[AR] te sterke reactie over liverpool

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

te sterke reactie over liverpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:39

Ik heb de pony van mijn baas vorig jaar getuigd en een paar weken voor de kar gehad.
Het probleem waar ik toen tegenaan liep, was dat hij veel te sterk reageerde op de liverpool die ik gebruikte, met bandage. Als ik het eerst leidselgat gebruikte, kroop ie ontzettend achter de teugel, met of zonder kinketting maakte niet uit. Als ik de leidsels aan de bril deed, werd hij heel erg zwaar op de hand en gaf ie ook niet na.

Door tijdgebrek ben ik toen na een paar weken gestopt, maar heb hem twee weken geleden weer opgepakt. Ik heb hem nog niet voor de kar gehad, omdat ik eerst eens wil weten hoe ik dat nou met dat bit ga doen.
Na het lezen van andere topics zie ik wel dat veel mensen gewoon met een trensje mennen, dat is wel het proberen waard, maar hoe laat jij je paard/pony wennen aan de liverpool?

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:44

Wat voor liverpool heb je er in.
Mischien moet je die bandage er af halen (kan nog wel een branden op de lagen of is te dik voor de mond)
En als de pony op een trensje goed loopt kan je het ook voor de kar proberen maar doe dat eerst in een bak.
Je kunt ook een ander stang proberen met een tongboog bv.En je hebt verschillende soorten op de markt.Dus je kunt rustig kijken wat er bij de pony past.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:49

Een gewone rechte heb ik erin, en die bandage heb ik er pas omheen gedaan nadat ie de 2e keer nog zo sterk reageerde. Maar dat maakte dus ook geen verschil.
Ik heb het idee dat ie heel sterk op de hefboomwerking reageert. En als ik die minimaliseer door de bril te gebruiken neemt ie m niet aan.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:52

Dan oet je eens kijken als je een tijdeje met de rechte stang gereden hebt hoe de tong er uit ziet.Is die helemaal blauw knelt het bit de tong af.En daar kan die reactie uit komen.Dan kan je een bit proberen met een tongboog.Ik heb het zelfde probleem met een pony hier en heb nu een bit met tongboog en daar loopt hij goed op en pakte voor het eerst het bit aan.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:54

Met rechte stang rijden is gevaarlijk
Hij gaat met zijn kin op de de borst lopen en ik krijg geen druk op mn leidsels. Hij is dan nog enigzins te sturen, maar de rem kan ik dan niet bij

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:57

Dus probeer een ander bit een stang met tong vrijheid of iets anders of een trensje.Maar probeer het wel eerst allemaal in de bak uit en niet meteen op de wg.

Ibalia

Re: te sterke reactie over liverpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:05

Ik zou niet weten waarom het rijdenmet een rechte stang gevaarlijk is.

Mijn pony gooide de tong over het bit en dat is opgelost door een liverpoolstang met wat tongvrijheid.

Denkt erom dat je de leidsels wel op de goede manier aan de bril bevestigd.
Anders is de werking van de stang nog heftiger.
Kan je even niet vertellen hoe het moet maar ik zoek het even voor je op.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:07

Dat is met deze pony gevaarlijk omdat ik met zo'n stang geen druk krijg..

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:12

Je hebt het nu over een soort stang.En er bestaan veel meer soorten dan die jij nu hebt.Je kunt het advies op volgen wat we geven of gewoon je eigen zin door zetten.En we zeggen nu met zijn tweeén dat je dan ook een dit met tong vrijheid kunt proberen.En daar kan hij wel super op lopen en dat is per paard verschillend dus ga uit proberen is ons advies.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:24

Als ik het zo lees, lijkt het of het bit niet goed past. Omdat hij bij wat hefboomwerking erachter kruipt en er tegenin gaat als je hem door de bril doet.
Laat eens een deskundig iemand ernaar kijken.

Maar bedenk wel: ieder paard loopt de 1e 3 keren heel anders op een nieuw bit dan die keren daarna. Omdat het de 1e keer is en hij nog daaraan moet wennen.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:29

Ik heb helemaal geen eigen zin...?
Ik vraag me gewoon af hoe mensen hun paard in het begin laten wennen aan de hefboomwerking en ik zeg dat ik met een rechte liverpool niet meer de weg op ga omdat ik dat gevaarlijk vind... Ik ga zometeen ergens een bitje lenen wat ik kan uitproberen.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:44

Daarom zeg ik steeds probeer een ander bit.Een rechte stang kan bij sommige paarden problemen geven door bv de tong af te knellen dat hij helemaal blauw word.en dan zou het kunnen dat ze niet meer aan het bit willen komen of dat ze er op gaan hangen.En om ze te laten wennen aan een bit moet je gewoon rijden of longeren.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:48

Als je met een zachte hand rijdt, merkt je paard weinig tot niets van die hefboomwerking en hoeven ze daar ook niet aan te wennen
Misschien is dat jouw probleem? Niet lelijk bedoelt, maar niet iedereen is even zacht in de hand (kan ook door lichamelijke beperkingen komen). Laat je instructeur hier eens goed naar kijken.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:08

Mrietjesueel schreef:
Dat is met deze pony gevaarlijk omdat ik met zo'n stang geen druk krijg..

