[AR] Paard te water! Wat doorsnijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Paard te water! Wat doorsnijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:13

Hallo allemaal,

Vandaag weer een naar verhaal gehoord. Een vriendin van mij zat op debok bij iemand van haar stal. Het paard schrok en sprong zo het kanaal in. Ze hebben hem niet kunnen redden, het paard is verdronken!
Nu men ik ook sinds kort en staat mijn pony ook op een stal langs datzelfde kanaal. Nu heb ik altijd een scherp mes mee, maar ik vroeg mij af wat moet ik doorsnijden zodat ie zo snel mogelijk los komt van de kar?
Ik dacht zelf aan beide singels en de halsriem van het borsttuig?? Klopt dit?
Wat zouden jullie doen?

sidneey

Re: Paard te water! Wat doorsnijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:16

Ik zou als eerst de strengen doorsnijden, als dat lukt tenminste. Daar hangt de kar het meest aan. Dan zit je natuurlijk nog met de licht-ogen en de broek.. hmmz. Nu ik het er zo over nadenk is dat nog best lastig.. Beter is om te zorgen niet te water raken. Maar denk dat wat jij zegt wel klopt ja, als je dan nog op tijd bent. Wantja, als een paard niet bij de grond kan verdrinkt het gewoon.. Zie jij maar eens dat allemaal los te snijden met een zinkende kar en paard wat natuurlijk helemaal in paniek is. Brr, vervelende situatie lijkt me het.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:24

Ja ik dacht eerst ook aan de strengen maar toen dacht ik dan moet ik dus om haar heen zwemmen om de andere streng los te snijden - lijkt mij niet handig en kost teveel tijd! En de strengen zijn erg dik. Lastig he?

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:28

Ja, daar zat ik ook aan te denken. Het is gewoon het meest vervelende senario wat je je kunt bedenken, denk dat je weinig kans hebt om je paard te redden.. Je bent wel altijd met zijn tweeën (neem ik aan). Dan zou wel de een de ene kant kunnen doen en de ander de andere kant. Die dingen zijn inderdaad errug dik ! Maar je hebt toch ook panieksluitingen? (ben neit zo'n ervaren menner Bloos )Of heb je daar dan niks aan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:48

Als je paard in een kanaal springt kan je het wel vergeten. De kar trekt je paard zo vliegensvlug naar de bodem, dat je te weinig tijd hebt om hem te redden. Maar je kan het altijd proberen, maar je moet behoorlijk wat doorsnijden; lichtogen (alleen je singels zou misschien ook nog wel kunnen), halsriem en evt. je broekriemen nog.
In een slootje heb je wel de tijd om hem te redden, doordat de kar niet doortrekt naar beneden. Maar in zo een geval zou ik proberen zoveel mogelijk heel te laten en niet als een wezenloze gaan snijden.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:00

ik heb het verhaal ook gehoord, we hadden een menwedstrijd in Schalkhaar gisteren en vandaag. ons wegtraject liep langs datzelfde kanaal.ik ben er dus vanmiddag nog langsgereden... brrr het idee.

ik denk dat je de meeste kans maakt met panieksluitingen. hoewel ik wel altijd een mes bij me heb, denk ik dat het een eeuwigheid duurt voordat je zo'n streng doormidden hebt laat staan de rest van de riemen om hem los van de koets te krijgen..
wel een heel erg nare ervaring voor je vriendin en haar stalgenootje. Sterkte voor allebei!!!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:27

ik heb overal paniekhaken aan zitten. kwestie van lostrekken dus.

bij het 2-span/4-span zitten ze aan de disselriemen en strengen.
bij het enkelspan heb ik veiligheids lichtogen, paniekhaken een de strengen en een musketonhaak aan de rugriem om de broek snel los te kunnen maken.
niks geen gesnij aan mijn tuig Knipoog
het neemt trouwens niet weg dat ik geen mes bij me heb.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:39

Wanneer er een paard in het kanaal licht zou ik niet proberen om de panieksluitingen van de strengen los te krijgen, je gaat er zelf mee met een trappend paard.
Enkelspan paard denk ik idd de beide singels en nekriem. Als dat gedaan is het leidsel want dat zit natuurlijk nog door de sleutels.
Tweespan de disselriemen en strengen.
Bij een diep kanaal heb je weinig kans denk ik. Probeer maar eens een goed stuk leer door te snijden...

