[AR] [AR]Wie heeft er zelf een kar gemaakt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

[AR]Wie heeft er zelf een kar gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 16:48

Hi allemaal!

Aangezien de karren toch aardig aan de prijs zijn, en ik toch wel een karretje (4 wielig) wil voor mijn pony, vroeg ik mij af of er mensen zijn die echt helemaal zelf een kar hebben gemaakt.

Hoe hebben jullie bijvoorbeeld het onderstel in elkaar gezet?
Ik weet dat het puur laswerk is, maar misschien dat jullie het toch nog wat duidelijker kunnen maken (foto's, tekeningen).
Laatst bijgewerkt door Katja op 10-11-05 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel geplaatst.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:00

intressante topic... ik zoek een dergelijke bouwtekening voor een duosulky voor maat shetlander

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:01

Ik ben ook erg benieuwd .

Doel jij vooral op een simpele concours/recreatie wagen of meer richting een marathon wagen?

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:53

Dennis schreef:
Ik ben ook erg benieuwd .

Doel jij vooral op een simpele concours/recreatie wagen of meer richting een marathon wagen?

Wie ik Ciska?

Eerst maar eens kijken of we een simpel concourswagentje in mekaar kunnen zetten, als dat een beetje gaat kunnen we voor het mooiere.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:58

Ik ga dit topic ook volgen, ben ook erg benieuwd

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:05

ik ken wel iemand maar hoe die het gemaakt heeft? volgens mij van een onderstel van een oud karretje.... weet niet of diegene wel contact wil dus ik kan verder denk ik tog niet helpen. succes verder

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:16

Hollybolly schreef:
ik ken wel iemand maar hoe die het gemaakt heeft? volgens mij van een onderstel van een oud karretje.... weet niet of diegene wel contact wil dus ik kan verder denk ik tog niet helpen. succes verder

Tja een onderstel van een andere kar kan natuurlijk.
Maar helaas zie ik naar mijn smaak teveel van die dikke banden, en ik wil gewoon van die lichte fietsbandjes van rond de 20 inch.

En het voordeel van zelf een onderstel maken is dat je hem zo groot kan maken als je zelf wilt.

passepartout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:21

Mijn man maakt die dingen zelf, zowel de chiquere als marathon.
Vraag me niet hoe hij het doet maar hij maakt ze.
Wegens chronisch tijdgebrek maakt hij ze nu niet meer.
En dit allemaal zonder tekening, zo uit het hoofd.
Wat zijn ogen zien maken zijn handen, maar vraag hem niet een boek te lezen, want dat lukt niet (geen geduld).

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:39

passepartout schreef:
Mijn man maakt die dingen zelf, zowel de chiquere als marathon.
Vraag me niet hoe hij het doet maar hij maakt ze.
Wegens chronisch tijdgebrek maakt hij ze nu niet meer.
En dit allemaal zonder tekening, zo uit het hoofd.
Wat zijn ogen zien maken zijn handen, maar vraag hem niet een boek te lezen, want dat lukt niet (geen geduld).

Geweldig!
Mijn vader is wat dat aangaat ook erg handig, maar verder geen paardenman, dus weinig verstand van verder.

Kan je je man niet eens vragen een basistekening voor me te maken?
Het is voor een kar voor een kleine pony, rond de 1.05.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:59

Verplaatst van VMR naar UZ.

Helderder

Re: [AR]Wie heeft er zelf een kar gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:49

KindnessM schreef:
intressante topic... ik zoek een dergelijke bouwtekening voor een duosulky voor maat shetlander

Jep, idd ik wil precies hetzelfde maken.
Ik heb alwel een ''trainingskarretje'' helemaal zelf gemaakt, maar die is niet geschikt voor het echt werk.
Die was gemaakt van een onderstel van een skelter, dus eigenlijk ook niet hélemaal zelf..

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:12

mmm inderdaad erg interesant.. ik weet wel dat onze marathon wagen (van dege waar ik groom ben) ook helemaal zelf gemaakt is, de wagen is ondertussen al heel wat jaartjes oud, en heb even nagevraagt maar zijn geen bouwtekeningen van.
wel is de wagen helemaal gelast, dus niet met een al bestaand onderstel.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:43

Mijn zwager heeft destijds een marathon/recreatie wagen gemaakt. Al jaren geleden hoor
Het was een hele stabiele wagen, iets breder als normaal, waardoor we op het strand in de autosporen konden blijven, dan trekt het makkelijker.

Hij heeft het onderstel ed. ook zelf gemaakt, vering, draaischammel etc. Maar hij heeft daar echt verstand van, ik zou niet weten hoe dat allemaal in elkaar zit hoor

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:31

Ik denk dat het helemaal niet zo goedkoop is om zelf een karretje te gaan maken.Want materialen zijn tegenwoordig erg duur.Ik denk dat als je een krap budget hebt,het beste een opknap wagentje kunt gaan zoek op bijv.Marktplaats,en die dan samen met je handige vader samen opknappen.Ze staan echt regelmatig op internet te koop,alleen meot je soms wel een eindje er voor rijden,maar het kan lonend zijn.Of plaats zelf een advertentie met wat je zoekt.Kun je ook op bokt doen.
Veel succes en ik hoop dat je snel je karretje zult maken/vinden.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:19

als je op marktplaats kijkt zie je zat zelf gemaakte dingetjes staan, maar of die nou zo veilig zijn.....

