[AR] wie wil mij met wat theorethische vragen helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SharirBobby

[AR] wie wil mij met wat theorethische vragen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 13:10

Wie heeft dit boek: 'Mennen met gevoel' Het is geschreven door Riny Rutjens en Cindy Velstra-Timmer.

Ik ben benieuwd naar het antwoord op vraag nummer 1, namelijk: Wat is het ideale menpaard?

Dit omdat ik bezig met een opdracht: Wat is een goed menpaard?
Ik heb al aardig wat hoor, maar mijn fantasie heeft grenzen

Als iemand zich trouwens nog geroepen voelt om mij te helpen....
Ik moet nog iets schrijven over: 'front en zelfhouding' , 'makkelijk drafmechanisme' , 'assereren' , 'voorwaarts', 'werkwilligheid', 'goede stap draf en galop'.
Ik heb een omschrijving nodig wat dit inhoud en waarom dit belangrijk is voor een menpaard (en eventueel voor welke tak dit het belangrijkste is en waarom recreatie/sport/topsport/indoor)

mijn dank is groot voor iedereen die mij weer een stapje verder helpt

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:13

nouja, iig het antwoord wat achter vraag 1 staat

een goed menpaard in mijn ogen:
- is goed te rijden met de hulpen die je tot je beschikking hebt
- werkwillig, dus niet lui, lol in het werk
- makkelijk en soepel bewegen voor bijv. een dressuurproef
- in da marathon moeten ze wat meer geven, ze moeten willen winnen.
- braaf op stal en tijdens inspannen/uitspannen, als ze een half uur moeten wachten, moeten ze dat ook kunnen.
- als ze in een span lopen moeten de paarden bij elkaar passen
- front en zelfhouding voor een goede eerste indruk
- goede stap/draf/galop, dus niet te kort, geen telgangen..
- goede conditie

voor recreatie zijn punten minder belangrijk, een blijft echter belangrijk, en dat is dat je paard/pony braaf moet zijn.
voor de sport wordt het iets belangrijker, maar er kunnen nog enkele punten ontbreken
voor de topsport heb je alles nodig, hier komt de conditie van je paard ook meer kijken.
voor de indoors is het vooral belangrijk dat ze goed kunnen schakelen en dat ze goed wendbaar zijn en goed op de hulpen zijn.

dit is naar mijn idee wat een menpaard ongeveer moet hebben, hoop dat je er wat aan hebt.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:45

Voor de marathon moet je paard goed kunnen optrekken/ afremmen.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:46

Sjonniej schreef:
Voor de marathon moet je paard goed kunnen optrekken/ afremmen.

dat bedoel ik eigenlijk met schakelen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:47

Ik had je stuk niet zo goed gelezen

SharirBobby

Re: [AR] wie wil mij met wat theorethische vragen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:48

Ja dankje voor de moeite in ieder geval

Dit was wat ik zelf al had:

Wat is een goed menpaard?

Het doel van het menpaard.

Om de vraag: wat is een goed menpaard? te kunnen beantwoorden, moet er eerst gekeken worden met welk doel er met het paard gemend wordt. Wat voor de één een goed menpaard is omdat er onspannen recreatieve ritjes mee over de weg kunnen gemaakt worden, is voor de ander misschien wel een minder goed menpaard, omdat die er mee in de sport zou willen rijden en het paard bijv. een beetje traag is.

Daarom worden de menpaarden ingedeeld in 4 groepen, namelijk:
- recreatie menpaarden
- sport menpaarden
- topsport menpaarden
- indoor menpaarden

Een korte omschrijving van de verschillende groepen:

Recreatie menpaarden
Een recreatie menpaard wordt gebruikt om ontspannen ritjes te maken over de weg, door het bos, enz. . Het belangrijkste van zo’n menpaard is dat het mak en gehoorzaam is, en geen heethoofd of bangerik. Het moet niet schrikken van dingen op de weg of ander verkeer. Als het gevraagd wordt moet het paard stoppen en natuurlijk ook gehoorzamen aan andere commando’s en hulpen, zodat het paard de menner een veilig en vertrouwd gevoel geeft.

