[AR] [VD] Levensgevaarlijke methodes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VD] Levensgevaarlijke methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:32

Misschien ligt het aan mij, maar als kijk naar de afgelopen maanden, eigenlijk sinds het boek van Nathalie Penquitt niet meer te koop is, heb ik het gevoel dat ik steeds meer echt gevaarlijke methodes voorbij zie komen om vrijheidsdressuur te leren. Je krijgt bijvoorbeeld de vraag hoe je de buiging leert, want met het halstertouw tussen de voorbenen door trekken lukt niet. Je leest adviezen voor mensen die een paardje hebben dat steeds net niet bij de grond komt in het compliment, om gewoon iets meer aan het opgetilde been te duwen en het omlaag trekken, omdat de pony dan vanzelf volgt, en mensen krijgen gewoon echt lessen en clinics waarin ze geleerd wordt om voor de Spaanse pas met de hand het voorbeen naar voren te trekken. Ik vind dit eigenlijk heel erg verontrustend, en helemaal te gek voor woorden dat je in deze methodes zelfs les kunt krijgen en dat mensen deze dus actief aangeleerd krijgen. Niet alleen druisen ze tegen alles in waar vrijheids-dressuur voor staat en gaan ze volledig in tegen het principe dat het paard zelf mee moet denken, maar ze zijn ook gewoon echt gevaarlijk.

Je hoort vrijheidsdressuurtrainers wel eens afgeven op het gebruik van de beenlonge als dwangmiddel, maar de beenlonge wordt juist altijd passief ingezet, dus om een opgetild been in een bepaalde stand te houden, nooit om het been in een bepaalde stand te trekken. Bij het aanleren van de jambette kun je een beenlonge gebruiken, maar die staat niet strak en staat alleen zo aan dat het been niet terug op de grond gezet kan worden zodat het paard leert dat hij niet moet stampen. Bij het compliment houdt de beenlonge het been alleen omhoog in de stand waarin het paard het zelf opgetild heeft. Bij het compliment zoals Nathalie Penquitt dat beschrijft, ondersteunt zij het been alleen in de positie waarin het paard het zelf opgetild heeft, ze trekt het niet van de grond, sleurt het niet naar achteren en duwt het niet omlaag.

De Spaanse pas leer je niet door een been naar voren te trekken met je hand. Dat is gewoon levensgevaarlijk voor jezelf en je omgeving. In de eerste plaats sta je hiervoor veel te dicht op je paard en kun je gemakkelijk verrast worden als hij zijn been wel eens zelf uitslaat. Ten tweede leert je paard op deze manier alleen door herhaling (1000 x herhalen staat ook gewoon als advies gegeven) wat betekent dat de leerweg extreem lang is. Een leerweg is niets meer dan een periode van onzekerheid bij het paard over wat hij moet doen en wanneer dat niet en wanneer dat wel moet. Die verlengen is dus niet prettig voor je paard en ook niet voor je omgeving, die langere tijd met plotseling uitgeslagen benen kan zitten. Maar wat nog het ergste is, als jij een been met de hand naar voren haalt, sta jij voorovergebogen over dat been. Je paard gaat dat voorovergebogen staan vanaf het begin als hulp zien voor het been uitslaan, wat betekent dat elke keer dat jij een borstel voor hem opraapt, je de kans loopt een hoef in je gezicht te krijgen. Of je zusje.

Steigeren leer je niet door met de hand een been op te tillen en dan met teugelhulpen het paard omhoog proberen te krijgen. Een ervaren vrijheidsdressuurpaard zal omvallen, omdat dit de hulpen zijn die hij kent voor het aanleren van het compliment. Een onervaren paard zal niet weten wat je wilt, zich opgedrongen gaan voelen en uit balans achteruit, opzij of omhoog springen omdat hij zijn been niet kan gebruiken. Bovendien kun je je afvragen of je deze reactie ook wil zien als je paard kort aan een halstertouw staat en de smid hem om een voorhoef vraagt.Wat de gevaren van deze methode zijn, lijkt mij duidelijk.

