[AR] tandem rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

[AR] tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:00

ik heb meerdere shetlanders betuigd, en zou nu wel eens een tandem willen proberen. alleen kan ik nergens vinden hoe het tuig precies moet. heeft iemand een duidelijke foto en/of uitleg?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:03

Ik heb je een foto en wat uitleg gestuurd van hoe ik mijn tandem spul heb zitten.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:04

ben m net aan t lezen dankjewel

A10

Re: tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:05

Aan het tuig van je achterste pony moet ja (aan de borst) nog twee ringen hebben zitten, daar doe je de strengen aan van je voorpony. als je geen tandem tuig hebt kunt je twee losse ringen aan het kop/bakstuk van de achterste pony maken om de leidsels van de voorpony doorheen te doen.
De leidsels van de voorpony steek je door leidselssleutels (of oog?) van het schoftje. Let erop dat de leidsels van de voorste pony bovenop liggen

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:09

oke dankjewel, ik heb wel ene hoofdstel met die ringen, alleen verde rgeen speciaal tuig, maar die ogen kan ik er dan zo op laten zetten denk ik (op borststuk)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:18

Ja, ik weet niet wat voor burry jij hebt, als jij altijd snelsluiting gebruikt en dus een dichte burry hebt (voorbeeld in mijn profiel) kun je de strengen daar aan knopen als noodoplossing.
Ik was vergeten te zeggen datje je strengen wel moet verlengen en een strengendrager op de voorste pony moet leggen

Met wat touwtjes kom je een heel eind, maar let wel op de veiligheid

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:30

Zoals al gezegt, met touwtjes kom je een heel eind .
Afbeelding
Zodra het mooie weer er weer aan komt(want het hele mennen ligt met deze kou een beetje op z'n gat) wil ik knap tuig en dergelijke aanschaffen en lessen gaan volgen(op deze foto stuur ik beide pony's op 1 hand omdat ik anders in de knoop raakte ).

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:45

jeetje. wat ee gedoe nog ja. kan ik denk ik beter kijken voor ene tandemtuig. ik had ze voor mn sulky willen doen, amar die heeft voor geen ogen (bedoelde je toch?), maar ik heb ook wel ene concourswagen die ze wel heeft.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:12

zie al hoe je bedoelde met die burry dat heb ik helaas niet. ik zal even een foto van mijn concourswagen neerzetten, en hopen dat ik ene borststuk heb met lange strengen

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:25

Je kunt het beste even naar mensport Bellingwolde gaan. Cor heeft voor mij ook een aantal aanpassingen aan het tuig gemaakt zodat ik tandem kan rijden!

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:29

oke dankje, hebben die ook ene site om vooraf even te kijken? bellingwolde is iig niet zo ver

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:32

Nee ze hebben geen site ik heb wel een telefoonnummer 0597-532829, ze zitten aan de Rhederweg 21.
Ik zal even wat foto's maken van mijn tuig, dan stuur ik je die wel even toe.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:35

graag

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:07

Nou je hebt mazzel dat ik met griep thuis zit . Heb al wat plaatjes van m'n tuig gemaakt.
Het tuig ligt alleen niet op de pony's maar op m'n meubels maar dat mag de pret niet drukken.

Voor de achterpony:
Een normaal enkelspan tuig van Ideal (leathertech) met de volgende aanpassingen.
Tandemsleutels op de schoft
Afbeelding

Leidselogen aan het hoofdstel van de achterpony. Zoals je ziet rij ik zonder oogkleppen, dit is een persoonlijke keuze de meeste mensen rijden met oogkleppen, maar de constructie is vergelijkbaar.
Afbeelding

Haakje op het borsttuig waar ik de strengverlenger aan vast kan maken en wat heel gemakkelijk los gaat in geval van nood
Afbeelding

Zo zit het borsttuig eruit...let op het haakje en de extra passant
Afbeelding

Dan de strengverlengers. Deze zijn gemaakt van disselriemen maat Full. Het voordeel hiervan is dat het supersterk is (zit nylon in) en er zitten al passanten en een gesp op.
Afbeelding

Aan de andere zijde is een haak gemaakt die aan de haak op het borsttuig van de achterpony te bevestigen is. Er zit een stuk leer bij aan waarmee je de haken in elkaar houdt.
Detail strengverlenger zijde achterpony (haak constructie), zij-aanzicht
Afbeelding

bovenaanzicht
Afbeelding

De strengverlenger en het borsttuig van de achterpony zijn op deze wijze verbonden
Afbeelding

