[AR] Welke kant moet Groom hangen in een bocht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welke kant moet Groom hangen in een bocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:59

Even vooraf; met wedstrijden heb ik (nog) geen ervaring, althans ik heb nog niet zelf een wedstrijd gereden, maar die staat er wel aan te komen Lachen (echt in de oefenklasses, van de shetvereniging) Dus naar aanleiding hiervan aan jullie de volgende vraag

Tsja, ik heb hier inmiddels met vele paarden- en niet-paardenmensen een discussie over gehad. Als ik uitleg dat ik bijv. in galop een scherpe bocht naar links maak, dan zegt de één dat de groom 'naar binnen' moet hangen (dus naar links) (onder andere ook volgens mijn pa; geen paardenmens, maar wél o.a auto en motorinstructeur) anderen zeggen weer dat de groom in dat geval 'naar buiten' moet hangen, dus naar rechts.

Ik zelf begon er steeds meer over te twijfelen.

Al zegt mijn gevoel dat het volgens mij vrij logisch is dat de groom naar binnen hangt in de bocht, dus als ik een bocht naar rechts maak, groom ook naar rechts hangen. Bocht naar links, groom naar links hangen.

En maakt het dan ook nog verschil dat de koetsier/menner uiterst rechts op de koets zit?

Lachen Ja, als ik er uitleg komt, inclusief argumenten zoals mijn vader (een motorrijder gaat ook plat door de bocht, hangt dan naar binnen) Dan zal het me allemaal wel vrij logisch in de oren klinken, maar op het moment is het zo; hoe meer ik erover praat met andere (niet-menners) hoe meer ik begin te twijfelen... Tong uitsteken

Echwel

Re: Welke kant moet Groom hangen in een bocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:11

Binnenbocht, tenzij je andere kant natuurlijk heuvelopwaarts gaat. Haha!

Verder is het wel zo als jij rechts zit en je bent een aantal kilo's zwaarder dan je goom, is het vaak moeilijker te houden..
Mijn dochter zat ooit eens rechts ,licht groompje achterop,
linksom de heuvel af, dat ging niet goed.
Sindsdien zit ook zij in het midden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:16

Echwel schreef:
Verder is het wel zo als jij rechts zit en je bent een aantal kilo's zwaarder dan je goom, is het vaak moeilijker te houden..
Geheel eigen ervaring, hè! Knipoog Haha!
Heb ik nooit geen last van.... Cool

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 21:17

Echwel schreef:
Binnenbocht, tenzij je andere kant natuurlijk heuvelopwaarts gaat. Haha!

Mijn dochter zat ooit eens rechts ,licht groompje achterop,
linksom de heuvel af, dat ging niet goed.
Sindsdien zit ook zij in het midden.

Mooi, dus mijn gevoel was goed Tong uitsteken Qua gewicht zal het geen probleem zijn; ik zelf ben best wel tenger, ik weeg maar 48 kilo. Mijn groom weegt wel iets meer volgens mij.

Zowiezo denk ik dat het misschien verstandig is voor mij om gewoon lekker in het midden te gaan zitten (ik heb eigenlijk dan geen steun van de zijkanten van de bok) Dit is misschien toch iets makkelijker.

Aan de andere kant; in het midden heb ik vaak het probleem dat ik dus af en toe naar één kant wordt geslingerd, omdat ik dus niet zo heel veel weeg. Wat zou in dat geval het beste zijn? rechts, zoals ik altijd zit, of midden in zonder steun?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 21:18

BlackDevils schreef:
Echwel schreef:

Haha, ik zal daar dus ook geen last van hebben, behalve als ik mijn 12 jarige bijrijdstertje die misschien hoogstens 35 weegt als groom achterop zou zetten Clown

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:20

BlackDevils schreef:

Ga je mond spoelen.....

Een bokkussen, kun je ook los kopen is miss een optie.
Dan schuif je niet heen en weer..

En het gaat natuurlijk puur om hindernissen rijden he
Tijdens een ritje zal het niet gauw gebeuren dat je snel een krappe bocht neemt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:23

idd hangen aan de binnenbocht. alleen als je in de bocht met de ene kant van de koets over een heuvel gaat hang je aan die kant

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:09

JoyCiej007 schreef:
Haha, ik zal daar dus ook geen last van hebben, behalve als ik mijn 12 jarige bijrijdstertje die misschien hoogstens 35 weegt als groom achterop zou zetten Clown

Ben je van plan om een officiele marathon te rijden.
Want dan moet je groom minmaal 14 jaar oud zijn.
Voor de marathon.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:13

He Ardo jij kan toch wel uitleggen hoe het is met verkeerd gewichtsverdeling Bloos

Krijg je een beetje mercedes A klasse idee van he.

