[AR] {Ar} Onderhouden tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

{Ar} Onderhouden tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 19:41

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie je lederen mentuig onderhouden. Of misschien nog goede tips hebben.

Zelf neem ik het tuig mee naar huis waar ik het over schragen heb liggen/hangen.
Als ik het gebruikt heb neem ik het af met een vochtige doek. En doe het daarna met een droge doek na. Ik olie het niet iedere week maar ca. om de 3 weken. Ik rij overigens maar 1x per week aangespannen over de weg.

Teugels olie ik alleen bij de sluiting. Ik had dat zo iig onthouden van mijn koetsierscursus maar vraag me af waarom ik t niet helemaal kan doen (te glad? )

Bonte

Re: {Ar} Onderhouden tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:58

Jellie schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie je lederen mentuig onderhouden. Of misschien nog goede tips hebben.

Zelf neem ik het tuig mee naar huis waar ik het over schragen heb liggen/hangen.
Als ik het gebruikt heb neem ik het af met een vochtige doek. En doe het daarna met een droge doek na. Ik olie het niet iedere week maar ca. om de 3 weken. Ik rij overigens maar 1x per week aangespannen over de weg.

Teugels olie ik alleen bij de sluiting. Ik had dat zo iig onthouden van mijn koetsierscursus maar vraag me af waarom ik t niet helemaal kan doen (te glad? )

Als je je leidsels oliet dan worden ze te vet. Ik had vroeger altijd een geel met zwarte letters tubbetje en daar zat een soort zeep in. Daar deed ik de leidsels mee. Ik weet niet meer hoe het heette.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:01

na het rijden spuiten we het tuig alteid gewoon af met koud water.. of met een natte doek afnemen.. en als we het echt invetten.. alles uit elkaar halen.. en alles eerst met een nate doek afnemen.. daarna met olie of vet.. *net wat ik het eerst gevonden heb* en dan weer in elkaar zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:08

Ik olie nooit. Ik maak mijn tuig sowieso elk halfjaar grondig schoon met gewoon zadelzeep, en soms eens het tuig (muv leidsels) vet ik lichtjes in, en daarna afnemen met en doek. Leidsels vet ik niet in, maak ik ook niet schoon met zadelzeep. Heb het idee dat het zo fijner in de hand blijft liggen

Momenteel men ik niet veel meer, maar in tijden dat ik het wel doe, maak ik het ongeveer 1 keer in de 2 maanden eens schoon met wat zadelzeep

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:14

lijdsels doe ik trouwens ook niet.. * 2-span is nylon dus zowiso moeilijk;)*
en enkelspan vet ik alleen de stoten voor aan het bit in..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:36

ik heb het tuig in een big bag achterin de auto en daar gaat het na gebruik ook weer in.... ik vet het nooit in, ik heb boerenwerktuig met touwleidsels, lekker simpel!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:19

ik vet het tuig 1 an 2 keer per jaar in. teveel invetten is niet goed, daar raakt het tuig op een gegeven moment verzadigd van.
als ik heb gereden haal ik er even een vochtige doek met zadelzeep over de stukken waar zweet op zit.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:21

Wij hebben het tuig thuis hangen op een ophang systeem voor mentuigen. Na elke menbeurt maak ik de delen waar zweet aanzit met zadelzeep schoon en eens in de zoveel tijd (geen vast tijd voor maar ,meestal is dat 4 keer per jaar) olie ik het in met dikke tuig olie. Die zware stinkende drap in metalen blik.

Dan gaan alle riempjes los, dan eerst alles met zadelzeep schoonmaken, uitwrijven en dan olie erop dun met een scheerkwast. En daarna alles weer in elkaar zetten. Meestal ben ik daar een halve dag mee bezig.

Wij hebben leidsels die deels leer deels rubber/nylon antislip is. De leren delen worden geolied. De rest met een nat doekje schoongemaakt.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:20

Ik olie 2 x in het jaar me leidsels doe ik met rapide lederdressing en waneer het nodig is en de rest van me tuig eigelijk altijd na het rijden met rapide lederdressing

Afbeelding

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:46

Dat doe ik ook smurfie: die lederdressing op mn leidsel (t leren gedeelte wantheb anti-slip in mn hadnen liggen )

Daarnaast doe ik iedere x na het ridjen afnemen met vochtige doek en voor iedere wedsdtrijd (1 á 2 keer per maand) doeikhet helemaal met zadelzeep en daarna glansmiddel erover dat ook verzorgt... De details kan ik nog wel vertellen amar dan ben ik nog eenhalf uur bezig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:10

Ons concourstuig wordt na iedere wedstrijd compleet afgewassen met sop met daarin Paulplatz (als ik het goed schrijf). We drogen het na met een handdoek en hangen het op in de vrachtwagen met daaroverheen oude lakens. Ons wedstrijdseizoen is van april tot en met september, na de laatste wedstrijd halen wij het tuig helemaal uit elkaar, wassen het nogmaals grondig af, laten het een paar dagen goed drogen en vetten het dan ruim in. In de winterperiode hangt het over schragen op de geisoleerde zolder, met oude lakens erover.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:55

Ik gebruik vloeibare zadelzeer met glycerine.
Poets iedere keer na het rijden m'n tuig.
Ik heb het thuis in een kist liggen.
Een keer in de zoveel tijd haal ik het helemaal uit elkaar en poets het goed en vet het spulletje in.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:06

