[AR] Yeah elvis kan eindelijk steigeren op comando:D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

basje123

Yeah elvis kan eindelijk steigeren op comando:D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:52

Na elke dag met de zweep tegen zijn borst tikken en steiger zeggen snapt elvis eindelijk dat hij moet steigeren in de afgelopen dagen heb ik dan ook foto's gemaakt ik heb hem bij een kant draaie geleerd dus dan steigerd tie maar hij draait ook weg zeg maar

hier zijn wat foto's

Afbeelding
Elvis gewone steiger
Afbeelding
Elvis de draai sprong
Afbeelding
Elvis de draai sprong
Afbeelding
En nog een keer de draai sprong

Nou dit was het

basje123

Re: Yeah elvis kan eindelijk steigeren op comando:D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 23:08

heeft iemand nog tips of comentaar mag je het natuurlijk zeggen!!!

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 00:38

Ikzelf ben er geen fan van als je dit aan je paardje leert.. hij kan het tegen je gaan gebruiken en dan zit je met de prut. Want afleren is vaak moeilijker dan het aanleren. Verder weet ik niet HOE je een paard leert steigeren, maar als ik bij jou hoor ''na een paar dagen met de zweep tegen zijn borst te tikken'' ten eerst, waarom met een zweep? en ten tweede er zijn vast *als je je paard het persee wilt leren* manieren om hem dit te leren, ZONDER zweep. Ik weet heus wel dat het hier om kleine tikjes gaat, niet om harde tikken met de zweep... maar steigeren op commando klinkt heel gaaf en stoer en dat je je paard helemaal onder controle hebt, totdat het paard het omdraait en het dan ineens niet meer zo leuk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 00:49

Omdat je vroeg om commentaar krijg je die van mij: ik vind het ronduit onverantwoordelijk dat je je paard hebt leren steigeren. Voordat je het weet past hij het te pas en te onpas toe, en als je ooit nog een keertje met hem achterover klapt als je erop zit wordt het al gauw echt bloedlink. Je bent gewoon zo ontzettend gevaarlijk bezig! Mocht je hem ooit moeten verkopen en hij komt in handen terecht waar men niet weet dat hij heeft leren steigeren en hoe, kon dit door jou aangeleerde truukje weleens het begin zijn van een enkeltje Manege Stegeman (voor de echt blonde types, lees: slager!)

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 00:55

ja hallo met een zweep kan ik alles laten steigeren

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 00:57

Ik zou het mijn paard zelf nooit leren... Ik ben zo blij dat ze het nu toch grotendeels heeft afgeleerd onder het zadel... Dus om haar op commando te laten steigeren? Liever niet neen...

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 01:03

Mijn verzorgpaard (inmiddels overleden) was altijd erg enthousiast als ie iets nieuws had geleerd. Ook erg koppig. Zijn eigenaresse heeft wel eens een uur achteruit gereden, hij was met geen mogelijkheid voorwaarts te krijgen. Ook heeft ze wel eens een uur lang geprobeerd van hand te veranderen, elke keer als ze de linkerhand wou volgens stond ie stil, wat ze ook probeerde, en hij ging dan ook niet meer vooruit, tot ze weer rechts volgden. Als ik dit paard had leren steigeren had ie waarschijnlijk niks anders meer gedaan. Daar denk ik altijd maar aan als ik het idee krijg mijn paard iets "origineels" te leren, je kan er ongelofelijk makkelijk de controle over verliezen. En dat is ronduit gevaarlijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:43

Ik vind het wel een hele mooie pony hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:27

Het is idd een hele mooie pony. Zonde als hij uiteindelijk naar de slager zou moeten omdat het leren steigeren het begin van het einde is geweest.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:54

Ik had t berichtje nog niet echt goed gelezen, vooral die draai-steiger lijkt me link. Stel dat ie t een keer in zn bol krijgt, steigert,draait (omdat jij m dat hebt geleerd), je meesleurt en ervandoor gaat? Want ik denk niet dat jij de kracht hebt om een pony die zich omdraait bij je te houden als ie ervandoor wil.

