[AR] 2e keer voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

2e keer voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 22:40

Vrijdag kwam ik op stal aan, en of die vos nog eens voor de kar moest?

Nou prima dacht ik.
opgetuigd
kar klaar gezet, en ik maar aan de kant gaan staan.

die man die hem "beleerd" (al noemt hij het geen beleren,omdat er niet veel te leren valt,omdat het paard het toch wel doet)
die heeft eerst met alleen het tuig een rondje gestapt door de bak.

Dat ging hardstikke goed, paard x halsthouden en weer wegstappen.

daarna de kar er achter gehangen.
Paard was wel even zenuwachtig.
Even een rondje er naast nog gelopen, dat hij het karretje goed voelde.
daarna ging die man erop zitten heeft ie wat figuren gereden en paard liep braaf, tijd voor een drafje,

nou dat ging een beetje raar en mega gespannen!
maar goed hij liep,en het ging steeds beter.

nou goed, na 10 min in de bak, de weg op, en een rondje van een half uurtje gedaan ( het kleinste rondje wat je bij ons kan rijden,zonder te moeten draaien)
nou stap en draf gedaan, autos ingehaald etc, ging super.

dus ook een 2e geslaagde poging.

les 3 word een les voor mij, dat ik de beginselen ga leren.

Go jij! Go jij!

BlackDevils

Re: 2e keer voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:17

Wanneer is de begravenis? Nagelbijten / Gniffelen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 00:19

nou, t zal wel meevallen hoor Haha! Nagelbijten / Gniffelen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:21

BlackDevils schreef:
Wanneer is de begravenis? Nagelbijten / Gniffelen

wat een rare reactie Verward
Als je het ergens niet mee eens bent, geef dan ook even uitleg erover in plaats van zo'n botte opmerking te plaatsen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:26

ik denk dat het gewoon leuk bedoeld was zwartwitje, jou reactie is ook volkomen offtopic trouwens.

wel super dat het zo goed ging Haha! en eigenlijk heeft die man wel gelijk, het paard doet het toch wel, je moet alleen weten wat je moet doen dat ie het doet Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:30

Ania schreef:
wel super dat het zo goed ging Haha! en eigenlijk heeft die man wel gelijk, het paard doet het toch wel, je moet alleen weten wat je moet doen dat ie het doet Knipoog
En wat je moet doen als ie t niet doet...

Was trouwens galgenhumor... ROFL

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:51

Ania: ik vind zo'n oneliner nou eenmaal bot overkomen, daar mag ik toch wel wat van zeggen? De TS heeft een heel verhaal verteld, krijgt ze zo'n eerste reactie. En ja, mijn reactie was ook offtopic, maar ik heb dan ook totaal geen verstand van mennen.

Maar vooruit: Snackie, veel plezier volgende keer als je les krijgt Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:09

@ TS: Ben het totaal niet eens met de gang van zaken; manier van beleren 'oh dat doen we wel even, paard doet het wel', huppakee gelijk de weg op en volgende les ga je zelf leren mennen.

Ben inderdaad benieuwd, en heb er net als BD sterk mijn twijfels over. Volgens mij heb je niet echt het besef wat er allemaal kan gebeuren, en hoe risicovol het mennen is. Het is niet een kwestie van hup paard voor de kar spannen, paar rondjes en paard is beleerd....

Maarja, dit kunnen we iedere week wel op AR roepen, nu het mooier weer wordt knoopt toch ineens iedereen zijn paard voor de wagen, vragen ons om advies maar willen dit dan vervolgens niet aannemen.

Nouja, ik hoop voor je dat alles verder goed gaat, en veel plezier met je paardje gewenst Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:13

waarschijnlijk,en dat ziet de intructeur/beleerder aan de manier hoe het paard loopt voor de kar, dat deze het al eens gedaan heeft,en dit alleen oppakken is

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:19

Snackie schreef:
waarschijnlijk,en dat ziet de intructeur/beleerder aan de manier hoe het paard loopt voor de kar, dat deze het al eens gedaan heeft,en dit alleen oppakken is

Oké, als je dit in je beginpost had gezet, hadden mensen andere reacties gegeven.

Maar toch blijf ik er bij dat je niet zo snel moet gaan. Ook al is hij al eens beleerd; het kan aantal jaar geleden zijn dat hij voor het laatst voor de kar heeft gelopen. Een groen paard of een paard waar je het niet precies van weet of hij al ingereden is of niet, daar stap je toch ook niet zomaar in één keer even bovenop? Dit soort dingen kun je beter een beetje de tijd voor nemen, dan even hup snel voor de kar knuppen.

Dat het paard misschien al ooit eens is beleerd doet aan dit feit niet af.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 14:21

nee dat weet ik,maar als hij braaf is, waarom niet?
volgende keer,tenminste, als ik het ga leren,blijven we gewoon in de bak

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:48

Snackie schreef:
nee dat weet ik,maar als hij braaf is, waarom niet?volgende keer,tenminste, als ik het ga leren,blijven we gewoon in de bak

Omdat een paard braaf kan LIJKEN, maar ondertussen super overdonderd is door hetgeen hij ineens voor zijn neus krijgt gedrukt.