Ik doe het voor mijn wedstrijd (zo 1x per maand, of minder) helemaal schoonmaken.
Ik heb Equifix. Dan doe ik een grote speciekuip voor met water, doe daar 3 dopjes van dat spul in, gooi me tuig erin en ga even wat drinken. Na een kwartiertje haal ik me tuig eruit, haal er een sponsje langs en laat het opdrogen. Dan even een likje zwart ledervet over me tuig, incluis hoofdstel. Zo af en toe doe ik mijn leidsels met blanke olie oliën.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:02

Als ik het schoonmaak, is dat met een schoonmaakmiddel, ik weet niet wat voor schoonmaakmiddel dat is uit mijn hoofd. Zadelzeep is trouwens niet om schoon te maken, maar als onderhoudsmiddel.
Als het paard gezweten heeft nemen we het met een doek af.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:03

Ik maak mijn tuig elke keer na gebruik schoon(rij veel in het bos).Ik maak het schoon met zadelzeep.En een keer per maand vet ik het in en poets ik het koper.Mijn leidsels zijn van zilco dus die doe ik onder de kraan en laat ik drogen.

p.s zadelzeep is wel om schoon te maken en het voedt het leer

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 08:46

Wow zeg, wat een reacties op mijn vraag Allemaal bedankt joh! Iedereen pakt het toch wel iets anders aan.

Zadelzeep heb ik nooit gebruikt. Zag er wel eens een stalgenoot mee aan de gang en volgens mij droogde zij haar zadel niet na.. klopt dat?

Droebel, ik wist niet dat te veel invetten slecht was.. dacht dat het altijd goed was om te olien na gebruik

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:50

Ik dacht juist dat je niet te veel moet oliën omdat dat dat slecht is voor de stiksels...
En het leer op gegeven moment verzadigd (Als je te veel oliet)

Ik heb ook lederdressing.
Eerst met water schoonmaken en dan de lederdressing eroverheen.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:13

Het enige dat je met zadelzeep hoeft te doen als het droog is is de eventueel witte strepen/vegen/zeepresten met een droge doek uitvegen.

Als je een goede zadelzeep hebt is het ideaal spul. Teveel olie weekt de stiksels op die daardoor makkelijker kunnen stukgaan. En als je leer helemaal verzadigd is gaat het verweken en scheeurt het weer makkelijker.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 10:51

Graaskorf, dus als ik t goed begrijp wordt die zadelzeep er vochtig opgebracht. Dat laat je drogen aan de lucht en dan kan je evt. die strepen eraf vegen.
En dan volstaat zadelzeep gewoon als volledige verzorging?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:53

Na het mennen haal ik alle viezigheid eraf met babydoekjes. 1 x per maand maak ik alles grondig schoon met zadelzeep en olie ik alles. Laat het een nacht liggen de volgende dag haal ik overal weer een babydoekje over en zet het weer in elkaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:30

Ik ben een ramp met tuig poetsen.
Mijn tuig is dus ook nog nooit gepoetst(een goedkoop tuigje van een jaar oud). Het word alleen gepoetst als ik het voor net moet gebruiken. Dat geld ook voor mijn zadels en hoofdstellen.
Ik heb me wel voor genomen om het bij te houden als ik een knap tuig heb.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:43

Wat ik nou eigenlijk mis he:
Hoe lang zijn jullie nou steeds bezig met het schoonmaken? En dan heb ik het dus over de reguliere beurt, niet het uitgebreide olien enzo.
En ben ik nou de enige die het zo'n pokkewerk vind en er zo lang mee bezig is? Of doe ik het gewoon te uitgebreid???

Kom maar op met die reacties

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:48

Ik ben er bij elkaar een uurtje mee bezig incl. koffie drinken.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:02

enkelspan tuig gewoon schoonmaken klein half uurtje.. en helemaal alles uit elkaar ruim 1,5 uur wel denk ik..

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:10

Jellie schreef:
Graaskorf, dus als ik t goed begrijp wordt die zadelzeep er vochtig opgebracht. Dat laat je drogen aan de lucht en dan kan je evt. die strepen eraf vegen.
En dan volstaat zadelzeep gewoon als volledige verzorging?

Yeps als dagelijks/wekelijks onderhoud is het geschikt als je de goede zadelzeep hebt. je maakt een sponsje vochtig en haalt dat over de zadelzeep heen. Daarmee sop je je tuig. Als er genoeg zeep op zit en je hebt je spons vochtig genoeg gemaakt (niet nat want dan wordt leer weer hard) dan gaat het ietsje schuimen.

Dit laat je rustig opdrogen. En wat er dan droog aan restjes zeep op blijft zitten veeg je met een zachte doek af. na afloop heb je een heerlijk zacht en soepel tuig.

En afhankelijk hoe vaak je het gebruitk moet je het ook nog wel inolieen om het leer extra te voeden.

Ik ben met een grote schoonmaaktoch al gauw 2,5 tot 3 uur bezig. Voordat ik alle riempjes uit elkaar heb, alles met zadelzeep heb gedaan en na het drogen en uitwrijven alles heb ingeolied en weer in elkaar heb gezet.

Met alleen zadelzeep gaat het sneller. Dan haal ik alleen de riempjes los waar hij flink gezweet heeft. Dan ben ik met een uur klaar.