[AR] Te oud??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boxer

Te oud??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:44

Na veel meegaan op mentochten, veel hier meelezen, kwijlen bij jullie foto's enz. is het me wel duidelijk. Ik wil ook graag zelf mennen.
Nu heb ik al een fjord van bijna 12 jaar oud die wel eens wat in de bak gesleept heeft, maar verder dan ook niks (wat aanspannen betreft), hij is wel te rijden (meestal dan ).

Ik kon met de zoekfunctie niet echt iets vinden (heb echt mijn best gedaan), maar ik blijf met een vraag zitten:Is mijn fjord te oud om nog te beleren?
Het gaat mij er gewoon om recreatief er af en toe op uit te trekken met paard/pony en karretje.
Ik twijfel namelijk of het nog wat is om hem te laten beleren of beter op zoek te gaan naar een al goed beleerde shetlander (eh ja, dat trekt me eigenlijk stiekem ook wel namelijk).

Wat zeggen de "profs" hier?

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:48

Ik ben geen prof.
Men zelf niet.
Maar mening is dat het makkelijk kan.
Je moet alleen wel kijken hoe je paardje het op pakt.
Zo goed dan lekker door gaan Zo niet goed dan stoppen en voor een shetje wat jij zegt kijken

Boxer

Re: Te oud??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:50

Oh ja, even voor de goede orde, de fjord blijft sowieso!!!

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:50

Zeker niet te oud om te beleren hoor! Het duurt misschien iets langer dan met een jong paard, maar als ie het slepen al kent ben je al een heel eind op streek. En fjorden zijn natuurlijk oersterk, dus vooral als meer recreatief wilt rijden kun je daar prima mee toe hoor, daar kun je nog jaren plezier van beleven!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:52

Nou, je kan het altijd proberen. Ik denk dat dat wel kan hoor!
Gewoon lekker oefenen eerst aan lange lijnen zeg maar.
Tuigje om, en er achter lopen.
Dan een band, of boomstammetje erachter, dan hij went aan gewicht trekken.
En dan met een karretje oefenen.
Dat had mijn vriendin met haar shet gedaan. Die loopt nu mooi met een sulky rond
Veel succes!

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:06

Dat is dan in ieder geval ook een optie.
Bedankt alvast voor de reacties.

Hij kan zich met rijden trouwens af en toe heeeeeel erg sterk maken (moeilijk te remmen, om het even voorzichtig te zeggen). Is dat een negatief punt voor het aanspannen? Ik bedoel dus, is hij dan ook waarschijnlijk soms niet te houden? Of hoeft dat helemaal niet? (snappen jullie wat ik bedoel?)

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:30

Er is een topic over geweest lees dit maar even na.
viewtopic.php?f=21&t=563607&hilit=
Het is geen enkel probleen overigens, mijn oude paardje is op 17-jarige leeftijd omgeschoold.

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:22

Ja sorry, soms heb ik een beetje problemen met de zoekfunctie.

En dat sterke, zal dat een obstakel vormen?? Of hoeft dat niet per definitie?

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:43

Daar kom je snel genoeg achter.
Als je een kar koopt met rem is het ook niet echt een probleem.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:05

Alsof een rem indruk maakt op een pony. Met geblokkerde wielen komen ze ook een heel end en bij grof remmen kan je kar ook nog eens flink gaan slingeren. Rem geeft geen garantie.
Misschien dat een stang wat meer indruk heeft op je pony. Daarnaast kan je je afvragen waarom hij dit soort gedrag vertoont onder het zadel. Sommige paarden hebben minder problemen in het tuig omdat ze de rug anders gaan gebruiken.
Ik vind hem niet te oud.

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:19

Hij heeft lichamelijk nergens last van. Hij weet alleen soms dat hij gewoon zijn nek erop kan zetten en dan een meter later halt kan houden als de bedoeling is. Dat idee.
Ik heb al een tijdje les en het gaat al zoveel beter, maar soms steekt het nog net even de kop op. Vandaar mijn vraag
Hij is trouwens verder wel goed te rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:27

waarom vind je je pony te oud? 12 jaar is toch niet oud voor een pony. Onze haflinger loopt trouwens 10 x liever voor de koets, dan onder het zadel. En met de koets kan de familie ook mee, en dat is ook gezellig. Zondags nemen wij de koets, hond, familie en picknick mand en pony mee en gaan wij lekker op stap en Janouk vindt dat reuze gezellig. Oortjes erop en gaan ...........

Neem gewoon lekker de tijd om hem te beleren. Je kan er beter de tijd voor nemen en met vertrouwen opbouwen, dan dat je alles te snel wil.

Veel plezier

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:49

Ja ik vroeg het me gewoon af Kon toch zijn??

