[AR] [AR} Mijn pony geschikt om aangespannen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

[AR} Mijn pony geschikt om aangespannen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:39

het lijkt mij helemaal geweldig om mijn kleine ponytje voor een karretje te (laten) beleren en dan heerlijk ritjes te maken kan echt niet wachten om te beginnen!

heb nu een tuigje gekocht, die komt eind van de maand en wil een karretje kopen over een aantal maanden.

Maar... zometeen heb ik alles gekocht en word het 3 keer niks.. dat zou ik echt balen vinden, kan het natuurlijk wel weer verkopen maar dat wil ik helemaal niet

vandaar deze vraag.. mijn ponytje kan buiten nogal fris zijn. de ene dag is er niks aan de hand en schrikt ze nergens van, de andere dag is alles eng en zit er in elk struikje een enge kabouter!
ik sta langs een grote drukke weg en moet daar dus sowiezo langs wil ik ergens anders heen kunnen.
Ze is er nog nooit vandoor gegaan als ze schrok, ze springt hooguit even opzij of naar voren maar dan in een frisse bui wel 100 keer op 1 wandeling verder is ze nog wat angstig voor honden.. als er 1 van voor komt vind ze het meer spannend en wil gewoon even kijken, maar als er 1 voorbij wil lopen of van achter komt schrikt ze zich een ongeluk..
ik ben nogal bang dat als ik er een karretje achter heb en ze schrikt en springt opzij oid dat dan het karretje kantelt of er weeti k het wat gebeurd
moet een pony helemaal 100% braaf zijn om voor een karretje te kunnen lopen?

ze schrikt overigens niet van verkeerd, er kunnen grote lange geluidmakerige vrachtwagens of trekkers langs komen maar daar kijkt ze niet van op..

(het gaat hier trouwens om een minishet van 83 cm )

en het is de bedoeling dat ze voor zo'n karretje komt:
Afbeelding

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:43

Hij moet wel weten dat Ho ook echt Ho is, zeker met zo een licht wagentje heb je niets te vertellen als hij dat 'vergeet'.

En ik denk dat er geen enkel menpaard is wat nooit schrikt hoor!

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:48

Heb ook zo'n draak voor t karretje lopen. Onder het zadel buiten is een totale ramp, de kids kunnen er niet mee over weg, meneer bokt, gaat er vandoor, rent langs bomen, noem maar op, een echte draak. Zet meneer voor een karretje en hij veranderd in de meest voorbeeldige pony die je je maar kan bedenken.
Ik denk dat het een kwestie van netjes beleren is, goed laten luisteren op de stem, en dan proberen. Maar goed ik ben geen pro in het aangespannen rijden. success

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:50

en is het verstandig oogkleppen op te doen?? het lijkt mij zelf van niet, ze is dat niet gewend en denk dat ze dan juist meer schrikken als ze iets horen maar niet kunnen zien...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:53

Waarom niet? Probeer het eerst gewoon.
Sem die hebben we na 6 weken weiland (en dus niet werken) voor de wagen gespannen en hij liep overal langs. Gisteren ging zijn bijrijder erop zitten en hij sprong alle kanten op van de zenuwen.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:59

Mijn verzorgpony's (welsh A) lopen ook voor de kar. Die doen dan ook mee aan marathonwedstrijden. Die pony's zijn heel pittig en schrikken ook vaak. Oogkleppen zou ik wel omdoen hoor! Het enige wat ie moet leren is naar jou luisteren, dus als jij 'Ho' zegt dat ie dan ook stilstaat, of langzamer gaat lopen. Veel suc6 ermee!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:01

Oja, die oogkleppen, tsja, voor de eerste keer zal ie misschien wel denken; Wat is dat nou weer?! Maarja, dat weet je niet, je moet het gewoon proberen! Als je steeds vaker die oogkleppen omdoet dan zal ie er vanzelf wel aan wennen.

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:09

Ik rij altijd zonder oogkleppen, beestje vindt het maar niks als ik met oogkleppen rijdt, wordt er juist schrikachtiger van, waarschijnlijk omdat ie niet zoveel ziet. Maar goed daar zijn de meningen over verdeeld, de meesten die ik ken die aangespannen rijden hebben gewoon oogkleppen op. Heb je zo misschien meer de aandacht van je paard?? nieuwsgierig....

