Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
baudyh schreef:ik beleer jonge paarden(niet onder het zadel,maar in het longeren).Ik begin altijd met alleen een hoofdstel en de lijn achter zijn oren langs.Tot hij leert luisteren en rond loopt.Dus niet meer hoekig.
Het enige hulp middel wat ik gebruik in het passoa tuig.Die stimuleert gelijk de achterhand.Alle andere hulp middelen,touwtje,bijzet,gogeu,chambon enz trekken als je niet heel goed kan longeren het paard op de voorhand.Terwijl de stimulans altijd van achtere moet komen.Zodra ze gewend zijn aan de passoa,ga ik over op dubbele lijnen.Daar kan je alles mee.
Brendageene schreef:Ik rij western en met het longeren gebruik ik gewoon de split reins. Die gaan tussen de voorbenen door en dan aan de achterste ring van het zadel. Een soort stoot dus. Ben met mijn 3 jarige nu net een beetje bezig met het nageeflijk krijgen. Vandaag weer eens gelongeerd na 2 maanden, met de teugels zo vastgeknoopt. Gewoon losjes. Hij gebruikt zijn achterhand echt wel hoor en gaat ook zeker niet hangen op de teugels. Maar tijdens het rijden krijgt hij ook alle ruimte als hij naar beneden komt, als hij nageeft geef ik ook helemaal na dus dan heeft hij niks meer in zijn mond. Als hij dan op de voorhand valt zou hij voorover kukelen, dus hij moet toch echt op eigen benen lopen
.
Citaat:ik weet niet hoe het bij jou zit maar mijn paard vind het leuk om met mij te werken