[AR] Brancardbeugels, panieksluitingen, doorlopende strengen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Brancardbeugels, panieksluitingen, doorlopende strengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:10

Wat vinden jullie de voor en nadelen van de volgende dingen en wat zouden jullie kiezen?

Brancardbeugels of lichtogen?
Panieksluitingen of niet?
Doorlopende strengen of niet?

Ik ga van de week een Ideal luxe marathontuig kopen voor mijn Welsh A. Dus daarom wil ik even allle voor en nadelen op een rijtje. Dit had ik allemaal al verzonnen:

Panieksluitingen rammelen, is dat niet eng voor je pony/irritant?
Doorlopende strengen voorkomen slijtageplekken van het tuig omdat de bomen er niet telkens tegenaan schuren?

Graag tips.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:14

Panieksluitingen zijn ideaal! Zolang er druk op je strengen staan rammelen ze niet en eigenlijk heb ik nooi last van geluidsoverlast Ik ben er deze week weer achtergekomen wat een luxe het eigenlijk is.

Brancardbeugels vind ik veel meer lawaai maken en echt niet fijn om mee te werken. Ik zou gaan voor veiligheidslichtogen

De slijtageplekken bij de niet doorlopende strengen snap ik niet helemaal. Ik vind het persoonlijk fijner om bij de borst te verstellen ipv bij de achterbenen.

EquiPlus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:46

Altijd panieksluitingen nemen. Je zult maar een keer op de kop komen te liggen. Panieksluitingen krijg je altijd open.
Ideal heeft een heel fraai en veilig syteem met de brancardbeugels. Dit rammelt ook absoluut niet.

EquiPlus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:17

Altijd panieksluitingen nemen. Je zult maar een keer op de kop komen te liggen. Panieksluitingen krijg je altijd open.
Ideal heeft een heel fraai en veilig syteem met de brancardbeugels. Dit rammelt ook absoluut niet.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:21

Ik zou veiligheidslichtogen nemen ipv gewone lichtogen of brancardbeugels. Ze zijn veilig en werken super handig.

Verder is een borst met doorlopen de strengen met verstel mogelijkheid bij de zweng beter volgens mijn tuigenmaker.
Het is een sterkere constructie.
Ik heb nu een borst met doorlopende strengen en hiervoor met niet-doorlopende strengen. Bij de niet-doorlopende strengen kreeg ik inderdaad slijtage op de singelstoot van de schoft. Niet echt practisch dus.

Over panieksluitingen kan ik het volgende zeggen. Helaas kun je ze in panieksituaties in sommige gevallen niet met normale kracht los krijgen. Er komt makkelijk vuil tussen en er zijn situaties bekend waarbij een paard met z'n staart de sluiting heeft open getrokken.
Verder zijn het inderdaad rammeldingen.

Er bestaat een veel veiliger oplossing op de strengen snel los te kunnen maken onder alle omstandigheden. Dit systeem is te vergelijken met de veiligheidlichtogen sluiting.

Ik heb er foto's van misschien niet zo duidelijk.

Zo zit het systeem aan elkaar vast
Afbeelding

En zo als je het uit elkaar haalt
Afbeelding

De haak aan de gesp en aan de korte trekker (deze zit vast aan de zweng) haken in elkaar en worden in elkaar gehouden door het streng uiteinde.
Door de streng eruit te trekken vallen de gesp en de haak uit elkaar. Heel eenvoudig, heel makkelijk en je hebt geen last van vuil oid.
Dit is een beproefd systeem waar veel topmenners mee rijden.

Een ander groot voordeel is dat het absoluut niet rammelt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:37

Zijn veiligheidslichtogen ook met tweewieler te rijden?
En heeft iemand een foto ervan. Ik heb wel een idee wat het is, maar ben niet zeker.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:56

Volgens mij wel Dyonne

Hier een schetsje
Afbeelding

en een foto
Afbeelding

Met dank aan Zilco

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:57

@ Manie, als je veiligheidshaken van HS koopt ( sprenger) heb je topkwaliteit, en die gaan ALTIJD open.

Ligt dus ook aan wat je uit wil geven aan de veiligheidshaken.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:03

Helaas gaan die van HS ook niet altijd open. Vooral als er enorme druk op staat krijg je die met normale kracht niet open, dan moet je een hoevenkrabber ofzo gebruiken. Niet handig dus.

Maar die van HS zijn wel veel beter dan die namaak dingen.