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:53

Sjonniej schreef:
Waarom niet? Probeer het eerst gewoon.
Sem die hebben we na 6 weken weiland (en dus niet werken) voor de wagen gespannen en hij liep overal langs. Gisteren ging zijn bijrijder erop zitten en hij sprong alle kanten op van de zenuwen.

Joh dat doet die van mij nou nooit

Nee die van mij is net zo
voor de wagen super geconcentreed, maar als ik longeer of erop zit brrrr

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:02

Nadat hij de straat uit was, was het ook wel weer over hoor Maar de eerste kilometer heeft hij de passage en het wijken in zeer verzamelde galop geoefent...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR} Mijn pony geschikt om aangespannen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:52

Oogkleppen, ik zou ze bij het beleren direct om doen. Je zegt zelf al dat je pony, als hij verschiet, een pasje opzij springt. Juist dit is de belangrijkste functie van oogkleppen! Doordat een pony/paard niet ziet wat er opzij is zal hij ook niet zo snel opzij springen, wat veiliger is in het verkeer.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:09

Mijn shetje (84 cm) staat voor een zelfde soort sulky. Hij was ook een echt draak. Ik ben pas begonnen met het tuig toen meneer alle stemhulpen kende en ook netjes opvolgde. Nu loopt hij heel netjes voor de wagen.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:13

Het moet kunnen.
Ik zou eerst oogkleppen opdoen en na een paar weken proberen om ze af te doen
succes

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:39

annuh schreef:
en is het verstandig oogkleppen op te doen?? het lijkt mij zelf van niet, ze is dat niet gewend en denk dat ze dan juist meer schrikken als ze iets horen maar niet kunnen zien...

juist wel.
paarden hebben voor de kar oogkleppen omdat ze anders mogelijk de kar achter zich zien en dich helemaal rot schrikken.

het is ook zo dat wanneer n paard voor de kar z'n hoofdstel af schuurt (hoe ze dat ook wille doen) dat je gelijk zn ogen moet bedekke. anders is de kans echt groot dat ie dr vandoor gaat.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:45

Ik men zonder oogkleppen en vind dit erg sterk wat je zegt hoor. Hij heeft nog nooit de kar achter zich eng gevonden.

Oogkleppen zijn er voor (wat ik geleerd heb dan) dat een paard minder snel schrikt en dan dus ook niet opzij springt wat dus erg gevaarlijk is als je aan het mennen bent

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:02

girliegirl schreef:
Het moet kunnen.
Ik zou eerst oogkleppen opdoen en na een paar weken proberen om ze af te doen
succes

Dit zou ik dus niet doen!!! We hebben het (uit nood) laatst een keer bij het brave sulletje van mijn zusje gedaan en dat was niet zo'n succes(geen brokken gemaakt, maar echt een succes wsa het zeker niet).

Imo kan iedere groene pony betuigd worden. Als het flink mis is gegaan is het een ander verhaal!

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:11

karoliena schreef:
Ik men zonder oogkleppen en vind dit erg sterk wat je zegt hoor. Hij heeft nog nooit de kar achter zich eng gevonden.

vind ikniet; dat jij toevallig een pony hebt die zonder oogkleppen gereden kan worden wil niet zeggen dat dat het verstandigst is bij alle andere paarden

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:14

Ik zeg toch ook niet dat je beter zonder oogkleppen kan rijden. Ieder zn eigen ding. Maar er werd gezegd dat paad een kar doodeng vinden en dat als het hoofdstel afgaat je de ogen moet bedekken omdat ze er anders vandoor gaan. Ik wilde dus alleen maar zeggen dat dat niet zo hoeft te zijn

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:18

Hoofdstuk uitzonderingen bevestigen de regel....zi kanik nog wel even doorgaan

Ik zou je aanraden met betuigen en beleren oogkleppen te gebruiken. Uitzonderingen van paarden die niet tegen oogkleppen kunnen of erg braaf zijn dat ze zonder kunnen daargelaten

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:53

Heb mijnes ook voor de kar gezet en je paard hoeft echt niet 100% mak te zijn want dat zijn vele paarden niet.

