[AR] Pony actiever voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Pony actiever voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:02

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar ga het proberen.

Als mijn kleine pony voor de kar staat, is hij behoorlijk lui/sloom. Hij houd in stap nog geen normaal lopend mens bij.
Echter als hij in de wei staat, is hij behoorlijk actief.
aan de hand is hij ook goed actief. maar voor de kar.

Streng zijn, zweep erbij houden, alles helpt, maar voor een paar seconde, daarna druipt hij weer terug naar zijn slomo tempo.

hoe krijg ik hem actiever ? dat het mennen wat leuker word.
ik doe aan menles met hem, maar omdat mijn haf scheef is en we hem nu anders proberen te trainen, gaat hij voorlopig mee.
hier is hij echter wel een race eend.

Echwel

Re: Pony actiever voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:06

Gebrik je voor deze pony dezelfde kar als voor de haflinger?
Dan is het toch simpel de kar is te zwaar.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:08

Nee, dat zou ik hem niet aan doen.
Ik heb een mini marathon wagentje, waar een pony van een meter niet eens voor past. Met 1 hand te trekken

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:10

Afbeelding
Afbeelding

dit is de aanspanning

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:15

Idd; is de koets niet te zwaar voor hem? Of te zwaar in cmbinatie met de ondergrond, bv los zand.
Tuig zit ook allemaal goed? Bit?

Hoe is de pony onder het zadel? Is hij al beleerd, of snapt hij gewoon niet wat de bedoeling is?

Hoe is hij er lichamelijk aan toe? Niet te dik? Niet te dun?

Als alles prima in orde zou zijn, probeer het iis met afwisseling. Niet iedere keer hetzelfde rondje, onderweg obstakels nemen (bv iemand die een paraplu open en dicht klapt) en ook af blijven wisselen met onder het zadel of aan de hand lopen. Of laat een andere pony meelopen, voorop. Peerdjes willen bij elkaar blijven.
Succes!

Edit; zie nu de foto; vindt de koets er best groot uit zien voor zo'n kleintje, en dan door het gras... Een shet kan 2 x zn eigen gewicht trekken, houd daar rekening mee

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:21

Buck is onder het zadel, maar vanwege zijn kleinte 84 cm, als je hem streng aanpakt loopt hij wel, anders niet.

Ik had hem eerst op een bokkenbitje dit heb ik eruit gehaald, heeft hij helemaal niet nodig, nu loopt hij gewoon weer op een trensje, Zijn tuig zit goed, alles op maat etc.

De kar is echter niet te zwaar, Hij zou hem makkelijk moeten trekken, weegt tussen de 70 en de 80 kilo.
ik heb ook een shetland sulky gehad van 45 kilo, hier liep hij het zelfde mee. (deze heb ik verkocht, vond dat gehobbel maar niets.)
ik rijd echt altijd op de weg, dit was voor de foto's, die ik wilde met mijn nieuwe kar. verder liep hij 1 keer per week toen wij lesde op gras ondergrond, dit maakte geen verschil met grote paarden erbij wilde hij de macho uithangen.

Hij is gewoon lui heb ik het idee, pak hem ook wel goed aan, maar het maakt het er niet leuker op om elke keer een zweep te gebruiken, om hem actief te houden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:26

hey
jah wij hebben hetzelfde probleem met onze ouderwetse haflinger.
is niet te dik ofzo maar in de kar is hij echt sloom
en onder het rijden is hij niet te houden zo snel.

de kar is prima voor hem en zelfs nog te licht.
er staat voor diezelfde kar een een veel en veel lichtere forest en die heeft er totaal geen moeite mee.

dus ik volg dit even of er mischien een oplossing is.
en inderdaad de zweep erbij helpt maar voor enkele seconden en dan valt hij weer terug in zijn tempo.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:28

Ik rijd ook met mijn shet vor de kar en die is ook nogal slomig, veel overgangen rijden helpt vooral bij mij, halthouden-draf enzo, en als hij dat gedaan heeft is hij meestal al een stuk voorwaartser.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:30

Overgangen rijden, doe ik idd ook, amar heb niet het idee dat het helpt !

