[AR] [LO] jong paard longeren met bijzet, elastiek, slof?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bijtje

[LO] jong paard longeren met bijzet, elastiek, slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 16:48

Ik ben op het moment bezig een jong paard te longeren. Longeren, zadel hoofdstel kent hij allemaal al. Hij is super braaf, misschien wel een beetje te braaf.
Nu wil ik hem gaan bijzetten, zodat hij ronder gaat lopen, want het is nu wel zo'n giraffe. We hebben er een elastiek bij aangedaan, maar hier reageerde hij, zoals ik al had verwacht, niet op zoals het moet. Hij gaat niet rond maar gaat er gewoon op hangen, voor de rest geen paniek, loopt zijn gewone tempo niks aan de hand.
Nu ben ik een voorstander ervan om er bijzetjes of een slof aan te hangen, want dan kan hij leren wat de bedoeling is, zonder dat hij "ongestrafd" erin kan gaan hangen.

Ik vroeg me af wat anderen hiervan denken of zelf doen.

Mensen die alleen op de slof willen zeuren hoeven niet te reageren, met goede argumenten komen mag altijd.

Kom maar op hulp is zeker welkom

Het is trouwens een beetje een type paard dat nergens op reageert en dan bedoel ik ook echt nergens op haha

daantjuhhh

Re: jong paard longeren met bijzet, elastiek, slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:49

ja wij beginnen altijd met stiek en dan met bijzet (eerst niet te strak)
En als ze die bijzet een poosje gewend zijn kun jer voorzichtig een slofje aanhangen.

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 16:52

maar op de stiek reageert hij niet zoals het moet. Ik ben bang dat als ik hem nu eerst met stiek blijf longeren dat hij leert om tegen druk nog harder te gaan duwen en niet gewoon lekker naar beneden te zakken en ronder te worden

dus is het beter om gelijk die bijzet nu te pakken?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:53

heb je al geprobeert het stiek strakker te doen?

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 16:55

ja ik ben heel los begonnen en toen iets strakker en toen zag ik eigenlijk al wel hoe dat hij zou reageren (ik had van te voren al zo'n vermoeden) dus toen heb ik hem extra strak gezet dat hij toch veel druk ervan had en toen zag je helemaal dat hij daar niet goed mee loopt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:04

dan zou ik eerst voorzichtig een bijzetje proberen.

oosterhoff

Re: [LO] jong paard longeren met bijzet, elastiek, slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:20

een slof werkt in zo'n geval vind ik veel beter dan een bijzet. Als je een slof gebruikt bij het longeren kan je er weinig kwaad mee doen en heeft het paard meer bewegingsvrijheid dan met een bijzet. Bij een slof kan een paard meer neerwaarts meer met het neusje eruit dan bij een bijzet. (hoop dat je het begrijpt anders moet ik het gaan tekeken) Je kan het ook met een gogue proberen dat is zeg maar een soort kruising van een slof een leastiek en een bijzet. Persoonlijk vind ik dat echt een geweldig ding. Mijn paarden daar er heel goed van door de rug lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:39

Ik gebruik nooit echt hulpmiddlen, alleen een bodywrap, zo wordt het paard meer bewust van zijn lichaam.
Als je jonge paard zo loopt is er of iets lichmelijks, of hij is gewoonm heel gespannen. Mijn jonge pony's moedig ik altijd aan hun hoofd naar beneden te doen, dan ontspannen ze iig echt. Als je er iets aanknoopt lopen ze vaak gewoon in de krul getrokken, en at heeft niet veel nut.

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:00

Een slof wil de eigenaresse er zo ie zo nog niet aan hebben. Maar ik zal het eens met een bijzet proberen.

Hij is niet gespannen hoor, het is een paard wat bijna op het flegmatische af is zo rustig.

Gogue is ook een goed idee ja.