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:17

Mijn stalhouder is ook te water geraakt.
Op zijn kar had die allemaal veiligheidssluitingen, maar de kar trok het paard zo hard naar beneden, dan heb je niet eens tijd om iets door te snijden.
En bovendien schopt het paard wild om zich heen, je kan gewoon zo weinig doen.... Echt een nachtmerrie!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:53

als je strengen of disselriemen door wilt snijden, heb je evengoed last van een trappelend paard. bij panieksluitingen gaat het dan juist makkelijker lijkt mij, om dat je op het uiterste einde van de strengen/disselriemen zit en dus zo ver mogelijk van de benen van het paard af werkt. daarnaast heb je ze in 1 handeling los.

verder zou ik het bij het enkelspan houden op de volgorde van BlackDevils, alleen de binnensingel snij je denk ik niet zo makkelijk door in een paniek situatie, aangezien deze dicht op de huid ligt. ik denk dat je sneller bent als je gewoon de gesp los trekt. dat leer is nog behoorlijk dik om te snijden.
de broek kan je makkelijk afwerpen door de rugriem vlak bij het schoftje door te snijden (nauurlijk niet meer nodig als het gehele schoftje al los is).

mijn sulky heeft trouwens 1 doorlopende streng, gedeeltelijk van touw, die heb je zo door.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:30

Ik denk dat je verloren bent als je met je aanspanning in diep water terecht komt. Een paard wordt gewoon door de kar naar beneden getrokken, raakt natuurlijk in paniek en begint wild om zich heen te trappen. Panieksluitingen zijn handig, maar ik geloof niet dat je in zo'n situatie daar bij komt. In theorie moet je volgens mij de draagriemen van het borsttuig doorsnijden, de draagriem van de lichtogen (dus boven een lichtoog) en de kruisriem. Het borsttuig valt dan naar beneden, het lamoen is dan los en de broek ook. Leuk bedacht, maar of dat ook werkt in het water met een hangende kar, ik betwijfel het...... Ik hoop het nooit mee te maken......
Laatst bijgewerkt door Arretje op 22-10-07 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:34

Jemig wat een verhaal zeg.
Ik rij met een noors gareel tuig.
Dat is een kwestie van een lerenveter doorsnijden aan biede kanten en je paard is los..

Jemig.. je moet er toch niet aan denken.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:41

Klinkt simpel, maar denk dat de praktijk toch anders is.....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:42

Arretje schreef:
Klinkt simpel, maar denk dat de praktijk toch anders is.....

Uiteraard!
Maar het is in ieder geval minder werk dan de borsttuigen Ja

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:57

Een vriend van me is een paar jaar terug ook te water gegaan met paard en wagen. Er stonden ook nog 2 mensen achter op de kar. Ze kwamen terrecht in een 3 meter diepe sloot. Ik weet niet precies wat ze doorgesneden hebben maar het paard kwam levend het water uit.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:00

de strengen en de broek dan is die los van de kar

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:10

Singels en leidsels hoef je niet door te snijden. daar zit verder geen kar aan vast. verder heeft het doorsnijden van de halsriemen van het borsttuig ook niet veel nut. er is dan wel een mogelijkheid dat het borsttuig naar beneden zakt maar dat zal niet snel gebeuren. er staat zoveel spanning van de kar op dat het borsttuig alsnog aan het paard blijft hangen. als hij al afzakt dan komt het paard er met z'n voorbenen in en wordt hij alsnog naar beneden getrokken.