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:22

stef schreef:
als je op marktplaats kijkt zie je zat zelf gemaakte dingetjes staan, maar of die nou zo veilig zijn.....

Daarom, en de meeste onderstellen die ik kan vinden hebben van die dikke(re) banden, dat word gewoon veel te zwaar als ik ooit nog wil starten met dat karretje.

Mmm, krijg zo het idee dat (bijna) niemand mij echt verder kan helpen.

Heeft er ook niemand een goede duidelijke foto van een onderstel van een ponykarretje?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:34

misschien kan je wel gewoon een oud afgeragt concourswagentje kopen, waarvan het onderstel goed is en dan zelf de bovenkant (hout) vernieuwen. Hebben wij ook eens gedaan

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:35

stef schreef:
misschien kan je wel gewoon een oud afgeragt concourswagentje kopen, waarvan het onderstel goed is en dan zelf de bovenkant (hout) vernieuwen. Hebben wij ook eens gedaan

Ja dat is ook een idee, maar helaas kom je die niet zovaak tegen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:24

Mijn vader heeft verscheidene wagens gemaakt:
Onze concourswagen:
Afbeelding
Afbeelding
Onze Marathonwagen:
Afbeelding
Ook hebben we nog een zelfgemaakte sulky en een strijdwagen. Ook nog een gerestaureerde authentieke Jacht/Feld wagen voor A/B pony's. Heeft mijn vader ook gedaan . Foto's van deze 3 wagens kan ik even niet vinden ...

Als mijn vader een wagen wil bouwen doet hij inspiratie op om naar een beurs te gaan (Paard en Koets is zijn favoriet ) en dan kruipt hij altijd eronder door om te kijken hoe alles vast zit en hoe een mogelijke vervanger beter loopt en betere vering heeft.
Momenteel zijn de materialen erg duur... dus een afgedankt karretje is goedkoper dan een helemaal zelf maken. Wij zijn nu ook bezig met een afgedankt karretje, maar omdat dat hele goede banden zijn met een goed onderstal krijgt ie een renovatie . Dat is goedkoper dan zelf 4 wielen kopen met veren. Dan ben je meestal al duurder uit dan een afgedankt geval...

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:27

Grainey: dat eerste karretje is precies wat ik zoek om mee te beginnen!

Zou je misschien aan je vader kunnen vragen wat ik er allemaal precies voor nodig heb?
En misschien zou hij een schets kunnen maken?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:31

Hmm... hij heeft van dat soort meerdere gemaakt en deze is eigenlijk de 1e die echt goed loopt...
Zal vragen of ie een schets heeft... zo niet, kunnen we wel foto's maken
In ieder geval heb je nodig: lichte wielen, dus die licht draaien, 2 assen en een zwanehals. Het hout wat je gebruikt moet ook niet te zwaar zijn.
Voor de rest moet ik even vragen (volgens mij is de voorste veer overigens een kleine en de achterste veer een grote... en ik dacht dat het bladveren zijn.)

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:56

Grainey schreef:
Hmm... hij heeft van dat soort meerdere gemaakt en deze is eigenlijk de 1e die echt goed loopt...
Zal vragen of ie een schets heeft... zo niet, kunnen we wel foto's maken
In ieder geval heb je nodig: lichte wielen, dus die licht draaien, 2 assen en een zwanehals. Het hout wat je gebruikt moet ook niet te zwaar zijn.
Voor de rest moet ik even vragen (volgens mij is de voorste veer overigens een kleine en de achterste veer een grote... en ik dacht dat het bladveren zijn.)

Je bent geweldig, ik wacht op je reactie!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:29

Zo geweldig nou ook weer niet ...
Heb het een beetje druk vandaar een beetje late reactie...
Ik weet dat kenissen van ons ook zo'n kar hebben gekocht en ben druk naar die foto's opzoek van het onderstel enzo (en we hebben nogal wat foto's)...
Op die foto staat best duidelijk hoe alles eruit ziet en hoe het zo'n beetje inelkaar zit...
Ik zoek dus nog ff verder...
Hier in ieder geval een duidelijkere foto van onze wagen (zijkant )
Afbeelding
Hier is dus goed te zien hoe mijn vader de zwanenhals eronder heeft gezet... aan het midden van de achteras vast gelast...
Zal ook nog even de draaischijffoto opzoeken is ook belangrijk
En onze sulky voor iemand die hier ook ergens een berichtje heeft staan...(zoek ook nog wel even verder dit is geen goede foto...)
Afbeelding
Hij is heel makkelijk te maken... gewoon een lamoen en daar plant je 2 fietswielen onder en klaar. Een tweepersoons moet iets anders, maar die hebben we hier niet...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:35

De vraag is; Ben je echt goedkoper uit als je het zelf gaat bouwen en je moet zelf voor materiaal zorgen.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:32

uuhhm ik dnek het eigenlijk niet nouja ik mijn geval wel ik heb mij tweewilige shet sulky zelf gemaakt met een bouwbedrijf als sponsor dus al het hout heb ik gekregen. ik heb alleen de banden en een as hoeven te kopen. en hij voldoet mij prima en was ook eigenlijk heel makkelijk te bouwen.

Afbeelding

en het makkelijk is je kan er als je hem zelf maakt ook precies zo maken als je zelf wilt ik heb hem helemaal op de gok gemaakt niks gemeten ofzo maar hij is perfect.