[AR] [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

harderwijk18

[VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:32

wat vinden jullie er nu van!?

ik ben er zwaar op tegen!
stel dat je pony/paard een kl*te bui heeft en dan gaat stijgeren om de baas over jou te gaan spelen!! voor je het weet heb je je pony/paard niet meer onder controle!!

groetjes deb
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 28-12-05 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: een tag zou handig zijn. ;)

OemmiejO

Re: op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:59

Tegen. Met uitzonderingen

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:00

tja, ik ben neutraal, als je het met een hengst wil doen-> zou ik zeggen, nee
maar verder, zolang je echt een DUIDELIJK commando geeft, zeg ik: kan best

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:40

Ik vind niet dat je het goed of slecht kunt noemen.
Volgens mij weet je zelf het allerbeste of je hieraan moet beginnen of niet. Ten eerste moet je paard erg veel respect voor je hebben, en met een enigszins dominant paard zou ik er zeker niet aan beginnen.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:49

Als je weet waar je mee bezig ben kan alles

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:11

Ik ben er heel zwaar op tegen op gevallen als "Hoi, ik heb een verzorgpony en ik mocht van eigenaar wat kunstjes ermee doen. Hoe leer je hem steigeren, want dat staat zo stoer " Fout!

Maar ik zie hier ook steigerende paarden voorbijkomen die het heel netjes doen. Het enige wat ik niet wil is dat steigeren als een van de eerste kunstjes holderdebolder word aangeleerd gewoon omdat het stoer is. Eerst moet het paard/pony dan echt de hele basis van vrijheidsdressuur erin hebben gestampt, en ook nog wat ander trukjes kennen, je moet iig al een hele poos bezig zijn met VD. Als blijkt dat de pony de basis goed beheerst en ook van geen enkel ander trukje misbruik maakt heb ik er veel minder op tegen.

Om even een voorbeeld te geven, ik heb mijn paard laatst geleerd mijn zweep aan te nemen. Vind ze geweldig, alleen had ze in het begin het commando er nog niet aan gelinkt. Met als gevolg dat ze te pas en te onpas met mijn zweep tussen haar tanden stond te pronken. Dit is iets heel onschuldigs en het was haar zo afgeleerd, maar wat als ik dat met stijgeren had gedaan? Dan zat ze waarschijnlijk te pas en te onpas met haar hoeven in haar nek omdat ze denkt dat ze een snoepje gaat krijgen

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:06

Precies Katleentje! Hoewel ik merk dat Jauke iets vasthouden erg leuk vindt en dus idd graag als ik het compliment vraag die zweep uit mijn vingers vist. Veel makkelijker en dat mens gaat dan altijd lachen dus de beloning is ook binnen Hij zal echter nooit in het compliment zakken als ik hem vraag te lachen. Maar goed, mijn fries is dan ook liever lui dan moe

Verder vind ik dat steigeren geen probleem hoeft op te leveren voor iemand die serieus met VD bezig is. Het is 1 van vele oefeningen. Echter, ik vind wel dat je je paard eerst de "onderdanige" oefeningen moet aanleren (liggen) en dan pas zoiets dominants als steigeren. Dit om mocht je paard van het steigeren druk worden je hem weer terug kan zetten mbv een andere oefening.

Maaiikii

Re: op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:11

Met Kathleentje eens!

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:14

met Kathleentje en Amable eens

Miepmiept

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:07

Als je inderdaad al een tijdje met vrijheidsdressuur bezig bent en het paard maakt daar geen misbruik van en doet alles netjes enkel op commando zie ik er geen problemen in. Toen ik de eerste kunstjes leerde (blok, rondje, voetje) deed ze die ook te pas en te onpas, nu doet ze vrijwel niks meer zonder commando. Als je steigeren als eerste kunstje leert ben je gewoon onverantwoord bezig.. En nee mijn pony heb ik het nog niet geleerd of ik het haar ooit ga leren, misschien..

Mijn jonge paard ben ik ook net begonnen en het enige kunstje waar ze haar voeten van de grond mag halen is netjes met het 'voetje geven' op commando. Ze is vrij dominant en het steigeren is zo aangeleerd maar zie het maar weer af te leren.. Zeg nooit, nooit maar in haar geval zeg ik voorlopig nog wel nooit.

Mijn mening is dus eigenlijk neutraal, het hangt van het paard/de pony af en aan jezelf. Hoe concequent en verantwoordelijk je bent..