En wees eens eerlijk; nooit geleerd toen je klein was dat een paard braaf kan zijn, maar altijd een kudde-dier, altijd een vluchtdier zal zijn?? Hoe braaf mijn 100% bomproofe shetmerrie ook is (en ja, die is zééér braaf) ook zíj gaat wel eens aan de kletter, en nee, dat zie je meestal niet zomaar aankomen, júist omdat je paard zo 'braaf' is, dan verwacht je dat minder.

Wat is er goed aan dat tegenwoordig mensen supertrots hier een topic openen dat ze hun paardje even in 2 of 3 dagen hebben 'beleerd'? Wat is er zo goed aan om trots een topic op HAW te openen waar een paard al met hulpteugels en alles loopt om hem in de krul te trekken, terwijl hij net in een paar daagjes 'zadelmak' is gemaakt? Waarom zo'n haast? Waarom zetten mensen hun 2jarige al voor de kar? Kan niemand meer het geduld opbrengen die bij een goed paardenmens ingebakken hoort te zitten? Paarden vergen geduld, en dat hoort iedereen te weten.............

Helemaal niet banketstaaf bedoeld tegen jou, maar het schijnt steeds meer in de mode te zijn; alles moet maar snel snel snel, terwijl als je nu rustig je tijd neemt om je paard rustig te beleren, dan heb je er straks zijn hele leven plezier van.

Wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:00

in de bak is vaak zwaar voor paarden en ze moeten dan veel wendingen rijden wat voor jonge groene paarden heel moeilijk is dus zelf ben ik er een voorstander van om de eerste keer de weg op te gaan. lichter voor het paard en meer rechtuit. het verkeer moet dit dan natuurlijk wel toelaten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:03

Wie schreef:
in de bak is vaak zwaar voor paarden en ze moeten dan veel wendingen rijden wat voor jonge groene paarden heel moeilijk is dus zelf ben ik er een voorstander van om de eerste keer de weg op te gaan. lichter voor het paard en meer rechtuit. het verkeer moet dit dan natuurlijk wel toelaten

Ben ik het niet echt mee eens; ligt ook aan het paard. Als je een normaal, groot en sterk paard hebt, dan kun je best in de bak rijden, qua zwaarte valt dat heel erg mee. Of je gaat op een grasveldje oid rijden, da's dan net iets lichter. En je moet het werk er op aan passen; niet te lang in de bak, dat wordt inderdaad te zwaar. Als je een shet voor de kar hebt, kan ik me voorstellen dat de bak dan te zwaar is, maar dat dit een excuus is om meteen de weg op te gaan? Nee, sorry, dat vind ik onverantwoord.

lollyfantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:58

de 3e keer is het gevaarlijkst he dan is het niet meer zo heel spannend dus let er goed mee op heb er ervaring mee met paarden beleren voor de kar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:31

Ik ben het met 'Wie' eens hoor!! Eerst de weg op; Rechtuit lopen, voorwaarts, balans laten zoeken, vlieguren maken. In de bak is qua trekkracht misschien niet zo zwaar voor een groot dier. Maar hij heeft al moeite genoeg om zichzelf overeind te houden en de wagen ook nog mee te nemen, dan is die zware bak alleen maar een extra belemmering. Om over het bochtenwerk nog maar niet te spreken.
En hoezo is het onverantwoord om de weg op te gaan? Als het goed is, zit je basis er goed ingebakken. Dus je hebt een stuur, je hebt een rem en een gas en je hebt min. 2 grooms bij je om in te grijpen waar nodig. Ik vind het veel onverantwoorder om een paard meteen korte draaien te laten maken in een zandbakje.

(En nee, ik woon niet ergens in een verlaten dorp, ik heb niet alleen maar zandpaden; ik woon midden in het Westland en de meeste wegen zijn omringd door fijne sloten.)

Maar om even op het verhaal van TS terug te komen; Blijf met verstand naar de combinatie kijken en wees er inderdaad niet te snel van overtuigd dat het goed zal blijven gaan. Succes verder Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 20:37

JoyCiej007 schreef:
Snackie schreef:
nee dat weet ik,maar als hij braaf is, waarom niet?volgende keer,tenminste, als ik het ga leren,blijven we gewoon in de bak

Omdat een paard braaf kan LIJKEN, maar ondertussen super overdonderd is door hetgeen hij ineens voor zijn neus krijgt gedrukt.

En wees eens eerlijk; nooit geleerd toen je klein was dat een paard braaf kan zijn, maar altijd een kudde-dier, altijd een vluchtdier zal zijn?? Hoe braaf mijn 100% bomproofe shetmerrie ook is (en ja, die is zééér braaf) ook zíj gaat wel eens aan de kletter, en nee, dat zie je meestal niet zomaar aankomen, júist omdat je paard zo 'braaf' is, dan verwacht je dat minder.