Sport menpaarden
Menners die wat meer willen dan recreatief rijden en deel willen nemen aan wedstrijd, vragen wat meer van hun paard. Het paard moet wat er gevraagd wordt in de sport (goed) aankunnen.
Een volledige samengestelde menwedstrijd bestaat uit dressuur, marathon en vaardigheid (ook wel behendigheidsproef genoemd). Er worden ook wedstrijden verreden die maar 1 of 2 van deze onderdelen bevatten, net wat de organisatie wil, of waar de menner zich voor inschrijft. Als de menner aan samengestelde menwedstrijden wil deelnemen, betekent het dus dat hij een paard (of paarden) nodig heeft dat zowel in de dressuur, marathon als vaardigheid mee kan komen en genoeg aan de hulpen staat hier voor. Het paard moet dus onder andere voldoende uithoudingsvermogen hebben, gehoorzaam en wendbaar zijn.

Topsport menpaarden
Menners die op het hoogste niveau van de sport meedraaien, hebben ook paarden nodig die geschikt zijn voor de dressuur, marathon en vaardigheid. Maar dit dan allemaal op topniveau. Voor dressuur is een elegant span gewenst. Datzelfde span moet echter ook in het terrein op topniveau kunnen presteren. De paarden moeten een zeer snel reactievermogen hebben, direct gehoorzamen als er iets gevraagd van hun gevraagd wordt en altijd hun beste beentje voor willen en kunnen zetten.

Indoor menpaarden
Bij de indoorsport gaat het vooral om snelheid en gehoorzaamheid. De dressuur is hierbij niet belangrijk, als het paard maar direct wendt, versnelt en terug komt als dat gevraagd wordt. Voor de indoor wedstrijden worden dus over het algemeen snelle en makkelijk wendbare paarden gebruikt.

Eigenschappen menpaarden

Voor menpaarden zijn er een aantal eigenschappen die voor elk doel met menpaarden gewenst zijn, al zijn ze voor het ene doel misschien belangrijker dan voor het andere doel.
Het gaat hier om de volgende eigenschappen:
- front en zelfhouding
- makkelijk drafmechanisme
- gehoorzaam
- niet te angstig
- goed reageren op hulpen
- assereren
- kracht kunnen ontwikkelen om te trekken
- balans, evenwicht
- ruggebruik, nageeflijkheid
- voorwaarts
- werkwilligheid
- goede stap, draf en galop

Front en zelfhouding
Front wil zeggen dat het paard een recht op de romp staande hals heeft, en het hoofd zodoende hoog draagt.

Makkelijk drafmechanisme

Gehoorzaam
Gehoorzaamheid is een belangrijke voorwaarde om te mennen. Met een paard wat niet gehoorzaamt is het lastig sturen en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Gehoorzaamheid is voor een groot gedeelte afhankelijk van de bekwaamheid en consequentie van de menner. Maar er is ook altijd nog een kleine groep dwarse paarden wat het mennen niet aanstaat en zodoende niet of niet altijd gehoorzaamt, waardoor de menner niet op dit paard kan vertrouwen en het zodoende gedeeltelijk of geheel ongeschikt is als menpaard. Voor een recreatieve menner is een gehoorzaam paard belangrijk om er op te kunnen vertrouwen en er veilig mee over de weg te kunnen. Voor de topsport is ongehoorzaamheid fataal. Voor menpaarden die in de basissport lopen is ongehoorzaamheid ook ongewenst, al kan een kleine ongehoorzaamheid natuurlijk altijd wel eens een keer voorkomen.

Niet te angstig
Voor elke menner is het belangrijk dat het paard niet te angstig is. Voor de recreatieve menner is het belangrijk om zo veilig over straat te gaan en vertrouwen te krijgen in het paard. Voor de wedstrijdmenner is het handig als het paard tijdens de verschillende onderdelen zich niet laat afleiden door de omgeving.

