[AR] Hoe 'even lekker mennen' eindigt in een drama...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Hoe 'even lekker mennen' eindigt in een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:08

Nu is het me G********** alweer gebeurd... Huilen

Vorig jaar, ik ging met mijn vriendin te mennen met mijn verzorgpaard.. In een weiland waar ze schijnbaar erg bang is, en ze vloog voordat ik op de kar op hol... een plaat voor der kop en rennen.. totdat ze een sloot tegenkwam... alles bleef heel gelukkig, wij en paard ook alleen ze had een klein schaafwondje..

Vandaag, nu het weer droog is.. zouden we haar weer ff lekker moe maken voor de kar...
We reden zo weg, het ging erg goed!!! ze had alleen wel er gveel pit, maar dat heeft ze altijd voor de kar..
en we maken een iets te scherpe bocht in draf, over een bultje in het weiland en die K*Tkar kantelde naar de zijkant... wij vielen van de kar af.. en het paard op hol.. kar en al acher zich aan... NIET te stoppen natuurlijk... door de omheining.. inmiddels was de kar al in stukjes achtergebleven.. ze kwam op het erf.. vol in galop de bocht om en gleed uit... toen ging ze weer staan.. verder rennen... nog een bocht de stallen in en daar ging ze weer... en zo bleef ze liggen...

Ik had weer niks, zoals meestal(afkloppen) maar mijn vriendin had haar knie verdraaid...
en dan nog het paard Verdrietig
Op elk been shcaafwondjes, 1 oksel? open, tong open, en haar zwakke knie helemaal open...
hartstikke kreupel dus...

Ik voel me ZO poedersuiker... ik weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit.. maar waarom nou alwéér.. ik had net het vertrouwen terug.. en het ging zo lekker.. ik voel me ook zo schuldig tegenover mijn buurman... de 2e keer dat er iets gebeurt terwijl ik met haar bezig ben Huilen Huilen Huilen

er1k

Re: Hoe 'even lekker mennen' eindigt in een drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:11

gatsie wat vervelend zeg ! Heel veel sterkte..en zoals je zegt een ongeluk kan iedereen gebeuren maar wat naar dat het jou nu voor een 2x treft

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:14

Ik zou maar heel voorzichtig zijn als je het paard weer gaat inspannen. ZOrg ervoor dat je een ervaren iemand meeneemt.
Ik zou zelfs overwegen om het paard niet meer aan te spannen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:29

Misschien hebben jullie gewoon niet genoeg ervaring met mennen om deze pony goed op te leiden voor de kar..? In ieder geval zou ik eens goed aan mijn eigen kwaliteiten twijfelen als het twee keer in zo'n korte tijd zou gebeuren. Dat is namelijk ook niet erg eerlijk voor de pony, en al helemaal banketstaaf voor je buurman. Als ik hem was zou ik jullie in ieder geval niet meer laten mennen.

Maar alsnog: heel veel beterschap voor jullie en voor de pony en succes met het terugwinnen van het vertrouwen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:40

Ik vraag mij ook af hoe stabiel de wagen was als je over een bultje al omslaat..

Als je ziet hoe de wedstrijdmenners bultjes en hindernissen nemen zonder om te slaan..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:45

Ik twijfel ook zeker aan mezelf.. Ik ben natuurlijk geen professioneel menner.. Of ik haar er weer voor zet weet ik nog niet, eerst kijken of haar knie weer helemaal geneest..en hoe ze er geestelijk aan toe is..
het was een concourswagen met twee zitbankjes, niet heel sterk dus...Het ging zo snel, ik weet ook niet meer precies hoe het ging...
Ik moet er wel bij zeggen, dat er waarschijnlijk iets is gebeurd bij het beleren van het paard, `wàt precies wilden ze niet toegeven... We zijn toen heel erg voorzichtig begonnen en het ging echt super goed, maar dat 'ongeluk' blijft voor altijd dus..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:49

Ik vraag me ook heel erg af wat voor kar je hebt, want een goeie (zelfs mij 2wieler met 80 kg gewicht aan 1 kant! tijdens een flinke galop) slaat niet zomaar om over een hobbel.

Verder vraag ik me af, waarom je het paard 'zomaar' weer hebt ingespannen (zo lees ik het tenminste) terwijl het de vorige keer aan de kletter is geweest.
Ze kunnen daar nl een aardig trauma van oplopen, waardoor je de eerstvolgende keer heel voorzichtig te werk moet gaan... altijd. En liefst met mensen met veel ervaring daarin.

En dat 'even lekker moe maken voor de kar' Verward zou ik toch liever kiezen voor moe maken aan de longeerlijn en daarna inspannen, zodat het paard rustiger is en er dus een grotere kans is dat het goed gaat.