Maar t is zeker een mooie pony ja

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:06

Probeer het steigeren op een combinatie van commando's te zetten zodat hij niet steigert als een bijvoorbeeld een kindje grappig denkt te zijn en 'steiger' gaat zeggen of als je je hand opsteekt om naar iemand te zwaaien.
Wat ik bij Eli doe is eerst goed oogcontact maken en aandacht vragen door hem een stapje achteruit te laten doen en dan pas mijn hand in de lucht en het commando geven waarbij mij hele lichaams taal meedoet. Hij zal ook nooit zomaar steigeren als ik alleen mijn hand opsteek.

na alle negatieve ervaringen ook maar mijn ervaring. Toen ik Eli kreeg steigerde hij constant als hij iets niet wou, echt flink steigeren en uitslaan. Sinds ik hem steigeren op commando geleerd heb is zijn steigeren uit protest ook veranderd. Hij doet het zoiezo niet zo vaak meer, maar als die het nog doet blijft het bij heel gecontroleert steigeren en kijkt hij heel goed uit voor mij. Kan dus ook wel degelijk een positieve uitwerking hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:21

@ jallist: Zo ver denk ik nog nieteens.
Ik denk eerder aan draai-steiger-jolige bokkesprong of trap. En dan sta jij meteen in de vuurlijn. En op een meter of twee afstand komt een schop in je gezicht erg hard aan.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:29

ten eerste vind ik het een erg mooie pony !!!

maar ten tweede vraag ik me toch iets af... hoe leer je hem die draai aan? want wat ik een beetje zie is dat je hem laat steigeren en hem dan om trekt... om hem zo een draai te laten maken vind ik zelf erg riskant voor de pony zelf want wat nou als hij niet genoeg evenwicht hebt en jij "trekt" hem om? juist dan gaat hij gelijk tegen de vlakte...

En verder ben ik het wel met Cassidy eens ... DSit soort truukjes zijn vaak het begin van het einde...

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:32

hoihoi,
ik snap het nu en ga hem niet maar laten steigeren, ik ga hem nix meer leren want hij kon het eerst al maar toen iemand het lang niet meer had gedaan deed hij het niet meer dat ga ik ook doen bedankt voor de tips

xxx joyce

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:39

hoe moet ik dit op slot zetten??
xxx joyce

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:41

Je kunt de moderator om een slotje vragen door op het rode uitroepteken rechtsonder je eerste bericht in dit topic te klikken. Je kunt het topic dus niet zelf sluiten.
Verder vind ik het erg verstandig dat je hem niet meer laat steigeren. Een steigerend paard is NIET stoer, en echt BLOEDLINK!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:58

Met een zweep kun je iedere pony/paard leren steigeren. jaren geleden heb ik mijn pony ook leren steigeren(op een hele andere manier) ze deed het alleen als ik haar de hulpen ervoor gaf. Ieder jaar heeft ze wel een periode dat ze dus niet in de bak wil lopen, dan word het steigeren tegen me gebruikt. Ik heb het er wel steeds uit gekregen maar als je er nu op in de bak wilt rijden bokt en steigert ze alleen nog maar, alleen buitenrijden gaat goed. Dat steigeren en weg draaien is inderdaad gevaarlijk, als je b.v gaat longeren hoeft ie alleen even te steigeren en weg te draaien en hij kan zich dan zo achter je aan trekken of je misschien wel een trap geven. Of b.v als je een bosritje maakt, hoeft ie alleen nog maar te steigeren en hij kan zo omdraaien richting huis.

waarom wil je hier een slotje opzetten? jij vraagt om commentaar en dat krijg je.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:38

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:16

Daar dacht ik nog niet eens aan, Cassidy, maar je hebt helemaal gelijk.

Heel goed van je, Joyce, dat je je het commentaar aantrekt en er iets mee doet! Je kan hem wel andere "circustruukjes" die niet zo link zijn leren natuurlijk, als je dat soort dingen leuk vind. (misschien is er iemand die het niet met me eens is hoor)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:30

had die reactie net niet gelezen

idd..je kunt je pony zat andere kunstjes leren zoals buigen, voetje geven enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:37

Allereerst: Mooie pony!

Dan over het steigeren: Ik heb een beetje verbaasd alle reacties hierboven gelezen, vooral de reacties waarin uitgeroepen wordt dat het erg slecht is dat je dit met de zweep hebt geleerd omdat je zo elke pony kunt leren omhoog te komen (lees dus: omhoog slaan). Nu heb ik twee vrijheidsdressuurpony's die je geen van beide met de zweep omhoog kunt krijgen. Als je dat toch probeert, zijn ze of richting de horizon verdwenen, of heb je twee achterhoeven tegen je knieen staan. Het is dus helemaal niet zo dat je elk paard met zweepslagen omhoog krijgt.