Goed reageren op hulpen
Met een paard wat niet reageert op de hulpen van de menner is het levensgevaarlijk om te gaan mennen. Een paard wat niet meer stopt of zijn eigen weg kiest veroorzaakt vroeg of laat ongelukken. Wel is het natuurlijk zo dat een paard de hulpen zal moeten leren begrijpen, maar het begin hiervan wordt over het algemeen al aan de hand, longe en/of onder het zadel geleerd. Een paard wat moedwillig niet reageert op de hulpen is ongeschikt als menpaard. Voor de sport en topsport is het belangrijk dat het paard ook snel en correct reageert op de hulpen. Een halve meter te laat reageren kan betekenen dat een hindernis gemist of omvergelopen wordt.
Het reageren op de hulpen heeft voor een gedeelte ook te maken met de africhting en van het paard en dus de bekwaamheid en het consequent zijn van de menner.

Assereren

Kracht kunnen ontwikkelen om te trekken
Als het paard niet de kracht heeft om te trekken, is het ongeschikt als menpaard, want de wagen zal toch getrokken moeten worden. Het verschilt natuurlijk wel of de wagen licht of zwaar is, over welke ondergrond die getrokken moet worden en met welke snelheid.

Balans, evenwicht
Bij de term ‘in evenwicht of in balans gaan’ wordt in de mensport bedoeld dat het paard aan de teugel loopt en de indruk geeft gemakkelijk te draven, waarbij de achterhand iets daalt doordat het paard de achterbenen duidelijk verder voorwaarts onder het lichaam plaatst. Bij dit alles hoort het paard ‘licht in de hand’ te staan (dus heel weinig druk op de hand van de menner uit te oefenen).
Bij sport en vooral topsport paarden is het belangrijk dat het paard in balans en evenwicht loopt. Hoe meer het evenwicht op de achterhand komt, hoe meer ruimte het paard krijgt bij zijn voorhand zodat zijn voorbenen meer ruimte krijgen om te bewegen. Ook is een paard wat zijn evenwicht meer op zijn achterhand heeft beter is staat om snel in tempo terug te komen.

Ruggebruik, nageeflijkheid
Ook voor menpaarden is het belangrijk dat ze nageven en over de rug lopen. Voor de dressuuronderdelen in de (top)sport is het belangrijk voor de beoordeling. Daarnaast is het ter voorkoming van verkeerd spiergebruik en onnodige gewrichtsslijtage.

Voorwaarts
,

Werkwilligheid

Goede stap, draf en galop

Meerdere paarden in een span
Wanneer het gaat om een enkelspan, dan is de keuze eenvoudiger dan wanneer men paarden zoekt voor een twee- of meerspan. Bij menwedstrijden moet men er rekening mee houden dat de dieren onderling niet al te veel verschillen in kracht en vooral in karakter en temperament. Bij een vierspan moet men er aan denken dat men sterke achterpaarden moet hebben, want die beide zullen in hoofdzaak de wagen moeten trekken.
Verder moet men er op letten dat de paarden even groot zijn (in ieder geval even groot ‘tonen), eenzelfde hoofd- en halshouding hebben en zoveel mogelijk gelijke drafbewegingen (het ene dier mag geen snellere passen maken dan het andere en liefst ook geen hogere of vlakkere). Voor indoor wedstrijden is het uiterlijk en het gelijk bewegen van de dieren minder belangrijk dan bij de outdoorwedstrijden, omdat hier natuurlijk het onderdeel dressuur niet van toepassing is.

Ik moet dit dus nog een beetje aanvullen.
En dan laat ik het ff aan ijsbrand lezen, die haalt dan de fouten er wel uit qua inhoud. Had van hem ook een boekje gehad en hij had me vast wat op weg geholpen. Verder heb ik ook het één en ander uit mijn duim gezogen hier boven, maar het klinkt volgens mij nu nog allemaal wel wat geloofwaardig? ik heb zelf echt geen verstand van mennen, heb het afgelopen half jaar wel veel gezien.
assereren betekent dat nu versnellen? en spel ik het woord assereren wel goed? want ik kan er namelijk niets over vinden ergens....
Laatst bijgewerkt door SharirBobby op 07-02-06 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:50

Accelereren is toch versnellen/terugkomen??