Als je een lichaamsdeel van een paard vasthoudt, dan is dat om het te ondersteunen, niet om het zelf in de goede positie te sjorren. Door alleen te ondersteunen, zal je paard zelf mee moeten denken en daardoor zal het leerproces sneller verlopen. Bovendien zal hij zijn evenwicht ongestoord kunnen bewaren omdat hij bepaalt waar en of zijn ledematen zich bewegen. Voor al het andere werk gebruik je de zweep. Die heb je niet om te slaan, zelfs niet eens omdat je er gemakkelijk hulpen mee kunt geven, maar omdat je er veilig hulpen mee kunt geven. Je kunt je paard de Spaanse pas leren door op zijn borst te kriebelen. Het resultaat is een paard dat op een vinger die naar zijn borst wijst niet achteruit stapt, maar vooruit stapt en zijn been omhoog gooit. Dat is ronduit gevaarlijk. De zweep is ervoor om jou in staat te stellen om van een veilige afstand hulpen te geven en om als ezelsbrug te dienen. De Spaanse pas wordt niet gevraagd als er een mens voor zijn borst buigt, of als er een vinger naar zijn borst wijst, maar als er een zweep is die precies de goede hulp geeft. Op die manier voorkom je dat je paard per ongeluk hulpen krijgt voor een oefening en daar grote ongelukken mee kan veroorzaken bij die andere mensen die jouw pony in de hand hebben.

Natuurlijk kun je een paard met alle onveilige methodes vrijheidsdresuur leren. En natuurlijk doet hij het dan na verloop van tijd ook. Maar het gaat bij vrijheidsdressuur niet om kunstjes leren, het gaat om verantwoordelijk leren. Als jouw paard op een onverantwoordelijke manier een oefening heeft geleerd, dan heb je een tijdbom gecreeerd omdat hij gevaarlijke of warrige hulpen heeft gehad en te lang over het leerproces doet. Dat betekent impliciet dat jij als trainer het welzijn van het kunstje boven het welzijn van je paard hebt gesteld. Als je deze methodes van jouw instructeur hebt geleerd, dan betekent dit dus dat jouw instructeur het welzijn van het kunstje, of het slagen van zijn les boven het welzijn van jou en je paard heeft gesteld. En dat vind ik erg.

Dennis

Re: [VD] Levensgevaarlijke methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:56

xyzutu2 schreef:
Je hoort vrijheidsdressuurtrainers wel eens afgeven op het gebruik van de beenlonge als dwangmiddel, maar de beenlonge wordt juist altijd passief ingezet

Dit heb ik bij een 'grote naam' ook wel anders gezien. Deze 'grote naam' zou mij ook wel met Dennis helpen. Incl longe, longeersingeltje, 2 zwepen en 3 man. Ik dacht het niet.

Ik zie het ook vaak fout gaan. Ik ben dan niet zo fanatiek meer op het moment, maar probeer mensen wel te helpen of iig een zetje de goede weg in de geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:59

Dennis schreef:
Dit heb ik bij een 'grote naam' ook wel anders gezien. Deze 'grote naam' zou mij ook wel met Dennis helpen. Incl longe, longeersingeltje, 2 zwepen en 3 man. Ik dacht het niet.

Dat vind ik nog wel het ergste, dat dit soort gevaarlijke methodes echt gebruikt worden in lessen en clinics. Het is niet meer dan effectbejag, want als instructeur kun je door wat dwang en manipulatie heel gemakkelijk snel resultaat laten zien, terwijl diezelfde methode in feite betekent dat je thuis nog lange tijd bezig bent om alle bijwerkingen te bestrijden. Bindt vier touwen aan de pootjes, trek ze aan en inderdaad, het paard ligt. Trek een been met de hand naar voren en kijk, de Spaanse pas. Trek je dattzelfde been een beetje handig omlaag, dan heb je het compliment...Maar je paard heeft niets geleerd en is bovendien op zo'n onverstandige manier getraind dat daar gewoon problemen van gaan komen.

Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit ziet. Nou ja, blij...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:13

Hij geeft dan gelukkig geen lessen en clinic's, enkel shows(ik kom hem regelmatig tegen op evenementen, maar kan het niet eens aanzien om ff te gaan staan te kijken). Maar als je er om vraag wil hij je wel (van de wal in de sloot) helpen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:18

Je hebt helaas gelijk, TS.

Het valt mij ook op hoe ontzettend lomp mensen af en toe bezig zijn met 'vrijheids' dressuur.

Een van de meest verontrustende dingen vind ik nog wel de methode waarop de meeste mensen het steigeren aanleren; d.m.v een schrikreactie.

Ik denk alleen dat er weinig aan te doen valt. Net zoals je dressuurruiters hebt die hun paarden in de krul trekken, zo zal je ook altijd wel mensen houden die 'vrijheidsdressuur' doen zonder aan het welzijn van hun paard te denken en bovendien op een onverstandige manier trainen.

Voor een groot gedeelte ligt dit denk ik ook aan het feit dat mensen een boekje kopen, bijvoorbeeld paardenschool, en dan maar denken dat ze alle kennis in huis hebben.

