[AR] tegen elkaar aan plakken in het tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megaspan

tegen elkaar aan plakken in het tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 03:47

hallo

ik heb een tweespan shetlanders waar ik marathon mee rij .
nou heb ik een vraagje
mijn pony's lopen vaak tegen elkaar aan te plakken(zo erg dat mijn schoftjes er van gaan schuiven),wat ik er ook tegen doe ik krijg ze dan haast niet uit elkaar. hebben jullie nog leuke en en handige tips.

laat maar horen dan Haha!

Ania

Re: tegen elkaar aan plakken in het tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 03:59

sowieso eens omdraaien van plaats!
het is altijd goed voor het paard als je hem soms op de andere plaats zet dan dat ie normaal loopt.

verder werkt trekken niet, probeer ze recht te richten door er enkelspan mee te gaan rijden. en longeren. plakken ze nog bij elkar, helpt het tikken tegen de binnenschouder ook (met de zweep) en de buitenteugel een gaatje of 2 kortermaken, maar daar ben ik geen voorstander van omdat je dan alleen hun hoofden uit elkaar trekt en niet hun hele lijf.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:17

Ania schreef:
buitenteugel een gaatje of 2 kortermaken, maar daar ben ik geen voorstander van omdat je dan alleen hun hoofden uit elkaar trekt en niet hun hele lijf.
Dit helpt juist niet. Je zou de binnenleidsel juist 1 gaatje korter moeten maken.
Het enigste wat echt helpt is enkelspan rijden, zorgen dat je dan op beide leidsels evenveel druk hebt en ze feiloos op de stemcommando's laten reageren. Wanneer dit lukt dan ga je terug naar 2-span. Ik zet ze elke keer dat ik rij aan een andere kant. Zorgen dat je ze voorwaarts blijft rijden. Vaak is er 1 die begint met drukken en die moet je voor zijn; meteen aan de binnenzijde opdrijven.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:09

Wat ook kan helpen: een kokosborstel aan de langboom tapen zodat deze in de buik prikt wanneer ze tegen het langboom aan lopen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:24

napie schreef:
Wat ook kan helpen: een kokosborstel aan de langboom tapen zodat deze in de buik prikt wanneer ze tegen het langboom aan lopen

zonder resultaat > staalborstel..
(let natuurlijk wel op dat niet de hele huid van je pony's weg is na 5 min rijden)

je kan ook de hoes van je langboom af halen zodat deze wat harder is en dus niet zo fijn om tegen aan te hangen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 01:09

palousa_boy schreef:
(let natuurlijk wel op dat niet de hele huid van je pony's weg is na 5 min rijden)

je kan ook de hoes van je langboom af halen zodat deze wat harder is en dus niet zo fijn om tegen aan te hangen.

Hallo dan.....
Nou, ik ben echt niet kleinzerig met mijn ponies, maar dit vind ik wel erg rigoreus hoor. Je kunt ook een spijkerbed om de boom maken of er stroom op zetten.....Duivel Haha!

Wat ik bedoel te zeggen dat je met een borstel oid de simptomen wel bestrijd maar niet de oorzaak.
Hangen heeft duidelijk een aanwijsbare oorzaak; ponies proberen tegen de teugelinwerking uit te komen en dit moet je eerst individueel oplossen. Pas dan heeft 't op span nut. Wanneer je ze op enkelspan de hulpen goed hebt geleerd, je ze recht kunt richten en de achterhand er onder rijden, daarmee kun je het hangen effectief oplossen.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 12:37

BlackDevils schreef:
Ania schreef:
buitenteugel een gaatje of 2 kortermaken, maar daar ben ik geen voorstander van omdat je dan alleen hun hoofden uit elkaar trekt en niet hun hele lijf.
Dit helpt juist niet. Je zou de binnenleidsel juist 1 gaatje korter moeten maken.
Het enigste wat echt helpt is enkelspan rijden, zorgen dat je dan op beide leidsels evenveel druk hebt en ze feiloos op de stemcommando's laten reageren. Wanneer dit lukt dan ga je terug naar 2-span. Ik zet ze elke keer dat ik rij aan een andere kant. Zorgen dat je ze voorwaarts blijft rijden. Vaak is er 1 die begint met drukken en die moet je voor zijn; meteen aan de binnenzijde opdrijven.

het klopt idd dat een pony het maar doet en dat is de jongste.
ik verwissel ze vaak van plaats en rij ze enkelspan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:46

palousa_boy schreef:
napie schreef:

Pardon?? Nors opkijken
En dat ook nog als 'tip' op een openbaar forum plaatsen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:56

Oeps het is dat ik op dit topic word gewezen..