Dus gewoon uitproberen maar het beste is in het begin te oefenen met je tuig zodat je paardje daar aan kan wennen en zo ook aan de oogkleppen. Ikzelf heb beide geprobeerd (zonder oogkleppen en met) en vind met oogkleppen toch beter.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 09:33

Ik denk dat je als het eindelijk zover is, in de wei ofzo kan gaan kijken hoe ze het doet en dan achter het karretje lopen.
Dan buiten precies hetzelfde, dan hoeft ze nog niks écht te trekken en kan je zien hoe ze het doet.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 09:53

annuh schreef:

Je kunt de pony rustig aan de oogkleppen laten wennen. Doe het hodstel op, en het schoftje. Dan de leidsels er doorheen en zo kun je er rustig achter lopen mennen. Als er iemand in het begin naast loopt, leren ze het snel.

De oogkleppen zijn in de eerste instantie niet bedoeld voor het schrikken van dingen om zich heen. Maar juist voor de kar die er achter hangt. In de beleving van de pony "achtervolgt" die kar je steeds en veel paarden raken daar totaal van in paniek...gaan rennen...de kar blijft achtervolgen etc..
Daarvoor zijn de oogkleppen dus ontwikkeld op de eerste plaats: dat ze de kar niet zien.
Bijkomend voordeel is dat ze ook minder van de omgeving zien en daardoor ook rustiger worden.
Een enkel paard kun je zonder oogkleppen mennen...de meesten niet....dus ik zou ze gebruiken als ik jou was.
Ik zou onze fries ook niet zonder oogkleppen mennen...ik weet zeker dat ze aan de haal gaat... Terwijl haar moeder prima zonder oogkleppen te mennen is...maar dat is ook een zeldzaam gemoedelijk en braaf dier.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:35

Als je je paard tijdens het beleren niet vertrouwd maakt met het worden achtervolgd door iets sla je een stuk training over. Raakt je paard vervolgens om wat voor reden dan ook de kleppen kwijt heb je een ongeluk.
Ook loop je risico dat je paard in een sloot/greppel/hek terecht komt omdat hij niet kan zien wat er naast hem is als hij schrikt.
In de drafsport gebruikt men trouwens vaak geen kleppen, maar een stuk bont ter hoogte van de ogen op het bakstuk. Dan zien ze ook de kar niet, maar wel wat naast ze gebeurt. Can't see back heten die geloof ik.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:03

Hoe wil je in godsnaam oogkleppen kwijtraken? Die zitten aan het kopstuk en aan de bakstukken vast. De enige manier om ze kwijt te raken is als het hele hoofdstel eraf raakt. Maar als dat gebeurd heb je zowieso een probleem,of je paard nou gewend is aan dingen naast zich of niet. Bovendien heb je,als je slim bent, het hoofdstel toch al vast zitten met een touwtje aan de manen.De kans dat dan een hoodstel afraakt is vrijwel nihil.

En denk niet dat wij (ja ik rijd altijd met oogkleppen) paarden niet laten wennen aan dingen naast zich, ik rijd ze ook ohz, zonder oogkleppen welteverstaan.

Brendageene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:38

Ik zou gewoon heel veel gaan wandelen met de pony en veel enge dingen laten zien. Zodat ze lekker mak wordt en rustiger in het verkeer. Vervolgens ga je aan de longe alle stemcommando's aanleren, stap, draf en ho zijn het belangrijkste (Ho op nr 1 dat moeten ze gewoon kunnen voor je ze inspant) Dan tuigje erop aan de longe en oogkleppen, daar wennen ze vanzelf wel aan hoor. Zoek vervolgens iemand op die al meerdere paarden heeft beleerd voor de kar en laat je goed adviseren en begeleiden bij het beleren. Als de pony aan het tuig gewend is kan je erachter gaan lopen en door smalle openingen en langs obstakels sturen. Daarna ga je slepen en doe je dezelfde oefeningen en dan als alles goed gaat met begeleiding inspannen. Ga dit niet in je eentje doen, want als er wat mis gaat is dat echt geen pretje.
Veel succes!