De strengen van de voorpony hebben bij mij dus geen gesp of D-ring. Deze bestaan alleen uit leer met een aantal gaten erin (zoals een broekriem). De bevestiging met de strengverlenger is dan ook dmv de gesp op de strengverlenger. (geen foto van)

Dan de voorpony:

Deze heeft ook normaal enkelspan tuig van Ideal (leathertech).
Op het tuig zijn niet echt aanpassingen gedaan. Ik heb er alleen een elastische strengophouder bijgekocht.
Afbeelding

detail
Afbeelding

En een conwaygesp, deze worden normaal gesproken gebruikt bij een dubbelspan om het borsttuig en het schofttuig met elkaar te verbinden.
Ik haal de veiligheidslichtogen (die ik gebruik in enkelspan en voor de achterpony) dus van het tuig van de voorpony af en vervang deze door de conwaygespen.
Afbeelding

detail conwaygesp
Afbeelding

Hopelijk heb je wat aan mijn plaatjes en uitleg.
Ik zie alleen wel dat ik de tuigen wel even een poetsbeurt had mogen geven

Succes met je tandem

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:10

Wat leuk Mjet... erg profi ook al...! mooi!

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:13

jeetje wat een gedoe joh om dat allemaal op foto te zetten, ben je eeuwig dankbaar!! en het ziet er ook netjes uit hoor. hoop dat ik binnenkort tijd heb voor die aanpassingen..pony's zien me aankomen haha. wat wil ze nu weer? eerst alleen, dan naast elkaar, en nu ook al voor elkaar? haha

heel veel beterschap nog en nogmaals bedankt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:16

Ik heb de strengen verlengers bij de achterpony aan het tuig vast met paniekhaken en aan de strengen van de voor pony met een harpsluiting

Heb echter een kunsstof tuig (toevallig ook uit groningen)
en de aanpassingen zijn door de tuigenmaker gemaakt

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:03

Ja Heleen er zijn natuurlijk meerdere opties op het spulletje aan elkaar te "knopen". Als het maar veilig is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:07

Gaf het even als optie zodat ze geen al te moeilijke constructies gelijk hoeft te doen.
Zoals Manie het heeft is voor het oog natuurlijk wel afgewerkter..

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:10

Ik reed eerst ook met snelsluitingen, maar ik heb zo'n hekel aan het gerammel van dat spul. Vandaar dat ik met Cor heb zitten puzzelen en deze constructie heb bedacht. Stil en veilig

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:14

Het allerbelangrijkste is dat het veilig gebeurd.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:39

precies..veiligheid gaat bij mij voor alles, dus is het tuig niet goed dan gaat het ook niet door, vandaar deze hele studie vandaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:58

@manie, waarom heb je er voor gekozen het "haak"gedeelte aan je streng te maken ipv op de borst?
Het lijkt mij dat nu de snelsluiting niet echt meer werkt als er spannig op staat omdat de haak onder het andere gedeelte "vast" zit.
Ik heb het dus net andersom, de kromme haak op het borsttuig en het platte gedeelte aan de strengen.
Op deze manier is het ook makkelijk los te maken als het onder spanning staat.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:12

Onder spanning krijg ik de haak nu ook gewoon los (hebben we geprobeerd door er aan te hangen van vervolgens los te maken). Ik heb voor deze bevestiging gekozen om ook "netjes" enkelspan met dit tuig te kunnen rijden.

Ik kan de tuigen namelijk niet wisselen per pony. Mijn achter-pony is nogal forser dan de voorpony. Het ene tuig is ponymaat de andere cobmaat vandaar....

Anoniem

Re: [AR] tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:41

Afbeelding
Hier een foto van mijn "nette"tandemtuig

Afbeelding
En een foto van het trainingstuig.
Wat ik zelf erg belangrijk vind is de veiligheid, dit gaat echt voor alles.
Zorg dus dat de strengen van je voorpaard voldoende lengte hebben maar zorg tevens voor (elastische)strengophouders om veilig door de wendingen te komen.
Ook kleine zaken als een schuimstang voor het achterpaard zijn gewoon belangrijk (is trouwens makkelijk op te lossen door een stukje tuinslang over de scharen van het bit te plaatsen).
Nog belangrijker dan goed tuig is een voorpaard/pony die ONVOORWAARDELIJK voorwaarts is en voldoende druk op de leidsels wil nemen.
Niets rijdt zo vervelend als een voorpaard dat niet voorwaarts is en de leidsels niet zelf meeneemt als ze uit een wending komt.

Vervelend dat je pony's wat verschillend kwa maat zijn Manie.
Het voorpaard op de eerste foto is de moeder van het achterpaard op de laatste foto.
Gelukkig hebben we een redelijk maatvaste fokstam