[AR] [LO] en wandelen.. Een regelrechte ramp met welsh!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[LO] en wandelen.. Een regelrechte ramp met welsh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:16

NA aanleiding van dit topic:
viewtopic.php?f=21&t=490467

Toen lukte het alleen niet om te longeren..
Het probleem is nu nog erger geworden..
Vanmiddag wou ik wandelen door de bak..
Ging 10 minuten goed en toen had ze geen zin meer..
En besloot ze stil te gaan staan..
Heb haar toen streng toegesproken een klein tikje gegeven en wou verder lopen..
En ineens vanuit het niet steigerde ze...
MEerdere malen en op mij af..
Schrok me helemaal dood..
Zodra de neer kwam heb ik haar gepakt..
En duidelijk opnieuw geprobeerd..
Maar weer gebeurd het zelfde..
Uiteindelijk na veel rare acties heb ik nog een stukje met haar gewandeld..
En haar toen met veel moeite naar stal gekregen!

Ze heeft gewoon TOTAAL GEEN respect voor me..
Ze is zo eigenwijs en eigenzinnig als ik weet niet wat..
Heeft iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat ze me accepteerd?..
Join-up proberen heeft geen zin, ik heb een poging gedaan tot..
Maar ik kreeg haar niet eens lopende, het enigste geval was dat ze naar me toesteigerde..
En ik blijf toch nog liever langer leven..

Xxx Ier

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:18

oeh ier, ik ken het probleem, shetlander van vriendin deed dat ook altijd naar haar en zij heeft het er met respect en ook met strenge behandeling uit gekregen

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:01

Misschien wat begeleiding?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 04:21

Jeetje dat is ook wat zeg.
Is er iest in haar verleden gebeurt of zo waarom ze nou zo doet?

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:05

heeft het paard niet gewoon ergens last van? Dat zou ik eerst even door een DA controleren. Dalijk krijg jij de (toch al dubieuze) tip om gewoon ff je zweep erop kapot te meppen, maasr blijkt het paard gewoon iets onder leden te hebben waardoor ze heel veel pijn heeft.
Groetjes, Lacuna

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:55

Ik geef echt niet de tip van sla je zweep maar kapot op je paard want dan je niet goed bezig neem ik aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:09

Ze deed eerst wel heel normaal etc..
Het is wel een erg dominant paardje..
Op stal kan ik echt alles met haar doen, dat wel..
Maar zodra ik in de bak kom heb ik een probleem..
Dan begint het gedonder,
En ik ga dus niet met een zweep lopen slaan,
Dan maak ik het alleen maar erger,

josien

Re: [LO] en wandelen.. Een regelrechte ramp met welsh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:42

Respect problemen worden steeds erger als je ze niet direct aanpakt.

Met longeren heb je te maken met de natuurlijke reactie van de paarden voor jouw positie. Zo stopt, draait het paard als je voor de kruis staat/loopt. Vraag je op dat moment toch beweging dan kan dat uitlopen op aanval reactie's.
Tijdens het leiden heb je deze positie's ook, maar wel iets wat anders. Zo loop je altijd schuin voor het paard en mag hij nooit voorbij je schouder komen met zijn neus.

Deze positie's zorgen al voor meer respect als je die kan handhaven. Het probleem is nu dat ze dudielijk laat merken dat ze geen respect voor jouw heeft. Het kan dus even behoorlijk heftig worden als je de rollen gaat omdraaien als jij verteld wat er gaat gebeuren. Ik raad ook aan om dit met begeleiding te doen. Je zegt al zelf dat je graag nog wil blijven leven

Welsjes zijn zeker niet makkelijk als je iets moet recht zetten tussen jullie. Het kan dus wel even duren voordat alles echt duidelijk is dat het nu echt anders is. Om de protesten aan te kunnen heb je bepaalde technieken nodig. Tja dat leer je met les

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:05

WOw een heel verhaal
Gelukkig hoef ik ze niet lang meer beweging te geven..
Want er komt een klein bijrijdertje bij voor die welshjes..
Maar goed, hoop dat het bij hun dan wel goed gaat..
En ik blijf nog wel helpen dan,

Maar nu nog iets..
Ik hoord Donderdag dat afgelopen maandag iemand die de eigenaar kent ook Eefje heeft geprobeerd te longeren...
Maar dat het dus hetzelfde uitliep als bij mij..
Dat was dus de dag voor ze met wandelen ook begon te steigeren naar mij..

Donderdag was het goed raak..
Ik kom de stal in, ze was hartstikke braaf..
Ik vraag haar een stapje op zij te zetten..
Geef haar een klein duwtje en ze begint ineens keihard te bokken..
Dat leverde een geplette mij op tussen de wand..
En heb ik dus nu last van me knie..
Maar oke..
Ik kan nu dus helemaal niks meer met haar beginnen..