Dan iets wat ik veel kwalijker vind: Hier is iemand die haar pony met zweeptikjes over meerdere keren oefenen heeft geleerd om te steigeren. Ik vind dat ontelbaar veel malen verantwoorder dan de manier waarop de meeste mensen het hier nog proberen, namelijk door een voetje met de hand op te houden en dan met opwaartse rukjes aan het halstertouw de pony vragen om omhoog te komen. Als je echt een manier wilt bedenken om het steigeren levensgevaarlijk te maken, dan zou ik zeggen, kies die methode. Juist doordat je met een zweep werkt heb je A) automatisch een veiligere (armslengte) afstand tot je paard, en B) een hulpmiddel dat aangeeft wanneer je paard omhoog mag. Doe je het met je blote hand die je in de lucht steekt, dan loop je het risico dat je paard in elk geval tijdens de hele aanleerperiode op toevallig opgestoken of zwaaiende handen de lucht in gaat. Juist doordat je een zweep gebruikt, leert je paard al heel snel wanneer hij op een opgestoken hand mag steigeren - namelijk als daar een zweep in zit.

In de methode die hier gebruikt is kan ik vanachter de computer absoluut niet zien dat deze dieronvriendelijk is geweest: professionele vrijheidsdressuurtrainers leren het steigeren op een soortgelijke manier aan: door de voorbenen gedurende meerdere trainingen te toucheren met de zweep, tot het paard er een optrekt (belonen) en uiteindelijk zelfs 2. Dit is een van de veiligste manieren die er is.

Met sommige kritiekpuntjes ben ik het wel eens: Bijvoorbeeld het draai-steigeren. Dat lijkt me geen goed idee, omdat je A) weinig controle hebt over de snelheid/ richting waarmee je pony ronddraait, en B) omdat draaien rond een stilstaand achterbeen erg belastend is voor de botten. Een achterbeen draagt tijdens zo'n draai 50-100% van het totale lichaamsgewicht, en wordt tijdens die belasting een kwartslag naar rechts of links gedraaid. Dat is hoe voetballers de meeste blessures en botbreuken oplopen, om maar eens een voorbeeldje te geven. Ik kan je dus aanraden om steigeren gewoon stilstaand te vragen, en je paard hem alleen ronddraaiend te vragen als hij ook de wending om de achterhand met goed meestappende achterbenen heeft geleerd. Dan kun je hem namelijk ook leren om steigerend met de achterbenen mee te blijven stappen in plaats van ze draaiend op hun plek te laten staan.

Verder heeft Viola goede tips gegeven: Vraag het steigeren altijd vanuit een of twee passen achterwaarts (maar oefen tegelijkertijd ook het achterwaarts zonder te steigeren, om automatische achterwaarts-steigerconnecties te voorkomen), gebruik voor deze oefening altijd je zweep, en zet je steigeren op een ingewikkelder of minder voor de hand liggen commando, bijvoorbeeld 'In de lucht' of desnoods 'pizza!'. Als je buurmeisje het maar niet ook zomaar na kan doen. Dan is er verder niets mis mee.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:03

hoi allemaal,
ik snap jullie en ik weet t nu echt ik ben echt helemaal fout geweest ik heb het vandaag ook niet meer gedaan ik ga het nooit meer doen ik ga hem leren om te buigen en dingen wat niet gevaarlijk is
heel erg bedankt allemaal voor het commentaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:17

De draai-steiger komt in wat afgezwakte vorm ook in de western voor, namelijk in de rollback. Na de sliding stop moet het paard een gesprongen wending om de achterhand maken (180 graden) en via zijn eigen spoor teruglopen. Hij heeft doorgaans speciaal slidingbeslag die het glijden en het draaien van de hoef makkelijker maakt, en goed uitgevoerd en voorzichtig opgebouwd bij een goed opgewarmd paard kan de beweging zelf geen kwaad.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:54

LEES DIT OOK!!
Ik wil mijn pony nu leren buigen dat is veel veiliger maar zouden jullie me daar mee willen helpen heel erg bedankt
kus joyce

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:40

Misschien zou je daar een apart topic voor kunnen openen? Kans is groot dat hier een slotje opkomt als jij daar al om hebt gevraagd.