Terwijl echt trainen imo veel meer op logisch verstand berust dan op boekenkennis. Je moet als trainer flexibel kunnen zijn en je aanpassen aan het leerniveau en de snelheid van het paard, en mensen die strikt volgens het boekje werken zullen hun paard deze tijd en ruimte niet geven.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:50

Hartstikke goed dat je dit aanhaalt. Veel ben ik niet meer op UZ te vinden om de reden die xyzutu2 noemt: het begrip "vrijheid" en "dressuur" zijn vaak ver te zoeken.

rider schreef:
Voor een groot gedeelte ligt dit denk ik ook aan het feit dat mensen een boekje kopen, bijvoorbeeld paardenschool, en dan maar denken dat ze alle kennis in huis hebben.

Terwijl echt trainen imo veel meer op logisch verstand berust dan op boekenkennis. Je moet als trainer flexibel kunnen zijn en je aanpassen aan het leerniveau en de snelheid van het paard, en mensen die strikt volgens het boekje werken zullen hun paard deze tijd en ruimte niet geven.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: om vrijheidsdressuur correct te trainen heb je wél theoretische kennis nodig. Die haal je uit boeken of leer je van een goede trainer. Het logische verstand is mijns inziens dat je de logica van paardenverstand en paardenleervermogen moet kunnen volgen.

Maar goed, ik denk dat er veel behoefte is aan kennis over dit onderwerp, hetzij uit boeken, hetzij uit de eerste hand van een goede trainer.

Over boeken gesproken... Hoe zit het eigenlijk met jouw boek, xyzutu2? Wanneer is dat verkrijgbaar?

wendy_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:54

Het is idd erg jammer dat er tegenwoordig veel mensen zijn die foute methodes gebruiken

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:56

Ik heb laatst ook zoiets gehoord/gelezen. Ik vind dat je trots moet zijn als je paard VhD kan, maar dan wel op de goede manier en dus niet afgedwongen, er is niets om trots op de zijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:55

PeruaansePas schreef:
rider schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: om vrijheidsdressuur correct te trainen heb je wél theoretische kennis nodig. Die haal je uit boeken of leer je van een goede trainer. Het logische verstand is mijns inziens dat je de logica van paardenverstand en paardenleervermogen moet kunnen volgen.

Dat denk ik ook. Ik denk ook niet het probleem is dat mensen 1 boek kopen en dan zelf aan beginnen te rommelen, ik zie veel eerder 2 problemen. Het eerste is dat veel mensen gewoon geen boek over vrijheidsdressuur hebben omdat dat nu niet te koop is, dan zelf wat gaan aanmodderen door iets te doen wat erop lijkt (been naar voren trekken voor Spaanse pas) en die methodes dan door te geven in lessen aan anderen. Het tweede is dat als je een boek hebt, daar maar 1 methode in staat om je paard bijvoorbeeld de Spaanse pas aan te leren. Als die niet bij jouw paard werkt (en dat kun je niet afdoen met 'dan heb je niet genoeg geduld gehad', sommige methodes werken gewoon niet bij bepaalde paarden), dan moet je iets anders verzinnen en dan ga je dus weer met de hand het pootje naar voren halen, omdat dat er ook wel op lijkt.

En het boek over vrijheidsdressuur... Daar pb ik je nog over, maar zoals het er nu uitziet is het er volgend jaar april/mei....

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:57

Nee je ben niet de enige hoor. Ik zie ook steeds meer rare dingen gebeuren en krijg ook de neiging niet meer te lezen of antwoorden.

Ook zie in een ernstig gebrek aan zelf denken bij mensen die nieuw zijn in de vd. Er wordt verwacht dat wij wel pasklare gebruiksaanwijzingen kunnen geven voor bepaalde truukjes, maar zo werkt dat gewoon niet (met rijden enzo ook niet, maar bij VD al helemaal niet).

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:35

daarom leen ik ook mijn boek uit aan een stalgenootje dat het graag wil leren....

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:02

Inderdaad klopt. Vooral de methode om het steigeren aan te leren doro middel van een been op te tillen. Of door een paard de stuipen op het lijf te jagen vind ik eng.