Zou het kunnen komen door de gene die er maandag is geweest?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:28

Dit is dus echt geen amateur pony, bespreek je opties met de eigenaar, maar hou je eigen veiligheid scherp in het oog.
Het beest moet waarschijnlijk naar de heropvoeding en het lijkt me het beste om dat proffessioneel te laten doen.

Wat zijn de plannen met deze pony? Als ze voor de wedstrijden bestemt is lijkt ze ongeschikt, zeker met een kind erop. Als recreatiepony zie ik ook voorlopig geen toekomst.

Zo snel mogelijk weg laten halen en door een ervaren persoon laten beleren.

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:28

hoi hoi,

vriendin vna mij had ook een errruug irritant welsje soms lief en soms ineens helemaal knetter. zou ik professionele hulp bij vragen . met haar gaan lessen ik ben zelf altijd erg gesteld op de nh manier maar dat moet je natuurlijk zelf weten. en welshjes blijven natuurlijk altijd ondeugend he! (en fel)

veel succes ermee groetjes anne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:17

amondi schreef:
Dit is dus echt geen amateur pony, bespreek je opties met de eigenaar, maar hou je eigen veiligheid scherp in het oog.
Het beest moet waarschijnlijk naar de heropvoeding en het lijkt me het beste om dat proffessioneel te laten doen.

Wat zijn de plannen met deze pony? Als ze voor de wedstrijden bestemt is lijkt ze ongeschikt, zeker met een kind erop. Als recreatiepony zie ik ook voorlopig geen toekomst.

Zo snel mogelijk weg laten halen en door een ervaren persoon laten beleren.

Ze is ingereden en een meisje dat jonger dan mij is kon er perfect mee dressuren,
De plannen zijn om met haar te gaan menne,,
En dit doet ze ook gewoon goed..
Maar eerst was ze zo lief en na een paar keer is ze helemaal omgeslagen.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:16

Mijn pony Ducky (ook een welshje) deed dat ook altijd ..
Altijd als we hem wouden longeren of als hij door een bak los wat rondjes moest lopen naar je gaan steigeren enz..
ik dacht ook altijd dat hij dat deed om mij te klieren of dat hij er geen zin in had
Maar we zijn er achter gekomen dat hij hele erge rugklachten had ..
Misschien heeft jou pony daar ook last van ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:16

Maar kijk..
Eerst deed ze het wel, de eerste dagen..
Wandelen etc..
En ineens nadat er toen iemand anders 1x was geweest was t pats boem alles weg..

Ze is gewoon echt gemeen..
En daarna weer ZO onschuldig..
Maar goed..
De eigenaar zegt; Ben je bang voor haar?..
Ik; Nee, want ik ben niet bang voor zo'n kleine pony?..
Hij; Mooi zo, dan lukt t wel..

Maar goed.. Ik mocht afgelopen Dinsdag wel in haar stal komen zowaar.. Ik heb haar naar de bak gehaald.. Komt er natuurlijk keihard een hond aanrenne (van hun) En die begint te blaffen..
Ze schrok wel maar bleef gelukkig met 4 benen op de grond.

In de bak heb ik haar toen losgegooid en later naar binnen gehaald.
Maar madame weigerde naar binnen te stappen, de schuur in.
Dat heeft me ongeveer zo'n 10 minuten gekost om haar binnen te krijgen, daarna liep ze heel lief mee naar stal.

Maar die pony heeft t dus die week ervoor zo ver gekregen dat ik behoorlijk last heb van me knie. Waardoor ik deze week maar 1x daar ben geweest omdat ik Donderdags amper nog kan fietsen ben ik maar niet gegaan toen. Wel eigenwijs wezen paardreden.. Dat wou nog wel, maar fietsen niet.

Ze is gewoon zo raar..
Het ene moment is ze hartstikke lief,
Het andere moment is ze echt een kreng.
Volgens mij denkt ze gewoon dat ze de baas is.
Maar hoe krijg ik het ooit voor elkaar om haar te laten zien dat het niet zo is, als ze op der achterbenen gaat staan zodra ze iets moet doen wat ik niet wil.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:10

hmm zoieys heb ik ook gehad met een paard op stage maar ik ben zelf heel klein en dat paard was1.75 ofzo een 3jarige die dee dat ook elke x bij zo'n ander meisje.
toen moest ik hem die week erop verzorgen en ik wist dat hij zo gek kon doen steigeren en staken enzo vanaf de eerste x dat hij ging stiegeren meteen afgestraft toen heeft hij het nog 2x geprobeerd en weer meteen afstraffen en nu heeft hij het nooit meer gedaan bij mij tenminste niet.
wat ook helpt als ze neit luisteren is met een kwade stem praten.
suc6 ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:38

Vandaag heeft ze me weer geprobeerd weg te jagen..
Ze heeft me echt kwaad gemaakt..

