[AR] mennen... maar welk bitje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

[AR] mennen... maar welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 11:16

Hallo allemaal,

Ik ga opnieuw een poging doen om mennen met mijn pony leuk te vinden. tot nu toe lijkt het allemaal best wel aardig. Beetje wandelen met het tuig, droog-mennen in de wei en over de baan en de paddock slepen met een springbalk.
Ik gebruik nu meestal een gewoon stalhalster en anders mijn enkel gebroken bustrensje. Hij loopt er wel goed op hoor, maar als ik natuurlijk druk zet (omdat hij er met wagen en al vandoor wil piepen naar die merrie in dat weilandje verderop bijvoorbeeld) dan prikt dat schakelpunt natuurlijk in zn gehemelte, en volgens mij gaat hij dan in elk geval niet stoppen omdat hij vertrouwt op mijn leiderschap... Dus dat lijkt mij gewoon geen goed plan.

Maar wat dan wel. Mennen zonder bit zie ik wel zitten, maar de mensen om mij heen waarschijnlijk niet. En zeker omdat ik graag op wandelingen met allerlei andere paarden mee wil, en de pony op zulke momenten nog wel eens behoorlijk hevig wil worden (jaaaa... een merrie!! ik ben écht wel een hengst! kijk me dan, youhoouu.... kijk me dan!!!) vind ik mennen zonder bit in elk geval voorlopig nog even geen optie.

Maar welk bit dan wel? Wat is volgens jullie het beste bit om mee te gaan mennen? Om het even allemaal duidelijk te krijgen: ik heb een tuighoofdstel zonder oogkleppen, met afneembare neusriem, en die neusriem is in de wintermaanden wat te klein (tja, wat wil je met een vacht berekend op -40) dus die draagt hij nu in elk geval niet. Hij is heel lekker licht op het bitje en is hiervoor wel gemend met een enkel gebroken trensje. Het ging wel goed, maar ik ga nu veel vaker andere paarden tegenkomen, en zoals ik hierboven al heb beschreven lijkt me dat niet zo fijn voor het paardje als ik er een keer druk op moet zetten. Wat zouden jullie mij aanraden, en vooral ook waarom?

Groetjes, Lacuna

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:23

Mijn pony's lopen allemaal prima op een liverpoolstangetje .

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:23

Met bijvoorbeeld een liverpooltje heb je net wat meer te vertellen dan met een trensje, mocht dat nodig zijn in bijvoorbeeld de situatie die jij hierboven beschrijft. Niet de teugels door de onderste sleuf doen, dat heeft het een onnodig scherpe inwerking voor recreatief mennen.
Ik men hier overigens net als jij zonder neusriem en oogkleppen mee, en dat gaat prima.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:20

Ik men met mijn shetten met een B stangetje oftewel een bokkebitje.
Liverpool stangetje is ook oke maar ik vind die scharen zo lang bji mijn shetten.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:11

jacqueline schreef:

Een b stangetje is iets anders dan een bokkenbitje een bokkenbitje is wel hetzelfde als een utrechtse stang.

Ik men trouwens met een liverpool (met kleinere scharen) en een bokkenbitje. Een liverpool kan je ook gewoon in het kleiner krijgen, die grote scharen vind ik inderdaad ook te grof voor een shet.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:16

Ik vind die grot scharen ook te grof. Ik heb nu een heel mooi fijn bitje met 2 leidsel sleuven en een wat goedkopere grovere(aan de buitenkant, het mondstuk is wel het zelfde) met 2 leidsel sleuven. Die fijne gebruik ik voor Roos met haar fijne hoofdje .

Vickelientje

Re: [AR] mennen... maar welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:34

Letty vh peerdewinkeltje heeft hele mooie kleine liverpooltjes (betaal je wel wat meer). Zou idd kiezen voor liverpool of bokkenbitje. Of je pony moet (zoals de mijne) een rare maat mond hebben...dan moet je net als ik heeeel lang zoeken
Gewoon simpel beginnen. En mss verstandig een goedpassend hoofdstel/ neusriem aanschaffen, zodat dat netjes dicht kan?
Suc6

Echwel

Re: [AR] mennen... maar welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:54

Wij slijpen bij de liverpool de scharen gewoon korter zo heb je een liverpool op maat gemaakt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:57

Ik men met een ongebroken trensje

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:30

laura2span schreef:
jacqueline schreef:

Een b stangetje is iets anders dan een bokkenbitje een bokkenbitje is wel hetzelfde als een utrechtse stang.