Wat is er goed aan dat tegenwoordig mensen supertrots hier een topic openen dat ze hun paardje even in 2 of 3 dagen hebben 'beleerd'? Wat is er zo goed aan om trots een topic op HAW te openen waar een paard al met hulpteugels en alles loopt om hem in de krul te trekken, terwijl hij net in een paar daagjes 'zadelmak' is gemaakt? Waarom zo'n haast? Waarom zetten mensen hun 2jarige al voor de kar? Kan niemand meer het geduld opbrengen die bij een goed paardenmens ingebakken hoort te zitten? Paarden vergen geduld, en dat hoort iedereen te weten.............

Helemaal niet banketstaaf bedoeld tegen jou, maar het schijnt steeds meer in de mode te zijn; alles moet maar snel snel snel, terwijl als je nu rustig je tijd neemt om je paard rustig te beleren, dan heb je er straks zijn hele leven plezier van.

Wij nemen alle tijd, en als ik zie dat mijn paard het niet aankan, stop ik, want wat dat betreft ken ik hem wel door en door

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:23

Met beleren span ik meestal in de wei of bak aan, loop een rondje en als dat goed gaat ga ik ook direct de weg op.
Kunnen ze mooi rechtuit lopen en zijn ook een beetje afgeleid door de omgeving.
Natuurlijk heb ik dit hiervoor al wel aan de hand, lange lijnen en met de sleep geoefend...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:24

Wij hadden van te voren ook al geoefend

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:31

Snackie schreef:
Wij hadden van te voren ook al geoefend
Dat maakt het verhaal natuurlijk wel iets anders...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:33

natuurlijk, ik ga niet zomaar de weg op als ik het niet vertrouw natuurlijk.
hij deed al vaker de bak slepen etc, maar echt de kar er achter kwam ik niet toe, omdat ik niemand had die dat kon.
en die heb ik nu gevonden

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:48

Snackie schreef:
natuurlijk, ik ga niet zomaar de weg op als ik het niet vertrouw natuurlijk.
hij deed al vaker de bak slepen etc, maar echt de kar er achter kwam ik niet toe, omdat ik niemand had die dat kon.
en die heb ik nu gevonden

Toch zou ik je willen adviseren, om zelf eerst eens flink wat vlieguren te maken met een doorgewinterd paard.
Ik heb ook de stap naar het mennen gezet. Ik had toen meer dan 20 jaar ervaring onder het zadel, ook jonge paarden en hengsten (heb jarenlang op handelsstal/fokkerij gewerkt). Toch was het mennen iets heel anders. Goed, je kent paarden dan wel door en door en je weet hoe paarden kunnen reageren, schrikken etc.. En toch...het is zo anders. Je hebt bovendien veel minder te vertellen, dan als je er op zit en been kunt geven. Wij hebben een doorgewinterde E-pony gekocht en daar twee jaar mee gemend. Daaraan vooraf een cursus voor het koetsiersbewijs gevolgd en die ook gehaald. Na die twee jaar waren we toe aan iets anders. We konden toevallig een jong paard kopen dat ik al zadelmak had gemaakt en dat een paar keer voor de kar had gelopen. Dat hebben we toen gedaan en dat is nu vijf jaar geleden en dat paard hebben we nog steeds en het gaat erg goed (afgelopen zaterdag mee mogen doen aan de districtkampioenschappen, alleen niet op het best gepresteerd, paard was sloom vanwege hengstigheid).
Ik blijf er bij dat dit de goede volgorde is om met mennen te beginnen. Ik heb in de jaren al zo veel mis zien gaan: hoofdstel af voor de kar, paard op de kletter, stuurfoutje en het hele spul ligt in de sloot en vorig jaar hebben wij zelf een ongeluk gehad: stuurfout van mijn man, de kar raakt een paal in de hindernis, stuitert weg en komt net verkeerd in een kuil, over de kop en ik lag onder de kar...niet fijn.... Uiteindelijk met een sisser afgelopen. Maar hiermee wil ik zeggen dat het zo'n andere tak van sport is, dan onder het zadel!
Dus: wees voorzichtig..en verder wens ik je veel plezier toe met je paard.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:53

dank je wel polly.
Ik heb niet de mogelijkheid om naar een mnege etc te gaan waar gemend word
]ik kan meerijden op stal met een paar mensen die ervaren men paarden hebben.
dat ga ik ook zeker doen,voordat ik zelf de weg op ga etc.
toch moet er ooit een begin komen,en ik denk dat dat egin het veiligste is in de rijbak,met begeleiding

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:41

Snackie schreef:
dank je wel polly.
Ik heb niet de mogelijkheid om naar een mnege etc te gaan waar gemend word
]ik kan meerijden op stal met een paar mensen die ervaren men paarden hebben.
dat ga ik ook zeker doen,voordat ik zelf de weg op ga etc.
toch moet er ooit een begin komen,en ik denk dat dat egin het veiligste is in de rijbak,met begeleiding

Inderdaad....veel succes er mee!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 09:45

Dank u!