Je weet wel de elandproef.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:17

Echwel schreef:
He Ardo jij kan toch wel uitleggen hoe het is met verkeerd gewichtsverdeling Bloos

Dat is zeer pijnlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 15:17

Echwel schreef:
BlackDevils schreef:

Ga je mond spoelen.....

Een bokkussen, kun je ook los kopen is miss een optie.
Dan schuif je niet heen en weer..

En het gaat natuurlijk puur om hindernissen rijden he
Tijdens een ritje zal het niet gauw gebeuren dat je snel een krappe bocht neemt

Bokkussens heb ik wel, ook voor achter als er passagiers mee gaan. Dit zijn echter gewoon bruine kussens precies in de lengte van de bok, en achter van de bankjes, waar lusjes aanzitten zodat je ze vast kan maken. érg dik zijn ze niet, ik schat een cm. of 5. Zonder die kussens kan ik ook echt niet rijden, dan krijg ik een houten kont Knipoog

Maar het komt nogal wel eens voor dat ik zeg maar 'stuiter' naar de andere kant, niet echt schuiven, meer omdat je hard gaat en dan door een kuil oid. rijdt, waardoor ik naar links of rechts stuiter Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 15:20

ardo_iggy schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ben je van plan om een officiele marathon te rijden.
Want dan moet je groom minmaal 14 jaar oud zijn.
Voor de marathon.

Nee; zie beginpost. Normaal gesproken zou ik met deze wagen niet echt een mararthon kunnen rijden. Dit is echter een Indoor menwedstrijd, georganiseerd door de shetlandvereniging. het eerste deel is vaardigheid gecombineerd met 2 super makkelijk te nemen 'marathon-hindernisjes', en het 2e deel is speel uw spel.

Ik start dan ook in de recreatie/oefenwedstrijd-klasse.

En dat over mijn bijrijdstertje was natuurlijk puur een geintje, gezien Clown het clowntjes teken.

Natuurlijk, dat meisje moet in mei 12 worden en ik mag dan wel niet zo zwaar zijn, zij is echt een veertje. Bovendien zou ook zij inderdaad te jong zijn voor deze wedstrijd, want ze houden zich wel aan het KNHS regelement. Vandaar dat het ook meer een geintje was, dat als ik mijn bijrijdstertje/buurmeisje achterop als groom zou hebben, ik alsnog om zou slaan omdat ze zo weinig gewicht heeft Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 15:24

Echwel schreef:

Ah gush Tong uitsteken

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:25

binnen bocht en hoogste punt.
eerst hoogste punt, anders val je om:P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:49

Aster_Lover schreef:

Ja dat zag ik een keer bij een 4span rijder in Noordwolde.
Liet daarna zijn groom helaas voor oud vuil liggen Boos!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:51

Hipocriticus?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:55

Arretje schreef:
Hipocriticus?

Haha! Haha! Haha!

Jij gaat door voor de broodrooster.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:50

Aster_Lover schreef:

Neem aan dat je met éérst hoogste punt bedoeld dat je bijv. een wending maakt naar links, maar met je rechterkant deels over een verhoging gaat, dat je dan éérst moet zorgen dat je groom naar rechts hangt (naar de kant v/d verhoging) en dan pas als je daar overheen bent evt. naar links, omdat je tenslotten een wending naar links maakt.

In dat geval hebben verhogingen voor mij nu niet zo veel betekenis; het is puur een wedstrijdje in de oefen- recreatie klasse, er zal geen waterbak, brug of andere verhogingen inzitten. Als enigste soort 'marathon hindernissen' misschien 2 of 3 paaltjes. de rest zullen allemaal kegeltjes met balletjes zijn Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:32

Je ga zeker naar Haarle, naar het NK indoor voor shetten.

Dat heb ik vorig jaar zelfs met m'n "beruchte shetland sulky" gereden Knipoog. Het staat koeien wijd, wat pionetjes en een paar staanders en hooi baaltjes, dus eigenlijk weinig spectaculairs (ik keek m'n ogen hier ook uit toen ik voor het eerst hier in de buurt naar een indoor ging, overal kerstbomen en kuubskisten).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:32

Dennis schreef:
Je ga zeker naar Haarle, naar het NK indoor voor shetten.