Voor indoorwedstrijden zijn trouwens zo klein mogelijke paarden in voordeel. Bij de vierspannen sterke achterpaarden en kleine voorpaardjes.

SharirBobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:52

Sjonniej schreef:
Accelereren is toch versnellen/terugkomen??

Voor indoorwedstrijden zijn trouwens zo klein mogelijke paarden in voordeel. Bij de vierspannen sterke achterpaarden en kleine voorpaardjes.

ja ik had ook het idee dat het om accelereren moet gaan, maar ijsbrand zei tegen mij assereren . Of ik hem verkeerd verstaan ofzo

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:58

assereren heb ik zelf ook nog nooit van gehoord.. wat zegt het groene boek erover?

nog een klein tipje als je bij ijsbrand bent, zorg ervoor dat je zo veel mogelijk ervan leert die man heeft veel te vertellen, mits hij tijd heeft.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:05

oja en als je andere menners wat wil vragen kan dat natuurlijk ook.. ik heb er ook ooit wat gebeld voor een werstuk over mennen, de meeste wilde graag meewerken.

telefoonnummers is alleen ff zoeken
als je wil heb ik er nog wel een paar

SharirBobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:07

palousa_boy schreef:
assereren heb ik zelf ook nog nooit van gehoord.. wat zegt het groene boek erover?

nog een klein tipje als je bij ijsbrand bent, zorg ervoor dat je zo veel mogelijk ervan leert die man heeft veel te vertellen, mits hij tijd heeft.

ja ik heb er stage gelopen het afgelopen half jaar he, heb er wel veel geleerd inderdaad. ben er nu sinds een week weg, maar moet nog veel voor school doen (maar dat zal je wel herkennen )

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:13

haha neuh

ik maak me niet zo druk voor school hoor, die stageopdrachten kijken ze toch niet naar, en al kijken ze er naar is het volgens mij alleen maar of je iets hebt gemaakt, kijken niet naar de inhoud.

nieuwe stagiair van ijsbrand ken ik ook is een vriend van me.
als die weg is ga ik er misschien werken voor 1 a 2 jaar, maar dat is nog niet zeker

lukt het verder met de opdrachten?

SharirBobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:33

palousa_boy schreef:
haha neuh

ik maak me niet zo druk voor school hoor, die stageopdrachten kijken ze toch niet naar, en al kijken ze er naar is het volgens mij alleen maar of je iets hebt gemaakt, kijken niet naar de inhoud.

nieuwe stagiair van ijsbrand ken ik ook is een vriend van me.
als die weg is ga ik er misschien werken voor 1 a 2 jaar, maar dat is nog niet zeker

lukt het verder met de opdrachten?

nou ik ben nu toch wel flink bezig hoor, want ik moet toch íéts straks op internet hebben staan. Had het hele half jaar niets uitgevoerd qua opdrachten.
het gaat gelukkig aardig, heb het meeste klaar of bijna klaar, moet alleen nog 1 grote opdracht maken: bedrijf in beeld
de nieuwe stagiair is wouter als het goed is? doet hij toevallig hbo houderij en zit hij nuj in het 4e jaar? dan weet ik volgens mij wel wie het is.
(donker)blond met een beetje krulletjes haar?

wat leuk dat jij er misschien gaat werken.
ken je ton trouwens ook?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:36

Ziet er goed uit hoor je stukje.
Ik mis eigenlijk nog uithoudingsvermogen(dus niet conditie) en gezondheid(hard beenwerk e.d.)

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:40

ton mohemius of andere ton> of bedoel je tom? heeft daar ook gewerkt met mij kan je veel kanten op

en dat is idd wouter, maar is geen 4e jaars houderij maar 2e jaars
de laatste houderij leerling die er is

[***] schreef:
Ziet er goed uit hoor je stukje.
Ik mis eigenlijk nog uithoudingsvermogen(dus niet conditie) en gezondheid(hard beenwerk e.d.)

als je dan weer naar de power-horse competition gaat kijken is dat harde beenwerk ver te zoeken en uithoudingsvermogen trouwens ook

maar uithoudingsvermogen reken ik bij conditie en gezondheid ook..

oja en als je met uren bezig bent.. ctrl + c / ctrl + v doet wonderen

wimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:22

Volgens mij betekend asseseren beweren. Assertie is bewering.