Jammer dat zulke mensen niet zelf snappen dat het gevaarlijk is en dat je de band met je paard daardoor verpest.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:40

het wordt gewoon hoog tijd dat je boek uitkomt
Wat jij nu zegt, roep ik al jaren, en een keer gaat het gewoon grandioos fout. Helaas moet het altijd eerst fout gaan voordat mensen ingaan zien dat ze verkeerd bezig zijn. Ik ben ook niet heilig, ik maak ook fouten, maar ik kom niet met dergelijke praktijken aan.
vrijheidsdressuur is nog steeds relatief onbekend en er is relatief weinig informatie over beschikbaar. Zo ontstaan er naar mijn idee 2 groepen. 1 groep die zegt: Jammer, maar zolang ik niet goed weet hoe het moet begin ik er niet aan, en groep 2 (naar mijn idee veelal kinderen) die zegt, lekker belangrijk, dan ga ik zelf wel rommelen.
Want tja, als je wilt leren paardrijden ga je naar een manege, maar als je VD wilt leren is het nog niet zo makkelijk om daar de juiste begleiding in te vinden.
En als je dan, bijv hier op bokt, zegt waar het op staat, dat iemand gewoon verkeerd bezig is, dat je voor de zoveelste keer dezelfde domme vraag krijgt, dat je voor de zoveelste keer een foto ziet waarbij een paard of pony volledig zonder enige controle steigert, waarbij de "trainer" veel te dicht bij staat, kan je nog een grote mond toe krijgen. Waar je je wel niet mee bemoeit.
Ik denk dat VD een heel leuk iets is, waar je goed je ei in kwijt kunt, maar neem ook de tijd om dingen uit te zoeken, logisch na te denken, en eventueel een ervaren trainer om hulp te vragen.
Met dingen die niet lukken kan je natuurlijk op een forum om hulp vragen, maar het risico daarvan is dat je antwoorden krijgt van 10 jarige kinderen die van toeten nog blazen weten. Dit geldt voor de dressuur net zo goed, alleen is daar gewoon meer van bekend, en zullen er meer mensen tegenin gaan als iemand het advies geeft van gooi er maar een slof om als iemand vraagt hoe hij zijn paard het beste nageeflijk kan rijden.

Nouja, om het heel lang verhaal kort te maken, het was te verwachten....

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:15

vrijheidsdressuur is weer zo een nieuw wordt, maar kijk onder klassieke dressuur, dan zie je dat het een lange weg is, dat een paard kan steigeren. Ze moeten eerst heel in de verzameling gaan om dan door de spanse pas of de piaf met de achterhand zo ondertetreden dat de voorhand kan van de grond afkomen.
Ik zelf doe ook vrijheidsdressuur, maar dat kan je niet alleen van een boek leren, je moet ook een beetje verstand met omgaan en gymnastic van een paard hebben. Het liggen en zitten is een groot bewijs dat je paard je doet vertrouwen, en ik vind dat wij dat niet moeten leren met op de grond trekken met een touw.
Afbeelding
Afbeelding

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:21

Wat ik erg opvallend vind, en dat is al eerder genoemd, dat ik na een topic met vd foto's standaard een pb of reactie krijg met "kun je me even uitleggen hoe je je paard dat leert..." In het topic krijgt zo iemand dan vaak ook nog antwoord van iemand die er zelf minstens even weinig van weet.

Ook is het gewoon opvallend hoe creatief mensen zijn in het zelf bedenken hoe iets aan te leren en het is gewoon verbazend dat het niet vaker fout gaat.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 04:23

Ik ga mijn paard niet iest aan leren waar ik zelf ook niks van snap

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:58

Ik ga anderen dat niet leren wat ik met mijn paarden doe. Ik vind dat moet dan iemands doen die meer ervaring heeft. Ieder paard is toch anders en ik heb er vier, zij zijn zo verscgillend. Wat de een kan dat moet de andere al lang nog niet kunnen.
En ik heb ook een vertrouwen met mijn paarden, maar dat heb ik niet met vreemde paarden, dus wil ik ook geen les geven, al hebben ze me dat al vaker gevraagd

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:08

Ik vindt het wel stom dat er werkelijk ook mensen zijn die zo hun paard 'vd' aanleren. Zijn ze dan echt zo dom?

Zelfs ik, die geen reet verstand heb van 'vrijheids' dresuur, snapt dat je bijv de spaanse pas niet moet leren om het paard vanaf de voorkant zn been op te tillen, ik zie meteen al helemaal voor me dat die persoon toch is een enorme knal tegen zn kop krijgt.

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:47

Ja, dat klopt. Ik moet nu erg lachen als ik me dat zou vorstellen hoe ze een voet optellen en dan de knal tegen de kop, erg zat, dat er mensen zijn die dat doen
Mischiens denken ze dat ze een hondje hebben wat pootje moet geven )

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:59

Ter illustratie van bovengenoemde viewtopic.php?f=53&t=457704&hilit=

Dit topic is gesloten vanwege de reacties van veel mensen maar is m.i. wel een duidelijk voorbeeld van waar de ts tegen ageert. Het meest opvallende vind ik nog dat er in dit topic ook mensen reageren die zeggen dat ze goed bezig is. Dat vind ik eigenlijk best "eng" want als je de foto's bekijkt is het naar mijn idee duidelijk dat dit geen vd is. Mensen hebben dus blijkbaar echt geen idee wat vd nou precies is behalve een paard trucjes leren...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:20

Jeetje wat gevaarlijk he met die kick van haar.

