[AR] problemen met menhoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pomelo

problemen met menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:24

Ik ben al een tijdje aan het sukkelen met het hoofdstel van m'n shet.
Het gaat heel makkelijk af tijdens het mennen. Soms zie ik dat 1 oortje eruit is, stap ik af en doe het weer goed, en nog voor ik terug op de kar zit schudt hij eens met z'n hoofd en hangt het er alleen nog maar aan door de keelriem...

Het is een simpel hoofdstelletje, geen neusriem, enkel keelriem. Die doe ik nogal vast, zodat dat het hoofdstel er toch nog even ophoudt totdat ik bij hem sta.

Met z'n oude hoofdstel (gewoon, zonder oogkleppen en ook geen neusriem) had ik dat veel minder. Soms eens als hij tegen z'n been had liggen schuren ofzo, maar niet gewoon door eens met zijn hoofd te schudden enzo...
Dat was wel al een 2dehands, dus leer was mss al soepeler door gebruik?
Het enige andere verschil is dat het kopstuk (heb ik het goed? dat gedeelte achter z'n oren) dikker is dan bij z'n oude hoofdstel.

Het is een shet, dus z'n manen en froufrou zijn heel dik, ik doe nu een deel van z'n frou dat normaal naar voren ligt, maar eigenlijk de wortels een eind voor de oren heeft, nu opzij zodat ze bij de manen vallen. Omdat er anders wel heel erg veel haar onder die frontriem moet. Ik denk ook dat dat iets helpt om het hoofdstel op z'n plaats te houden, maar daar ben ik niet zeker van...

Ik heb dit een tijdje opgelost door een touw tussen z'n hoofdstel en een van die ringetjes aan het schoftje, maar dat was heel moeilijk om een compromis te zoeken tussen hem niet hinderen en toch ook zorgen dat het hielp, dus daar ben ik mee gestopt.

Hebben jullie hier tips voor?
Groetjes en bedankt voor het lezen van mijn (lange) verhaal.

Helderder

Re: problemen met menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:38

Waarom men je zonder neusriem? Het lijkt me dat dan sowieso het bit niet érg stabiel in de mond ligt maargoed... Als het hoofdstel van z'n hoofd dreigt af te glijden ben je niet erg veilig bezig..
Maar zijn hoofdstel glijd dus volgens jou af door de dikke bos manen? Je zou een strook uit zijn manen kunnen scheren, zodat het wel stabiel ligt. Dat zie je wel vaker bij shetlanders, anders wil het halster niet goed liggen..
Of toch je keelriem nog wat strakker? Ik zou iig zo niet meer de weg op gaan..

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 22:47

Ik heb het hoofdstel bij het tuig gekocht, en daar zat geen neusriem bij.
Of het door die manen komt weet ik niet zeker. Ik was ook al aan het twijfelen of ik er een stukje zou moeten kaalknippen maar dan wou ik wel zeker zijn dat het daardoor komt. Maar jij denkt dus ook dat het daardoor kan komen?

Ja, die keelriem, ik vind die eigenlijk al strak genoeg... Ik kan eens 1 gaatje proberen maar volgens mij gaat hij er dan last van hebben...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:51

je kan ook een stuk manen met het hoofdstel vast vlechten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:12

Je maakt net achter het hoofdstel een strak vlechtje en dat doe je door de doorn van de gesp van de windriem. (het gespje midden op het hoofdstel)
Het vlechtje zit dan onder de windriem vast en het hoofdstel kan niet meer over de oren worden geschuurd.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:19

Ik ben snel even gaan kijken naar m'n hoofdstel wat je bedoelde Bloos

Dus ik doe de gesp open, prik het vlechtje op dat pinnetje en sluit de gesp dan weer? (Even checken of ik het goed begrijp Clown )
Dat lijkt me wel te doen, zonder dat ik hem nog moet vervelen met uren aan z'n manen prutsen voor we op pad kunnen. En zou ik dan best doen zoals nu, een deel van de haren die eigenlijk manen zijn maar die naar voor vallen 'opzij leggen' of niet?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:26

pomelo schreef:
Ik ben snel even gaan kijken naar m'n hoofdstel wat je bedoelde Bloos

Dus ik doe de gesp open, prik het vlechtje met elastiekje op dat pinnetje en sluit de gesp dan weer? (Even checken of ik het goed begrijp Clown )

Ja. (de doorn van de gesp heet dat)
Citaat:
Dat lijkt me wel te doen, zonder dat ik hem nog moet vervelen met uren aan z'n manen prutsen voor we op pad kunnen. En zou ik dan best doen zoals nu, een deel van de haren die eigenlijk manen zijn maar die naar voor vallen 'opzij leggen' of niet?

Voorpluk gewoon onder de windriem zoals altijd. Je kan de manen onder het hoofdstel wegknippen, dan zit het hoofdstel wat beter. Vooral handig bij pony's met veel haar.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:32

Wij namen een stuk van de voorpluk en deden dit over het kopstuk heen naar de manenkam toe en dan vlechten met de manen natuurlijk. Zo kan je hoofdstel nooit afschieten.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:35

Albert schreef:
Ja. (de doorn van de gesp heet dat)

Nou dan heb ik weer iets bijgeleerd Tong uitsteken

Albert schreef:
Voorpluk gewoon onder de windriem zoals altijd. Je kan de manen onder het hoofdstel wegknippen, dan zit het hoofdstel wat beter. Vooral handig bij pony's met veel haar.

