Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Albertine_N schreef:Ja, er zijn bitloze hoofdstellen met oogkleppen.
Nu mijn vraag: wat doet een menner op de grond?
Waar waren de grooms?
oosterhoff schreef:Dat zal hij overigens nooit meer doen!!
oosterhoff schreef:Waar kan ik die dan kopen?
Albertine_N schreef:oosterhoff schreef:Dat zal hij overigens nooit meer doen!!
Jammer dat ze dat pas beslissen als het leed al geschied is
Tja helaasoosterhoff schreef:Waar kan ik die dan kopen?
Via het blad MenSport, maar wacht nog even, want die ze nu hebben zijn de eerste versies. De tweede hebben al weer verbeterde aanpassingen.
In de nieuwe MenSport staat wederom ene artikel over bitloos rijden met Dirk Pries. Wat niet gelijk betekent dat ik er warm voor loop trouwens...
Ibbel schreef:Kom ik nog even met een afwijkende mening: Er is best iets voor te zeggen toch vrij snel weer in te spannen (en dan dus bitloos, en in een binnenbak). Dit om te voorkomen dat er niet zozeer bij het paard een trauma ontstaat - paarden hebben immers geen benul van tijd - maar wel om te voorkomen dat er bij de menner (oosterhoff dus
) toch onbewust een zekere onrust of angst gaat ontstaan dat het toch wel eens mis zou kunnen gaan. Dus wat dat betreft (tenzij de kans daarop nihil is) is het misschien toch niet zo'n gek idee om toch eea op vrij korte termijn eens te proberen. Gaat dat goed, kan je altijd nog zeggen, OK, voor het definitieve werk wachten tot de Liverpool er weer in kan.
Cf het oeroude adagium dat als je van je paard valt, er ook meteen weer op moet stappen.
Albertine_N schreef:Ik vind het levensgevaarlijk om dat in een binnenbak te doen. Waarom? Beessie zet mischien aan en dan is 40 of de 60 meter die je hooguit hebt kort. En dan komt er een bocht, of het schot. Hard. Zie je het gevolg voor je?
Nee dan liever een paar honderd meter rechtuit buiten naar voren kunnen. Er is er nog nooit één blijven rennen.
Billy schreef:Als het paard flinke schade aan de kaak heeft, waar denk je dat het bitloze hoofdstel dan op drukt?
Billy schreef:Dat heeft Albertine al verteld![]()
Ibbel schreef:Bitloze hoofdstellen zónder oogkleppen is makkelijker:
www.goedhart.nl of www.equestriannomads.nl verkopen endurancehoofdstellen, en daar zitten verschillende bitloze versies tussen. Als je persé oogkleppen erbij wilt hebben (en onder het zadel neem ik aan wil je die niet) dan zou je eens kunnen kijken of je zelf wat kunt maken met de bakstukken met oogkleppen die voor dravers worden gebruikt en verkocht: www.finntack.com
Je zou ook nog kunnen denken aan een finntack draverhoofdstel waar je dan een eenvoudige hackamore aanhangt. Daar heb je ook nét iets meer mee te vertellen dan met zo'n crossrope bridle...