Dat heb ik vorig jaar zelfs met m'n "beruchte shetland sulky" gereden Knipoog. Het staat koeien wijd, wat pionetjes en een paar staanders en hooi baaltjes, dus eigenlijk weinig spectaculairs (ik keek m'n ogen hier ook uit toen ik voor het eerst hier in de buurt naar een indoor ging, overal kerstbomen en kuubskisten).

Haha, nou daarom, niet voor niets dat ik blij en enthousiast ben over dit soort wedstrijden, het stelt geen drol voor, maar superleuk om eens te rijden voor een reactieve, maar toch fanatieke menner zoals ik.

Ik heb veel marathons, buiten en indoor bezocht, shetten maar ook 'grote paarden'; super spectaculair en érg mooi om te zien, maar ik ben verstandig genoeg om in te zien dat ons wagentje daar niet voor geschikt is, bovendien zit je vaak ook nog met de dressuur, en ja goed daar train ik wel wat meer op dan voorheen, maar Ot is gewoon niet zo goed dressuurmatig aangereden. ze doet alles met veel plezier en enthousiasme voor je, loopt altijd opgewekt voorwaarts met gespitste oortjes en een blije indruk, maar vraag je haar iets moeilijkers (binnenstelling, buitenstelling, halsje iets meer zakken) dan kan ze nog wel eens in verzet gaan. Ook ohz merk ik dit; mijn bijrijdstertje rijd súper, ik heb ot een aantal jaar geleden zélf ingereden, maar vanwege de lengte en zo (dat toch in de weg zit af en toe) en vanwege recreatieve doeleinden heeft ot bijvoorbeeld nooit echt geleerd om netjes in binnen- en buitenstelling te rijden.

Deze wedstrijd is dus voor mij en mijn aanspanning écht perfect Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:52

Over het verhaal met de heuvels. Je merkt als groom snel genoeg welke kant de wagen op dreigt te hellen. Het vereist dus wel concentratie en oplettendheid van je groom en niet alleen maar 'oh we gaan links, dus ik moet links staan'

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:55

Sjonniej schreef:
Over het verhaal met de heuvels. Je merkt als groom snel genoeg welke kant de wagen op dreigt te hellen. Het vereist dus wel concentratie en oplettendheid van je groom en niet alleen maar 'oh we gaan links, dus ik moet links staan'

Haha, nee, ik zal haar dat wel even vertellen en bovendien heeft ze hier zelf inderdaad ook wel een beetje gevoel voor.

Zelf zet ik wel eens een soort slalom uit met pionnetjes en tennisballetjes in het weiland, ga daar dan in draf en soms rustig handgalopje doorheen. Het wordt dan zó uitgezet dat ik niet scherpe bochten hoef te maken, dus gebruik ik dan geen groom.
Ik zie het op die manier ook meer als een soort van trainen van behendigheid en wendingen.

Morgenochtend ga ik met mijn groom even oefenen in een rijhal, daar is otje nog nooit geweest (ze kent geen 'bak') dus dat moet even geoefend worden, kan ze er aan wennen, en bovendien zet ik dan even een makkelijk parcourtje uit met pionnen en tennisballetjes. Dan kunnen ik & mijn groom ook een beetje oefenen op het inspelen in elkaar.

Gezien het weiland nu supernat en blubberig (en bevroren is), is het natuurlijk niet geschikt op dit moment voor zulke trainingen Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:57

Maar als je je groom niet gewoon met haar benen uit elkaar (ongeveer 40 cm ertussen) achterop laat staan. En dan gewoon laten voelen. Wat doet de wagen als je een bocht naar links maakt. Als ze dat dan een paar keer gevoeld heeft, gaat ze steeds makkelijker opmerken wanneer welke kant van de wagen omhoog komt en wordt het een goede groom Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 20:04

Sjonniej schreef:
Maar als je je groom niet gewoon met haar benen uit elkaar (ongeveer 40 cm ertussen) achterop laat staan. En dan gewoon laten voelen. Wat doet de wagen als je een bocht naar links maakt. Als ze dat dan een paar keer gevoeld heeft, gaat ze steeds makkelijker opmerken wanneer welke kant van de wagen omhoog komt en wordt het een goede groom Lachen

Ahja, goede tip Lachen Bedankt, gaan we morgen gelijk in de praktijk brengen Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:33

JoyCiej007 schreef:
Sjonniej schreef:

Ahja, goede tip Lachen Bedankt, gaan we morgen gelijk in de praktijk brengen Lachen

Nou, dat omhoog komen van de kar kun je beter niet uitproberen..... Knipoog Haha!
Wat is dat nu voor tip sjonniej???