je moet de strengen, de broekriemen en de draagriem van de lichtogen doorsnijden. dan is de kar helemaal los.
aan de strengen heb je het meeste werk. die zijn het dikste.
om de strengen door te snijden hoef je niet dicht bij de paardenbenen te komen. je kan ze ook gewoon in de buurt van z'n borst of buik doorsnijden. dan komt hij ook los van de kar.
ik heb veiligheids-lichtogen. die heb je in 1 ruk los. op den duur wil ik nog snelsluitingen op m'n strengen. het enige dat dan nog doorgesneden moet worden zijn 2 dunne broekriemen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:13

Tieme schreef:
je moet de strengen, de broekriemen en de draagriem van de lichtogen doorsnijden. dan is de kar helemaal los.

ik ga nog steeds voor de rugriem, hiervoor hoef je niet helemaal naar de andere kant van je paard te zwemmen om ook de andere broekriem los te snijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:15

xElienx schreef:
ik heb overal paniekhaken aan zitten. kwestie van lostrekken dus.

bij het 2-span/4-span zitten ze aan de disselriemen en strengen.
bij het enkelspan heb ik veiligheids lichtogen, paniekhaken een de strengen en een musketonhaak aan de rugriem om de broek snel los te kunnen maken.
niks geen gesnij aan mijn tuig Knipoog
het neemt trouwens niet weg dat ik geen mes bij me heb.

Die musketon aan de rugriem is een goede zeg.
Paniekhaken aan de strengen wil ik ook nog. heb je ook nog musketons aan de leidsels? Ik heb dat wel aan mijn gewone rij hoofdstel.

Ik denk dat je in een kanaal ook weinig kans maakt .

wat voor soort mes hebben jullie bij je?
Ik heb zo'n zakmes van Swiss(vlijmscherp) maar heb bij sommige stukken leer het idee dat ik wel een rambo mes mag hebben

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:27

Cowgirl schreef:
heb je ook nog musketons aan de leidsels?

nee, dat gerammel lijkt me heel storend voor het het paard in zijn mond.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:43

Sorry, maar strengen doorsnijden gaat je echt niet snel lukken hoor.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:53

Arretje schreef:

met een gewoon zakmes zal het je inderdaad niet lukken. je hebt daar echt een jachtmes of iets dergelijks voor nodig. vandaar dat je dan ook beter panieksluitingen kan nemen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:55

Arretje schreef:

Inderdaad niet.
Ik ga toch maar weer voor mijn veiligheidsgespen Knipoog
Panieksluitingen ga je ook echt niet los krijgen als er spanning op staat, dat is dus schijnveiligheid.

Vergeet ook niet dat een paard te water in paniek is en misschien niet netjes op 4 benen staat. Hierdoor is het soms onmogelijk die dingen los te maken die je in gedachten hebt.
Mijn ervaring met een ongeluk op het droge, is gewoon alles los proberen te maken wat je los kunt krijgen en wel zo snel mogelijk. Heb daarbij geen mes nodig gehad.

Als het enigszins mogelijk is toch proberen het hoofd boven water te houden, maar dit zal in een diep kanaal wel kansloos zijn....

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:13

Bij ons zit er ook nog een leertje aan de paniekhaken zodat je met 1 beweging allebei de strengen los kan maken.
Maar wij rijden dan ook 2span en ik denk dat het dan makkelijker losmaken is dan met een enkelspan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:32

Peachy schreef:
Bij ons zit er ook nog een leertje aan de paniekhaken zodat je met 1 beweging allebei de strengen los kan maken.
Maar wij rijden dan ook 2span en ik denk dat het dan makkelijker losmaken is dan met een enkelspan.

Maar heb jij echte panieksluitingen (soort clips) of de gewone die altijd standaard op een kar zitten? dus die met een soort los om de zweng zitten.
ik heb de standaard en ook met zo'n leertje maar als er spanning op staat krijg je dat met dat leertje echt niet los hoor.