Misschien doordat hij de tong over het bit gooit??

Je kunt ook mennen met een trens. Dan doen er meer hier op bokt.

Ik heb nog niet een plaatje kunnen vinden met de juiste bevestiging aan de bril.
Het moet namelijk niet zoals je een tuegel aan een bit bevestigd.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:12

Het kan ook een mondprobleem zijn en geen bitprobleem. Laat hem eens in de mond kijken of alle tanden in orde zijn

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:33

Zoals al meerdere keren aangegeven: probeer een liverpoolstang met tongvrijheid (dmv boog of poort)!! Dat is niet recht...daar zit een kromming in, zodat hij z'n tong beter kwijt kan en zeer, zeer waarschijnlijk het bit beter accepteert en er dus niet achter gaat lopen.

En idd zijn gebit na laten kijken, wat dat kan ook veel ongemak geven.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:12

Ik rijd m onder t zadel met een dubbelgebroken bitje, hij heeft geen mond- of tandproblemen verder.
Ik heb bij de ruitersportzaak een nieuwzilvere liverpool met tongvrijheid geleend, daar heb ik m vanmiddag mee onder t zadel gereden en dat geeft idd geen problemen. Das alleen best een duur grapje, ben nu aan het zoeken naar een dunne rvs liverpool met tongvrijheid in ponymaat, maar die heb ik tot nu toe nog geen gevonden. Bij de ruitersportzaak krijgen ze ze ook niet geleverd in die maat...
Dus wordt nog ff zoeken. Maar heb iig een oplossing nu.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:25

Welke maat zoek je dan.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:25

11,5

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:08

Fijn dat een bit met tongvrijheid helpt.
Nu nog voor de kar

Je had het over een dunner bit maar denk erom dat deze ook scherper is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:09

Ibalia schreef:

Maar kan wel vele malen vriendelijker zijn in een klein mondje.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:12

De inwerking van een bit is toch, heel politiek correct, afhankelijk van de hand?

Dat bitje wat ik vandaag kon lenen was een stukje dunner dan die andere stang, maar lag veel beter in zijn mond. Zag er ook stuk comfortabeler uit. Ik ga in het vervolg wel 10 keer beter opletten met bit kopen!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:13

Sjonniej schreef:
Ibalia schreef:

Maar kan wel vele malen vriendelijker zijn in een klein mondje.

Ok, daar kan ik wel in meegaan en een bit is zo scherp als de hand van de menner zegt men toch

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:41

Mrietjesueel schreef:
De inwerking van een bit is toch, heel politiek correct, afhankelijk van de hand?

Dat bitje wat ik vandaag kon lenen was een stukje dunner dan die andere stang, maar lag veel beter in zijn mond. Zag er ook stuk comfortabeler uit. Ik ga in het vervolg wel 10 keer beter opletten met bit kopen!

Ik vind het ook altijd moeilijk om een juist bit te kopen. Ik heb dus ook weet ik hoeveel bitten
He bitje van Jorrit heb ik 2e hands gekocht, ook om te proberen en dat viel goed uit. Prijs was ook wel fijn (15 euro)

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:25

Mrietjesueel schreef:

Het is afhankelijk van de hand, maar ook natuurlijk van de pasvorm. En idd een dunnere kan voor sommige paarden met een klein bekkie juist veel prettiger inwerken.
Als je een slecht passend bit inhangt, kun je nog zo stil met je handen zijn...het zal toch niet werken. Dus die 2 dingen gaan samen op.

Ik vind het ook ontzettend moeilijk een goed bit te kopen. Nu uiteindelijk wel gevonden, maar heb lang getwijfeld of ik het wel goed deed. Het is gewoon erg lastig, maar heel goed dat je er tenminste over nadenkt!! en niet meteen je paard de schuld geeft
Fijn dat je erachter bent dat tongvrijheid werkt...
Soms is het ook even investeren. Als ik zeg hoeveel ik betaald heb voor een bit voor m'n shet, verklaart ook iedereen me half voor gek...maarja... deze past perfect en is van goede kwaliteit, dus gaat nog jaren mee. Maar tis lastig...tis een hoop geld
Veel suc6 verder.