Ik zou bij dit paard zeker professionele hulp inschakelen of idd mss overwegen hem niet meer in te spannen. Nu heeft alles en iedereen het nog overleefd... maar het kan nóg erger.

*edit; ik zie dat je zelf zegt niet veel ervaring hebt met mennen. Begin er dan zelf niet meer aan! Echt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:56

Paard moe maken? Dan moet je toch aardig wat uren aan de slag. Als ik zo een zin lees heb je waarschijnlijk niet aan de ontspanning gewerkt. Met concourswagens heb ik ook slechte ervaringen, die slaan inderdaad snel om.
Ik zou eerst wat meer menervaring op gaan doen als ik jou was, dan weet je hoe je moet handelen als de boel op hol slaat.

Dit is dus weer een voorbeeld van iemand die het mennen misschien iets heeft onderschat. Laat het een waarschuwing zijn voor anderen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 22:02

We zijn nu 3 jaar aan het mennen met dit paard, ze is nu 6 jaar, na dat andere ongeluk zijn we rustig gaan opbouwen en dit ging trouwens best snel.....dus het is niet zomaar even weer inspannen... misschien kwam het wel zo over... Het kan trouwens ook 2 jaar geleden zijn, dat weet ik niet zeker meer.. Voor ons was het in ieder geval een beetje vergeten, het ging gewoon super elke keer... Ja ik men niet omdat ik wedstrijden wil doen ofzo, ik vind het leuk zij vind het leuk, en ze kan lekker haar energie kwijt... Ik doe ook wel andere dingen met haar... een beetje afwisselen..

Ik weet niet wat ik ga/zal of moet doen... het ging alleen zó goed! Precies het kan nog veel erger, dit wil ik ook absoluut niet!
Veel ervaring met mennen, tsja wanneer heb je dat.. ik men met mijn shetlanders, recreatief en met mijn verzorgpaard gewoon thuis...geen wedstrijden daar integen ook geen les..Dit is ook niet mogelijk voor mij...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:06

Concourswagens zijn bedoelt voor concoursen, dus op gladde oppervlaktes, een proef rijden.

Ze zijn zeer zeker niet voor buitenritten bedoeld.
Op buitenrit hoor je iemand achterop de wagen te hebben, voor onverwachte hobbels enz.

Menles kun je niet nemen maar je hebt toch op zijn minst wel lessen in in- en aanspannen
gehad, evt koetsiersbewijs.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 11:34

Ik rijd zeker geen buitenritten, alleen in het weiland naast de boerderij... en loop stukjes op het erf...
Ik had het koetsiersbewijs kunnen halen ja, mijn buurman zelf heeft hem wel.. en ik.. tsja heb hem niet..
Maar als je van de kar gelanceerd wordt, is er geen verschil met of zonder koetsiersbewijs... je kan niks meer doen..

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:40

Tja.... ik vind het toch een beetje klinken alsof jullie onkunde hiervoor gezorgd heeft...

Elke menner komt wel eens een bobbeltje tegen in het land, maar als je weet hoe je je gewicht moet plaatsen, kun je er gewoon overheen zonder ongelukken...
Jullie wisten dat blijkbaar niet, met alle gevolgen van dien...
Bovendien schrijf je zelf dat je een iets te scherpe bocht maakte in draf....

Zonde...echt.... het paard zijn zelfvertrouwen voor de kar is nu weer tot nul gebracht, omdat jullie het leuk vonden even een rondje in het weiland te rijden...

Ik zou eens goed naar mijn eigen kwaliteiten kijken als ik jullie was, en me dan realiseren dat ik beter niet meer op de bok kon klimmen, tenzij er iemand bij is met verstand van zaken... Het had veel erger af kunnen lopen....

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:44

Mocht je overwegen je paard tóch weer in te spannen, doe dit dan samen met een ervaren iemand! En laat die persoon je weer op weg helpen de eerste tijd Ja

Jij bent geschrokken, je paard is geschrokken, je buurman. Al met al zal de eerstvolgende keer inspannen voor jou én je paard best spannend zijn. Zoek iemand die veel ervaring heeft en vooral een hoop gevoel en geduld om jullie te helpen.

Probeer te leren van wat er is gebeurd! Wat is er mis gegaan en waarom?

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:03

door_ schreef:
Tja.... ik vind het toch een beetje klinken alsof jullie onkunde hiervoor gezorgd heeft...

Elke menner komt wel eens een bobbeltje tegen in het land, maar als je weet hoe je je gewicht moet plaatsen, kun je er gewoon overheen zonder ongelukken...