Maar een staalborstel, net zo erg als die klasse 4rijders, kettingen aan de kegels doen om de paarden kegeltjes te leren lopen.
komt deze tip ook zeker vandaan, alles in het vaandel van diervriendelijkheid...

Trouwens lapmiddelen helpen de kwaal niet

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:50

Ik snap wel dat dit super onvriendelijk klinkt en het zou mijn eerste optie ook niet zijn

Maar er gebeuren dingen die veel onvriendelijker zijn en dat hebben menners niet in de gaten:

paarden die met mond open door de hindernis worden getrokken.
paarden die niet genoeg getraind zijn.

een pony heeft soms rare eigenaardigheden: Zo hebben veel pony's de neiging om op de weg te gaan hangen tegen elkaar en op het zand/weiland niet

Het hangen kan ook een stukje spanning zijn of onwilligheid.
De tips om enkelspan te rijden is goed maar als je van je eigen pony weet dat dat wel goed zit dan zit er een stukje onwilligheid bij de pony.

Dat je dat dan iets hardhandiger oplost is niet erg maar ik zou persoonlijk niet voor een staalborstel kiezen. Maar iets wat minder pijnlijk is maar wat de boodschap wel goed doorgeeft.

Tweespan rijden blijft moeilijk. Blijf proberen en wissel ze iedere keer om, niet af en toe.

wat ikzelf ook wel eens doe is tijdens de training omspannen. Dus wanneer de pony het doet omspannen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:13

Maar punt met de 'staalborstel' is dat je een gevolg gaat bestrijden en niet het probleem. En wanneer je gevolg 1 gaat bestrijden, zal het probleem zich altijd uiten in een gevolg 2. Want het probleem blijft bestaan.

Als je je paarden dressuurmatig beter voor elkaar probeert te krijgen, ga je wel helemaal terug naar het probleem. Waardoor de kans groter is dat het probleem verdwijnt en je ook op de lange termijn van dit probleem af bent.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:49

staalborstel? wat een oplossing zeg !!!! Misselijk Hamer

hier heb ik geen woorden voor !!! en dat voor een hobby...... Ziek

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:50

Gewoon omspannen en les nemen. Dan komt alles goed.

Wat bij mijn shetten ook hielp, het tempo verlagen. Vaak moeten ze zo hard lopen dat ze niet eens netjes door een bocht kunnen lopen al zouden ze het graag willen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:17

Ik heb het vage vermoeden dat Palousa _boy die staalborstel cynisch bedoelde. Ik heb het althans als zodanig opgevat...

In ieder geval zou ik het fijn vinden wanneer daar niet langer over wordt doorgemeut... Clown

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 02:00

Ibbel schreef:
Ik heb het vage vermoeden dat Palousa _boy die staalborstel cynisch bedoelde.

Ik heb het donkerbruine van niet...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:03

Als dit cynisch bedoeld is (maar geloof me dat is het echt niet), dan moet hij dat aangeven dmv smilies oid.

Ik vind het zééér slecht dergelijk 'tips' op internet te plaatsen.
Want het laatste wat wij als menners willen is een imago probleem.
Iedereen weet hoe het de military ooit is vergaan, of het barreren in het springen of de LDR-methode in de dressuur.
Dat deze trucjes blijkbaar 'normaal' zijn voor de heer YC of BvA is al erg genoeg. Deel ze aub niet met beginnende of amateur menners.

Dus Ibbel ik blijf er lekker over doorzanikken, het ik boeit me niet dat JIJ dat niet leuk vindt, ik vind deze methodes niet leuk Boos!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:58

Heel stiekum ben ik het roerend eens met Manie..
Als er bij het springtopic methodes over barreren komen, staat half bokt op zijn kop..
Dit soort methoders worden helaas d\gebruikt, maar zet het niet op het Inet.

Zeker niet in een forum waar mensen die de ballen verstand van het mennen hebben ,meelezen, en daarvan denken idd goed idee Boos!

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:48

Sjonniej ik ben het er helemaal mee eens.

De tip langzame rijden is ook een goede. Dat zie je ook vaak bij klasse 4 rijders
Als de pony's niet lopen het tempo verlagen. Zo verdoezelen ze een heleboel!