Maar laten we wel de TS van dat topic is zo'n beetje al haar verzorgpaarden aan het verpesten. Die weet zowieso al niet waar ze mee bezig is.

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:13

ik heb de fotos bekijken en, godverdommen ,waar zijn ze met bezig??
Ik snap dat niet, dat gaat toch fout. Zij doen juist het pony beleren dat ze helemal niet de baas zijn en met vertrouwen heeft dat niets te maken.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:00

en wederom zie je in het desbetreffende topic een jonger persoon. Nu wil ik absoluut niet alle jongeren over 1 kam scheren, en ik ben zelf ook jong geweest (jaja ) en heb ook dingen gedaan waarvan, als ik daaraan terug denk, ik denk van, owhjee stef toch!
Betreft het verschil in paarden geeft crazymolly idd een heel goed punt aan. Mijn shet had in een weekje het compliment door (zonder touwen, getrek of snoepjes tussen de benen (wel naast het been). Mijn haflinger daarintegen stuntelt zo ontzettend met haar evenwicht (terwijl ze 7 is, dus ze is zeker oud genoeg) dat ze het gewoon niet voor elkaar krijgt, terwijl zij andere oefeningen juist weer sneller doorhad dan de shet.
Het is ook net hoeveel tijd je ervoor vrij maakt.
Ik train niet dagelijks ofzo, en alles wat de shet kan (best wat naar mijn idee) heb ik gewoon jaren over gedaan om alles goed en gecontroleert te krijgen.
Ik heb haar jaren moeten helpen om te gaan liggen (voorbeen begleiden, niet trekken dus) en pas sinds 1.5 jaar ofzo kan ze het puur op zweep commando (ik tik been aan, zeg down, en ze gaat liggen)
En tja, dan heb ik moeite met mensen die redeneren van: Dat leer ik m wel ff

Dit is trouwens ook weer zo'n lekker voorbeeld:
viewtopic.php?f=53&t=491614&hilit=

Wat me ook opvalt is dat als je commentaar geeft betreft dat iemand verkeerd bezig is, dat er gelijk wordt gedaan of je de persoon in kwestie of de pony in kwestie waardeloos vind.
En ook dat gaat nergens over. Ik kan iemand heel aardig vinden, ik kan een pony ontzettend leuk vinden, maar dan kan ik nog steeds vinden dat ze met een bepaald iets onverantwoord bezig zijn

crazymolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:27

idd, het meisje wat de pony verzorgt mag mischiens een leuk meisje zijn, maar meestal willen ze ook niet hooren dat ze verkeerd bezig zijn, maar als ik jong was, daar wilde ik zo iets ook niet hooren.
Voor mijn Tinker te laten zitten heb ik jaren nodig gehad. Ik heb ze met 8maanden gekregen en dat zitten heeft ze met haar 3 jaar geleert. Het steigernde shetlander heb ik gekregen met 18 jaar, hij leert snel. En ik heb hem geleert op een bordes te staan. Maar omdat hij zo raar erop springt, heb ik hem dan het steigeren geleert. Maar zeker niet met been opheffen, en dat liggen en zitten van mijn Tinker heeft ze door gehoorsam en vertrouwen, en niet met een touw om de been.Zeker kregt ze dan ook een snoep van mijn, maar ze doet alles vrijwillig.
Min Fjord doet ook spanse pas, maar dat duurt heel lang, dat ze dan ook met kunnen lopen. Een pootje opheffen doen vele paarden als ze doen beddelen, maar dan moeten ze nog leren ook de achterhand te gebruiken, anders is dat toch geen spanse pas. Dus, allemal deze dingen zijn niet zomaar in een paar dagen geleert.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:45

ik ben ook bezig geweest met leren steigeren aan mijn pony. wist gewoon helemaal dat ze het niet tegen me zal gaan gebruiken. maar over de manier met dat voetje je kan het natuurlijk op verschillende manieren aanpakken die van mij pak je 1 voetje beet je zegt op en ze maakt een soort sprongetje (me pony kwam alleen steigeren als haar uitkwam) maar als iemand haar 2 voorvoetje erbij pakt en je zegt hoog gaat mevrouw uitzichzelf netjes staan steigeren...... ik vind geenslechte manier want dwing haar niet als ze iets niet wil doet ze het ook echt niet :S