Zonde...echt.... het paard zijn zelfvertrouwen voor de kar is nu weer tot nul gebracht, omdat jullie het leuk vonden even een rondje in het weiland te rijden...

Ik zou eens goed naar mijn eigen kwaliteiten kijken als ik jullie was, en me dan realiseren dat ik beter niet meer op de bok kon klimmen, tenzij er iemand bij is met verstand van zaken... Het had veel erger af kunnen lopen....

Een beetje aardiger mag ook wel of moet het vingertje ALTIJD naar iemand wijzen?
Mensen moeten leren en dit kan gebeuren...alleen heeft gelukkig niet iedereen daar 2 x voor nodig.
En vertel me niet dat jij nooit een stomme fout heb begaan.
Topic starter heeft dit ook niet gewild.

Ik zou wel goed nadenken of je dit paard uberhaupt nog gaat inspannen voordat je de reden van het 'op hol slaan' weet.
Het dier is in deze combinatie niet te vertrouwen en dat ligt dan natuurlijk aan de verschillende omstandigheden en jouw onervarenheid daarin.
En dat valt niet zo 1 2 3 aan te wijzen.
Maar het had iedere menner kunnen overkomen, het feit blijft alleen dat een ervaren mennen de schade had kunnen beperken.

Ik zeg niet dat jij niet kan mennen hoor, ik bedoel er mee te zeggen dat je het overzicht wbt paard, kar en omgeving niet helemaal helder had.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:12

Ik heb absoluut geen verstand van mennen of aangespannen rijden maar het lijkt mij duidelijk dat het paard angst heeft voor de kar..
Als het paard ergens van schrikt is het natuurlijk toch een "rammelig" ding wat achter haar aandenderd waarvan ze waarschijnlijk alleen maar banger wordt.
Misschien moet je accepteren dat dit paard niet geschikt is om aangespannen mee te rijden?!

Succes met de genezing van het paardje

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:21

odje schreef:
door_ schreef:

Een beetje aardiger mag ook wel of moet het vingertje ALTIJD naar iemand wijzen?
Mensen moeten leren en dit kan gebeuren...alleen heeft gelukkig niet iedereen daar 2 x voor nodig.

Ik zou wel goed nadenken of je dit paard uberhaupt nog gaat inspannen voordat je de reden van het 'op hol slaan' weet.
Het dier is in deze combinatie niet te vertrouwen en dat ligt dan natuurlijk aan de verschillende omstandigheden en jouw onervarenheid daarin.
Maar het had iedere menner kunnen overkomen, het feit blijft alleen dat een ervaren mennen de schade had kunnen beperken.

Ik zeg niet dat jij niet kan mennen hoor, ik bedoel er mee te zeggen dat je het overzicht wbt paard, kar en omgeving niet helemaal helder had.

Je laat een onervaren ruiter toch ook niet alleen naar buiten gaan of alleen rijden.
Daar is dan toch ook een ervarende iemand bij.
En je zorgt toch ook dat je spullen op orde zijn.
Dus daar moet je ook voor zorgen bij het mennen.
Goede spullen zijn een van de vereiste dingen.
En het verstand ook.
Dus zorg altijd als je geen verstand er van hebt om een ervaren iemand mee te nemen.
Als was de eigenaar zelf mee gegaan.
Het is ook dom van hem om jullie alleen weg te sturen.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:29

ardo_iggy schreef:
Je laat een onervaren ruiter toch ook niet alleen naar buiten gaan of alleen rijden.
En het verstand ook.
Dus zorg altijd als je geen verstand er van hebt om een ervaren iemand mee te nemen.

Als ik het verhaal lees zijn de menners in kwestie hier niet geheel onervaren. Ze mennen al langere tijd met Shetjes en deze pony. Waarschijnlijk zijn ze doordat het zo goed ging, wat overmoedig en onvoorzichtig geworden. Met grote gevolgen... Verdrietig

Het zou beter zijn als ze zich wat meer bewust werden van de gevaren. En vooral wat meer kennis zouden opdoen!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:32

odje schreef:

Lieve koekjes worden niet gebakken... wel eerlijke, en ik geef eerlijk mijn mening....
Ik vind ook echt dat dit door onkunde komt, dat er meerdere mensen verantwoordelijk zijn snap ik ook, maar ik vind inderdaad dat dit een groot stuk ervaring en verantwoordlijkheidsgevoel mist als je zo met een levend wezen om gaat...

Ik heb wel stomme fouten begaan, meerdere, maar dan was ik zelf de dupe... ik heb nooit iets met een paard gedaan waarvan ik geen verstand had, of zonder er iemand bij te vragen die er wel verstand van had, daarvoor weet ik te goed wat er mis kan gaan....