En het echte werk komt inderdaad wel als hij onder het zadel gereden wordt, maar ik vind het wel fijn om er iets aan te hangen bij het longeren, ze kunnen het maar kennen toch, en in de krul trekken is niet de bedoeling maar een beetje druk om nog lager en ronder te gaan lopen, zodat hij net iets meer moet werken, kan volgens mij echt geen kwaad

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 02:53

Ik zou er gewoon mee wachten met bijzetten...als ie eenmaal een paar maanden onder het zadel is gaat ie vanzelf wel ontspannen en nagevelijk lopen. Mijn paard heb ik toen ze nog niet onder het zadel was een paar keer gelongeerd met de bijzet los zodat ze went dat er iets aan zit. Ze was nog veel te onervaren en vind het eerlijk gezegd nog erg vroeg om een paard dan al nagevelijk te laten lopen met een bijzet. Het heeft een hele tijd geduurt voordat ze dus ontspannen liep. Nu is ze een half jaar onder het zadel en longeer ik haar met een pessoateugel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 01:02

Gogeu vind ik persoonlijk behoorlijk streng.
met de bijzet kunnen ze hun neusje er nog iets uit doen en is ook minder streng dan slofteugel.
het kan inderdaad echt niet kwaad hoor om hem iets bij te zetten.

heb ik bij die van mij ook gedaan.
in het begin mocht hij wel gewoon met z'n koppie erop lopen onder zadel maar na een poosje moet ze toch echt nageeflijk worden.
Ik begin er liever vroeg mee dan laat.
het is voor een jong paard niet slecht om nageeflijk te lopen, krijgen ze alleen maar de juiste bespiering van.

Een vriendin van mij is heel voorzichtig en begint nu pas een beetje strenger te worden.
Dat paardje heeft een jaar lang met z'n koppie erop mogen sjouwen en nu heeft ze het heel moeilijk om hem na beneden te krijgen.
je moet het inderdaad niet forceren maar je mag best wat vragen.
Zolang je ook weer geeft met je hand en vriendelijk bent.
En gewoon blij bent met elke milimeter die hij geeft.
dan kan je dat steeds verder uit breiden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:44

Dat zou ik zeker niet doen!!! Dat is anmelijk helemaal niet goed voor een paard en ook zeker niet aangenaam!!! Longeren met hulpmiddelen is vaak nodig omdat de mensen die dat gebruiken de longeerkunst niet beheersen. Longeren is natuurlijk ook niet eenvoudig en vraagt om een zekere deskundigheid. Iedereen kan het wel leren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:12

ik beleer jonge paarden(niet onder het zadel,maar in het longeren).Ik begin altijd met alleen een hoofdstel en de lijn achter zijn oren langs.Tot hij leert luisteren en rond loopt.Dus niet meer hoekig.
Het enige hulp middel wat ik gebruik in het passoa tuig.Die stimuleert gelijk de achterhand.Alle andere hulp middelen,touwtje,bijzet,gogeu,chambon enz trekken als je niet heel goed kan longeren het paard op de voorhand.Terwijl de stimulans altijd van achtere moet komen.Zodra ze gewend zijn aan de passoa,ga ik over op dubbele lijnen.Daar kan je alles mee.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 03:36

Ik longer ook altijd met elastiek. Ik doe hem net zo om als dat ik de slof om zou doen... Dus via de singel door het bit en dan vervolgens vast zetten aan het zadel of de longeer singel.. HEt werkt echt perfect. Hij kan zo ook nog met zn neusje er uit lopen. Verder denk ik dat een Passoa ook erg goed werkt. Persoonlijk vind ik die te duur...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:23

Ik rij western en met het longeren gebruik ik gewoon de split reins. Die gaan tussen de voorbenen door en dan aan de achterste ring van het zadel. Een soort stoot dus. Ben met mijn 3 jarige nu net een beetje bezig met het nageeflijk krijgen. Vandaag weer eens gelongeerd na 2 maanden, met de teugels zo vastgeknoopt. Gewoon losjes. Hij gebruikt zijn achterhand echt wel hoor en gaat ook zeker niet hangen op de teugels. Maar tijdens het rijden krijgt hij ook alle ruimte als hij naar beneden komt, als hij nageeft geef ik ook helemaal na dus dan heeft hij niks meer in zijn mond. Als hij dan op de voorhand valt zou hij voorover kukelen, dus hij moet toch echt op eigen benen lopen