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:37

Als een paard zo flegmatiek is voor de wagen, kun je je zweep er wel op
stuk slaan maar het zal niet gauw verbeteren.
Dus verkopen en een terugkopen die het wel doet..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:56

Nou, dat vindt ik wel een héél resolute oplossing...

Ik sluit me aan bij de overgangen rijden. Een vriendin van me heeft het zelfde probleem gehad met een fries. Ze kon de zweep er op stuk slaa; om de paar passen stond mevrouw stil.
Je moet er even de tijd voor nemen en consecuent blijven. Dan heb je over een jaar een heel andere pony Knipoog

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:15

Ze moet respect krijgen voor de zweep. Wanneer ze een tik krijgt hoort ze te reageren en dat te onthouden. Mijn zusje had ook zo'n haflinger, als die geen zin meer had kapte ze er gewoon mee. Met behulp van een instructeur hebben we haar weer helemaal actief en voorwaarts gekregen. Daar ging wel een heleboel aan vooraf. om te beginnen hingen we aan het uiteinde van de zweep een klein kettinkje. daar had ze wel respect voor! (je hoefde niet meer hard te slaan; dus het was nog vriendelijker dan het zogenaamde stukslaan van je zweep, want dat helpt toch niet) rijden met deze zweep, bouwden we weer langzaam af. ook veel overgangen rijden en steeds een ander buitenrondje, (niet teveel dressuur) hebben haar weer zin in werken laten krijgen. succes ermee oja en als je hem dan een tik geeft, zorg dat je ook contact houdt met zijn mond, anders heeft het nog geen zin. (bij een tik wel altijd voorwaarts laten gaan en niet terughouden)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:20

Echwel schreef:

jij bent wel een hele snelle opgever?
dus als een paard niet voorwaarts is doe je het weg?
je kan het ook proberen en dat is waar ze nu mee bezig zijn.
dus nee verkopen heeft geen zin

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:25

liev_meisjuh schreef:
Echwel schreef:

jij bent wel een hele snelle opgever?
dus als een paard niet voorwaarts is doe je het weg?
je kan het ook proberen en dat is waar ze nu mee bezig zijn.
dus nee verkopen heeft geen zin

Zo jij trekt snelle conclusies!

TS geeft aan al veel de zweep te gebruiken, dat helpt niet.
Wat heb je dan nog voor een opties met zo'n lui dier?
Nog meer zweep? of weet ik wat? Het werkt blijkbaar niet met deze pony, dat is de conclusie die Echwel trekt (en ik ook)

Als je dan leuk wilt mennen dat is de enige optie accepteren dat je er continue op moet slaan of verkopen en een andere aanschaffen.

En neem van mij aan dat een lui paard NOOIT zal leren werken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:27

Ach je hebt mensen die gooien de varkensprikker in de strijd.
Maar zover gaan is natuurlijk onzin..
Dus enige conclusie is dat hij het niet wil doen engeloof me voor de wagen ook nooit zal gaan doen

Sommige dieren hebben nou eenmaal geen trekkracht, of zin om te doen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:34

Idd Heleen.
Als TS al aangeeft dat de pony fysiek in orde is, het tuig goed zit, in het land wel wil spelen, de wagen licht genoeg is. Maar geen respect voor de zweep heeft, dán is hij gewoon te beroerd om te werken.

Denk je nou echt dat een dier dat nauwlijks wil aanpakken actiever wordt van overgangen rijden? Als je ergens moe van wordt.....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:18

Toen ik de titel las dacht ik he misschien nu eindelijk de goeden tip want ik heb er hier ook zo een.

En de goude tip zit er idd wel tussen, die van manie en echwel, maar daar had ik me ook eigenlijk wel bij neergelegd, maar dat is wel moeilijk.