De welshjes moesten de bak uit,
Naah, eerst Ringo, zonder problemen natuurlijk.
Toen wouw k eefje pakken..
Ik pak alleen maar haar halster vast, liet haar eerst even aan me hand ruiken voor ik t halster vastpakte en zodra ik het halster vast had kwam ze omhoog..
Gelijk afgestraft en vastgehouden,
Ze deed het weer, maar nu echt naar mij richting,
Dus ik moest wel loslaten.
Steigerd ze nog een keer maar nu op mij af.
Dus ik pissig, en voor mijn veiligheid haar weggejaagd een stukje, zodat ze me niet kon raken.

Uiteindelijk heb ik haar binnengekregen,
omdat ze eerst zelf nieuwschierig naar de deur kwam, dus ik snel halstertouw eraan gedaan..

En toen door de schuur over het erf naar stal..
Het gekke is; op stal word ze nu ook gemener, maar het lopen van stal naar bak of andersom gaat echt perfect,
Superbraaf is ze dan,

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:02

wederom de vraag, waar zijn de volwassenen in dit verhaal? Laat de eigenaar voortaan meegaan en zelf Eefje pakken.
Of wil je wachten totdat ze je raakt?
STOPPEN, toegeven dat je haar niet de baas bent! Denk toch aan je eigen veiligheid. Dit is niet jouw pony, het mag ook nooit jouw probleem worden.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:23

Wat toch een raar paard zeg

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:35

Dit is echt totaal geen respect hebben, ik kan me bijna niet voorstellen dat ze ergens zo'n erge last heeft dat ze jou als jij vraagt of ze even opzij wilt gaan de muur in beukt.

Natuurlijk kan je haar even na laten kijken op pijntjes, kan nooit geen kwaad.
Maar een paard wat doelbewust naar je steigerd en slaat (en die in orde is) moet je of keihard aanpakken, of laten staan voor iemand anders voor er ongelukken gebeuren.

Tinkertje in mijn profiel had er ook een handje van, steigeren als hij niet wou lopen, steigeren als hij geen voetje wou geven etc etc. bij alles wat hij niet wou steigerde hij, meestal kan je daarna als paard zijnde je gang wel gaan.
Ik mep nooit de hele boel bij elkaar maar op het moment dat hij omhoog ging voor mijn neus heeft die er echt 1 bovenop zijn kop gehad....en heel vreemd, daarna deed die het niet meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:10

De eigenaren zijn vaak niet in de buurt,
Zijn ze er wel bij dan kan ik haar ook gewoon pakken? :S..
En zodra ze de bak uit is, is ze echt gewoon een schat, maar in de stal begint het gedonder weer..

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:26

amondi schreef:
wederom de vraag, waar zijn de volwassenen in dit verhaal? Laat de eigenaar voortaan meegaan en zelf Eefje pakken.
Of wil je wachten totdat ze je raakt?
STOPPEN, toegeven dat je haar niet de baas bent! Denk toch aan je eigen veiligheid. Dit is niet jouw pony, het mag ook nooit jouw probleem worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het wordt alleen maar erger deze strijd. Misschien is het goed om grondwerk met dit paard te doen. Hier kweek je respect mee, en krijg je een betere band. Misschien kun je dat samen met iemand anders doen. Er is een mooi boek van, dat heet Grondwerk met Paarden. te bestellen via paardnatuurlijk.nl

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:45

ik zou heel veel oefenen,
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw pony is
maar ik denk dat het vast wel een keer zal lukken als je in de bak oefent en een paar x buiten

Veel suc6

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:10

Ze is weer flink veranderd.
iig met lopen.
Ik haalde Dinsdag Ringo uit de wei, komt ze bokkend op me af, draaide zich toen om en liet me gewoon gaan.

Ringo op stal gezet.
Ik kom terug, schud 1x met doos snoepjes en ze komt gelijk aangalloperen, eerst reageerde ze daar niet op. Kon haar toen verschrikkelijk makkelijk meenemen.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:23

pff nouw als ik dat zo hoor, zou ik nog wel eens n keer er over denken of ik dat paard wel wil blijven verzorgen. dat verzorgen doe je toch voor je lol, omdat je het leuk vind. kan me niet echt voorstellen dat je niet nog echt leuk vind.
maar zoals iedereen zegt haal die eigenaar er maar eens bij! kijken of die pony ook zo doet als de eigenaar hem longeerd of iets dergelijks. zo niet, dan is ze idd de baas over jou..

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:28

ohh dit mag echt niet hoor.. ik heb dat ook gehad.. maar dat is te erg.. het klinkt miss een beetje grof ma je moet een paar sterke mensen meenemen;-) 1tje er half achter met een longeerzweep en 1tje die hem van voore vasthoud.. zo is het bij mij overgegaan:-)