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:13

Ik heb een paard dat kan stijgeren op commando, vorige eigenaar geleerd. IK WORDT ER KNETTER VAN! Dus alleen echte ervaren VDmensen moeten het leren vind ik. En dan nog moet je kijken of je het er voor over hebt.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:34

Ben het met Katleen eens. Alleen steigeren aanleren als je weet waar je mee bezig bent! Dat wil zeggen: ervaring hebt met vrijheidsdressuur, bewust bent van de voor- en nadelen van steigeren, je paard goed kent en daar absoluut de leider van bent, enzovoort.

Mensen die denken "he, laat ik mijn paard eens een kunstje aanleren. Steigeren lijkt me erg gaaf en stoer!!!" moeten er niet aan beginnen!!

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:39

*schaamt zich diep *
toen ik net begon met paardrijden had een vriendin van mij een manege pony te leen. ( ik was toen 13 en n penny!!!)
Als we langs de weg gingen rijden kwamen er van die vervelende jochies stenen gooien naar de pony. We waren dat helemaal zat en hebben m toen met ons stomme hoofd steigeren geleerd. Die jochies schrokken zich lam en hebben nooit meer iets gedaan maar toen de pony terug was op de manege kon ie alleen nog maar steigeren bij al die beginnertjes...
Niet doen dus, tenzij je genoeg respect en vertrouwen van en in je paard hebt. Maar dan nog, pas op met wat je doet, als ze t trucje nog niet kennen, is t dan wel zo slim om t aan te leren???

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:44

Meerdere paarden die ik ken.
Zijn dat ooit aangeleerd.
En als ze dan ergens geen zin in hebben gebruiken ze dat heel vaak.
Dus tja ... half om half
Want bij sommige paarden kan het wel.

kenneth

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:50

nou mijn tinker heeft in het tinkerpromotie team gelopen.
en die kan al die kunstjes op commando ook als je er op zit en hij maakt er absoluut geen misbruik van .
dus het hoeft niet altijd tegen te werken.
gr kenneth

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:08

je moet zorgen dat er voor het paard geen verband is tussen het op de achterbenen staan wanneer jij dat wilt, en een aanval. zorg dus dat hij het alleen op jouw commando doet, en ga vooral niet klakkeloos iets proberen.
verder ga ik met katleentje mee...

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:06

Nou ik zou het dus zeker niet doen want als je paard het eenmaal door heeft kan hij het ook gaan doen voor zijn plezier want je leert het hem zelf aan..
Maar de mensen die het wel doen moeten het maar lekker zelf weten maar wij zelf doen het niet

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:57

Tegen tenzij je erg ver gevorderd in de vrijheidsdressuur bent, dan nog heeft het gevaarlijke punten maar dan weet je heel goed waar je mee bezig bent

luf_horses

Re: [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:05

Zwaar op tegen, want je paard kan er misbruik van maken. Ik vind dat je een erg ervaren VD-er moet zijn, en een paard moet hebben dat je volledig onder controlle hebt, en je moet zeker zijn dat je het paard goed in de hand hebt en hij of zij er geen misbruik van maakt.
Laatst bijgewerkt door luf_horses op 29-12-05 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:08

Nou sorry hoor maar dat heeft niet met goed kunnen rijden te maken.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:36

Wie zegt er hier dat het te maken heeft met rijden? T gaat om vrijheidsdressuur, en als je dat woord niet kent moet je misschien nog es nadenken voor t een paard aanleert haha.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:23

Ik geloof niet in tegen je gebruiken. Als je een paard goed leert steigeren, doet ie dat alleen als jij het commando geeft.
Als ze perse willen steigeren doen ze dat toch wel, of je nou het commando geeft of niet.
Die van mij kan ook steigeren op commando, en als ze het om wat voor reden dan ook flikt om te steigeren zonder commando, krijgt ze gewoon op dr mieter

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:24

misschien met een wat kleinere pony of shetlander, maar ik zeg ook 'nee' tegen als ik het met een grote zou moeten doen

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:25

dus met een shetlander kunnen er geen ongelukken gebeuren?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:46

MissVicky schreef:
Wie zegt er hier dat het te maken heeft met rijden? T gaat om vrijheidsdressuur, en als je dat woord niet kent moet je misschien nog es nadenken voor t een paard aanleert haha.

Het bericht is dus verwijderd of zo, er stond een bericht van iemand die zei ongeveer het volgende:
Het kwam er op neer dat ze leuk vond als je een paard had elren steigeren en vooral dan als hij het onder het zadel kon doen want dat betekend dat je dan toch heel goed kan rijden als je paard kan steigeren onder het zadel.

Op die reactie was dus mijn bericht