Ik bedoelde dat ik (omdat hij zoveel haar heeft Haha! ) een deel van zijn froufrou opzij leg met de manen. Dat zijn dan haren waarvan de wortel een eindje voor (of na, hangt er van af hoe je het bekijkt Clown ) de oren ligt maar die toch mee over z'n voorhoofd vallen.
Dat deed ik omdat ik dacht dat het zou helpen om afglijden te voorkomen. Maar zou ik dat best ook nog doen als ik het met zo'n vlechtje doe of gewoon laten zoals ze zelf liggen?

djoeka schreef:
Wij namen een stuk van de voorpluk en deden dit over het kopstuk heen naar de manenkam toe en dan vlechten met de manen natuurlijk. Zo kan je hoofdstel nooit afschieten.

Ja, dat kan ik ook eens proberen (allemaal hetzelfde principe zeker). Dus dan een stukje voorpluk en een stuk manen samen in een vlecht he? (Ben nogal Blond vandaag, ik snap niets van de eerste keer Haha! )

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:53

Dat kan ook, maar dan ben je nog steeds aan het vlechten als het hoofdstel op het hoofd is. (Mijn oplossing werkt handiger.)

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:59

Ja, da 's waar, je hebt gelijk Haha!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:00

Haha!

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:34

Mijn shetten waren er ook sterren in. Kregen zelfs hun hoofdstel af met vlechtje.
Ik knoop nou de keelriem aan de neusriem. Werkt erg goed maar moet je wel een
neusriem aan het hoofdstel maken.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:04

Wat een Houdini's !
Ik hoop dat pommeke het met vlechtje wel aanhoudt... En anders zal ik maar eens op zoek gaan naar een neusriem wat hem past.

En als hij het dan nog uitkrijgt lijm ik het vast aan z'n hoofd Tong uitsteken

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:53

Je kunt ook nog proberen om het kopstuk vlakbij de oortjes een beetje uit te hollen, bij een goed menhoofdstel is dit vaak al door de tuigmaker gedaan.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:56

Dat heeft het mijne dus niet...
Als het vlechtjes-idee niet werkt zal ik eens gaan horen of dat kan bij die man die de singel ook heeft ingekort. Dat kan idd een bruikbare tip zijn, dankje Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:10

Ik gebruik vaak een vlechtje bij de pony's die echt veel manen hebben. Knippen wil ik niet omdat mijn pony's dan niet op de keuring mogen verschijnen!(de enige die niet hoeft heeft wel een 3e oortje)

Even een klein riempje(sper/sporenriempje, veter oid) tussen de neus en keelriem helpt ook.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:08

Zonder neusriem mennen ? niet verstandig bezig sorry...

koop een fatsoenlijk goed menhoofdstel met oogkleppen wedden dat het beter gaat ?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:13

ben het wel met Hw eens kijk eerst voor een goed hoofdstel en kijk of die het dan nog doet

Maar ik heb ook een goed hoofdstel en die van mij doet het ook ik heb een veter aan het hoofdstel zitten en die veter vlecht ik in met een stukje mannen

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:16

horsewisper schreef:
koop een fatsoenlijk goed menhoofdstel met oogkleppen wedden dat het beter gaat ?

Maar het is wel met oogkleppen hoor, alleen zonder neusriem Knipoog

Earmpykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:11

Fjorden lopen met grote regelmaat zonder neusriem voor de kar!
't Is net als met western rijden, als je ze maar leert dat ze niet op het bit hangen, dan heeft die neusriem helemaal geen nut!!!
En over wel of geen oogkleppen lopen de meningen enorm uiteen. Als je paard onder het zadel bomproof is en niet van elke vuilnisbak of trekker schrikt, waarom zou je hem/haar dat blikveld dan opeens ontnemen???

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:39

horsewisper schreef:
Zonder neusriem mennen ? niet verstandig bezig sorry...

Waarom ben je dan niet verstandig bezig?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:11

pomelo schreef:
. Soms zie ik dat 1 oortje eruit is, stap ik af en doe het weer goed, en nog voor ik terug op de kar zit schudt hij eens met z'n hoofd en hangt het er alleen nog maar aan door de keelriem...
Het is een simpel hoofdstelletje, geen neusriem, enkel keelriem. Die doe ik nogal vast, zodat dat het hoofdstel er toch nog even ophoudt totdat ik bij hem sta.

En het dan toch nog raar vinden als er ongelukken gebeuren? Frusty

Koop gewoon een goed hoofdstel met neusriem en knip wat manen weg OK dan!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:18

Mijn oplossing kan alleen werken als je een neusriem hebt. Dus misschien een losse neusriem kopen of van een ander hoofdstel er door doen...
Je neemt een sporenriempje en die haal je door de keelriem en door de neusriem aan de onderkant. Je meekt dit strak vast en het kan niet meer af gaan. Als die goed werkt bij die van jou kun je ook een riempje laten maken met lusjes, zodat het eenvoudiger is vast te maken om ditzelfde effect te bereiken.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:46

judithM schreef:
En het dan toch nog raar vinden als er ongelukken gebeuren? Frusty

Beetje vriendelijk mag ook wel, ik vraag toch juist raad omdat ik dat wil voorkomen?

Volgende keer dat we gaan rijden (als het ooit nog is langer dan 10 min droog én licht is Tong uitsteken ) ga ik het proberen vlechten, en als dat niet werkt ga ik op zoek naar een passende neusriem Ja