Longeren enkelspan rijden tweespan rijden

Ik zou minder tweespan rijden trouwens. Ik rijd zelf ook meer enkelspan en longeer ook veel. Terwijl ze tweespan wedstrijden lopen.

en ... geduld hebben, steeds weer proberen....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:26

cavellino schreef:
De tip langzame rijden is ook een goede. Dat zie je ook vaak bij klasse 4 rijders
Als de pony's niet lopen het tempo verlagen. Zo verdoezelen ze een heleboel!

Langzaam rijden heeft niet zo zeer te maken met het verdoezelen van dingen, maar door het tempo te drukken moeten de paarden/ponies meer in balans gaan lopen en op eigen benen.
Van daar uit kun je stelling/buiging vragen, verzameling en uitstrekken. Zolang ze in een hoog tempo lopen zul je weinig controle hebben en paarden gebruiken dit trucje om onder de hulpen heen te komen.

Verder ben ik het met de meeste mensen hier eens dat we op moeten passen met welke tips er gegeven worden. Sommige kunnen echt niet door de beugel, andere kunnen alleen uitgevoerd worden onder deskundige begeleiding of wanneer je heel goed weet waarmee je bezig bent.
Er zijn hier tal van pluimage mensen, beginners, gevorderden, enthousiastelingen en leken. Daar zul je rekening mee moeten houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:22

manie schreef:
Dus Ibbel ik blijf er lekker over doorzanikken, het ik boeit me niet dat JIJ dat niet leuk vindt, ik vind deze methodes niet leuk Boos!

Moderatoropmerking:
Manie, dat was een opmerking als moderator, het zou wel fijn zijn als je tóch deze hint wilt oppikken. Doorzeuren over zoiets komt de sfeer niet ten goede, en het AR forum heeft tóch al een beroerde naam bij de mods.

Ik vond het niet noodzakelijk de opmerking in het groen te zetten, denkend dat gewoon schrijven voldoende zou zijn. Bij deze dus wél in het groen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:26

Ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is.
Staalborstels kunnen écht niet.
Iedereen die dit overweegt aub NOOIT doen!

Daarbij zou ik het ook verstandiger vinden dat Mods standpunt innemen tegen deze vreselijke praktijken ipv met groene vlakjes wijzen.
Zegt mij trouwens ook wel weer genoeg

Het boeit me overigens niet dat AR onder mods een slechte naam heeft, dat vind ik minder erg als dat het mennen een slechte naam krijgt vanwege deze roestborstel tips.
Laatst bijgewerkt door manie op 26-12-06 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:30

Ik ken het probleem helaas ook,... plakken ze niet dan duwen ze elkaar wel van de weg af!
De eigenaar en ik rijden nu ieder een eigen shet een half jaar lang in het enkelspan en in het voorjaar gaan we ze weer bij elkaar zetten!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:53

Ibbel schreef:
manie schreef:

Manie, dat was een opmerking als moderator, het zou wel fijn zijn als je tóch deze hint wilt oppikken. Doorzeuren over zoiets komt de sfeer niet ten goede, en het AR forum heeft tóch al een beroerde naam bij de mods.

Ik vond het niet noodzakelijk de opmerking in het groen te zetten, denkend dat gewoon schrijven voldoende zou zijn. Bij deze dus wél in het groen.

Even off-topic.
Ibbel kun je misschien uitleggen wat er intussen tijd is veranderd?
viewtopic.php?f=25&t=624491&p=17061464&hilit=moderator+ar#p17061464

(vervelend hè dat ik een geheugen als van een olifant heb en de zoekfunctie goed werkt....)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:13

Ibbel schreef:
Ik heb het vage vermoeden dat Palousa _boy die staalborstel cynisch bedoelde. Ik heb het althans als zodanig opgevat...

Dan ben je nog niet door de wol geverfd Ibbel...
Barreren gebeurt óók, net als wantoestanden in de dressuur, eventing, western, racing en ook de endurance is geen maagdelijk witte sport meer...Gelukkig ken ik niemand (of weet ik het van niemand) die het doet, maar laten we niet onze ogen sluiten van "dat gebeurt toch zeker niet"
Laatst bijgewerkt door A10 op 26-12-06 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:16

Echwel schreef:
kettingen aan de kegels doen om de paarden kegeltjes te leren lopen.

Huh, hoe zit dat dan? Want ik snap de werking niet helemaal.