Een van mijn pony's is dus ook zo. In vrijheid heel actief, hetzelfde aan de hand en aan de dubbelle longe. Nu na zijn castratie ook lichamelijk in hele goede conditie. Maar moet hij gaan trekken is dat een verschil van dag en nacht zo sloom word hij dan. Hij loopt nog wel en draaft ook als ik het wil maar echt leuk is het niet.
Inmiddels van alles geprobeert maar vlotter wordt hij niet hoor.
Nu ben ik bezig hem voorin in tandem te zetten zodat hij niet hoeft te trekken. Maar dat heb ik tot nu toe alleen nog vanaf de grond geoefend.
Ik heb een andere pony die het wel heel goed doet en toch gezelschap nodig heeft dus weg gaat hij niet. Maar ik moet met hem gewoon wat anders gaan doen waar we wel blij van worden.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:04

Niet elke pony/paard kun je overal voor gebruiken. De kunst is om uit te zoeken wat het dier graag doet, dat geeft veel meer voldoening dan coute que coute iets willen doen wat jij graag wilt. Je hebt volgens mij alle oorzaken van mogelijke problemen uitgesloten en alle mogelijke oplossingen geprobeerd. Het is niet leuk een dier te moeten verkopen, maar hier maak je ook niemand blij mee.
Succes met de beslissing.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:09

Wij hebben ook ooit zo'n pony gehad. Onder het zadel en in de wei actief genoeg, voor de kar viel hij steeds terug vanuit draf om heerlijk in stap om zich heen te kijken. Alles was in orde met hem, het tuig en de kar.

Hij loopt nu wedstrijden onder het zadel en daar heeft hij blijkbaar toch meer plezier in dan voor de kar, want aansporen hoeft zijn ruitertje hem zeker niet Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 15:17

Hij word in 2 span beleert wanneer mijn andere pony er klaar voor is, misschien vind hij dat leuker.

weg gaat hij igg niet, dat nooit. maar snap jullie reaktie wel. Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:59

Lastig, maar heb je het in het krachtvoer wel eens gezocht.

Janouk is voor de wagen cool en vlot op onderhoudsbrokken, maar richting een wedstrijd krijgt ze de laatste 4 dagen 2 handen haver erbij, daar krijgt ze net dat beetje meer van om in de M dressuur power te houden bij het verzamelen.

Wel eens geprobeerd haver of andere granen te voeren? Wel oppassen voor bevangenheid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:24

wij hebben ooits nog een luie haflinger gehad maar paar mee over het maisland gereden toen er net doorheen was gereden (maar drie keer gedaan)
en mevr liep voortaan goed door Haha!,

dus er is echt wel een oplossing en nee natuurlijk niet op een verkeerde manier met bijv stroom etc,
ieder paard is anders maar wil niet zeggen dat alle paarden die lui zijn lui blijven...

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:25

mischien toch iets te jong begonnen ?
pony is nog zeer jong dus mischien een rust periode inlassen en vervolgens het weer is oppaken.
of mischien vind hij het gewoon weg niet leuk?
sommige pony's zijn ook gewoon weg niet zo vlot voor de kar. penny loopt ook niet alte vlot tot dat ze warm word dan word ze altijd wat drukker en begint ze lekker te lopen.
maar als je les krijgt neem ik aan dat je lesgever je hier toch ook mee kan helpen ?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:19

Even domme vraag hoor, maar hoe zit het met voer? Krijgt beestje wel genoeg krachtvoer?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:06

Ik weet niet hoe dat met de pony van horsewisper zit, maar voor mijn pony help verandering in voer niet.
Hij is in vrijheid en aan de hand al heel druk en bij verandering aan voer bijna niet meer te houden (nou ja, een shet houd je meestal toch wel maar moet wel leuk blijven). Maar dit verandert voor de wagen niets.
Mede door gebrek aan tijd, hulp en droge bodem ging het beleren bij mij allemaal heel langzaam en heb ik al heel wat rustpauzes in gelast wat ook niet veel oplevert.

Het blijven dieren en soms zijn ze gewoon niet zo zoals jij graag zou willen en moet je je daarbij neerleggen hoe moeilijk dat ook is.