Een ervaren menner, weet hoe hij zijn gewicht moet leggen als hij onverwacht een hobbeltje tegenkomt, een ervaren menner, weet hoe hij bochten in draf moet maken, dit had dus niet "elke ervaren menner" kunnen overkomen....

Laatst bijgewerkt door _Spooky_ op 13-09-06 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:33

ardo_iggy schreef:
En het verstand ook.

Dit is typisch achteraf gel*l

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:34

odje schreef:
ardo_iggy schreef:
En het verstand ook.

Dit is typisch achteraf gel*l

Waar TS VAN TEVOREN over na had moeten denken....

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:37

Foogul schreef:
ardo_iggy schreef:
En het verstand ook.

Als ik het verhaal lees zijn de menners in kwestie hier niet geheel onervaren. Ze mennen al langere tijd met Shetjes en deze pony. Waarschijnlijk zijn ze doordat het zo goed ging, wat overmoedig en onvoorzichtig geworden. Met grote gevolgen... Verdrietig

Het zou beter zijn als ze zich wat meer bewust werden van de gevaren. En vooral wat meer kennis zouden opdoen!

Dus je zegt zelf dat ze weinig kennis hebben.En daar wel wat aan mogen doen.
Dat is in mijn ogen gewoon onkunde.
En net als met rijden moet je altijd op de gevaren bedacht zijn.
Het is een dier en kan altijd ergens van schikken.
En inderdaad een concours wagen is alleen geschikt voor vlakke stukken een geen hobelig weiland.
Daar had ze ook al beter over kunnen na denken.
En met een groom achter op die de kar in evenwicht probeert te houden kun je ook al moeilijker om slaan.
Dan is er echt veel voor nodig als dat gebeurd.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:42

Door...

Nogmaals het had iedere menner kunnen overkomen...zelfs iedere ervaren menner.
Ik weet niet of jij de mensport zo serieus neemt dat je zelf met oogkleppen op bent gaan lopen maar ik hoor en lees genoeg verhalen die dit bevestigen.
Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje en IEDEREEN ziet wel eens iets over het hoofd.
Ja lees het goed...je wil het ws niet horen maar ook JIJ ziet wel eens iets over het hoofd.

Ik heb al aangegeven dat het jammer is dat ts 2x dezelfde fout maakt.

Een ervaren menner had beter om kunnen gaan met de situatie en had wellicht een groot deel van deze situatie kunnen voorkomen...maar het is niet zo dat een ervaren menner nooit een foutje maakt waaruit een nare situatie ontstaat.
Ze kunnen het beter oplossen...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:44

odje schreef:
Door...

Ik weet niet of jij de mensport zo serieus neemt dat je zelf met oogkleppen op bent gaan lopen maar ik hoor en lees genoeg verhalen die dit bevestigen.
Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje en IEDEREEN ziet wel eens iets over het hoofd.
Ja lees het goed...je wil het ws niet horen maar ook JIJ ziet wel eens iets over het hoofd.

Een ervaren menner had beter om kunnen gaan met de situatie en had wellicht een groot deel van deze situatie kunnen voorkomen...maar het is niet zo dat een ervaren menner nooit een foutje maakt waaruit een nare situatie ontstaat.

Een ervaren menner had het dus kunnen voor komen met nadenken.
En zijn verstand te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 13-09-06 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:48

ardo_iggy schreef:
odje schreef:
Door...

Een ervaren menner had het dus kunnen voor komen met nadenken.
E4n zijn verstand te gebruiken.

Precies, dat bedoelde ik dus ook!!!!

Een ervaren menner had deze sitautie beter kunnen inschatten, had zijn materiaal beter uitgekozen voor het soort werk wat hij ging doen, en had beter en adequater kunnen reageren....

Bovendien wil ik even een kleine offtopic notitie maken richting jou, odje: dat wij van mening verschillen, betekent niet dat je mij persoonlijk hoeft aan te vallen....
Ik heb helemaal niet beweerd dat mij dit niet zou kunnen overkomen, ik zeg alleen dat mede daarom, ik niet aan zo'n situatie zou beginnen zonder een ervaren persoon ernaast.... en dat is wat TS ook beter had kunnen doen....

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:49

ts dacht dat het vertrouwd was....ze heeft een inschattings foutje gemaakt.
Iedereen maakt die inschattings foutjes.

Ts geeft helemaal geen informatie over hoe de pony is, wat ze heeft gedaan aan het vorige voorval.
Ze geeft pas later aan dat zij met haar eigen shetjes voor de kar bezig is.....