Ik denk ook haast dat het accelereren is. Laat even weten wat was.

groetjes wim

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:20

Type springpaard vind ik heel geschikt als menpaard. Lef, bloed en een sterk achterbeen.

wimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:00

Zoals hier al een tijdje wordt besproken in een topic over wat nu het beste men paard is had ik daar toch een vraag over. Er wordt eigenlijk overal gezegd (althans wat ik hoor) dat KWPN'ers toch wel de meest geschikte men paarden zijn. Ik ben me een beetje aan het orrienteren naar een mooi tweespan en ben erg verliefd op de tinker van mijn vriendinnetje. Nu is deze helemaal niet geschikt voor wedstrijden te gaan rijden wat hij doet alles op zijn gemakje. Hij is heel leuk om mee op zondag lekker door de bossen te rijden wat eigenlijk ook elke weekend doen maar niet op wedstrijden te rijden. Ik ben zelf helemaal weg van mooie gevlekte paarden en dacht dat misschien een painthorse wel leuk zou zijn om voor de kar te zetten. Laat ik het zo zeggen ik vind het heel mooi kwa uiterlijk om ze voor de kar te zetten maar kunnen ze dat ook goed? En dan vooral in een tweespan? Ik heb al verschillende mensen zien rijden met gevlekte tweespannen maar weet niet zeker of dit ook paint horses zijn of gewoon gevlekte KWPN-ers. kortom, de vraag is dus, is een paint geschikt voor mennen en zijn er van kwpn ook gevlekte te vinden? websites met info zijn trouwens ook welkom.

groetjes Wimmeltje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:30

Het gevlekte tweespan dat ik laatst gezien heb stamt af van Samber en Ed king hill.
een steeds meer gebruikte bonte hengst (niet ggk) in de menwereld is James Bont, dit is een gelderse hengst en staat ter dekking bij stal de ronde. Is al wat ouder dus moeten ook zat nakomelingen van zijn.

Ik denk niet dat een paint erg geschikt is om mee te mennen, maar dat is een beetje vooroordeel van mij, ik heb het gevoel dat ze teveel op de voorhand lopen, mss hier iemand op bokt die het tegendeel bewijst.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:49

Je hoeft niet persé een kwpn-er te hebben om goed mee te kunnen mennen. Op een WK komt er ee heel rassen defilé voorbij; lippies, anda's, dravers, rijpaarden, noem maar op.

Harry Verstappen rijdt met een bont tweespan, ik geloof ook idd afstammelingen van James Bont. In de Hoefslag van vorige week staat een interview (met foto's) van m.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:15

Inderdaad, Harry rijdt met bonte KWPN-ers, hij heeft een wei vol. Afstammelingen van Ed King Hill, Samber en James Bont, maar hij heeft er ook nog van een niet goedgekeurde appaloosa-hengst uit de buurt. Als het maar bont is, dan fokt hij er mee, en toevallig pakt het ook nog redelijk goed uit (hoewel hij 1 of 2 jaar terug wel een extreem bont veulen had, deze was helemaam wit op 2 voskleurige oorpuntjes na ).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:22

Hmm, even een correctie, zijn natuurlijk geen KWPN-ers meer als er Ed King Hill in zit.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:24

Neehee nu gaan we pas over een ècht sportpaarden- en ponystamboek praten

wimmeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:33

Is deze hoefslag nog tekoop en welk nummer is het? Zou je misschien anders het artikel kunnen inscannen? ik ben erg benieuwd naar het artikel en foto's namelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:12

Is die van vorige week, dus van 17 februari of zo???? Ik denk niet dat ie nog te koop is. Kan zo ook niet zien welk nummer het is, ik zit nu op mijn werk.