Het voordeel van het systeem dat ik beschreven heb is dat het gewoon altijd open kan, zonder hulpmiddelen en het rammelt niet

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:53

manie schreef:
Het voordeel van het systeem dat ik beschreven heb is dat het gewoon
altijd
open kan, zonder hulpmiddelen en het rammelt niet

Ik vraag me af he....om het te openen moet je die riem loshalen toch? Maar daar kan toch ook enorm veel spanning op komen, waardoor je die riem er niet uit krijgt? Of zie ik dat verkeerd...?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:56

Nee dat is juist het mooie... op de riem staat juist helemaal geen spanning nooit, de spanning staat op de haken en die zijn zo geconstueerd dat ze bij spanning direct uitelkaar vallen als de riem eruit is.
Heel veilig dus

Vickelientje

Re: Brancardbeugels, panieksluitingen, doorlopende strengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:58

Oh super...dan wil ik díe hebben

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:30

Voor- en nadelen zijn hier al wel genoemd.
Maar als je panieksluitingen wil kopen, ga dan naar een watersportwinkel en vraag daar om Snap-sluitingen. Stukken goedkoper dan wanneer je panieksluitingen in een paardenwinkel moet kopen.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:44

Ik ben er uit hoor! Het worden doorlopende strengen, geen panieksluitingen, en lichctogen (als het kan veiligheidslichtogen). Maarja ik moet ook aan mijn portomonnee denken

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:16

Ben net terug van de paardenwinkel, heb veiligheidslichtogen en de doorlopende borst is besteld dus die haal ik volgende week op

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:29

Veel plezier met je aankoop !

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:41

manie schreef:

Er bestaat een veel veiliger oplossing op de strengen snel los te kunnen maken onder alle omstandigheden. Dit systeem is te vergelijken met de veiligheidlichtogen sluiting.

Ik heb er foto's van misschien niet zo duidelijk.

Zo zit het systeem aan elkaar vast
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WCR6I8EL[/img]

En zo als je het uit elkaar haalt
Afbeelding
.

zou het ook mogelijk zijn om deze dingen op 1 andere manier aan doorlopende strengen te zetten??
Ik heb namelijk een ideal tuig waarbij de strengen bij het borsttuig versteld kunnen worden. of zou ik dan door een tuigmaker de strengen door moeten laten snijden om zoiets er tussen te kunnen zetten?? ik heb die sluitingen aan m'n borsttuig zitten en ze zijn echt superhandig.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:56

Ik heb dit systeem aan doorlopende strengen.
Een goede tuigenmaker kan vast prima beoordelen of dit ook aan jouw tuig gemaakt kan worden. Het lijkt mij geen probleem overigens.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:53

Leuk Heb ik een tuig gekocht, is hij gewoon zo dik dat de singel niet past haha. Volgende week dus even terug om de singel om te ruilen, tegelijk als ik mijn borst ga halen.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:49

Manie,hoe heet die sluiting?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:15

Ik heb even gezocht op internet bij abbey saddlery vond ik de naam Quick Release Buckle and Slide

zo zien ze er los uit
Afbeelding

Een goede zadel/tuigemaker kent ze vast wel

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:23

hollandse lichtogen zijn voor een tweewiellig rijtuig, wat niet wil zeggen dat ze niet gebruikt worden voor een vierwiellig rijtuig.

Brancardbeugels zijn voor een vierwiellig rijtuig, wat ook niet wil zeggen dat ze niet gebruikt worden voor een tweewiellig rijtuig. Zo heb ik het toch geleerd op de enkelspan curses.

Doorlopende strengen zijn beter omdat ze in één stuk zijn en dan uiteindelijk geen zwakkere onderbroken stukken hebben.

Panieksluitingen zijn zeker nodig, maar die komen soms ook vast te zitten na een helse rit in de modder. Het is idd goedkoper in een boatshop om paniekhaken te kopen en die volgens mij zelfs sterker zijn, ik heb die ook en alsook panieksluitingen vanuit de paardewinkel.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:19

elsie1 schreef:

Brancardbeugels zijn voor een vierwiellig rijtuig, wat ook niet wil zeggen dat ze niet gebruikt worden voor een tweewiellig rijtuig. Zo heb ik het toch geleerd op de enkelspan curses.

.

Nou volgens mij is het niet de bedoeling om brancardbeugels te gebruiken voor een tweewielige wagen want dan ga je juist erg schudden op de wagen en het paard krijgt veel meer gewicht op zijn rug.
Het lamoen van een 2 wielige wagen moet juist zweven in de lichtogen dat is voor paarden en menner het meest comfortabel.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:09

elsie1 schreef:
hollandse lichtogen zijn voor een tweewiellig rijtuig, wat niet wil zeggen dat ze niet gebruikt worden voor een vierwiellig rijtuig.

Doorlopende strengen zijn beter omdat ze in één stuk zijn en dan uiteindelijk geen zwakkere onderbroken stukken hebben.

Panieksluitingen zijn zeker nodig, maar die komen soms ook vast te zitten na een helse rit in de modder. Het is idd goedkoper in een boatshop om paniekhaken te kopen en die volgens mij zelfs sterker zijn, ik heb die ook en alsook panieksluitingen vanuit de paardewinkel.

Sorry als ik nog nooit van Hollandse lichtogen heb gehoord, maar wat zijn dat?

Brancardbeugels zijn niet geschikt voor een tweewieler (zie uitleg Judith) en ook doorlopende strengen hebben een onderbroken gedeelte, hoe moet je anders stellen?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:04

Hollandse lichtogen, zijn de standaard lichtogen.