Een jong paard bijzetten is niks mis mee, zolang je het met mate doet en hem niet in de krul trekt. Ik vind dat een paard, en zeker een jong paard, zelf de juiste houding moet zoeken en als je dan zn kop op zn borst afbindt is dat niet echt mogelijk. Ik zet mijn paard dus zo bij dat als hij daar loopt waar hij uit zichzelf loopt hij net wat tegendruk krijgt.
Later in de training als hij geleerd heeft dat die druk nageven betekent, kan je wel gaan spelen met hoofd/halshouding, maar hij zal eerst moeten begrijpen wat je van hem wilt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:37

baudyh schreef:
ik beleer jonge paarden(niet onder het zadel,maar in het longeren).Ik begin altijd met alleen een hoofdstel en de lijn achter zijn oren langs.Tot hij leert luisteren en rond loopt.Dus niet meer hoekig.
Het enige hulp middel wat ik gebruik in het passoa tuig.Die stimuleert gelijk de achterhand.Alle andere hulp middelen,touwtje,bijzet,gogeu,chambon enz trekken als je niet heel goed kan longeren het paard op de voorhand.Terwijl de stimulans altijd van achtere moet komen.Zodra ze gewend zijn aan de passoa,ga ik over op dubbele lijnen.Daar kan je alles mee.

hier ben ik het wel mee eens..
als je goed kan longeren kan het een goed hulpmiddel zijn anders niet.
en dubbele lijnen zijn ook inderdaad erg fijn als je het kan.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:01

ik zou echt helemaal geen hulpmiddelen gebruiken niet met longeren en niet met het rijden.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:40

Ik ben zoiezo nie zo erg voor longeren maar kheb het eerst wel erg veel gedaan.
Maargoed een ding wil ik zeggen; GEEN SLOF!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:56

Gewoon geen hulpmiddelen en zelf goed leren longeren!

Met hulpmiddelen bestrijd je je eigen probleem ten koste van het dier door hulpmiddelen te gebruiken. Zou het paard het goed doen dan gebruik je immers ook niets. Ook bij longeren moet je net als bij het rijden voor 99% altijd bij jezelf zoeken

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:53

Natuurlijk zoek je alles bij jezelf. Maar ik gebruik wel HULPmiddelen. En dan hulp even in het groot want het is een hulpje. Kijk, ik heb een jong paard wat net begint te snappen dat als er druk komt op het bit dat hij dan na moet geven en dat hij tijdens het werk laag moet lopen. Dat is mijn manier, een paard wat laag is met het hoofd is ontspannen en zal niet naar andere dingen kijken en kan zich beter concentreren op het werk. Ik gebruik dus alleen wat tegen druk zodat mijn paard vanzelf de weg van de minste weerstand kiest en dat is naar beneden. Ik dwing hem in geen enkele houding, ik vraag alleen of hij zijn hoofd wat lager houdt dan wat hij normaal zou doen. Hij kan nog steeds normaal lopen met zijn hoofd maar dan krijgt hij wel druk. En als hij het dus goed doet dan gebruik ik idd niks meer want dan heeft hij 0,0 druk. De reins zijn er bij mij alleen een wegwijzer voor hem, daar moet je heen!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 23:05

het klopt niet wat je zegt je dwingt hem wel degelijk in een houding want er staat druk op het bit als hij normaal loopt en daardoor moet hij wel naar beneden om van de druk af te zijn dus dwing je hem wel in die houding te lopen...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:14

ik dwing hem zeker niet in een houding. Hij kan altijd nog met zn hoofd in de lucht lopen, het is alleen prettiger om lager te lopen. En een paard kiest bijna altijd de weg van de minste weerstand. Waar hij dan met zijn hoofd laag loopt maakt niet uit (over de grond of net zo dat er net geen druk meer is)

En ik dwing hem dan ook om op een rondje te lopen en ik dwing hem ook om met mij samen te werken. Anders kan ik hem beter loslaten in het wild Paard heeft natuurlijk nooit echt wat te kiezen, ik ben immers de baas en ik bepaal wat we gaan doen

