig en ik ga eerst kijken of dat helpt, dat brede stuk is langer dus zit niet meer zo heel erg onder de oksels.. Wil het toch niet dan ga ik eerst naar een tuigmaker, zit een hele goede hier in de buurt, vaak hebben die ook wel duurzame en goede oplossingen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:03

Mijn paard loopt zich ook heel snel open op de singel van het tuig.

Ik zorg altijd dat ik het schoftje niet te dicht achter het voorbeen leg en de singel niet té strak aantrek.
Dan een schoon echt schapenwollen bontje eromheen en sindsdien heb ik nauwelijks meer problemen.

Na het rijden spuit ik de singelplek goed schoon met koud water, en bontje en singel houd ik ook goed schoon...

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:25

Ik heb idd ook al eens zo'n topic hier gepost en heel veel bruikbare tips gekregen. Ik kreeg toen o.a. als tip het schoftje ver genoeg naar achteren te leggen en eventueel de staartriem iets strakker te doen. Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de dikte van de buik. Ik heb een fjord die gauw een dikke buik heeft helaas. Huilen ..Verder heb ik de ervaring dat juist strak aansingelen veel beter werkt. Sinds ik na een paar minuten stappen nogmaals aansingel gaat het eigenlijk goed (even afkloppen want het blijft een vervelend probleem). Verder gebruik ik een losse gelhoes zowel om het tuig als onder het zadel. Neopreen en een schapenwollen hoes werkten niet bij mij. Gelhoezen zijn bijna niet meer te krijgen en dan moet je ook nog oppassen dat ze niet een te harde naad aan de zijkant hebben.
Hopelijk kan je er iets mee, succes in ieder geval *LOL*

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:53

Mijn pony heeft/had hetzelfde probleem, vooral als er vuil van buitenaf (modder etc) tussen de singel en de huid komt. Een gewone hoes is een beetje een geklooi als je die goed om een binnen en buitensingel wilt krijgen. Ik heb toen zelf van een stuk schapenvacht een hoes gemaakt met klittenband over de hele lengte, maar dat klittenband scheurde er af. Jammer, want het beviel heel goed. Ik had eerder al iets van katoen geprobeerd (beetje dat sok-idee van jou), maar dit werkte niet. Toen ik laatst bij Vrielink in Apeldoorn kwam zag ik daar DE ideale hoes liggen voor tuigsingels. Van schapenvacht, met een binnenzijde van katoen (lijkt op die simpele katoenen shabrakjes).
Het model is een beetje moeilijk uit te leggen, maar om je enig idee te geven: het lijkt op maandverband met vleugels Haha!. Alleen zitten er dan twee paar vleugels aan, aan weerszijden van het midden zodat je ook heel makkelijk een springriem kan bevestigen. De vacht leg je tegen de huid, de singel loopt dan over het katoenen gedeelte heen. De vleugels zijn voorzien van klittenband, en als je dan de singels vast hebt gegespt, sla je de vleugels er overheen en die blijven door het klittenband prima zitten.
De vacht is heel ruim, zit ook deels op die vleugels. Ik heb er nu twee marathons (met waterbak) mee gereden, en verder gebruik ik em als het nat weer is. Met droog weer heeft mijn pony geen last van schuurplekken.
Ik vind het een superhoes, heel makkelijk in gebruik en eigenlijk vind ik dat er toch niets boven een echt stukje schapenvacht gaat.
Na gebruik is ie wel erg vies, maar dan spoel ik em met koud water goed uit en dan laat ik em drogen. Na een dag is het wel droog.
Echt een aanrader!
Oh ja, de hoes lag er in 1 maat, mijn pony is 1.23 m en daar zit ie perfect bij, maar volgens mij kan het ook wel bij kleinere pony's.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:30

Ik ben wel benieuwd wat voor hoes dat is, wat voor merk enzo??
Dat klinkt als de perfecte oplossing.