Ik men trouwens met een liverpool (met kleinere scharen) en een bokkenbitje. Een liverpool kan je ook gewoon in het kleiner krijgen, die grote scharen vind ik inderdaad ook te grof voor een shet.

O hahahaha....foutje.
Laten we het dan op een B stangetje houden hihi

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:12

Ik heb voor mijn Shet ook één met 2 ipv 3 sleuven, van Harry's Horse. 3 is inderdaad erg lang.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:25

wij rijden zelf met liverpool en hebben net zo als stalechwel de onderste eraf geslepen

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:26

shelltje schreef:
wij rijden zelf met liverpool en hebben net zo als stalechwel de onderste eraf geslepen

Ja dat zijn mijn bitten waar je mee rijdt

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:34

Ik heb ook een klein liverpooletje van Harry's horse, die zullen ze in elke winkel wel voor je kunnen bestellen als ze ze niet hebben. Niet alleen de sleuven zijn kleiner en minder maar het mondstuk is dunner en het hele bit weegt maar ongeveer de helft als zo'n grotere.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:35

Je hebt ook hele kleine bokkebitjes daar lopen ook veel paarden goed op.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:08

shelltje schreef:

Haha, jij bent echt erg

Ik rijd ook gewoon met een liverpool, onderste leidselgat eraf geslepen, net zoals Stalechwel
Ik heb ook een periode met zeemleer om het bit gereden, zodat hij het bit wat makkelijker aanpakt. Tegenwoordig heb ik een kaal bit en een leertje om de kinketting.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 23:47

Hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor alle reacties!
Ik heb op dit moment een liverpoolstangetje wat ik even mag passen en proberen. Het heeft alleen wel beweegbare scharen, maakt dat nog uit?
Er komt morgen iemand die meer ervaring heeft met mennen om mij te helpen met dit bitje zodat ik geen domme fouten maak (heb het een keer gepresteerd om een stangbitje met kinketting ondersteboven in de mond te hangen, dus het is maar goed dat iemand me ff komt helpen denk ik) maar heeft iemand nog extra tips waar ik nog op moet letten bij het passen van een stangbitje? Of is het eigenlijk niet veel anders dan een trensje?
Groetjes,lacuna

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:40

mijn shetten lopen niet goed op ene bokkebit. is te scherp. heb vor de meesten een rubberen stangetje, alleen voor onze dekhengst heb ik ee bokkebit, want die loopt wel dwars door het stangetje heen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:49

Ik men met een dubbelgebroken trensje.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:26

Met mijn shetje men ik met een liverpoolstang met 2 sleuven.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:56

Ik heb vandaag dat liverpoolstangetje geprobeerd...
wat een rampenfonds! vreselijk! Hij deed alsof we hem volop aan het martelen waren :| Kopschudden, mond wijdopen, en heel onrustig met zn tong.
Het mondstuk is gewoon recht, en die man die mij ermee kwam helpen zei dat het zeer verstandig was om dit bitje direct terug te geven aan de eigenaar ervan, en op zoek te gaan naar een stangetje met tongboog.
Dus we zetten onze zoektocht naar een goedpassend bitje gewoon rustig voort.
Groetjes, Lacuna

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:09

Een bokkebitje heeft een lichte tongboog er in zitten.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:04

foutje

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:45

Tjo is beleerd met liverpool, tussendoor hebben we een utrechtse stang gebruikt maar zijn toch weer terug op de liverpool, die werkt toch het lekkerste.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:04

Mijn shet loopt met een bokkebitje. Je moet eerst even je pony ervoor zetten en ermee gaan rijden voordat je beslist wat je wilt. Toen ik met de mijne begon met 'droog-mennen' liep hij buiten prima met zijn trensje, maar eenmaal met de kar erachter was hij 'niet-te-houden'. Het kan heel erg verschillen, ik zou dus eerst met je bustrensje of een halster op pad gaan (wel met helper natuurlijk) voordat je echt beslist wat je wilt.