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:52

dat klopt echt niet wat je zegt: paarden willen van druk af als je druk op het bit hebt dwing je hem dus laag te lopen want paarden willen van die druk af..... en dat van dat dwingen op een rondje te lopen en samen te werken slaat nergens op! we hebben het over in een bepaalde houding dwingen en niet over het rijden of het op een rondje lopen.....ik weet niet hoe het bij jou zit maar mijn paard vind het leuk om met mij te werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:58

Brendageene schreef:
Ik rij western en met het longeren gebruik ik gewoon de split reins. Die gaan tussen de voorbenen door en dan aan de achterste ring van het zadel. Een soort stoot dus. Ben met mijn 3 jarige nu net een beetje bezig met het nageeflijk krijgen. Vandaag weer eens gelongeerd na 2 maanden, met de teugels zo vastgeknoopt. Gewoon losjes. Hij gebruikt zijn achterhand echt wel hoor en gaat ook zeker niet hangen op de teugels. Maar tijdens het rijden krijgt hij ook alle ruimte als hij naar beneden komt, als hij nageeft geef ik ook helemaal na dus dan heeft hij niks meer in zijn mond. Als hij dan op de voorhand valt zou hij voorover kukelen, dus hij moet toch echt op eigen benen lopen
.

Bij mijn nu 12-jarige merrie (ook western gereden) ben ik ook zo begonnen, gewoon met split reins, maar omdat ze overbouwd is, is ze dus wel op de teugel gaan hangen. Pessoa erbij, en het is een wereld van verschil, de achterhand komt eronder, en ik kan haar zo hoog instellen als ik zelf wil (wat bij haar ook moet, want anders duikt ze echt voorover).

Bij een jong paard zou ik het rijtechnisch proberen op te lossen, en als je wel longeert met een elastiek, touwtjes of slof, maak deze los vast, speel een beetje met de instellingen (tussen de benen door of aande zijkant) en probeer ook bij het longeren de vaart erin te houden.

Maar ook bij een jong paard zou ik het toch ook met pessoa proberen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:49

Citaat:
ik weet niet hoe het bij jou zit maar mijn paard vind het leuk om met mij te werken

Als jou paard kon kiezen, in de wei blijven vreten met vriendjes of met jou aan t werk, dan denk ik dat het paard in de wei blijft. Natuurlijk kan je paard het prettig vinden (leuk vind ik een erg menselijk woord) om te werken, hij krijgt immers beloning en na het werk meestal een bak voer. Paarden die onterecht geslagen worden tijdens het werk en niet met respect behandelt worden zullen vaak ook gaan staken en kuren gaan vertonen tijdens het werk (werken=angst=vluchten) Staken en kuren vertonen zijn ook vormen van wegvluchten van het werk.

Dwingen is natuurlijk een rot woord maar het is wel zo. Jij geeft het paard geen keus. Als jij het longeertouw loslaat loopt jouw paard dan ook precies dat afgebakende rondje om je heen? Met het neusje naar beneden en de achterhand eronder? En als hij dat al zou doen dan doen ze dat omdat ze dat geleerd hebben (onder een bepaalde mate van dwang)

Mijn paard heeft altijd keus, ik maak het alleen zo dat de makkelijkste keus dat is wat ik wil bereiken. En dat een paard dan van nature graag druk ontwijkt, daar maak ik dan gebruik van, want ik ben nou eenmaal de slimste van de 2. En als hij dan die druk ontwijkt krijgt hij ook nog een beloning erboven op dmv mijn enthousiasme. En daarom vind mijn paard het prettig met mij te werken, niet omdat hij alles mag doen wat hij zelf wil maar omdat de dingen die ik van hem vraag makkelijker zijn dan niet doen wat ik vraag.

Oh ja en dat van in een houding dwingen, daarmee bedoel ik dat je wilt dat het paard exact daar en daar loopt met zijn hoofd. En dat ga ik bij jonge paarden niet vragen, die hoeven alleen maar dat wijken voor druk te snappen. Het moet eerst een reflex worden dat als ik de teugels opneem hij zijn neus naar beneden geeft. Als hij dan verder in de africhting is kan ik hem vragen zijn neus nog verder te geven, of naar links te geven of naar rechts of recht de lucht in, waar ik wil. Maar dat is bij zo'n jong dier nog helemaal niet nodig.