Ik wil hem sowieso LATEN beleren. Ik heb er zelf geen verstand van. Heb genoeg kennissen die mennen en mij verder kunnen helpen, maar het beleren laat ik door iemand doen die dat veeeeel vaker gedaan heeft.
Zijn vorige eigenaar zei trouwens al dat hij altijd de bak gesleept heeft in het tuig, alleen hadden ze geen karretje waar hij voor paste en zijn ze dus niet verder gegaan. Maar het tuig e.d. kent hij dus al en dat gaf geen problemen.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:54

Als je hem goed traint, waarom niet?

Mijn paard heeft jare niks gedaan en heb haar op der 12e opgepakt. en nu rijd ze vrij intensief.

christapony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:56

ik ben koetsier in brugge, en men ook met mijn eigen pony. Het is zo dat het werk in brugge veeeeel zwaarder is dan gewoon af en toe een ritje. Ik zie dus echt geen probleem. Ook rijden wij in brugge met paarden die soms 2 keer zo oud zijn, en het harde werk nog steeds aankunnen. Het feit dat je een fjord hebt, een trekpony dus, zou voor mij nog een stimulans meer zijn. De het gewoon, je zal het snel genoeg merken, er gaat niets boven een ritje op de buiten met je eigen pony.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:44

Ik vind die pony echt niet te oud ik men zelf met mijn 15-jarige haflinger sgmw`s en dit kan ze nog prima.

En een rem kan soms helpen en soms niet als ik mijn rem indruk merkt ze het toch echt wel en komt ze terug misschien als ze soms de nek erop zit zal ik als ik jou was een niet al te lichte wagen kopen die ze met een fluitje trekken maar eentje die over de weg gewoon rolt en in het bos dat ze wat moet trekken

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:55

Ik vind het heel goed dat je inziet dat je niet zelf moet gaan tobben. Als je haar laat beleren door iemand die daar ervaren in is weet ik zeker dat het goed komt!
Heel plezier met het mennen.

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:15

Bedankt alvast voor de reacties.

Oliver is trouwens een hem

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:10

heej
Toen ik met Butje ging mennen had hij al dik 10 jaar niet meer voro de kar gestaan. Ik ben toen met die mooie zwarte bij jullie langs gereden en je hebt het zelf gezien. Ook Butje (Halibut) heeft onder het zadel een gebrek aan rem en wordt gereden met een pessoa-bit. Voor de kar reageert hij erg goed op HOOOOOOO BUTJE en heb ik de leidsels amper nodig (lijkt me ook erg belangrijk) verder heeft hij voor de kar een liverpoolstang in, deze vind Butje zelf vrij heftig als ik "iets een ophouding"maak staat hij direct stil. Dit is echt een heftig bit. Hij wordt zo geremt dat hij bijna de neiging heeft om te stijgeren. Ik ben verder niet zo heel erg thuis in de menbitten maar mij is vertelt dat een liverpoolstang juist vriendelijk was tegenover bijvoorbeeld een fries roosjesbit.

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 21:55

En jij komt me toch wel helpen he??

Ik heb gewoon besloten dat Oliver het eens voor de kar mag gaan proberen. Het lijkt me gewoon helemaal te gek. Mijn man vindt het vooral leuk dat we dan ook eens samen kunnen gaan. Iedereen blij

netel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:02

hey!
ik men zelf ook met hackneys en geloof mij, jouw pony kan echt nog wel beleerd worden!
als hij al sleept enz enz, dan zal het zeker gaan lukken...
grote kans dat hij het leuk gaat vinden ook!

Myr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:41

ik ben geen proff**
maar als je naar myn mening vraagt denk ik dat je moet kyken of je paard het kan. Leeftijd zegt dan niets..?

EquiPlus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:07

Ik geef iemand met een fjord van dezelfde leeftijd les. Staat er nu 2 jaar voor. Het zijn soms eigenwijze beestjes, maar gaat prima. Ze kunnen soms lekker als een tank doordreunen. Tijdens het beleren zowel voorwaarts als ook achterwaarts. Met een ervaren iemand erbij is het echt geen probleem.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:37

Poeh dat kan makkelijk hoor. En hij is in de bloei van z'n leven! Echt nog niet oud! Paarden zijn nooit te oud om iets te leren, anders kon je eigenlijk ook wel stoppen met paardrijden, want je leert ze toch altijd iets nieuws. Of dat nu een dressuuroefening is of een eng obstakel tijdens een buitenrit waar ze langs moeten.

Veel succes!

Boxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:50

Oliver heeft gisteren nieuwe ijzers gekregen. Ik dus mijn plannen met de hoefsmid besproken. Deze is ook menner (tweespan). Ook beleerd hij paarden voor anderen.
Nu wil hij zich een nieuwe marathonwagen kopen met stuurvertraging. Dus als ik wil mag ik zijn marathonwagen voor een leuk prijsje overkopen!!!! Ik zou deze week een keer bellen om eens te gaan kijken. Belt hij me gisteren nog op: vrijdag moet ik Oliver maar meteen meenemen, dan gaat hij me helpen met hem voor de kar zetten (lees: hij doet alles, ik ben toeschouwer/kijk mee hoe het wel moet!! ).

Spannend hoor!!